Ga naar inhoud

Sla soorten?


GawainBS

Aanbevolen berichten

Ja, ze mogen echt alle soorten. Kropsla, ijsbergsla, rucola etc. Wel even rustig aanwennen want een enkeling is er wat gevoelig voor. Dus niet gelijk heel veel geven maar even met een kleine hoeveelheid testen of ze er geen last van hebben. Eigenlijk zoals met alle nieuwe groeten Maar hier eten ze rustig best wat sla in een mix-groente-schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla (en koolsoorten) krijgen de konijnen hier eigenlijk ook alleen als overschot van wat wij zelf eten. Net als fruit. Meestal koop ik een aantal "veilige" groenten en vul ik het verder bij met plantjes uit de tuin en restjes van wat wij zelf eten.

 

De veilige groenten die ik als basis koop zijn meestal twee of  drie  soorten, en dat is dan meestal witlof, andijvie, komkommer, wilde aardbeiblad, spinazie, courgette en/of bleekselderij.  Daar krijgen ze best een redelijke hoeveelheid van, dat is de basis van de groenvoerschotel zeg maar.  Wat op dat moment de keuze is, is meestal afhankelijk van het aanbod/de aanbiedingen op dat moment.

 

Daarbij komen dan paar takjes van planten uit de tuin (komkommerkruid, munt, peterselie, gras, weegbree, goudsbloem, brandnetel, paardenbloem, braam, framboos, roos, wilgenblad etc) en restjes van wat wij zelf eten. Dat zijn wel regelmatig sla en koolsoorten. Maar mijn konijnen zijn er goed aan gewend en dat geeft eigenlijk nooit problemen hier. Op het moment zijn het bijv. vaak restjes boerenkool, rode kool, witte kool, spitskool of spruitjes. Maar het kan net zo goed een wat suikerrijkere groente zoals paprika of pompoen, of een sla soort zijn. Eigenlijk dus de dingen die je met mate zou moeten geven. In de zomer krijgen ze ook wat vaker/iets meer fruit, nu in de winter bijna nooit. Eigenlijk alleen een keer of 3 per week peren- of appelschillen (biologisch).  En toevallig hebben ze vorige week banaan gehad omdat die wat sneller verlepten dan de bedoeling was (dat krijg je als je er kiwi naast legt haha)

 

Het voordeel van zo een uitgebreide mix schotel is dat ze ook wel veel gewend zijn qua groenvoer en dat je ook behoorlijk een mix geeft qua voedingsstoffen. Zit er eens iets tussen wat in een bepaalde voedingsstof uitschiet of waar ze wat gevoeliger voor zouden kunnen zijn, is dat niet zo een probleem. Omdat ik meestal redelijk seizoensgroenten en kruiden geef, zeker dat wat uit eigen tuin komt, wisselt het menu dus ook met de seizoenen mee. Nou heb ik ook wel het voordeel van een flinke tuin met lekker wat onkruid ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij vullen ook aan met wat er in de tuin groeit. Aardbeibladeren eten ze nu ook en warmoes is een favoriet. Zijn kolen niet gevaarlijk voor gasvorming? Goed om weten dat spinazie ook veilig was, ik dacht dat dat met mate gegeven moest worden. Qua fruit/suikers krijgen ze twee schijfjes wortel van een halve centimeter per dag, of een zelfde hoeveelheid appel of banaan. (Luna & Flora wegen samen 3.5 kg, dus piepkleine konijntjes zijn het ook niet.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spinazie is geen koolsoort, wel een bladgroente net zoals andijvie, paksoi, sla en koolsoorten. Maar paardenbloem is ook een bladgroente ;)Eigenlijk zegt dat dus niet zo veel over of een konijn het wel of niet mag eten. Spinazie is een hele gezonde groente die niet voor problemen zorgt  gelukkig, die mag dus best gegeven worden. Wel is het een vrij seizoensgebonden groente, op het moment bijna nergens te krijgen (tenzij diepvries, maar dat is niet geschikt voor konijnen). Maar als er weer spinazie is in de zomerperiode eten ze er hier goed van! Het is wel iets wat maar kort houdbaar is na de oogst, dus binnen een dag of 2-3 opvoeren als je het koopt. Wel is het heel makkelijk om zelf in eigen tuin te kweken.

 

Koolsoorten mag je gewoon geven, zolang je niet overdrijft, rustig aanwent en het in een gemengde groenteschotel geeft.  Dus geen volledige kool-groenteschotel, maar één of twee koolsoorten met meerdere veilige groenten in de mix kan geen kwaad.

 

Qua suikerrijke producten krijgen ze hier niet dagelijks iets. Echt maar 3-4 keer per week (om de dag ongeveer) en het is hier of fruit of wortel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is me al opgevallen dat ze allebei een voorkeur hebben. Luna prefereert witloof & peterselie, terwijl Flora vooral de ruccola en andere groene  blaadjes. Luna eet ook veel rustiger en "dames-achtiger" dan Flora: enkele hapje en dan snoet wassen, enkele hapjes, wassen. Flora werpt zich op het bordje en absorbeert zo snel mogelijk zoveel mogelijk. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei GawainBS:

Ik vind het persoonlijk hilarisch dat ze allemaal zo hun eigen smaakjes en willetjes hebben.

 

Ja, lachen hè? Ik heb ooit eens een paar plakjes paprika aan destijds mijn viertal gegeven. Na 2 dagen lagen die nog steeds onaangeroerd en heb ik de paprika maar weggegooid 8)

 

Of als je met iets (nieuws) aankomt wat ze blijken niet (graag) te lusten. Dan komen ze eerst dolenthousiast aangerend (joepie, eten!) en halen ze letterlijk hun neus op als het iets is wat ze niet lekker vinden. Ze kijken je vervolgens aan met een blik van ‘ja hallo, geef eens iets lekkers, hier kwam ik niet voor aangerend’. Soms pakken ze het daarna toch maar heel voorzichtig aan. Ook wel grappig als de ene het wel lekker vindt en de ander niet. Dan zit die ander te kijken van ‘wat heb jij dan voor lekkers?’.

 

Met sla zou ik wel oppassen, sommige konijnen krijgen daar diarree van. Ik heb het ze daarom nog nooit gegeven. Kool inderdaad met mate ivm meer kans op gas. Dat geef ik ook nooit, behalve soms boerenkool (en dat vinden ze erg lekker).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruccola is echt geen probleem en nieuwe groenten introduceer ik altijd met enkele blaadjes en pas de dag nadien iets meer. 

Ik heb ook al wel gemerkt dat ze sommigen dingen moeten "leren" eten. Aardbeiblaadjes heb ik enkele dagen gegeven voor ze ze wilden opeten. Nu staat het op de lijst van "aanvaardbaar, mens."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .