Ga naar inhoud

Konijn eet opeens geen brokken meer


ankefino

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Een van mijn 2 konijnen wil opeens de science selective brokken niet meer hebben. Ze eet wel groenvoer en hooi dus het zal wel aan de brokken liggen. Nu weet ik dat er een heel gedoe is met de nieuwe machine en dat veel konijnen de brokken niet meer hoeven. Ik denk dat ik van de nieuwe batch heb maar ik zie verder geen verschil met oudere brokken. Nu is het wel zo dat mijn konijnen al een tijdje niet meer zo ontzettend aanvallen op de brokken dus het zal echt wel aan de brokken liggen, Mijn vraag is nu wat zou een goed alternatief zijn voor science selective? k zoek een brok die ongeveer net zo goed en lekker is.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook zijn dat je wellicht iets teveel voert? Dan vallen ze ook niet zo hard aan op de brokken. Of misschien haakjes op de tanden? Mijn ervaring is dan dat ze de voorkeur hebben voor hooi en groen want dat is wat makkelijker weg te krijgen dan die brokken.

 

Zelf voer ik HopeFarms SuperTrio. Heel tevreden over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teveel denk ik niet, ik voer maar en bodempje 2x per dag (voor 2 konijnen). Haakjes kan ik niet uitsluiten. Daar kan je zeker alleen achter komen door naar de dierenarts te gaan. Ik denk toch dat het aan het voer ligt omdat m'n andere konijn ook minder ervan eet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel is 2 x een bodempje? Er zit natuurlijk verschil in een bodem waarvan. Dus teveel kan nog steeds. Overigens verwacht ik dat niet als hoofdoorzaak bij niet meer eten. Ik zou toch die haakjes laten uitsluiten (of behandelen) bij de dierenarts. Je weet dat zodra je voor dieren kiest, ze ook ziek kunnen worden en dat vraagt toch echt om een dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb toevallig gisteren gewogen wat ze krijgen en ze zijn ongeveer 1.6 en 1.8 kg en krijgen zo'n 90 gram per dag. Ik had hope farms supertrio gekocht en gemixt met het science selective. Vanochtend hadden ze alles opgegeten behalve de hope farms en gingen ze allebei direct van de nieuwe science selective eten. Gister wilde degene die de brokken eerst niet at wel harde snoepjes eten. Ik denk dat ze dus gewoon wat kieskeurig zijn. Eind juli moeten ze voor hun inentingen dus kan ik dan wel laten checken voor de haakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk vind 80 gram per dag wel veel.
Van de Science Selective is het ongeveer 10 á 15 gram per kilo lichaamsgewicht!
Ik heb 4 konijnen, 2.6 , 2.5, 2.1 en 1.9 en ze krijgen samen met z'n vieren 80 gram per dag, dus ongeveer 20 gram per dag per konijn. En ze zien er prima uit volgens de dierenarts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wist ik niet, ik dacht 20-25 gram per kilo konijn per dag. Op het pakje van science selective staat zelfs 80 gram voor een konijn per dag.

Maakt de hoeveelheid nog uit met hoe oud de konijnen zijn? Mijne zijn geschat op 5 en 9 jaar. En wat is beter de hoeveelheid biks verspreiden op 2 voermomenten of 1 voermoment?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er ook van af hoeveel groenvoer je geeft.

 

Staar je niet blind op hoeveel gram een gemiddeld konijn zou moeten krijgen per kilo. Ik vind het veel belangrijker om te bepalen hoe ze aanvoelen. Voel je de ribben en ruggengraat bijna niet, dan voer je te veel. Kan je elk ribbetje makkelijk voelen en steekt de ruggengraat echt uit, dan voer je te weinig of is er iets anders aan de hand. Vind je regelmatig blindedarmkeutels, dan kan het ook zijn dat ze te veel krijgen. Het is natuurlijk wel handig om een richtlijn te hebben om je een beetje een idee te geven hoeveel je moet voeren, maar zie het niet als een harde regel. Het ene konijn heeft meer nodig per kilo dan het andere. 

 

Het is wel apart dat allebei je konijnen niet meer zo weg zijn van SS (wat inderdaad misschien door de 'nieuwe' SS brokken zou kunnen komen). Je zou kunnen kijken of ze een andere brok wel weer gewoon goed eten. Je hebt HFST dus al geprobeerd, maar dat lusten meer konijnen niet. Care+ en Trovet zijn ook goede brokken. Care+ wordt over het algemeen ook goed gegeten, Trovet weet ik niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja groenvoer probeer ik dagelijks te voeren maar zit niet echt een richtlijn in. En qua gewicht zijn ze prima  volgens de dierenarts. Ze eten de selectieve nu allebei wel weer dus ik kijk het nog wel even aan. Ik ben wel een beetje klaar met dat selectieve gedoe dus misschien switch ik als het op is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook ss voer, net een nieuwe zak. De brokjes zijn nu meer recht, voorheen een soort maantjes. Ik vond ze vanmorgen ook niet zo enthousiast. Of in elk geval: ze begonnen wel enthousiast, maar op de helft zijn ze gestopt en hebben de rest beetje bij beetje gegeten. Aangezien ze het allebei doen, en net een nieuwe zak hebben, gooi ik het ook op de brokjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van supreme vind ik dat wel een behoorlijke hoeveelheid brokken. Ik weet dat 20 gram per kg lichaamsgewicht normaal de richtlijn is, maar mijn ervaring is dat dat bij de selective echt veel te veel is. Ik gaf vroeger altijd 15 gram per kg lichaamsgewicht, tegenwoordig zelfs minder, en daar doen ze het echt prima op.

 

Ik geef nu 20 gram supreme voor het koppel, zij wegen samen 3kg . Dus Nog geen 7 gram per kg. Nou krijgen ze er bij mij wel veel groenvoer bij. Maar daar tegenover zijn het ook echt wel actieve konijnen.

 

Ik heb ongeveer een dag of 5 gemengd met de overgang naar de nieuwe brok, en ze eten het zonder problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .