Ga naar inhoud

Goofy heeft blaaszand


Gast

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

 

Ik heb een vraagje. Ik ben bij de dierenarts geweest met Pluis en Goofy.
Nu blijkt Goofy heééééél véééél zand in de blaas te hebben.
Nu heb ik advies gekregen om over te stappen op ander voer, met minder calcium (geef op dit moment SS), zijn er nog andere voermerken die minder calcium bevatten?

 

Graag zal ik een antwoord zien, zodat ik nu al langzaam kan overstappen omdat ik binnenkort op vakantie ga.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken niet alle voedingswaarden van elk merk uit mijn hoofd :p Maar ze hebben dit toch al langer? Ik heb je er tenminste vaker over gehoord. Ik zou via internet de betere merken opzoeken en zo bepalen op welk je wilt overstappen. Of de zoekfunctie hier. We kunnen wel een duur merk roepen, maar we kunnen nu eenmaal niet in je portemonnee kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder biks (of geen) voeren en meer groenvoer zal al een hoop schelen. Heb ik toen ook gedaan en mijn konijn heeft daarna nooit meer blaaszand gehad.

 

Bij blaas/nierproblemen is vocht heel erg belangrijk om de boel door te spoelen (bij elk diersoort overigens ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen niet veel hoor.

 

Ik heb er 2 van 2 kilo en 2 van 2.5 kilo.

En krijgen 80 gram over de hele dag ongeveer. Dus dat is 20 gram per dag per konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de supreme science selective? Dan vind ik dat best veel. De meeste mensen die supreme science selective voeren geven minder. Zelf geef ik ook maar iets van 8 gram per kg konijn. Ze krijgen natuurlijk wel onbeperkt hooi, verder kruiden en groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goofy mag niks meer eten er naast!

Hij mag geen kruiden meer hebben, daar zitten veel calcium in, hij mag de meeste groentes niet meer, mag alleen maar groentes hebben, waar bijna geen calcium meer in zit!
Hij mag alleen maar dingen hebben waar gewoonweg geen calcium of heel laag calcium in zit! En dat was voor de andere konijnen ook beter!

Maar ze waren absoluut niet te dik, en wat ik gaf was prima volgens de dierenarts! Al moet ik wel zeggen dat ik niet weet hoeveel ze precies krijgen omdat ik het gewoon een klein handje pak en rond strooi
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij valt dat wel mee. Ik heb mij er een tijd terug flink in verdiept en deel de mening van jouw dierenarts niet. Ik heb dit artikel er over geschreven: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/calcium-konijnenvoer/

De bron staat er ook bij vermeld.

 

Beperkt brokken geven aangevuld met groenvoer (zou dan wel de meest calciumrijke soorten mijden), kruiden en grassen geven is prima, maar je moet veel afwisselen. In hooi (grassen) zit trouwens vaak ook veel calcium.  Maar omdat het droge vezels zijn gaan konijnen als het goed is meer drinken, en wordt het netjes afgevoerd. Als je hooi zou weglaten/minderen zouden je konijnen trouwens ook weer tandproblemen krijgen, dan los je dus het ene op om vervolgens het volgende probleem te creëren. Je zou wel voor timothy hooi kunnen kiezen.

 

Als je vaak of veel hetzelfde voedsel geeft en het is calciumrijk, dan kan dat inderdaad te veel worden. Maar eigenlijk hoort calcium in voeding niet zo een probleem te zijn (als je je konijn tenminste een redelijk goede brok heeft). Als een konijn goed drinkt wordt het te veel netjes afgevoerd. Het probleem is dat veel konijnen (vaak omdat ze een drinkfles hebben) niet voldoende vocht binnen krijgen. En daardoor wordt het te veel aan calcium dan niet afgevoerd. Dan krijg je blaaszand.

 

Ik weet niet of je het al hebt, maar ik zou zorgen voor voldoende drinkplekken. En als je een drinkfles hebt, er in ieder geval ook een drinkbakje bij zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks is de grootste calciumbron, niet de groente die je geeft (vanwege het vocht). Tenzij je gedroogde groenten/kruiden geeft natuurlijk...

 

Ik geef zelf ook veel minder dan 20g/kg biks, maar bij mijn konijn die dus blaaszand had maar 1 of 2 biksjes per dag. Verder kreeg ie heel veel extra nat groenvoer, gras en onkruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 van die watersilo's altijd helemaal vol, dus dat moet het probleem dus zeker niet zijn..

Ja, ik zal over moeten op timothy-hooi, maar welk merk geen idee? Ik wil eerst mijn eigen hooi opmaken voordat ik over ga.
Peterselie en munt zit heel veel calcium in en dat kregen ze altijd. Maar die ga ik nu weg laten, maar hij drinkt ook niet heel goed tenminste ik zie hem weinig drinken.

Ik geef geen 20 gram per kilo hoor!
Ik geef 20 gram per konijn per dag! Dus 's morgens 10 en 's avonds 10 gram per konijn. En ze wegen tussen de 2 en 2.5 kilo.

En ik geef ze inderdaad gedroogde kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ik heb 2 van die watersilo's altijd helemaal vol, dus dat moet het probleem dus zeker niet zijn..

Ja, ik zal over moeten op timothy-hooi, maar welk merk geen idee? Ik wil eerst mijn eigen hooi opmaken voordat ik over ga.
Peterselie en munt zit heel veel calcium in en dat kregen ze altijd. Maar die ga ik nu weg laten, maar hij drinkt ook niet heel goed tenminste ik zie hem weinig drinken.

Ik geef geen 20 gram per kilo hoor!
Ik geef 20 gram per konijn per dag! Dus 's morgens 10 en 's avonds 10 gram per konijn. En ze wegen tussen de 2 en 2.5 kilo.

En ik geef ze inderdaad gedroogde kruiden.

Het is nog steeds best veel.. als je onbeperkt hooi geeft mag het ook minder. Daar komt nog bij dat de ene konijn sneller eet dan de ander. Dus krijgt de een meer binnen. Ik zou toch echt gaan minderen met biks en idd minder calcium rijke groentes geven. Science selective heeft niet super veel meer calcium dan zo'n speciale brok tegeb blaasproblemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Boefje heb ik gezegt dat ik speciale brokken ga geven??? Staat nergens beschreven he!

En bovendien is hij juist degene die het minste brokken eet. Hij heet er een stuk of 5 en loopt vervolgens weg en gaat liggen!

 

Hooi hebben ze altijd onbeperkt.

Maar trouwens wel raar dat het nu pas op komt zetten als het echt aan de brokken ligt. Ik heb hem nu 9 maand en nu begint het pas? En heb vanaf het begin altijd al gegeven! 

 

Dan ga ik het voer wel weggooien en krijgen ze geen brokken en groen meer. Alleen nog maar hooi!Dus helemaal geen calcium meer! Ook prima

Link naar reactie
Delen op andere sites

In hooi zit ook calcium. ;)  brokken weggooien hoeft niet en ik zou ze ook wel blijven voeren, maar met mate. 10 gram per kg is voldoende. Zorg dat ze goed hooi eten, goed drinken en geef verder calciumarme groenten en kruiden.

 

Helemaal geen calcium geven is ook niet goed, ze hebben het wel nodig in hun lichaam. Alleen niet te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wordt dus timothyhooi, daar zit het minste in qua calcium toch?
Maar als ik het uitreken wat jij zegt, dan zitten ze toch goed? Jij zegt: 10 gram per KG, en ze krijgen alle 4, 80 gram per dag. Dat is 20 gram per konijn, en ze wegen allemaal boven de 2 kilo, dus dan is dat toch 10 gram per KG? Of zie ik iets over het hoofd?

Ja, maar wat is calciumarme groentes en gedroogde kruiden? Dat is voor mij best wel beetje lastig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik las 20g per kg, maar het was per konijn. Dus wat dat betreft doe je het prima. Qua hooi kun je inderdaad over op timothy, en als je dan verder calciumarme kruiden en groenten geeft, en vooral zorgt dat ze toch echt genoeg vocht binnen krijgen, dan zou het goed moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb ik dat niet duidelijk verteld, maar ze krijgen samen dus 4 konijnen 80 gram per dag. Dus dat is 20 gram voer per konijn per dag!

En zal water (kraanwater) en ook nog iets mee te maken kunnen hebben of dat niet?
Ik ga natuurlijk eerst mijn eigen hooi wat ik nog heb op maken, en ze krijgen ook hun eigen hooi mee als ik ze naar de vakantieopvang doe.

Ja, maar ik kan zo moeilijk op het internet vinden wat de calciumarme groenten en kruiden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er schijnen inderdaad plaatsen te zijn waar het calciumgehalte van het kraanwater heel erg hoog is. Volgens mij kun je dat wel ergens opzoeken (misschien opvragen bij waterbedrijf)? Wel opletten als je besluit over te stappen of fleswater dat je dan een soort kiest met een lager gehalte dan je kraanwater, anders kun je net zo goed kraanwater blijven geven.

 

Uit het artikel over calcium in konijnenvoer:

Citaat

 

Let ook bij het groenvoer op welke soorten je geeft. Bepaalde soorten zoals broccoli, boerenkool en spinazie bevatten veel calcium. Die kun je beter mijden. Geef ook geen peterselie en selderij aan konijnen met nierproblemen.  

Het is niet zo dat je geen groenvoer meer mag geven, als jouw konijn slecht drinkt kan vers groenvoer geven juist een manier zijn waarop ze nog wat vocht binnen krijgen. Kies dan wel liever voor groenvoer met een niet te hoog calcium gehalte zoals appel, tomaat, groene paprika, sla, komkommer, witlof en/of wortel. Let wel op dat je alleen rijpe tomaten en paprika's mag geven, niet de plant. En dat je met koolsoorten rustig aan moet doen zodat jouw konijnen geen diarree krijgen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:


Ja, maar ik kan zo moeilijk op het internet vinden wat de calciumarme groenten en kruiden zijn.

 

Dat moet je echt per soort opzoeken. U vraagt wij draaien ;) Als je het nog van iets wil weten hoor ik het wel.

 

Lijst toegevoegd aan artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/calcium-konijnenvoer/

 

De lijst staat onderaan. Volgens mij heb ik nu de meeste soorten die in de groenvoerschotels van konijnen mogen wel opgezocht. Als je wat mist, laat het weten.

 

Citaat
Soort Calcium: mg per 100g
Banaan  5
Appel  6
Groene paprika  6
Mais  7
Cranberry  8
Peer  9
Tomaat  10
Ananas  13
Courgette  16
Komkommer  16
Koriander  16
Radijsbladeren 19
Witlof  19
Ijsbergla 20
Papaja  20
Koolrabi  24
Pompoen  24
Framboos  25
Andijvie  26
Bloemkool  28
Chinese kool  29
Radijs  30
Taugee 32
Wortel  33
Kiwi  34
Pastinaak  36
Kropsla  38
Veldsla 38
Bleekselderij  40
Sinaasappel 40
Broccoli  42
Spruiten 42
Knol selderij  43
Selderie 44
Bietenbladeren  46
Venkel 49
Paksoi  50
Chinese kool   74
Spinazie 99
Paardebloembladeren  103
Waterkers 120
Peterselie  138
Boerenkool  150
Ruccola 160
Basilicum  177

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

@Boefje heb ik gezegt dat ik speciale brokken ga geven??? Staat nergens beschreven he!

En bovendien is hij juist degene die het minste brokken eet. Hij heet er een stuk of 5 en loopt vervolgens weg en gaat liggen!

 

Hooi hebben ze altijd onbeperkt.

Maar trouwens wel raar dat het nu pas op komt zetten als het echt aan de brokken ligt. Ik heb hem nu 9 maand en nu begint het pas? En heb vanaf het begin altijd al gegeven! 

 

Dan ga ik het voer wel weggooien en krijgen ze geen brokken en groen meer. Alleen nog maar hooi!Dus helemaal geen calcium meer! Ook prima

Je vroeg naar ander merk voer met minder calcium omdat dit advies van dierenarts was zei je. Dus beetje rare reactie van jou. Het is goed bedoeld. Ik heb ook nooit gezegd dat DAT  konijn meer at maar dat het zou kunnen. Denk alleen maar met je mee. Plus iedereen dacht dat je 20 gram per kg bedoelde..dat lees je dan ook mee en denkt dat het zo is. Van daar uit was mijn reactie ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .