Ga naar inhoud

Charlie heeft haakjes


Evee

Aanbevolen berichten

Ik had het in het slowchat topic al gemeld, gisterochtend had Charlie  veel pijn. Nadat ze pijnstillers kreeg knapte ze wel zichtbaar op, maar was duidelijk niet de oude. Ze eet wel goed groenvoer, en eet ook hooi, maar brokjes gaan er niet echt in. Ze is 200 gram afgevallen sinds het laatste weegmoment in maart. En ze heeft pijn. Haar keuteltjes waren wel gewoon normaal. Ik had zelf het idee dat het gebitsproblemen zouden zijn. 

 

Gistermiddag naar de dierenarts gereden, maar toen was het eind middag en was er een vervanger, dus voor vandaag een afspraak gemaakt waarbij er even uitgebreid tijd was om na te kijken wat de oorzaak was.

 

Charlie is vandaag dus volledig doorgelicht bij de dierenarts, maar niet echt veel bijzonders gevonden. De haakjes die er waren zijn weggevijld. Maar eigenlijk zag haar gebit er heel erg netjes uit.

 

Gebitsfoto's waren ook prima, ook niets geks gezien bij de kieswortels. Ook van de schedel een duidelijke foto gemaakt omdat ze ook af en toe wat last van een pus-oogje heeft, en aan één kant blind is, maar ook die foto zag er prima uit. Toen nog maar een buikfoto laten maken, we waren toch bezig, en we zaten echt te gissen wat de pijn kon veroorzaken, aangezien nierstenen/blaasstenen ook een optie was, dan maar gelijk een buikfoto. Plus dat de dierenarts aangaf dat ze altijd op de opleidingen te horen krijgt dat je bij konijnen die niet of niet goed eten, je altijd een buikfoto moet maken. Maar ook daar kwam niets uit. Ik krijg de foto's nog nagestuurd per mail, dus mochten jullie het zelf willen bekijken, dan kan dat haha :)

 

Ze is nog wat groggy van de verdoving, zonder lukte het allemaal niet bij haar, ze was het er echt allemaal niet mee eens. Ik maakte me wat zorgen dat ze op de koude grond ging liggen thuis, maar ja toen ik er een handdoek ging leggen was het natuurlijk niet goed meer. Nu ligt ze in een onderbak met stro, dus dat is ook prima. Warmer dan een betonvloer in ieder geval. 

 

We hopen dus dat ze opknapt nu de haakjes er af zijn, en dat dat het geweest is. Het waren niet veel of echt grote puntjes, maar wel een paar kleine scherpe plekjes. Het kan best zijn dat dat pijn deed, en hopelijk knapt ze dan nu weer op.

 

Ik heb in ieder geval een redelijke fles pijnstillers mee mogen nemen voor het geval het nodig is. Mocht ze niet opknappen, dan mag ik haar gewoon pijnstillers geven indien nodig, omdat dat in ieder geval zorgt dat ze zelf lekker blijft eten en daarmee wel actief is. En dan kan ik nog bloed laten prikken om te kijken of daar wat uit komt.  

 

Foto's volgen :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In plaats van vrolijk naar mij toe te komen, bleef ze gisterochtend zo zitten...

charlie-ziek1.jpg

 

De keutels zijn wel vrij normaal, iets ovaler misschien dan anders, maar niet heel vreemd.

charlie-keutels1.jpg

 

Op naar de dierenarts op een warme dag, lekker op de coolpod dus!

charlie-vervoer-coolpod.jpg

 

 

 

Bij de konijnentandarts

 

charlie-gebitscontrole.jpg

 

charlie-gebitscontrole2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het echt, dat het de haakjes waren en dat ze hier mee opknapt. Ik geef vanavond nog een keer pijnstillers, en dan hou ik haar morgen even goed in de gaten. Vandaag zegt nog niet zo veel, ze kan misselijk zijn van de verdoving en kan ook een gevoelige mond hebben van het bijwerken van de haakjes.  Maar morgen ben ik wel benieuwd hoe ze het doet zonder pijnstillers. Ze zit alweer lekker aan de andijvie inmiddels, dus dat is goed :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijven mooie foto's om te zien! Wel gek dat Charlie nog niet de oude is, maar misschien heeft het bij de 1 wat meer tijd nodig dan de ander. Ik denk niet dat mijn kennis voldoende is, maar mocht het aanhouden dan zou je nog de urine en keutels kunnen laten controleren. Tenminste... Geen idee of daar ergens nog iets mee zou kunnen zijn wat deze klachten veroorzaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urine en keutels controleren is zeker nog een optie. Hoewel ze geen spijsverteringsproblemen of echt vreemd gevormde keutels heeft (en dat zie je meestal wel bij wormen). Blaasstenen en nierstenen zijn niet zichtbaar op de foto's, maar een ontsteking ergens zou inderdaad ook nog kunnen, dat zou dan ook uit het bloed moeten blijken overigens, als er een ontsteking is. Dus vandaar dat dat de volgende stap zou zijn. We hopen voor nu dat het de haakjes waren, zo niet, dan zoeken we weer verder. 

 

Maar voor nu eet ze goed hooi en groenvoer, en ze heeft haar kokoskoekje op vanochtend! Dat is toch ook behoorlijk hard. Brokken wil ze nog niet eten. Ze ziet er wel goed actief en levendig uit verder. Ik heb nu geen pijnstillers meer gegeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .