Ga naar inhoud

Lemon verstopping?


Boefje

Aanbevolen berichten

En terwijl Noellie nu lekker voldaan op haar zij rolt en Lemon zich wast maak ik me tegenwoordig zorgen om Lemon. Ze is nu al bij twee dierenartsen geweest en beiden kunnen niks vinden wat Lemons aparte gedrag verklaard. 

Biks eet ze sinds een paar dagen niet meer en groenvoer nog wel maar selectief. Hooi eet ze nog wel maar weinig. Sinds ik haar buikje masseer, lactulose en methocloral en cisaral geef liggen er wel weer hoopjes kleine keuteltjes maar ze veranderd in gedrag niet. 

Ze oogt geen pijn te hebben. Speelt gewoon en wast zich. Eten ho maar.. Noellie eet alles lekker op. Ze zitten net weer gekoppeld bijelkaar en extreem in de rui zit ze niet. Ik geef haar nu ook waterige dwangvoer en hoop dat ze de komende daagjes weer normaal gaat eten. Zo niet zal ik toch een konijnogram moeten laten maken en of onder een roesje dr achterste kiesjes moeten na laten kijken.. 

Dat laatste lijkt mij overigens sterk want eerder had ze ook vlagen dat ze geen biks wilde en kort daarna at ze alles weer tot aan appelboomtakjes toe. 

zucht.. het houdt ook nooit op. Net Noellie weer enigzins ok en dan komt de ander weer... mijn portomonnee is zo langzamerhand leeg. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Selectief eten is vaak door pijn en pijn kan wel meerdere oorzaken hebben. Bij Olav kwam het bv door een blaasontsteking. Door selectief/slecht eten krijg je er dan ook nog een trage darmwerking bij. Het is dus wel belangrijk om achter de oorzaak te komen.

Doet ze anders als je pijnstiller geeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet het echt niet meer.. nee zonder pijnstilling speelt ze ook gewoon..wast zich... ene moment haalt ze dr neus op voor groenten of ze eet een paar blaadjes en een paar sprietjes hooi... andere moment wil ze weer niks.. vroeg in de middag gaf ik wat biks..eigenlijk voor Noellie want ik ging er niet vanuit dat Lemon ging eten en toen at ze waarempel dat beetje biks met Noellie op. Toen gaf ik wat meer en toen wou ze niet... ik was net even bij mijn schoonouders aant eten met mijn vriend en nu net gaf ik biks en ze aten het allebei helemaal leeg. 0_o Gelijk daarna ging ze hooi eten maar toen sprong dikke Noellie weer erbij en vluchtte ze snel weg. Ze had wel pijnstilling gehad dus misschien werkt het nog.... waardeloos want ik had juist besloten om toch van haar een scan te laten maken en dr kiesjes te laten bekijken.. maar als er nu niks meer loos is...... dan zou het zonde zijn van mn laatste centjes. Ik wou morgenvroeg bellen voor een afspraak... maar kans is dat ze tot morgenvroeg nog werkzame pijnstilling heeft dus zie ik t verschil niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afspraak gemaakt, morgenvroeg gaat Lemon naar dierenarts en gaan ze onder een roesje dr kiesjes bekijken. Is daar niks te vinden maken ze een foto. 

Dus ik tref voorbereidingen. Lemons dekentje gaat mee en ik heb Noellies beer in de ren gelegd zodat hun geur erin trekt zodat die ook mee kan. Alleen nu is Noellie niet meer bij Beer weg te slaan en wast ze dat ding de hele tijd terwijl Lemon op afstandje de boel observeert.. XD  Noellies grote vriend Beer haha... ach nou dat zal straks ook wel Lemons grote vriend worden. Wordt vervolgd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

:'( ik word gewoon zenuwachtig als ik denk aan morgenvroeg. Arme Lemmetje.. ze zit lekker dr hooi te knabbelen en ze had nog beetje biks gehad.. ze heeft pijnstilling gehad dus uiteraard gaat het nog wel maar toch.. nu zo op het moment lijkt er niks loos te zijn. Ik vind t ook zo zielig. Ze weet van niks... 

Hopelijk verloopt het goed en zijn het alleen maar haakjes op de kiezen.. moet er niet aan denken dat ze onder t mes zou moeten ofzo vanwege iets engs. 

Maarja het zal toch moeten. Hopelijk blijft t nog goed gaan tussen Lemon en Noellie aangezien ze net gekoppeld zijn. Zal wel niet want ze jaagt zo nu en dan Lemon nog op en Lemon is op haar beurt ook weer bang voor Noellie terwijl ze alleen maar bij dr komt zitten. Lastig allemaal... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar urine was al een paar weken terug gechecked. Toen had ze veel calcium in dr urine. Geen blaasontsteking. Afgelopen donderdag had een andere dierenarts nog op haar blaas gedrukt en gevoeld maar ze reageerde niet alsof ze pijn had. Maar ze gaan eerst haakjes kijken en als daar niks zit een foto maken. Dus mocht ze nierstenen hebben of blaaszand dan zou je dat daarop moeten zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bijna zover! Ik weet het stelt weinig voor maar ik vind dit al erg spannend. Lemon heeft n blaadje groen gehad en wat bikjes gegeten. Straks nog beetje dwangvoer.. niet te veel maar ik wil straks niet een heel gedoe met opstartprobleempjes hebben. Ze zullen haar ook pas later op de ochtend helpen. 

Zal zo even haar mandje klaarmaken en wat biks en hooi in n zakje doen. Brr haat dit soort dingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou breekt mijn klomp.... er is helemaal niks mis met mijn Lemmetje. De dierenarts belde me vol enthousiasme op dat alles er prachtig uit zag. Ze had buikje gevoeld, blaas.. ze voelde veel keutels en dat zag ze ook op de foto. Er was wel wat sludge in blaas maar dat schijnt nog niet zo ernstig te zijn. Ik wist dat ook wel..ze is heel gevoelig voor blaasgruis dus probeer met de calcium wat te dimmen. Haar keuteltjes zijn wel nog wat klein. Ze had overigens alle wortelplakjes die ik mee gaf opgegeven voor ze geholpen werd zei de dierenarts..en een plukje hooi. De dierenarts gooit het op misschien stress van de koppeling en dat ze wat last van dr buikje had..

Ik weet het werkelijk niet meer....de dierenarts wist het ook niet meer. Moest van de week maar even bellen want ze was erg benieuwd. Ik moest haar gewicht in de gaten houden. Nou ja... 130 euro weer voor het goede nieuws dat haar niks mankeert.. haar gebitje zag er mooi uit achterin een klein randje die hebben ze wel verwijderd.. nou wie weet is Lemon zo'n aanstellertje en zat haar dat dwars.. :/  beetje gemixte gevoelens.. wel blij natuurlijk.. maar dit was dus weer zo onnodig geweest. Zucht... 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap dat je een beetje gemengde gevoelens hebt inderdaad omdat de kosten dan "voor niks" waren, maar als er wel iets was geweest had je gebaald dat je niets had gedaan en nu weet je tenminste zeker dat er niets aan de hand is, dat is in ieder geval fijn! :) Hopelijk gaat het snel weer helemaal goed met ze allebei  ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja  het ging redelijk.. maar Lemon was nog beetje slaapdronken en Noellie maakte haar erg schrikkerig dus ik heb de ren opengegooit en nu lopen ze lopen ze los maar het klikt nog niet helemaal.. tis nog beetje haat liefde verhouding. Ik weet nog niet wat ik met Lemon aan moet nu.... ze blijft maar vreemd eten.. beetje biks.. beetje groenten beetje hooi.. op willekeurige momenten. Ik moet de hele dag wat aan bieden anders krijgt ze niet genoeg binnen. Nu nog eigenlijk.. ze maakte al weer een binky dus ik denk dat ze zich wel prima voelt..maar weer zo vreemd doen.. dierenarts denkt psychisch..maar ik weet het niet hoor... zelfs dierenarts vindt t raar en apart. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het niets ernstigs was! Natuurlijk is het balen van de rekening, maar ik ben toch blij dat het niets ergs was! Het kan best zijn dat het een konijntje is dat gevoelig is voor stress. Probeer gewoon een "normale" draai te vinden en hopelijk komt het dan allemaal goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Punt is..ik kan haar over de dag wel steeds dingen aanbieden maar dan wil Noellie ook en die eet wel op wat Lemon laat staan. Ik wil ook wel eens weg en dan ben ik verplicht te dwangvoeren omdat ik niet weet of ze wat eet als ik weg ben.. het is gewoon beetje irritant.. enige wat ik kan vergelijken is jaren geleden toen Bailey zoveel stress heeft gehad en constant gas had en amper wat wilde eten.. 1 brokje.. 1 blaadje witlof.. enz hij had zijn vriendinnetje verloren, zijn oogje werd verwijderd door EC wat glaucoom veroorzaakt had.. hij werd helemaal kaal en kreeg daarna weer nieuwe haartjes.. al dat door stress.. pas maanden later at hij weer gewoon toen hij Lemon als vriendinnetje kreeg. Helaas was hij twee maandjes later ingeslapen omdat hij compleet op was en een terug val van EC niet meer aan kon. Vandaar dat Lemon nu bij Noellie zit. Denk dat ik het maar moet uitzingen met Lemon en hopen dat ze langzaam aan weer normaal gaat eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zo regelmatig dwangvoeren, over het algemeen veroorzaakt dat juist veel stress en eten ze daardoor zelf ook weer minder. Ik zou haar regelmatig op de weegschaal zetten (of leren er zelf op te gaan staan). Dan kun je haar gewicht goed in de gaten houden.

Zelf heb ik ook een duo van een dik en dun konijn: maar ik heb liever dat Joris wat aan de dikke kant is, dan dat Binky (13 jaar oud!) te mager is. Ik voer Binky een paar keer per week extra bij met dual care voer. Ik zet haar dan even in een een vouwkrat zodat ze dat rustig op kan eten. Dat vind ze erg lekker en ze komt er goed  van aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dwangvoer haar ook niet extreem veel hoor.. maar vooral op momenten dat ik er geen zicht op heb. Dierenarts adviseert ook dat ik dwangvoer, maar zolang ze beetjes eet laat ik haar gewoon gaan. Normaal kan ik gerust een dagje weg en laat thuis komen omdat ze wel hooi eten, maar met Lemon weet ik dat dus niet... en ja Noellie laat ik gewoon mee eten of ik geef Lemon stiekem wat als ze los lopen en Noellie te druk is met Indiana Jones uit te hangen. Maar ik zou niet wat in de ren kunnen leggen om te zien hoeveel Lemon eet enz want dan is het weg in Noellies buikje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar nu op vier momenten biks aangeboden en telkens eet ze maar een paar.. tja uiteindelijk komt ze misschien wel aan haar biks toe maar ze eet bij lange na niet genoeg hooi.. groenten ook meerdere keren aangeboden eet ze ook telkens beetje van. Ik moet toch maar een beetje uitproberen. Ik zal ook de komende tijd wat gedrag in eten en doen hier posten. Misschien dat er bij iemand dan een lampje gaat branden en ervaring er mee heeft of advies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .