Ga naar inhoud

Noellie oogt wat minnetjes


Boefje

Aanbevolen berichten

De laatste paar daagjes valt me op dat Noellie toch minder hooi eet. Ik zag laatst dat ze best lang in een plashouding zat en ik vind dat ze minder drinkt. Normaal drinkt ze meer dan normaal zou moeten en nu toch eigenlijk weinig. Het valt me pas sinds vandaag op dat ze minder drinkt. Ik hoop echt niet dat ze weer niersteentjes krijgt. Ik geef die eurologist nog wel 1x daags maar ga het denk ik opkrikken tot 2x en ik zal toch weer (meer) groenvoer moeten geven. Zucht. Altijd maar zorgen om konijntjes... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja sinds de laatste nierstenen zat ik maar te klooien met dat calcium arm dieet.. of ze kreeg plakpoep of ze viel teveel af.

 

En dan was er weer geen timothy hooi dat ze wel lekker vond. Wel of geen eurologist blijven geven.. zo'n klein zakje is al over de 20 euro. En net nu ik dacht ik geef haar gewoon meer biks om aan te komen want het zal wel een eenmalig iets zijn geweest en nouja dan maar gewoon hooi omdat dat andere er niet is.. gebeurd dit weer. En ze moet blijkbaar ook om de paar maanden met haar gebit heen.. zucht.

 

Ik heb nu een dieet gemaakt voor haar wat hopelijk werkt.

 

Haar ontbijtje bestaat uit wat groenvoer met chanca piedra poeder wat zou helpen niersteentjes af te breken. Is bij mensen bewezen overigens en werd aanbevolen door Wilhelminapark. En daarnaast tien biksjes ss voor oudjes.

 

Dan krijgt ze rond 10 uur haar 1e dosering panacur op tien biksjes en daarna wat groenvoer erbij.

 

Rond 5 uur smiddags weer groenvoer met chanca piedra en 10 biks.

 

En 22.00 uur krijgt ze haar laatste panacur op 10 biks en groenvoer erbij.

 

Dan sochtends nog die eurologist 2 pilletjes wat ze eet als snoepjes en savonds ook.

 

En over de dag timothy hooi voor zover ik het kan kopen.

 

Ik hoop dat ze niet verder afvalt. Misschien dat ik later nog de biks kan ophogen maar dan heeft ze weer kans op plakpoep. 

 

En ik dacht beter vaste tijdstippen met eten van biks en groenvoer samen zodat A. Noellie tussendoor meer hooi eet.

B. Het voor mij overzichtelijker is en meer tijd tussendoor heb. C. Het groenvoer mogelijk ook dat droge biks wegspoelt zodat het calcium niet hecht. 

 

Verder hou ik het maar in de gaten. Dat ze plast. En of ze pijnstiller nodig heeft. Als ze niet snel weer gaat drinken dan dierenarts.

 

Normaal zou ik gelijk al gaan maar ik ben zo hard weggestuurd overal met de woorden we kunnen je verder niet helpen wat die nierstenen betreft behalve de medicatie wat je al geeft. Ik was voor nop naar utrecht gegaan. Ik heb Noellie maandenlang zelf verzorgd en haar er doorheen geholpen toen. En toen dronk ze ook weken niet. Toen moest ik het via groenvoer en zelf met spuitjes doen of infuus bij dierenarts.

 

Mijn eigen dierenarts gaf toe dat ze mij niet kon helpen en die ander irriteerde mij mateloos omdat hij vond dat ik maar moest stoppen met panacur en je krijgt letterlijk precies genoeg pijnstiller enz mee ipv dat je wat op voorraad kan houden. Ik snap dat bij velen dat logisch is maar ik dokter al zo lang met Noellie en ze is al een oud mopje. Ik vind het handig om wat bij de hand te hebben voor het geval dat. 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich gaat het wel redelijk nu. Ze doet het goed met haar nieuwe dieet. Ze eet haar groenten en biks met medicijnen goed en redelijk hooi tussendoor en ik heb besloten om elke dag wat appel te geven zolang de darmen het toelaten. Want ik wil haar toch dikker hebben en appel is groenvoer met vocht waar weinig calcium in zit en genoeg suiker.

Nog geen rare plakpoep tot dusver.

 

Ik heb haar er zelfs op betrapt dat ze heel even uit haar flesje dronk. Paar seconden maar ok. 

 

Ze krijgt natuurlijk nu (meer) groenten en dat vocht drinkt ze ook van het bord waar het in zat.

 

Ik had al een dag gepland voor dierenarts maar ik wacht nog even. Ik zou anders donderdag een afspraak maken voor röntgenfoto maar zolang ze het goed blijft doen zonder rare plasposes wacht ik het af. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Gijs en Luna:

Weet wel dat als je konijnen teveel tussendoortjes krijgen zoals appel dat ze daardoor minder hooi gaan eten en let wel op met de suikers

Oh ik ben al zo'n beetje een expert in konijnen verzorgen dus ik weet dat wel en als je alles goed leest dan is het juist de bedoeling dat ze dikker gaat worden.

 

En ik weet hoeveel ik geef en ze eet nu goed hooi. Het is belangrijk de juiste balans te vinden. Nadat ze door haar nierstenen op een dieet moest was het lastig haar op gewicht te houden en minder biks te geven vanwege calcium en meer groenten terwijl haar darmen daar juist op reageren.

 

maar dat gaat nu wel zo te zien. Sterker nog ze drinkt zelfs weer fatsoenlijk uit haar flesje. En ze is al een oud konijntje ik heb haar nu bijna 11 jaar en darmproblemen is haar ding en sinds de nierstenen haar gebit ook een beetje dus daar heb ik het juist over... dat uitvogelen.

 

Maar ik denk dat ik zo ongeveer die juiste balans heb gevonden. Want als je konijn amper biks mag en aan moet komen is in mijn ogen 2 stukjes appel op een dag wel ok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb een afspraak staan voor Noellie voor gebitje. Maar ze eet nog gewoon alles. Hooi zou beter kunnen maar toch eet ze het wel. Ze trok laatst een gekke bek net als de vorige keer toen bleek dat ze een vorse haak had die al ergens schade bracht. Dus ik had maar weer gebeld. Gezegd dat ik twijfelde..omdat ze het verder goed doet. Dus afgesproken dat Noellie toch nog eens eerst gecheckt wordt.

 

En nu zag ik haar weer moeilijk plassen en heel eventjes raar als een wokkeltje gaan liggen direct daarna. Dus ik overlegde met mijn man of we beter geen foto's kunnen laten maken. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik het nu geen toegevoegde waarde hebben. Ik weet dat het weer niersteentjes kunnen zijn.

 

Ik kan dat geld beter bewaren voor als het echt nodig is. Ik heb verder alle medicatie in huis en ze doet het een paar seconden daarna weer goed dus we wachten er nog heel even mee.

 

Als ze echt erge pijn heeft, niet meer wil eten of niet meer plast dan gaan er wel foto's komen. Want dan kan het ergens vast zitten of misschien te groot zijn. En dan zijn er verder weinig andere opties dan eerst weer alle medicatie gebruiken of operatie als het op een plek zit waar het geopereerd kan en moet worden of inslapen als er echt niks aan te doen is en het ook geen kans heeft om uitgeplast te worden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht ze onder verdoving moeten voor het gebitje, zou ik denk ik wel gelijk ook foto's laten maken. Anders ben je weer een keer los kosten daarvoor kwijt + dat het beter is om ze niet te vaak onder verdoving te laten brengen. En dan heb je tenminste antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Mocht ze onder verdoving moeten voor het gebitje, zou ik denk ik wel gelijk ook foto's laten maken. Anders ben je weer een keer los kosten daarvoor kwijt + dat het beter is om ze niet te vaak onder verdoving te laten brengen. En dan heb je tenminste antwoorden.

Nou ik laat altijd een foto maken zonder verdoving. Dat kan bij Noellie prima. Dus daar hoef ik het niet voor te doen.

 

Weet je als je al maanden zo geworsteld hebt met een konijn met niersteentjes hecht je niet meer zoveel waarde aan een foto.

 

Ik weet dat het nierstenen kunnen zijn. Dus eigenlijk ga ik er al gewoon van uit. Ze heeft al een calcium arm dieet. Krijgt haar alternatieve kruiden al. Verder heb ik pijnstiller en andere medicatie in huis. Dus meer kan ik toch niet doen als het wel nierstenen zijn. Ik zie nog geen reden om die andere medicijnen te geven. Dat is toch eigenlijk alleen een hulpmiddel om beter te plassen en om de urinewegen wat te laten ontspannen. Maar die laatste gaf ik de vorige keer ook niet meer omdat het op de darmen ging werken en ze zoveel darmproblemen had.

 

En ze plast eigenlijk genoeg. Alleen soms dan gaat ze een beetje langer in haar plasstand staan en verplaatst ze zich en daarna is ze even twee seconden zielig en eet ze gewoon weer verder. En soms plast ze gewoon en is er niks aan de hand.

 

Zodra ze echt gedoe heeft en niet meer eet enz wat ik al zei dan doen we het wel. We moeten even wijs met het geld omgaan want deze periode is het voor ons gewoon wat krap. Als het echt nodig is doen we het sowieso.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Babbeltje en Knabbeltje08:

Soms is het idd vervelend dat bijv. de dierenarts etc. zo duur kost...🙁

Sterkte!

Er zullen altijd momenten komen dat je eventjes wat minder geld hebt door omstandigheden. Dat heeft iedereen. En we hadden ook een potje voor Noellie maar die is van de zomer behoorlijk leeggeraakt vanwege haar nierstenen en andere ellende wat ze er van kreeg met haar darmen en gebit. En alle medicijnen. Sindsdien moest ze ook steeds voor haar gebit heen om de paar maanden en toen ging de Fenbendrops weg en moest ik het met de dure panacurpaste doen aangezien Noellie dagelijks en nu 2x daags het krijgt om haar EC te onderdrukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Evee:

Dat is handig, dat het zonder verdoving kan. En ja ik snap wel dat als er in het verleden zoveel problemen waren een foto niet direct nodig is om te bevestigen dat het terug is. Hopelijk valt het mee, pijn is niet fijn.

Het kan ook zijn dat het om nog kleinere steentjes gaat dan die ze eerst had en daarover zaten ze al te discussieren of ze het wel of niet had. Soms wijst een foto ook niks uit. Laatste steen die ze had uitgeplast was ook niet meer te zien op foto.

 

Ik besef gewoon dat ze vast zit aan dat calcium arm dieet en ik had me er niet zo goed aan gehouden. Mogelijk dat ze daarom weer wat klachten heeft. Het is moeilijk soms om weer een nieuwe eetpatroon en met ander soort hooi enz te introduceren. Vooral met een konijntje dat gevoelige darmen heeft.

 

Maar volgens mij hebben we nu wel een redelijk dieet samengesteld waar ze inmiddels wel aan gewend is. Dus ik hoop idd niet dat het weer zal gaan zoals toen. Nu is ze gelukkig nog dagelijks een vrolijke drollie dat zoemend op haar eten af komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JokeC:

Petje af voor je vindingrijkheid en geduld bij het uitpluizen wat de juiste balans is voor Noellie, zo te lezen geen makkelijke klus. 👍 Hopen dat je "vrolijke drollie" op dit dieet het goed blijft doen. 🤞

Dank je. Ik hoop het ook. Ik zie het ook aan met de dag. Heb inmiddels wel geleerd niet meer compleet in paniek te raken.

 

Als je in een situatie beland bent waarin je het allemaal zelf mag uitzoeken dan leer je dat wel. Dit is voor nu bekend terrein dus ik durf ook wel zelf afwegingen te maken. Ook met dieet.

 

Hoop alleen dat ze niet nog meer gaat afvallen met dit dieet. Die twee stukjes appel werkt helaas niet om haar te laten aankomen zonder teveel calcium want ze kreeg alweer plakpoep. Dus nu geef ik een stukje om de zoveel dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noellie is net terug van dierenarts. Ze hoefde niet te blijven want de dierenarts kon niks raars zien. Ook niet op de plek waar ze vorige keer een dikke haak had. Hij zag wel wat onregelmatigheden maar dat was normaal voor een konijn van haar leeftijd. Dus gewoon goed gebit. Hij zag geen beschadiging in het bekje en aangezien ze gewoon goed eet, mooie keutels heeft en vrolijk is ziet hij nu geen reden om haar onder narcose te brengen. In de gaten houden. Maar beter nieuws kan ik niet krijgen want misschien betekent het dat Noellie toch niet meer om de 2 maanden haar gebit moet laten doen. Vingers crossed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn lekkere troepmaker is haar timothy hooi gelukkig goed aan het knabbelen. Scheelt weer dat je het hier in de buurt kan kopen. Bij ons was de pets place ook al weg en tuinland gesloten dus een ramp om Noellie aan de timothy hooi te krijgen. Welkoop heeft dus ook die zij gelukkig graag eet. Die science selective vindt ze niks. 

20210131_175245.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .