Ga naar inhoud

Agressief?


PriscillaHappy

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ik heb in februari een jong konijntje gekocht een voedster die inmiddels 8 maanden is. In het begin was ze wat schuw en moest ze alles verkennen wat normaal is, daarna werd ze wat nieuwsgierig ook naar mijn hond toe wat samen erg goed ging. Maar sinds 2 maanden geleden begint ze heel vervelend te doen, daarmee bedoel ik als ik bij haar kom oren plat en in de aanval stand, mag niet met mijn hand in het hok komen want ze bijt je echt, doorbijten... We hebben ervoor gekozen er 1 te kopen ik heb genoeg tijd voor haar om haar veel aandacht te geven, ruimte hebben we niet voor een 2e konijn dus dat wordt geen optie. Ze wordt elke dag uit het hok gehaald wel zeker 3 uur, om even de benen te strekken, ze gromt als je haar wilt oppakken en is niet meer zo vriendelijk tegen mijn hond. Dit kan te maken hebben met de puberteit maar wat kan ik hier nou tegen doen? Ik geef haar aandacht, genoeg ruimte voor haar, goede voeding (selective suprême). Heeft iemand tips of ervaring mee? Heb trouwens vroeger 2 konijnen gehad en die waren altijd zo lief! 

Groetjes Priscilla 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Typisch geval van hoknijd. Je voedster heeft te weinig ruimte en mist een maatje. Je schrijft dat ze elke dag 3 uur uit haar hok mag, maar dan zit ze dus 21 uur in dat ellendige hokje. En als je zo weinig ruimte hebt, dan moet je dat verdedigen. Helaas bevestig je dit ook nog door haar op te tillen, wat veel konijnen niet-fijn en bedreigend vinden. 

Wat kan helpen is een ruime ren geven en gezelschap van een konijnen-vriendje. Als dat geen optie is, zou ik een ander baasje voor haar zoeken die een konijn wel kan geven wat het nodig heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je kunt doen: een permanente ren maken waarin ze altijd kan bewegen, haar niet meer oppakken, haar een vriendje geven.

 

Jij geeft haar drie uur per dag aandacht, 21u verveelt ze zich, een mannetje kan haar 24u vermaken. Wellicht bijt ze je uit frustratie? Ze heeft echt meer ruimte nodig en een soortgenoot! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al heb gezegd ik heb geen ruimte om een nieuw vriendje te kopen, 3 uur is een inschatting maar ze zit vaak wel meer dan de halve dag (ligt eraan qua temperatuur) buiten in haar ren. Voor nu staat ze in de bijkeuken omdat het daar koeler is maar daar kom je elke dag langs en geef haar zeker wel veel aandacht. Eerst stond ze in de woonkamer en kon ze het hok in en uit wanneer ze dat wou, maar de warmte in huis is nu niet te doen. Toen ze in de woonkamer stond was ze overigens wel liever. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak is het toch zo dat het konijn dan in het hok zit op de momenten dat het zelf het meest actief is, vroeg in de ochtend en laat op de avond. Een beetje alsof jij in de badkamer moet wonen en er alleen 's nachts uit mag, als je liever wilt slapen.

Ik snap best dat deze warmte even om andere oplossingen vraagt, we zijn allemaal aan het zoeken hoe onze konijnen deze tropische dagen het beste doorkomen. 

Maar je zegt in de woonkamer kon ze zelf het hok in en uit, hoeveel ruimte heeft ze daar? Misschien met een kleine aanpassing toch genoeg voor 2 konijnen? En wil je haar per se binnen houden of is buiten huisvesten ook een optie? 

Voor konijnen is een partner echt heel belangrijk. Ze voelen zich veiliger als ze niet continu zelf alert hoeven te zijn (konijnen zijn prooidieren), ze zorgen voor elkaar en ze helpen elkaar met wassen. Aandacht van jou of van de hond kan dat niet vervangen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei PriscillaHappy:

Zoals ik al heb gezegd ik heb geen ruimte om een nieuw vriendje te kopen

 

En zoals ik al heb gezegd, zou ik dan een beter baasje voor haar zoeken. Ze heeft nu niet wat ze nodig heeft en probeert je duidelijk te maken dat ze zo niet gelukkig is. Voor jou is het zo ook niet leuk. De oplossing is simpel....

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei PriscillaHappy:

Zoals ik al heb gezegd ik heb geen ruimte om een nieuw vriendje te kopen, 3 uur is een inschatting maar ze zit vaak wel meer dan de halve dag (ligt eraan qua temperatuur) buiten in haar ren. Voor nu staat ze in de bijkeuken omdat het daar koeler is maar daar kom je elke dag langs en geef haar zeker wel veel aandacht. Eerst stond ze in de woonkamer en kon ze het hok in en uit wanneer ze dat wou, maar de warmte in huis is nu niet te doen. Toen ze in de woonkamer stond was ze overigens wel liever. 

 

Geen ruimte hebben voor een nieuw vriendje zou ik reden vinden om je konijntje een beter huisje te geven. Menselijke aandacht is echt niet genoeg voor zo'n diertje. Ze zijn vooral in de nacht en vroege ochtend actief, dan slaap jij..

Hoe goed je het ook voor hebt met je konijn, zonder vriendje is eigenlijk gewoon niet oke

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 konijnen hebben niet veel meer ruimte nodig dan 1 konijn....

 

En dan sluit ik me aan met het bovenstaande, dan is het het beste een ander baasje te zoeken, waar ze wel krijgt wat ze verdient en waar ze recht op heeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

2 konijnen hebben niet veel meer ruimte nodig dan 1 konijn....

 

En dan sluit ik me aan met het bovenstaande, dan is het het beste een ander baasje te zoeken, waar ze wel krijgt wat ze verdient en waar ze recht op heeft!

 

Eens. Met de komst van Bobbi hebben we het verblijf niet eens aangepast. Zijn beide dwergjes en het vaste verblijf is een kleine 4m2. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .