Ga naar inhoud

Konijn groeit niet voldoende


K@rin

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben sinds 3 weken eigenaar van 2 rex widders, broer en zus. Ze zijn nu 9 weken maar zus groeit niet goed. Ze was vanmorgen 413 gram, broer al ruim 1100gr. Ik ben haar al een paar dagen aan het bijvoeren met konijnenmelk, ze vind het niet leuk maarte groeit er wel op.

heeft iemand nog andere tips? Ik zie haar eten en drinken en poepen en ze is ook wel levendig, hoewel stuk minder dan haar broer. Ik ben ook al met haar naar de dierenarts geweest en die kon niks vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijntjes, ouder dan 4 weken, moeten geen kunstmelk hebben. Zij mogen alleen melk van hun moeder en verder veel goed hooi, wat veilige groente en goede brokjes. Kunstmelk op latere leeftijd helpt hun darmflora om zeep, hooi bouwt een evenwichtige darmflora op, en dat hebben ze echt nodig. Je moet dus zorgen voor veel lekker hooi, zodat ze er veel van eten. 

Zes weken is, zoals @Christaaa ook al schrijft, te jong voor konijnen, om al bij hun moeder weggehaald te worden. Dat maakt ze nog kwetsbaarder. 

Heb je al keutels laten onderzoeken op coccidiose? Dat is namelijk een veelvoorkomende oorzaak van sterfte bij jonge konijntjes.

Het is jammer dat je de konijntjes al heel binnenkort zult moeten scheiden, om te voorkomen dat het vrouwtje op te jonge leeftijd een inteeltnestje gaat krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dierenwinkels verkopen ze troep en onzin. De kans dat je daar een kundig iemand tegenkomt is echt heel klein. Zeker als het een winkel is waar ze konijnen van 6 weken verkopen. Konijnen mogen wettelijk gezien inderdaad met 6 weken bij de moeder weg. Eerder is strafbaar. Het is echter gebruikelijk dat ze tot minimaal 8 weken bij de moeder blijven, omdat ze in die laatste 2 weken heel veel van de moeder  en broertjes en zusjes leren. Ook zijn ze in die weken nog heel kwetsbaar qua gezondheid.

 

Heel eerlijk: je hebt een ontzettende miskoop gedaan door in een dierenwinkel 2 van deze jonge, kwetsbare konijnen te kopen. Dierenwinkels zijn de slechtste plaats die je kan kiezen om konijnen te halen. Van groot belang is nu dat ze verder wel een goede start gaan krijgen, want zo te lezen hebben ze die echt niet gehad.

 

Melk voeren op die leeftijd is echt af te raden, echt niet doen! Ga zo snel mogelijk met ze naar een (konijnkundige!!!)dierenarts en laat de konijnen goed nakijken. De kans is groot dat te mager zijn op die leeftijd door parasieten komt zoals wormen en coccidiose. Coccidiose is vaak dodelijk voor jonge konijntjes. Je kan beter kiezen voor een heel goed krachtvoer en eventueel bijvoeden met bijvoorbeeld een supreme recovery of burgess dual care (aansterk  voedsel voor na een operatie, maar wel met de juiste voedingsstoffen) en heel veel goede kwaliteit hooi om te zorgen voor een goede darmwerking en goede voedingsstoffen. Een gezond jong konijn moet daar prima op groeien.  Bijvoeren met kunstmelk op deze leeftijd heeft echt geen zin meer en daar doe je alleen maar kwaad mee. Kunstmelk voor konijnen (en dan hoop ik maar dat je dat geeft, en niets anders) is over het algemeen niet goed en alleen een noodoplossing voor als er geen andere optie is: wist je dat maar 1 op de 10 flessekonijnen het overleeft? Nou is jouw konijntje geen baby meer die melk hoeft, dat vergroot gelukkig de overlevingskans wel ;) dus met de melk zou ik echt direct stoppen. 

 

De konijntjes moeten op een leeftijd van 10 weken gescheiden worden van elkaar om zwangerschappen te voorkomen. Vanaf ongeveer 12 weken kun je de ram laten castreren. Die moet dan nog 2-3 weken apart zitten in verband met vruchtbaarheid. Op zijn allervroegst kun je dus pas met 14-15 weken de konijnen terugkoppelen aan elkaar. Mits ze gezond zijn. En dan hopen dat ze elkaar nog lief vinden. Ohja en hopen dat de dierenwinkel gelijk had qua geslachten... het zou mij niets verbazen als je 2 mannetjes of 2 vrouwtjes hebt  gekocht in plaats van een koppel.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei K@rin:

Hoezo scheiden, ik kan het mannetje toch laten helpen?

Bovendien vertelden ze mij in de dierenwinkel dat bijvoeden geen probleem is voorlopig, kan dr moeilijk laten afvallen

Tegen de tijd dat het mannetje gecastreerd kan worden (meestal bij 3-4 maanden), is hij ook vruchtbaar. Nu zal de kans klein zijn dat een voedster met ondervoeding dan al vruchtbaar is, maar het kan wel. Die gok moet je dus echt niet nemen! Vandaar scheiden bij 10 weken en pas terug koppelen minimaal 2 weken na de vastratie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei K@rin:

Nou nou...

 

ik heb ze overigens bij een fokker gekocht

 

ze zitten nu beide buiten

kan ik haar naar binnen halen zolang hij nog niet geholpen is en wanneer kan ze dan weer naar buiten, bij welke temperatuur?

Dan is het wel een prutfokker! Konijnen zo jong bij de moeder weghalen is gewoon nergens voor nodig. En zeker zo'n jong ding verkopen terwijl ze niet goed groeit.. ik word er verdrietig van :( 

 

Als de voedster zo mager is, zou ik haar zeker naar binnen halen. Die kou kost nog meer energie en helpt haar niet om te groeien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden zei K@rin:

Hoezo scheiden, ik kan het mannetje toch laten helpen?

Bovendien vertelden ze mij in de dierenwinkel dat bijvoeden geen probleem is voorlopig, kan dr moeilijk laten afvallen

Ja, klopt, het mannetje kun/moet je laten helpen. Dat kan zodra de balletjes zichtbaar zijn, op de leeftijd van 3-4 maanden. Veel voedsters zijn vruchtbaar vanaf een maand of 4-5, iets later dus. Veel mensen denken daarom dat je ze wel samen kunt laten, maar dat is een erg groot risico. Het zal niet de eerste keer zijn dat een voedster eerder vruchtbaar is, de marge is echt te klein om het risico te nemen. 

Bijvoeren is, terwijl je inmiddels de reden van het niet goed groeien probeert te achterhalen, uiteraard prima, maar niet met melk. Bij de dierenarts kun je eventueel dwangvoer halen. Dat is extra voedzame, vezelrijke, vloeibare voeding die je ook gewoon uit een schaaltje kunt geven. Verder veel hooi, een beetje groen zoals peterselie, wortelloof, witlof enz (wel eerst hele kleine stukjes, darmen er eerst aan laten wennen als ze dit nu nog niet krijgt) en een goede premium brok. Maar heel belangrijk is de reden van het niet goed groeien te achterhalen. Keutels laten onderzoeken is bv een goede stap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei K@rin:

Maar bij welke temperatuur kan ze dan weer naar buiten? Ik heb rex gekocht omdat mijn zoon en ik allergisch zijn...

hopelijk gaat het goed als ze binnen staat

 

Sorry dat je zoveel negatief commentaar krijgt, maar helaas ben je erg slecht voorgelicht. Ook Rex konijnen verharen en hebben huidschilfers waar mensen allergisch voor kunnen zijn. Het is dan ook een fabeltje dat mensen die allergisch zijn wel tegen Rex konijnen kunnen. 

Ik zou de ontlasting van je voedstertje laten nakijken door de dierenarts op parasieten en coccidiose. Dat is te behandelen maar daar moet je dan niet te lang mee wachten. Hopelijk kan je haar weer op de rit krijgen!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die vrieskou die de komende dagen eraan komt kost een hoop energie. Voor een gezond konijn wat prima in de vacht zit is dat geen probleem, maar een konijntje wat nog jong is en niet lekker mee komt kan zichzelf dan ook niet goed warm houden. En als een konijn eenmaal onderkoeld is ben je nog veel verder van huis want dan kunnen de maag en darmen stil gaan liggen. 

Ik zou in ieder geval als het kan morgen de ontlasting laten nakijken. En eventueel een andere dierenarts bezoeken, 2 zien meer dan 1. Er moet iets aan de hand zijn dat ze zo achter blijft. Hoe is haar ontlasting? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .