Ga naar inhoud

Ervaring met (chronisch?) snot


Frommel en Hopper

Aanbevolen berichten

Frommel en Hopper zijn in mei 2017 uit de opvang bij ons in de tuin komen wonen, leeftijd onbekend en 1 jaar.

 

Na 2 weken begon Frommel te niezen. Bij de da bleek dat haar linkeroogje ook wat ontstoken was. Omdat het vermoeden snot was, heeft ze 4 weken 1x p.w. een injectie Draxxin gekregen en 2 kuren Gentapol-B ab oogdruppels van ieder 1 week. Hopper had intussen 1x geniest, dus voor de zekerheid is hij 2 weken meebehandeld met Draxxin.

Na ongeveer 2 maanden begonnen ze allebei weer te niezen en het oogje van Frommel was weer wat nat. Vooral Hopper had enorme nies/hoestbuien en we hoorden ze allebei bij het eten 'verstopte neusgeluiden' maken. In oktober/november zijn ze toen allebei 6 weken met Draxxin behandeld en Frommel ook met de oogdruppels. Met Draxxin verdwijnen de klachten helemaal, maar helaas...ik hoor sinds 2 weken weer geknor bij het eten, zie een oogje wat tranen en af en toe een nies. Zo begon het vorige keren ook.

Ik weet nu even niet meer hoe ik verder moet. Wanneer ga ik bijv. weer naar de da?

 

De da had het vorige keer over onderzoekje onder narcose van de neus naar soort bacterie. Maar ik twijfel daarover omdat Draxxin wel aanslaat (en onze nino's geen da helden zijn=gas van de stress na bezoek da) .

Daarnaast is Frommel sinds 1 maand heel erg hormonaal (continue nestjes bouwen en heel kattig+willen rijden naar Hopper (alfa ram) toe) en ik zou haar graag willen laten castreren. Is dat wel veilig met snot?

En hun entingen komen er ook weer aan; is dat veilig om te doen als ze snot hebben?

 

Kortom, ik zou het heel fijn vinden als iemand tips heeft of ervaring kan delen, alvast bedankt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn van mijn dochter met snot krijgt al anderhalf jaar iedere vijf dagen een injectie met draxxin, en dan zit hij een dag voordat hij de injectie moet alweer vol met snot. Verder is hij vrolijk en levendig. Mijn dochter prikt hem zelf, anders is het nogal een gedoe.

 

Hij wordt niet gevaccineerd, de dierenarts durft dat niet aan. Het is bij dit konijn té heftig. Ik zou dat eens overleggen met je dierenarts, die vaccinaties. 

 

Verder moeten jouw konijnen misschien ook wel veel langer, of zelfs de rest van hun leven draxxin? Snot is erg hardnekkig, dus zes weken is misschien te kort?

 

Als ze nu weer traanoogjes hebben en niezen enzo zou ik meteen weer naar de dierenarts gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Frommel en Hopper zijn nu 2x behandeld met Draxxin, 1 kuur ingezet na een paar keer niezen en 1 kuur pas ingezet toen ze al wekenlang flink aan het hoesten en niezen waren en je verstopte neus kon horen. In beide gevallen waren ze er met Draxxin in 1 week vanaf en zijn we daarna resp. 4 weken en 6 weken nog met Draxxin doorgegaan. Ik zit er ook aan te denken om met da te overleggen om de volgende keer veel langer met Draxxin door te gaan.

 

Fijn te lezen, Rian, dat jouw snotteraar gewoon gevaccineerd kan worden! Heb jij hem geprobeerd te behandelen tegen snot en zo ja, wat heb je geprobeerd?

Hoe doet jouw konijn; ik bedoel daarmee: wat merk je van snot? En hoe houd jij het acceptabel? Ik zou dat heel graag willen weten! Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar is er een swab genomen om te kijken of het om een bacterie gaat wat steeds weer de kop op steekt? Of heeft het een andere oorzaak? Bv kiezen? Of wat ik pas bij wilhelminapark zag, ze zijn verder gaan zoeken bij chronisch snotteraars en hebben ontdekt dat een aantal een soort verkalkingen in hun neusholte hebben zitten wat er iedere keer weer voor zorgt dat ze snot krijgen. Die halen ze dan weg en met wat nazorg zou in feite het chronisch snotteren voorbij moeten zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Domino jaa dat zag ik ook voorbij komen! Wel fijn dat ze de oorzaak van chronisch snot verder onderzoeken en dat het in sommige gevallen dus op te lossen is!

 

Ik weet dat @Lienappelsien hier van het forum ook een chronische snotteraar heeft of had, die ze niet altijd liet inenten.

 

Het is toch een overweging of ze fit en goed genoeg zijn om de vaccinatie aan te kunnen. En verstandig om te bekijken hoe groot het risico is. Zitten ze bijvoorbeeld in een verblijf wat je goed met insectengaas kan bekleden en/of woon je in een gebied waar maar heel weinig wilde konijnen zitten / virusziekten voor komen, dan kun je de gok nemen om niet in te enten. Maar als de gezondheid het enigszins toe laat zou ik het persoonlijk toch wel doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-1-2018 at 12:49 zei Evee:

 

Ik weet dat @Lienappelsien hier van het forum ook een chronische snotteraar heeft of had, die ze niet altijd liet inenten.

 

Het is toch een overweging of ze fit en goed genoeg zijn om de vaccinatie aan te kunnen.

 

Klopt, mijn Bram had chronisch snot. Bij hem werkte enrofloxoral goed (tegenwoordig zijn er strengere regels omtrent het voorschrijven van enrofloxoral). De eerste keer was het even weg. Maar het kwam weer snel terug en toen is het nooit meer weggegaan, ook niet bij langdurige behandeling. Je hoorde hem altijd pruttelen en hij nieste vaak, en hij was altijd rustig. Af en toe werd hij er erg ziek van en dan kreeg hij weer een kuurtje en knapte hij weer een beetje op. Hij heeft er nog ruim 4 jaar mee geleefd en is er uiteindelijk aan bezweken (op 7 jarige leeftijd, dus best respectabel). De dierenarts durfde het bij hem nooit aan om hem te vaccineren. Mijn andere konijnen werden ondertussen wel steeds gevaccineerd. 

 

Vorig jaar had ik een konijn die EC had, en later kreeg hij ook erge snot er bij. Bij hem hebben we toen een swab laten nemen om te achterhalen om welke bacterie het ging. Hem heb ik ook niet meer laten vaccineren, maar hij was dan ook ontzettend ziek.

 

Op het moment heeft nog een van mijn konijnen snot-achtige klachten. Het begon met niezen. Inmiddels hoor ik hem nog weinig niezen, maar zijn zijn ogen regelmatig vies. Hij heeft ook antibioticakuurtjes gehad, maar met weinig effect. Hij lijkt er weinig last van te hebben en is dan ook zonder problemen opnieuw gevaccineerd. Het hangt er dus echt vanaf hoe fit ze zijn/hoeveel klachten ze hebben of een dierenarts het aandurft om ze te vaccineren. 

 

Op 21-1-2018 at 21:53 zei Domino:

Of wat ik pas bij wilhelminapark zag, ze zijn verder gaan zoeken bij chronisch snotteraars en hebben ontdekt dat een aantal een soort verkalkingen in hun neusholte hebben zitten wat er iedere keer weer voor zorgt dat ze snot krijgen. Die halen ze dan weg en met wat nazorg zou in feite het chronisch snotteren voorbij moeten zijn. 

 

Mijn dierenarts zei inderdaad destijds bij Bram al, en nu ook weer bij Loetje, dat door de snot/bacterie de anatomie van de neus en de holtes en luchtwegen verandert. En dat het daardoor bijna niet te doen is om álles helemaal weg te krijgen (met medicatie). Het kan dus zijn dat de klachten even weg zijn, maar als er dan ook nog maar íets van de bacterie/bacteriën achterblijft, dan kan dat weer uitgroeien en zijn de klachten weer terug. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Lienappelsien:

 

Mijn dierenarts zei inderdaad destijds bij Bram al, en nu ook weer bij Loetje, dat door de snot/bacterie de anatomie van de neus en de holtes en luchtwegen verandert. En dat het daardoor bijna niet te doen is om álles helemaal weg te krijgen (met medicatie). Het kan dus zijn dat de klachten even weg zijn, maar als er dan ook nog maar íets van de bacterie/bacteriën achterblijft, dan kan dat weer uitgroeien en zijn de klachten weer terug. 

 

Volgens mij zag ik recent op facebook voorbij komen dat er dus behalve AB nog een andere oplossing is nu: volgens hebben ze bij wilhelminapark met succes de verkalking uit de neus kunnen halen bij een konijn met chronisch snot, wat er voor gezorgd heeft dat het chronische snotteren bij dat konijn (zo goed als) weg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit bericht. In de reactie staan ook de foto's dat het dus zo goed als weg is:

 

" We hebben bij Pluis rinolieten vooraan in de linker bovenste neusgang gevonden. Met behulp van afzuigbuisjes en kleine happertjes hebben we de verkalkingen weggehaald. "

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Jonas werkt enrofloxoral ook het beste. Ik heb het hier in huis staan, het was tot een jaar geleden nog vrij te bestellen op internet maar nu niet meer. Ik bewaar het totdat hij echt ziek is. Dat is eigenlijk altijd in de wintermaanden, als het flink vriest. Dan begint hij te rochelen, snotteren en niest hij zich een ongeluk. Soms denk ik: straks blijft hij erin. Dan komt er een moment dat hij bijna niet meer wil eten. Meestal stinkt hij dan ook, en dan weet je dat het moment voor AB daar is: infecties stinken, letterlijk en figuurlijk ;p Het klinkt misschien hard, maar als we het eerder gaan geven komt hij de winter gewoon niet meer door omdat de tussenpauzes tussen de AB kuren telkens korter worden dus we wachten zo lang mogelijk. 

Daar reageert hij super op, maar het komt ook heel snel weer terug. Resistentie ligt dus op de loer, en dat is ook waarom dierenartsen die middel volgens mij niet meer zo snel geven. 

We zijn altijd zo opgelucht als het voorjaar eraan komt, dan weten we: hij gaat het redden, we trekken het nog even met nog maar een AB kuur. 

Ik moet zeggen dat hij tot nu toe de winter heel goed doorkomt, ik hoor hem pruttelen, maar hij is nog lekker actief en eet goed. Het is dan ook nog niet echt lang winter geweest. In de zomer is hij geheel klachtenvrij, echt ongelooflijk maar waar. 

Zijn kopje is gewoon te klein voor alles wat erin zou passen, dat krijg je helaas met dat achterlijke gefok voor "het perfecte konijn", zo klein mogelijk, de mooiste kleur, de langste oren, weet ik het wat allemaal. De diertjes krijgen dan allerlei gebreken. Zie ook bepaalde hondenrassen en andere dieren. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja he. Ik denk echt dat het ermee te maken heeft dat hij in de kou toch minder weerstand en snel geirriteerde slijmvliezen heeft, daardoor toename snot/slijmproductie, door de bouw van zijn kopje hoopt de rommel zich op, hij kan het niet uitsnuiten of hoesten, en het raakt geinfecteerd. Die holtes zijn waarschijnlijk al zo aangedaan dat dat altijd zo zal blijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!!

Ik heb een aantal dagen problemen gehad met inloggen en kon daarom niet reageren, maar heb jullie wel gelezen en kennis genomen van jullie ervaringen.

Gelukkig zijn Frommel en Hopper fit, vrolijk en goede eters. Het is (nu), op een niesbui na, nogal mild dus. Ik heb ook nog nooit snot gezien. Ik zie wel dat Hopper (klein koppie inderdaad) na het niezen snel z'n neus schoonveegt, maar hij heeft geen vieze pootjes. Frommel (groter formaat) niest op dit moment helemaal niet, maar heeft alleen mild traanoogje.

Vaccineren vind ik heel belangrijk, zeker hier vlakbij de duinen, en ik denk dat ze dat ook wel aankunnen. Verder zal ik over de andere ab, swab maken en het rinolieten verhaal 'ns overleggen met de da. Hij zegt dat hij bevriend is met Wilhelminapark, dus dat moet toch bespreekbaar zijn.

 

Ik had al mijn hoop op Draxxin gesteld...da had mij verzekerd dat het echt weg zou blijven...wel balen dat het niet gelukt is en hopen dat F+H toch een fijn leven kunnen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .