Ga naar inhoud

Verslaafd aan brokjes?


Bannie

Aanbevolen berichten

Kan je konijn verslaafd zijn aan brokjes? Bannie is er helemaal wild van.  Als hij nog geen brokjes heeft gehad dan is hij heel druk op schoot en zo knabbelt aan kleding en zo.  Na dat hij brokjes heeft gehad is hij veel rustiger.  Hij heeft verder de hele dag hooi. Ik wilde een foto mee sturen van bannie maar dat lukt helaas niet.  Net als dat ik jullie foto's niet kan zien :(

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, ik vind dat je soms echt hele schattige vragen stelt :-) Leuk dat je je zo verdiept in Bannie. Ik moet er ook een beetje om grinniken, want volgens mij heeft echt élk konijn dat inderdaad. Als etenstijd bij ons wat later valt dan normaal, gaan mijn konijnen ook altijd de meest rare capriolen uithalen. Ze worden dan heel druk inderdaad. Daarna zitten ze VOL en moeten ze UITBUIKEN :lol: Daarna komt ronde 2 en daarna moet er ineens druk gepoept worden tijdens een toetje van hooi. Verder ben ik het natuurlijk helemaal eens met Evee: zorg dat hij door zijn enthousiasme niet meer krijgt dan hij nodig heeft, dat is niet nodig en niet goed voor hem. Enne, doe je voordeel met dit gedrag, konijnen zijn best lastig met laten zien dat ze ziek zijn, dus als ie dit op een dag niet meer doet dan is dat meteen een aanwijzing dat ie zich misschien niet zo lekker voelt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Ik kan me dit allemaal niet meer herinneren van vroeger.  Toen had mijn konijn gewoon een bakje droogvoer in zijn hok en als die bijna leeg was vulde we die aan.  En nu is het echt afwegen en zo hihi.  Maar het is allemaal normaal gelukkig.  We hebben een gewoon konijn:D.

Ik ga wel vaste voer tijden invoeren behalve met hooi dat vul ik gewoon regelmatig aan.  

Omdat hij nog geen "snoepjes" mag dacht ik eerst met die brokjes hem te belonen met kleine oefeningetjes of zo maar ik niet gewoon wachten en hem eerst maar lekker zijn gang laten gaan.   Alleen het woord nee verstaat hij niet haha.  Komt goed allemaal.  

Ik ben blij dat ik je dag op kan vrolijken

@Mississippi. Hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Bannie:

Ik ben blij dat ik je dag op kan vrolijken

@Mississippi. Hihi

:D

Hebben ze je bij het knuffelkonijn ook verteld dat hij nog geen groenvoer mag? Want opzich is dat ook niet helemaal zo zwart-wit als ze je wellicht uit hebben gelegd. Als dat nog een vraag voor je is, kunnen we je daar ook wel mee helpen :-)

En 'nee' kun je hem wel leren hoor! Nou ja, in ieder geval voor de tijd dat je in de buurt bent. Wat ie vervolgens daarna doet, is weer een heel ander verhaal... :lol:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de eerste 3 maanden alleen hooi en evt wat afgewogen brokjes. Na drie maanden konden we met kleine beetjes groenvoer proberen en dan ook pas beginnen met voer mengen wat wij zelf hadden gekocht. Maar hooi moest zijn hoofd voer blijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit in een boek gelezen om te beginnen met 1 soort en dan ter grootte van 1 postzegel. En dat langzaamaan uitbouwen. Dat komt geloof ik wel overeen met het advies wat hier meestal gegeven wordt. Hij kan prima al groente eten, maar dus niet teveel ineens en even goed opletten hoe hij er op reageert. Daarnaast heb je een aantal 'veilige' groenten waar je goed mee kunt beginnen. Andijvie is er een van, vinden ze meestal ook lekker. Welke nog meer weten @Sanne1993 en @Evee misschien wel.

Bij het knuffelkonijn zeiden ze destijds tegen ons ook dat het opzich wel kon alleen dat ze dat advies ook gaven omdat veel gezinnen met kinderen daar konijntjes halen. En dan krijgt snuffie van moeder een blad andijvie, komt kind 1 langs met een wortel, duwt kind 2 nog snel een halve witlof door de tralies enz., en dat is dan weer niet helemaal de bedoeling ;-) Ik geloof dat ik las dat jouw dochter ook al wat groter is dus die zal waarschijnlijk ook al wel wat beter snappen dat je Bannie niet ineens een hele bos wortelen moet voeren :-)

Edit: hier zijn ze ook best wel dol op kruiden, peterselie, basilicum, munt... Ik weet niet of je daar ook meteen mee kunt beginnen, ik denk het wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te lezen dat ieder konijn zo zijn ding heeft om te laten merken dat ze eten willen. Die van ons gaan met hun etensbak gooien in de ochtend. Zo worden door niemand vergeten hier in huis en krijgen ze zodra de eerste wakker is direct eten. Ik moest er in het begin altijd om lachen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenvoer is inderdaad iets wat je moet opbouwen. In dit artikel staat het uitgelegd. Er zijn namelijk bepaalde soorten waar je makkelijk mee kan beginnen, en soorten die je in het begin beter even kan mijden: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

 

Ook hier laat Joris het wel weten als het etenstijd is. Hij rammelt dan aan de panelenren ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Die van mij krijgen smorgens eten meestal rond een uur of acht. in de weekenden kan het soms wat later zijn. Ze doen geen gekke dingen behalve als maloten naar boven rennen omdat ze horen dat ik het hok open maak. Dan pak ik de voer-drinkbakjes. Het voer erin en dan vallen ze aan op het voer als of ze nooit wat krijgen. we hebben een randje in het hok waar ze op gaan staan. Hun neusje naar buiten en dan moet ik de voerbak vast houden, want ze geven me geen ruimte om het neer te zetten:'D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij vallen ook elke keer aan op de brokjes alsof ze een week geen eten hebben gehad. Vreselijke aanstellers zijn het. Ik geef ze 2x per dag een stuk of  10 á 15 brokjes van Selective, dus teveel krijgen ze niet. Maar verder hele dag hooi, veel groenten en gras. Brokjes vinden ze gewoon errug lekker. Meteen een goede manier om te zien of de eetlust nog goed is.. ;) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op ‎22‎-‎6‎-‎2017 at 19:21 zei April:

Die van mij vallen ook elke keer aan op de brokjes alsof ze een week geen eten hebben gehad. Vreselijke aanstellers zijn het. Ik geef ze 2x per dag een stuk of  10 á 15 brokjes van Selective, dus teveel krijgen ze niet. Maar verder hele dag hooi, veel groenten en gras. Brokjes vinden ze gewoon errug lekker. Meteen een goede manier om te zien of de eetlust nog goed is.. ;) 

Vind ik ook een voordeel. Als ze dan lekker eten kijk ik altijd even in hun oren. Zo weet ik of de oren nog schoon zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn konijnen doet 's ochtends aan parcours-/free-running. Komt ze aanrennen en loopt dan een stukje tegen de muur/het gaas op om vervolgens met een halve salto achterwaarts te springen.

 

Zal eens kijken of ik dat een keer kan filmen. Ze is in ieder geval heel fanatiek als het op brokjes aankomt!

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje @Laniboekje, leuk dat ze zo enthousiast is ;) Bij ons vallen ze ook altijd aan op de brokjes, maar ook al op het hooi als we het bijvullen, ook al hebben ze altijd hooi (natuurlijk), het nieuwe hooi is blijkbaar veel lekkerder. Vooral Pepper wordt soms ontzettend blij van nieuw hooi, dan maakt hij van die kleine sprongetjes :p 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .