Ga naar inhoud

Zindelijk maken


Momoxx

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds twee maanden een NHD. Deze deed haar plasjes netjes op het hoektoiletje. Vervolgens een Lotharinger erbij gezet uit het asiel en toen waren ze even allebei niet meer zindelijk. Daarna heb ik een groter toilet gekocht omdat hij eigenlijk niet op dat kleine toiletje paste. Inmiddels doen ze allebei 9/10 plasjes op het toiletje. Echter keutelen ze nog op de gehele verdieping (alleen de verdieping waar het toilet staat). Vervolgens heb ik de bodembedekking weggehaald en alleen het toilet gevuld. Nu doen ze eigenlijk alle plasjes erop maar keutelen nog steeds op de hele verdieping (ook al leg ik de keutels in het toilet, wat ik inmiddels een beetje opgegeven heb). Is er iets wat ik kan doen om dit nog te leren of zal ik het hiermee moeten doen?

 

Ook stinken de plasjes toch wel behoorlijk, ik heb plospan houtvezel en ben daar sowieso niet zo tevreden over heb idee dat mijn NHD daar wat last van heeft. Zou Aubiose dit verbeteren?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Lienappelsien:

Ik vind het eerlijk gezegd al netjes dat ze de plasjes in het toilet doen. Het helpt soms om ze meerdere toiletten te geven.

 

Houtvezel is inderdaad niet zo fijn. Je kan beter houtkorrels of back2nature in het toilet doen. 

Ik vind dat ook al heel fijn hoor :), maar ik dacht mochten er manieren zijn de keutels ook te laten lukken zou super zijn. Misscjien dat ik het hoektoilet nog ergens kan zetten dat het zou helpen. Achja en anders is dit ook geen ramp.

 

Mijn bak is plastic zijn er nog andere manieren buiten schoonmaakazijn om dat de urinevlekken weg te krijgen? Heb hard gepoetst maar het wil nog niet niet helemaal verdwijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak ze meestal schoon met citronella (weert ook nog een beetje muggen/vliegen af) en eens in de zoveel tijd met azijn. Het maakt niet uit of je schoonmaakazijn of een andere soort kiest, maar anders dan dat is het mij niet gelukt om urineplekken er uit te krijgen. Of je moet zo chemisch gaan (ontkalkers etc) dat ik mij zorgen ga maken of ik de konijnen niet vergiftig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In urine zit ammoniak, dat bijt en geeft allerlei plekken (en dus uitgebeten plasbakken). Ik denk dat je je daarbij moet neerleggen, zeker als je zo graag wil dat ze "zindelijk" zijn. Of je moet de bakken elke dag verschonen, het is maar net wat je wil. Je kunt ook gewoon denken " het zijn konijnen, het hoort bij hun natuurlijke gedrag om te markeren met urine en poep, ik laat ze lekker hun ding doen"... 

Ik kan maar niet begrijpen waarom mensen toch altijd zo perse willen dat konijnen alles op een bakje doen. Voor je eigen gemak? Het zijn dieren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat schoonmaakazijn toch het beste werkt. Nog goedkoop ook. Ik laat het altijd een kwartiertje inwerken en dan flink boenen. Desnoods nog een half uurtje in de azijn zetten en weer boenen. Ik heb zo ooit een tweedehands kooi met dik aangekoekte urine helemaal schoon gekregen. Antikal en dat soort speciale middelen zijn duurder en werken slechter, vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Rian:

In urine zit ammoniak, dat bijt en geeft allerlei plekken (en dus uitgebeten plasbakken). Ik denk dat je je daarbij moet neerleggen, zeker als je zo graag wil dat ze "zindelijk" zijn. Of je moet de bakken elke dag verschonen, het is maar net wat je wil. Je kunt ook gewoon denken " het zijn konijnen, het hoort bij hun natuurlijke gedrag om te markeren met urine en poep, ik laat ze lekker hun ding doen"... 

Ik kan maar niet begrijpen waarom mensen toch altijd zo perse willen dat konijnen alles op een bakje doen. Voor je eigen gemak? Het zijn dieren!

De konijnen staan momenteel binnen, dus in dat geval is het wel handig als je alleen het wctje moet schoonmaken en ga je het ook niet zo snel ruiken :). Ik ben al heel blij dat ze hier op plassen de keutels ruim ik wel apart dagelijks even op.

 

Bedankt allemaal voor de tips mbt het poetsen, ik ga het eens met schoonmaakazijn proberen en dan nog even goed napoetsen dat het weer lekker fris is, wil idd mijn konijnen uiteraard niet vergiftigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua bodembedekking gebruik ik meestal geperste houtkorrels in de toiletbakken.

 

De meningen over zindelijk maken zijn verdeeld, toch moet ik zeggen dat ik het wel handig vind dat 90-95% van de keutels en de plasjes bij mijn konijnen op een toiletbak gaan. Ja, inderdaad voor het gemak van het schoonmaken. Het duurt, zeker als konijnen jong zijn, of in een nieuwe omgeving komen, of als er veranderingen zijn zoals nieuwe objecten / een koppeling etc, soms best even voor konijnen goed zindelijk zijn. Ook de gezondheid kan invloed hebben op of en hoe zindelijk konijnen te krijgen zijn. En sommige konijnen zijn echt gewoon enorme smeerpoetsen, terwijl anderen het van zichzelf vrij makkelijk op een bak doen. Er is dus echt geen garantie dat ze altijd zullen plassen of keutelen op een bak, maar er zijn wel dingen die meehelpen. Voldoende bakken, op de juiste plekken bijvoorbeeld. En elke dag trouw de keutels / plasjes die naast de bak gaan opvegen en in de bak leggen.

 

Hier staan tips over zindelijk maken in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje deed ook alleen plasjes op het 'toilet' en de poepjes overal en nergens. Ook nadat ik steeds de poepjes terug gooide in het toilet. Maar dat kun je nog proberen, maar dan moet je dat wel direct aan't begin doen. Opzich was ik al blij dat ze de plasjes in elk geval wel op de bak deed! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap heel goed dat je ze zindelijk wilt hebben! Dat was mijn intentie ook met mijn 2 voedsters. In het begin had ik zaagsel in de kooi en iedere keer als ik langs liep, legde ik het natte zaagsel en de keutels in het toilet. Het mocht niet baten. Waar ik wel heel blij mee ben, is dat ze de ren in ieder geval schoon houden, daar vind ik alleen wat verdwaalde keutels.

 

Sommige konijnen zijn gewoon niet zindelijk te krijgen, denk ik. Vooral voedsters gebruiken hun ontlasting om territorium af te bakenen en het kan zijn dat het dus, met de beste wil van de wereld, niet lukt ze zindelijk te krijgen. Laat ze dan maar gewoon Nijn zijn. ;) Het is jammer, maar het hoort erbij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anne_

Het kan heel erg helpen om alleen in het toilet bedekking te hebben, omdat zaagsel voor konijnen ook pleemateriaal is en ze misschien gewoon in de war raken en denken dat de hele mooi een wc is. En leg in het toilet het hooi, want ze kakken waar ze eten. Veel duidelijker dan dat kun je het maken, dus als het er dan nog naast gaat heb je gewoon een stel tokkienijnen en moet je het er maar mee doen. :')

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .