Ga naar inhoud

Konijn zindelijk krijgen


SweetVanilla

Aanbevolen berichten

Sinds ik lid ben van bunnybunch heb ik al vele vragen gesteld en ben ik iedere keer echt super door jullie geholpen, dus hoop ik ook met dit probleem wat gouden tips te krijgen. Ik probeer mijn konijntje nu al ongeveer een maand zindelijk te krijgen en schep iedere dag braaf alles wat er naast gaat in het bakje. Tot nu toe gaan bijna alle plasjes in het toiletje echter zie ik nog totaal geen vooruitgang met de keutels en is ze in de woonkamer alles behalve zindelijk. Ik heb het hooiruifje al boven het toiletje gehangen maar dit was geen succes aangezien ze het erg leuk vind alle hooi er uit te trekken en het vervolgens maar als eetbakje te gaan gebruiken. Ik weet dat geduld natuurlijk het aller belangrijkste is en dat sommige konijnen ook nooit (volledig) zindelijk worden maar toch had ik de vraag of jullie misschien nog tips hebben wat zou kunnen helpen. En hoe lang heeft het bij jullie geduurd om je konijn(en) zindelijk te krijgen? Alvast bedankt :bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei SweetVanilla:

Sinds ik lid ben van bunnybunch heb ik al vele vragen gesteld en ben ik iedere keer echt super door jullie geholpen, dus hoop ik ook met dit probleem wat gouden tips te krijgen. Ik probeer mijn konijntje nu al ongeveer een maand zindelijk te krijgen en schep iedere dag braaf alles wat er naast gaat in het bakje. Tot nu toe gaan bijna alle plasjes in het toiletje echter zie ik nog totaal geen vooruitgang met de keutels en is ze in de woonkamer alles behalve zindelijk. Ik heb het hooiruifje al boven het toiletje gehangen maar dit was geen succes aangezien ze het erg leuk vind alle hooi er uit te trekken en het vervolgens maar als eetbakje te gaan gebruiken. Ik weet dat geduld natuurlijk het aller belangrijkste is en dat sommige konijnen ook nooit (volledig) zindelijk worden maar toch had ik de vraag of jullie misschien nog tips hebben wat zou kunnen helpen. En hoe lang heeft het bij jullie geduurd om je konijn(en) zindelijk te krijgen? Alvast bedankt :bunny:


We gebruiken ook al een andere bodembedekker in het toiletje maar dit lijkt weinig verschil te maken. Alle tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien duurt het gewoon even voor het kwartje valt. En ik merkte hier dat ze na de koppeling en herinrichting weer meer naast het toiletje gingen keutelen, als een soort territoriumafbakening. Misschien is dat bij jou ook nog aan de hand... En misschien een paar keer per dag de keuteltjes in het toiletje gooien, zodat ze er niet lang in liggen.

Hooi bij het toiletje is echt wel zinvol, omdat ze keutelen waar ze eten. of andersom. ;) kun je anders niet een hooibal ophangen? of het ruifje aan de buitenkant hangen, waarbij ze aan de binnenkant in het toiletje er toch bij kunnen door het gaas? Hier hebben ze ook een tijdje de hooiruif leeggehaald en alles in het toiletje gegooid en dan gaan eten, maar dat is ook weer overgegaan. Toch niet zo lekker, hooi waar je al op hebt zitten toiletteren. :lol:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon accepteren dat dit niet gaat lukken. Ik geloof niet in het "zindelijk maken" van konijnen. Ik weet inmiddels dat er zoiets bestaat als zindelijke konijnen, maar volgens mij heb je er geen jnvloed op. Al die tips zijn leuk en goed bedoeld, maar leveren ook veel teleurstelling op. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staan veel tips: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/konijnen-zindelijk-maken/

 

Op een konijn na zijn al mijn konijnen zindelijk geworden, in ieder geval voor het grootste deel. Het vraagt wel wat inspanning - keutels in toiletbak doen en urineplekken schoonmaken - maar ik ben er van overtuigd dat het bij de meeste konijnen wel lukt.

 

Er spelen wel veel dingen mee: castratie kan groot verschil maken, onrust tussen een koppel, leeftijd, gezondheidsproblemen, gladde vloeren, wat de bodembedekking is, hooi in of bij de toiletbak, plek van de bak, formaat van de bak. En er zijn onderdaad ook konijnen die het echt niet willen snappen.

 

Er kan altijd bij zindelijke konijnen nog wel eens een keuteltje of plasje naast gaan, maar dat is niet zo erg als het grootste deel wel op de bak gaat. 

 

Alleen bij Athos is het mij niet gelukt hem zindelijk te maken in de tijd dat hij er was, maar dat was een pas gecastreerde ram die hier was om te koppelen. Wat uiteindelijk niet lukte. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, maar dit is dus precies wat ik bedoel.

Mensen lezen hier dat het bijna altijd wel lukt. schaffen een konijn aan voor binnen en die mag altijd los. Vervolgens blijkt het konijn niet zindelijk en zo belandt het in een kleine kooi, waar de keutels niet erg zijn, of het dier wordt weg gedaan omdat het dus tegenvalt.

Een konijn is geen kat of hond. Het is gewoon veel minder makkelijk en zeker niet vanzelf sprekend dat een konijn zindelijk is of wordt.

 

Ik heb nog nooit zindelijke konijnen zelf gehad, alleen een paar keer een logeetjes. Nu is het natuurlijk kansloos met 2 rennen tegen elkaar aan met een groep van 5 en een koppel. Maar ook toen ik begon met een stabiel koppel en alles in de toilet mikte, hielp dat helemaal niks.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Christaaa:

Tja, maar dit is dus precies wat ik bedoel.

Mensen lezen hier dat het bijna altijd wel lukt. schaffen een konijn aan voor binnen en die mag altijd los. Vervolgens blijkt het konijn niet zindelijk en zo belandt het in een kleine kooi, waar de keutels niet erg zijn, of het dier wordt weg gedaan omdat het dus tegenvalt.

Een konijn is geen kat of hond. Het is gewoon veel minder makkelijk en zeker niet vanzelf sprekend dat een konijn zindelijk is of wordt.

 

Ik heb nog nooit zindelijke konijnen zelf gehad, alleen een paar keer een logeetjes. Nu is het natuurlijk kansloos met 2 rennen tegen elkaar aan met een groep van 5 en een koppel. Maar ook toen ik begon met een stabiel koppel en alles in de toilet mikte, hielp dat helemaal niks.

 

 

Ach gelukkig hebben wij een stenen vloer en is het dus makkelijk op te ruimen. Toch blijf ik het gewoon proberen, schoonmaken moet toch wel gebeuren dus dan kan ik het net zo goed in het toiletje gooien in de hoop dat het kwartje valt. We zullen zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap jouw punt zeker Christaaa, natuurlijk zijn er uitzonderingen en kun je er niet van uit gaan dat elk konijn even makkelijk zindelijk zal worden, en blijven.

 

Maar mijn ervaringen zijn anders dan de jouwe, dus ik ben het niet geheel met jou eens. Van de 14 konijnen die ik had / heb , waren er 13 zindelijk te krijgen.

Sommige konijnen waren zindelijk van zichzelf, en bij andere konijnen kostte het echt wel wat moeite, zoeken naar wat voor die konijnen werkt. Maar ik merk toch toch dat echt wel 95% van alle keutels en 99% van alle plasjes op de bak gaan/gingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval, TS vraagt of en hoe het lukt. Er worden hier ervaringen uitgedeeld en het gaat er volgens mij niet om wie de meeste of minste zindelijke konijnen heeft, toch? Ik heb ook geen "zindelijke" konijnen. Ze leven samen en dan is het natuurlijk gedrag om lekker te markeren. Zij snappen schoonmaken en poetsen helemaal niet, het zijn konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is misschien een hele stomme vraag hoor maar ik vraag me toch iets af. Ik heb 2 konijnen (2 gesteriliseerde vrouwtjes) Allebei zijn ze half zindelijk, d.w.z. plassen doen ze alleen op de bak maar keutelen blijft een probleem. Ongeveer 60 a 70% gebeurt op de bak maar de rest rondom. Wel altijd in de buurt van de bak, gelukkig niet in hun slaapgedeelte. Nu ruim ik die keutels die rondom de bak liggen altijd direct op, ik smijt ze niet in de bak waar al keutels liggen maar ruim ze helemaal op (in de kliko) Is het de bedoeling dat ik al die keutels rondom de bak in de bak gooi of maakt dit niet uit omdat er wel al keutels (en plasjes) in liggen? (dus ze weten het wel dat dat het toilet is)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat is jammer maar ja, dan is het zo. Ik vind die keutels naast de bak ook niet het ergste van de wereld hoor. Ik weet dat 2 voedsters niet de perfecte combinatie is maar ik heb ze zo overgenomen van iemand die erachter kwam dat konijnen toch best veel werk is :@ Gelukkig vechten ze niet meer sinds ze geholpen zijn, dat vind ik het belangrijkst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Mocht iemand met hetzelfde probleem dit ooit nog lezen, heb ik hier 'de gouden tip' die bij mij heeft gewerkt. Ik heb besloten een nieuw toiletje te kopen, voorheen had ik een hoektoiletje waar ze precies in paste en nu heb ik een vierkant toiletje die iets groter is. Ook heb ik de hooi boven het toiletje gehangen en deze combi was blijkbaar perfect, tegenwoordig gaat alles netjes in het bakje! :dans:

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .