Ga naar inhoud

Mijn konijn heeft een rode gloed in z´n urine, is dit normaal?


buunyhorse2.0

Aanbevolen berichten

Voor zover ik weet, betekent donkere plas vaak een blaasontsteking of andere blaasproblemen. Ik heb ook even voor je op internet gekeken en daar staat dat het ook kan komen door teveel calcium, maar weet niet of dat klopt. Zou voor de zekerheid met hem langs de dierenarts gaan. Eet hij wel genoeg hooi?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn voedingsstoffen die van nature kleurstoffen bevatten, zoals caroteen, wat verkleurde urine kan geven zonder dat er iets aan de hand is. In het artikel over konijnenkeutels staat daar ook uitleg over: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels

 

Of er wel of niet iets met de gezondheid is, is aan de kleur van urine niet altijd goed te zien. Bij twijfel kun je het natuurlijk wel laten testen. Maar als het zomaar éénmalig is, is de kans groot dat het door voeding kwam en niet door een gezondheidsprobleem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eefje:

Het ligt erg aan wat ze gegeten hebben. Van wortel bijvoorbeeld gaan ze oranje plassen. Merk je andere dingen? Meer plasjes naast het toilet, wordt er meer gedronken, zie je dat een konijn moeite heeft met plassen?

Hij ging vandaag wel in zijn toilet.

Maar hij doet soms zijn behoefte bij mijn kamer deur {Dus daar zag ik het }

Maar gister in de middag had hij het niet want zijn plas was licht geel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Er zijn voedingsstoffen die van nature kleurstoffen bevatten, zoals caroteen, wat verkleurde urine kan geven zonder dat er iets aan de hand is. In het artikel over konijnenkeutels staat daar ook uitleg over: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels

 

Of er wel of niet iets met de gezondheid is, is aan de kleur van urine niet altijd goed te zien. Bij twijfel kun je het natuurlijk wel laten testen. Maar als het zomaar éénmalig is, is de kans groot dat het door voeding kwam en niet door een gezondheidsprobleem. 

Het was volgens mij door het tijm, ik weet het niet zeker.

Maar bij bepaalde voeding kan zijn plas verkleuren.

Welke precies?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Voor zover ik weet, betekent donkere plas vaak een blaasontsteking of andere blaasproblemen. Ik heb ook even voor je op internet gekeken en daar staat dat het ook kan komen door teveel calcium, maar weet niet of dat klopt. Zou voor de zekerheid met hem langs de dierenarts gaan. Eet hij wel genoeg hooi?

 

Hij eet genoeg hooi van het merk die ik nu heb en het is ook minder stoffig dan wat ik eerst had.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei buunyhorse2.0:

Het was volgens mij door het tijm, ik weet het niet zeker.

Maar bij bepaalde voeding kan zijn plas verkleuren.

Welke precies?

 

Zie de link die ik plaatste

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels

 

Citaat

 

De kleur van urine van een konijn
De kleur van urine van konijnen kan best verschillend zijn, van doorzichtig tot donkerbruin en allerlei kleuren er tussen. Urine kan verkleuren door antibiotica gebruik. Maar ook door voeding. En door medische aandoeningen. Eigenlijk is het echt heel lastig om alleen op basis van urine te zeggen of en wat een konijn mankeert. Bij twijfel dus altijd wat urine door de dierenarts laten onderzoeken. Dit kan door een plasje van het konijn op te zuigen in een schoon spuitje zonder naald en dat naar de dierenarts te brengen om te testen.


Bruine, rode of oranje urine bij een konijn
Bruine of rode urine kan verschillende redenen hebben. Het kan komen omdat er bloed bij zit, wat soms door flinke blaasontstekingen kan komen,  maar bij voedsters ook vaak wijst op baarmoederontstekingen of baarmoederkanker. Normaal gezien is bij een blaasontsteking niet direct de urine rood van bloed, maar kan de dierenarts door te testen wel zien of er bloed in de urine aanwezig is, het is dus niet altijd zo dat als de urine niet rood is, het ook geen blaasontsteking kan zijn. Maar ook bij sommige bodembedekkers kan de urine verkleuren door de stoffen uit de bodembedekking, en rood, bruin of oranje kleuren.

Urine kan ook verkleuren kleuren door voedsel. Bijvoorbeeld als het konijn rode biet gegeten heeft, dan krijg je rode urine. Van het eten van producten met veel caroteen (paprika, wortel, spinazie, koolsoorten) kan urine ook oranje worden.


Witte urine bij een konijn
Wittige urine kan wijzen op veel calcium in de urine, dat hoeft geen probleem te zijn, gezonde konijnen plassen het te veel wat ze aan calcium binnen krijgen namelijk gewoon uit, calcium in de urine wil dus niet zeggen dat er ook te veel calcium in het konijnenlijfje achter blijft. Het kan ook gewoon betekenen dat het konijnenlijfje goed zijn werk doet en het overtollige calcium netjes bij de urine afvoert.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .