Ga naar inhoud

Konijn met gasbuikje


Okki

Aanbevolen berichten

Eén van mijn konijnen heeft een gasbuikje. Volgens de dierenarts was ik er op tijd bij, er zat nog niet heel veel gas in zijn buikje. Hij krijgt emeprid en metacam en ik heb hem binnen gezet. Normaal zit hij buiten, maar het is buiten behoorlijk fris hier met harde wind. En hij had bij de dierenarts al iets ondertemperatuur.

 

Hij wil nog niks eten. Vanmorgen rond tien uur heeft hij brokjes gegeten en wat witlof (dat ging niet zo enthousiast dan anders). Een uurtje later wilde hij wel een 'snoepje' (meadow loops van supreme selective). Daarna heeft hij thuis niks meer gegeten. Hij is vanmiddag van 15 tot 18 uur bij de dierenarts geweest en daar heeft hij wat dwangvoeding gekregen. 

 

Als hij over een uurtje nog niks heeft gegeten, zal ik hem dan ook nog dwangvoeren voordat ik ga slapen, of morgenochtend? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Okki, wat rot dat hij een gasbuik heeft. Hoe gaat het nu met hem? Het is wat laat om tips te geven voor gisteren, maar ik ken de twijfel wanneer te dwangvoeren en wanneer niet. Zeker vlak voordat je gaat slapen en je wil eigenlijk ook niet dat hij nog meer stress heeft. Hoop dat het goed met hem gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren en gasbuikjes is altijd een lastig iets. Net als verstopping. Vroeger was het advies bij langere tijd niet eten altijd dwangvoeren, maar tegenwoordig is bekend dat dwangvoeren als een konijn een verstopping heeft of vol zit met gas pijnlijk kan zijn en de darmen ook kan oprekken. Ik zou het dus vooral overleggen met de dierenarts die het konijntje behandeld heeft. 

 

Ik hoop dat hij snel zelf weer een beetje wil eten, dan zit je niet met dit lastige dilemma! Beterschap in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie, maar ik ben zelf absoluut geen voorstander van dwangvoeren bij gas. De maagwand van een konijn is erg dun en als die al uitgerekt is door het gas en we gaan daar nog dwangvoeding bij stoppen, dan krijgt je konijn alleen maar meer pijn. 

De temperatuur is superbelangrijk bij een konijn met buikpijn. Als die te laag is, werken de maag en darmen ook trager wat dan weer extra gas in de hand werkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! 

 

Ik heb hem dinsdagavond uiteindelijk een halve spuit dwangvoer gegeven en dat ging er best goed in. De rest van de spuit heb ik geleegd in een bakje en daar heeft hij 's nachts nog wat van opgelebberd. En hij heeft 's nachts ook nog wat witlof en peterselie gegeten.

 

Inmiddels eet hij gelukkig, naast groente, ook weer brokjes en af en toe een sprietje hooi. Plassen doet hij ook. Keutelen ook, maar nog erg weinig.

 

Wanneer zou ik hem weer bij zijn vriendinnetje buiten kunnen zetten? Als hij echt goed keutelt?

 

Zijn buik voelt sinds gisteren al een stuk soepeler aan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is zijn temperatuur? Als zijn temperatuur goed is en hij weer eet en keutelt zou ik hem weer naar buiten doen. Vaak helpt de aanwezigheid van een maatje ook goed bij het verder opknappen. Maar de nachten kunnen nog best koud worden, de temperatuurverschillen tussen dag en nacht zijn nog best redelijk groot, ik zou dus wel zeker zijn dat hij zijn eigen lichaamstemperatuur goed op peil houd voor je hem naar buiten doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag even terug naar de dierenarts. Hij eet goed (groenvoer, brokjes en ook wat hooi), drinkt goed, plast goed, maar keutelt nog vrij weinig. Misschien is dat normaal, maar onderin zijn buik lijkt het pijnlijk. Zijn buik voelt verder wel soepel. 

Ik heb hem nog binnen zitten, ivm dat keutelen. Als hij samen zit met zijn vriendinnetje weet ik niet hoeveel hij keutelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keuteltjes lopen ongeveer 23-24 uur achter op wat hij eet. Soms vergeten we dat als baasjes nog wel eens ;) Als hij dus gisteren nog niet zo heel veel at in de ochtend, dan is het niet vreemd dat er nu nog maar weinig keuteltjes zijn. Als hij pas 's avonds goed is gaan eten, zou je vanavond ook meer keuteltjes moeten zien.

 

Fijn dat hij goed eet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee: hij eet al sinds dinsdag best goed en sinds gisteren vrijwel weer als vanouds, dus eigenlijk had ik toch wel iets meer keuteltjes verwacht vandaag. Toevallig heeft hij net een hoopje kleine keuteltjes gedaan, gelukkig! Maar dat het onderin zijn buik pijn doet zint me niet. Misschien toch ook een verstopping?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink: ik had al een afspraak gemaakt. 

 

Volgens de dierenarts kan het zelfs wel tot 48 uur duren voordat een konijn weer gaat keutelen, dus het is allemaal normaal. Omdat mijn konijn eet, drinkt, plast en wel iets keutelt zit er dus in ieder geval goede vooruitgang in. Een pijnlijke plek kon de dierenarts niet ontdekken. Zeker tot en met zaterdag doorgaan met de medicijnen, ik heb voor de zekerheid nog wat extra's meegekregen. En mijn konijn mocht weer buiten bij zijn vriendin, ze zaten elkaar direct weer te wassen en te knuffelen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .