Ga naar inhoud

Kruiden ter bescherming van maag en darmen


W.B

Aanbevolen berichten

Welke kruiden kan ik het beste geven aan ons konijnenmeisje?

Gisteren naar de dierenarts geweest, (wilde niet eten) die dacht aan last van de maag. Mogelijk door verharing. Metacam en een maag/darm bevordenaar meegekregen. Gelukkig ging ze 's avonds weer eten. Kan ik kruiden geven om maag/darm problemen te voorkomen? Ik geef ze diverse soorten hooi, een beetje Beapher + en wat groeten. Welke kruiden kan ik het beste toevoegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Bambi&Fendi:

Is ze veel afgevallen? Dan kan je erwtenvlokken geven.

Om de eetlust weer wat op te wekken kun je duizendblad of groene paprika of kamille bloem gebruiken.

Gedroogde weegbree helpt tegen de darm- en maagklachten.

Misschien kun je het een beetje afwisselen?

O, en paardenbloemblad kan ook nog wel eens helpen.

Bij sommige kruiden is het trouwens wel zo dat je ze het beste max. 4 weken kan geven en ook weer even stopt voor 2 weken. Enzovoort 🙂  Je kan misschien 1 kruid de ene week geven, en een ander kruid de week daarna.

 

De richtlijn is trouwens 10 gram per kilo lichaamsgewicht van je konijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

aangepast door Bambi&Fendi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Te veel verschillende nieuwe kruiden geven in eens kan JUIST maag en darm problemen veroorzaken. Vaak ligt het niet aan de darmflora dat ze verstopping of gas heeft. Verstopping kan veroorzaakt worden door haartjes vooral als ze in de rui zijn of veel droogvoer droge kruiden vaak in combinatie met haartjes.

 

Gas aanval kan er voor zorgen dat ze niet willen eten vanwege pijn. Gas kunnen konijntjes krijgen van specifieke groenten, van stress, uit een flesje drinken krijgen ze ook iets meer lucht binnen dan als ze uit een bakje drinken. Dus je kan beter gewoon goede biks geven afgewogen naar kg lichaamsgewicht dat ze horen te wegen.

Welke brokken geef je en hoeveel?

 

Daarnaast groenvoer wat voorzichtig opgebouwd is. Andijvie en witlof en wortelloof zijn wel redelijk veilige groentes om te geven wat niet snel gas vormt.

 

Als ze veel verharen kan je ze borstelen en wat meer natte groentes geven. Verder onbeperkt hooi. Enkele keer wat fruit. Niet te vaak ivm suikers. Niet te veel of liever geen koekjes of snoepjes. Bevorderd ook sneller gas in darmen door suikers en worden ze ook sneller dik van. Wortel zit ook veel suiker in.

 

Gas is onvermijdelijk. Ene konijn lijkt er ook meer aanleg voor te hebben dan het andere. Maar je kan dus op deze manieren er wel voor zorgen dat je konijn minder last van gas krijgt. Veel beweging helpt ook de darmen wat meer in beweging te laten komen.

 

Dus ik zou niet experimenteren met allerlei kruiden en toestanden waar je konijn niet aan gewend is. Dat kan het alleen maar erger maken. Zoiets moet je ook opbouwen. Hier op de site zelf (niet op forum bedoel ik dan) staan veel tips over verzorging en gezondheid van je konijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .