Ga naar inhoud

Waarschuwing bij niet eten


Dieneke_dv

Aanbevolen berichten

Hoi

van de week is mijn konijntje overleden ik heb hem laten inslapen bij de dierenarts want hij had gasvorming in zijn maag en dat kwam door te weinig hooi eten maar de dag ervoor heb ik hem nog hooi zien eten maar de dag erna at hij niks meer en wad hij heel lusteloos en ik wist gewoon dat je bij konijnen niet een dagje kan wachten want dan vallen hun darmen stil maar er was al te veel gas en daar kwam bij dat ze erachter kwamen dat hij was geboren met een scheve kaak en dat dat de reden wad dat hij geen hooi meer at. Ik mis hem heel erg en ik heb hem helaas maar 1,5 jaar gehad maar hij kon wel altijd lekker in de hele tuin en in het huis rennen dus een gelukkig konijntje. Maar ik wil dus bij deze mensen waarschuwen die net in de konijnenwereld stappen of mensen die dit niet weten dat je nooit moet wachten ala het gedrag van je konijn ineens veranderd en zeker als hij if zij niet meer eet.

grtjs ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry hoor maar hij is toch 1.5 jaar geworden en als een zogenaamde scheve kaak problemen zou geven met eten zou hij niet zo oud zijn geworden en tot mijn weten is gas in de darmen nog nooit een reden geweest om een konijn in te laten slapen als een konijn de dag ervoor nog at.

 

Is jouw dierenarts wel konijnkundig, want ik zou zelf het konijn niet zomaar in laten slapen om deze reden.

aangepast door Evee
Laatste zin aangepast.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel sterkte met het verlies.

 

Maar een konijn met een gasbuik laten inslapen? Vind ik eigenlijk best wel gek.

Daar zijn medicaties voor.

Ik heb vorig jaar mei een konijntje verloren aan een gasbuik, daar hielpen de medicatie niet en toen hebben ze haar onder narcose laten sonderen.

Dat ging allemaal goed, maar was te zwak om wakker te worden.

 

Op 24-8-2020 at 09:00 zei Boefje:

sorry hoor maar hij is toch 1.5 jaar geworden en als een zogenaamde scheve kaak problemen zou geven met eten zou hij niet zo oud zijn geworden en tot mijn weten is gas in de darmen nog nooit een reden geweest om een konijn in te laten slapen als een konijn de dag ervoor nog at.

 

Is jouw dierenarts wel konijnkundig, want ik zou zelf het konijn niet zomaar in laten slapen om deze reden.

Precies, jij was mij voor. Ik zal dan inderdaad een andere dierenarts gaan zoeken. Een dier zomaar laten inslapen, dan krijg ik inderdaad twijfels bij de dierenarts is kwestie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verdrietig dat je je konijntje verloren hebt zeg.. mijn konijntjes hebben vaker gasbuikjes gehad, het is geen reden om ze zo snel in te laten slapen, je kunt het behandelen en zeker als je er snel bij bent lukt dat vaak prima. Daar heb jij nu niks meer aan en dat is heel verdrietig.. als je nog een konijntje hebt, of opnieuw aan konijnen wilt beginnen, dan raad ik je ook aan een andere dierenarts te zoeken. Hier op bunnybunch staat een lijst met konijnkundige dierenartsen, daar zou ik even op kijken als ik jou was. Maar jij hebt je konijn er niet mee terug.. veel sterkte met het verlies 😢.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat sneu... Ik ben jaren geleden ook mijn favoriete konijntje kwijtgeraakt aan gasvorming in de darmen. 

Die at overigens voldoende, maar was gewoon niet gezond en was al een tijdje aan het aftakelen. Hij heeft maar twee jaar mogen worden en ik mis hem nog elke dag...

 

Gecondoleerd met je verlies!

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij had gasvorming in de maag en ze zei dat de narcose die elke keer nodig wad om zijn kaak te helpen te gevaarlijk zou zijn boor hem en dat als ik hem niet zou laten inslapen een van de volgende dagen dood zou aantreffen. Als ik nog wat had kunnen doen zou ik dat zo erg vinden ze deed alsof er geen andere oplossing was

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Dieneke_dv:

Hij had gasvorming in de maag en ze zei dat de narcose die elke keer nodig wad om zijn kaak te helpen te gevaarlijk zou zijn boor hem en dat als ik hem niet zou laten inslapen een van de volgende dagen dood zou aantreffen. Als ik nog wat had kunnen doen zou ik dat zo erg vinden ze deed alsof er geen andere oplossing was

 

Sorry dat ik het zeg. Maar inslapen is wel de makkelijkste manier....

 

Gas is vrij makkelijk op te lossen met medicatie als je er op tijd bij bent.

 

Wel heel erg kort door de bocht van deze dierenarts.

Mocht je weer konijnen nemen, zoek alsjeblieft een andere dierenarts...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor ons makkelijk om te roepen dat dit onterecht is. Hoewel de gasbuik uiteindelijk de reden is van inslapen, denk ik dat de scheve kaak er ook een grote rol in gespeeld heeft. Het probleem was complexer dan alleen een gasbuik. Zonder dat we dit konijntje hebben gezien, hebben onderzocht, zonder dat wij zelf dierenarts zijn... hoe kunnen we dan oordelen of dit juist was of niet? Natuurlijk moet je kritisch zijn, en is een goede konijnkundige dierenarts zeer belangrijk en waardevol om te hebben.  Maar om uit een forumberichtje te oordelen of dit inslapen wel of niet terecht was, dat kan ik niet. 

 

De waarschuwing van TS is zeker terecht, met een ziek konijn - gasbuik of iets anders - moet je niet lang wachten en direct naar de dierenarts gaan. Konijnen zijn prooidieren die niet snel laten zien dat er iets mis is. En als er iets mis is, kan het soms in korte tijd echt een groot probleem worden. Nooit wachten, bij twijfel altijd naar een goede konijnkundige dierenarts gaan. Een prima advies van TS als je het mij vraagt. 

 

Ik wil @Dieneke_dv heel veel sterkte wensen met het verlies. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .