Ga naar inhoud

help, konijn ziek en eet alleen papier


laura.szsnuf

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Mijn konijntje Snuf is gisteren ochtend gestopt met eten door te lange voortanden. Dit gebeurt wel vaker en ik ga dan altijd meteen naar de Da om het te laten slijpen. Normaal gesproken maak ik alrijd van tevoren afspraak maar deze x deed ik dat niet, want snuf heeft een paar weken geleden beide! boven voortanden af weten te breken (vraag me niet hoe, hij krijgt zulke dingen voor elkaar) dus ik dacht dat afspraak niet nodig zou zijn. Hoe dan ook ik ben gisteren meteen naar Da gegaan en laten slijpen. Thuis at en dronk hij nog steeds niet dus medicijnen gegeven en gedwangvoedt. We zagen thuis wel dat bij zijn teruggegroeide boventanden, achter 1 van zijn tanden een extra stuk is teruggegroeid 🤔 ( geen idee hoe ik dit beter kan uitleggen). DA heeft hier niets over opgemerkt toen ze zijn tanden checke. Vanochtend at hij ook niet, dus weer het routine doorgegaan en vanmiddag ook. Nu zit hij alleen maar aan een krant te knagen, maar eet nog steeds niet. Hij poept wel en is wel actief. Help me want ik weet niet wat ik moet doen 😓 moet ik terug naar de DA? Of nog even wachten of hij wel begint met eten? Zou hij last hebben van dat extra tand? Help! 

Al vast bedankt, 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De extra tanden achter de bovenvoortanden zijn stifttanden. Daar slijten de ondervoortanden op. 

 

Ik zou zeker even bellen met de dierenarts. Konijnen moeten blijven eten, anders gaan de darmen stilvallen en die zijn heel moeilijk weer op gang te krijgen.

 

Welke medicijnen heb je meegekregen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Lienappelsien:

De extra tanden achter de bovenvoortanden zijn stifttanden. Daar slijten de ondervoortanden op. 

 

Ik zou zeker even bellen met de dierenarts. Konijnen moeten blijven eten, anders gaan de darmen stilvallen en die zijn heel moeilijk weer op gang te krijgen.

 

Welke medicijnen heb je meegekregen?

Metocloral drops voor de darmen en carprofen drops als pijnstilling. Van beide heb ik hem vandaag al gegeven en 2x al gedwangvoedt. 😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal wordt er toch in eerste instantie gekozen voor slijpen, en niet direct voor verwijderen. Een beetje afhankelijk van de situatie. Bij sommige konijnen helpt dat genoeg, slijten ze daarna weer goed door de behandeling, zodat ze er lange tijd geen last van hebben.

Pas als het slijpen regelmatig moet gebeuren (wat inderdaad meestal wel het geval is), dan kiezen veel dierenartsen & konijnenbaasjes voor operatie.

 

@laura.szsnuf Ben je wel bij een konijnkundige dierenarts geweest voor de behandeling?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Meestal wordt er toch in eerste instantie gekozen voor slijpen, en niet direct voor verwijderen. Een beetje afhankelijk van de situatie. Bij sommige konijnen helpt dat genoeg, slijten ze daarna weer goed door de behandeling, zodat ze er lange tijd geen last van hebben.

Pas als het slijpen regelmatig moet gebeuren (wat inderdaad meestal wel het geval is), dan kiezen veel dierenartsen & konijnenbaasjes voor operatie.

 

@laura.szsnuf Ben je wel bij een konijnkundige dierenarts geweest voor de behandeling?

 

 

Hoi, ik heb gisteren toch maar besloten langs te gaan bij de dierenarts. Gelukkig maar, want het bleek dat hij maagverstopping heeft😓. Was er wel heel erg van geschrokken, dit is de eerste keer dat hij echt ziek is sinds we hem hebben.We hebben medicijnen gekregen dus geef ik hem nu heel trouw en dwangvoer hem zoals de dokter het zei. Hij ziet er nu al beter uit. 😌

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Rian:

Tanden slijpen is toch heel achterhaald of vergis ik me nu? Ik was in de veronderstelling dat lange tanden getrokken worden zodat het beestje er nooit meer last van heeft? 

Hoe achterhaald doel jij dan op?

Mijn konijn zijn voortanden werden elke 3 weken geslepen, dat is nu een jaar of 6-7 geleden. Wat in mijn geval mee speelde is dat narcose erg risico vol was door andere medische issues, maar ik kreeg niet de indruk dat slijpen ongebruikelijk was.

 

@laura.szsnuf goed dat je weer naar de DA gegaan bent, hopelijk is Snuf al weer een beetje meer opgeknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat Rian mis is met tanden knippen? Dat werd vroeger veel gedaan, maar heeft als gevolg dat de tanden kunnen splijten, en je dan juist grotere problemen krijgt, ook bij de wortels. Ik hoop dat dat inmiddels niet meer gedaan word door dierenartsen (en mensen zelf, want er waren ook mensen die dat zelf deden bij hun konijn! 😲 ).

 

Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu met snuf gaat! Hopelijk weer een stuk beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi met snuf gaat t al veel beter. Mijn dierenarts (ik ga voor tanden slijpen (en nu toen hij voor het eerst ziek werd ook) altijd naar Ranzijn, doen ze gelukkig niet aan knippen. Ze gebruiken een soort kleine draaiende schrijf waarmee de tand zo "afgezaagd" kan worden( geen idee hoe ik dat beter uit kan leggen😅). Snuf zelf vond het eerst vreselijk maar nu is hij er zo aan gewend dat hij het amper meer opmerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .