Ga naar inhoud

EC of middenoorontsteking plus darmproblemen


Boefje

Aanbevolen berichten

Ik ben hier al een aardig poosje niet geweest, maar het is weer zover. Mijn konijntje Noellie begon afgelopen vrijdag wat wankel te lopen en ze wou plots niet meer eten. 

Uiteraard gelijk buikje gevoeld, gemasseerd, dwangvoeren. Op zaterdag met haar naar dierenziekenhuis in Groningen geweest. Daar onderzocht. Fenbendrops, ab, novacam mee en een spuitje om haar oortjes schoon te krijgen. Cisaral had ik nog n hele fles thuis van nog niet lang geleden voor andere nijn. 

Elke dag ging iets beter. At steeds meer groenvoer. Lees: wortelloof en inmiddels andijvie. Elke ochtend lading blindedarmkeuteltrossen en over de dag verspreid wat losse kleine droge. Sinds vanochtend eigenlijk weinig meer gekeuteld. Ze stribbeld onwijs met dwangvoer. Ene moment ben ik euforisch en andere moment ist weer waardeloos. 

Uiteraard chronisch slaaptekort en opnieuw n moedeloos gevoel met knoop in mijn maag.

Zonet maar lactulose bij apotheek gekocht.. als morgen geen verbetering is toch maar weer dierenarts. Weet zo ook even niet meer wat ik verder moet doen. Been there done that..en ik ben een beetje op. Ik heb 3 jaar met een ander konijn deze ziekte bestreden en ik was er aan onderdoor gegaan.

Nu sta ik weer voor hetzelfde probleem. Waardeloos :( Ik maak me nog niet eens zo'n drukte om de daadwerkelijke ziekte maar die rotte darmen die weer op gang moeten komen is even het belangrijkst.

Verder heeft ze niet erge symptomen. Behalve wat evenwichtsproblemen bij stress en wat wankel af en toe. Verder hobbelt overal overheen. 

Dacht schrijf het even van me af.. op zulke momenten voel je je machteloos en alleen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Hoop het ook. Je kan nog zoveel ervaring hebben met die ziektes, die knoop in je maag en de obsessieve zorgen blijven toch altijd in zulke situaties. Ik kon vanochtend amper mn bed uit komen voor een nieuwe dwangvoersessie.. ik loop er zwaar verrot bij en het einde lijkt nog lang niet in zicht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noellie lijkt al weer iets op te knappen en wat fitter te ogen. Ze eet na de dwangvoer ook vaak gelijk groenvoer. Ze deed een poging tot hooi maar ik merk dat dat hem niet gaat worden.

Met dwangvoeren had ik haar bekje wat open gedaan voor het spuitje en ik voelde scherpe voortandjes. Uiteraard na zoveel daagjes niet echt eten slijt het gebitje niet.

Hoop eigenlijk dat het misschien weer slijt door groenvoer en de kruiden die ik geeft. Daar neust ze soms ook doorheen maar zal vast het zachte spul eruit halen.

Ze flappert nog veel met haar oor waardoor ik toch meer neig naar de middenoorontsteking, ook omdat ze dit ooit eerder heeft gehad. Ik had haar ivm kerstboom weer verplaatst in woonkamer en ze zat op een plek waar meer tocht was. Ik hoop in elk geval dat dit t is. Uiteraard blijf ik gewoon fenbendrops geven. 

Weet iemand of tandjes ook door groenvoer kunnen slijten en wat kruiden? Haar een maand dwangvoeren en daarna nog weer onder narcose latenbrengen voor haakjes lijkt me geen leuk vooruitzicht. Bleh.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kauwbeweging zorgt voor het slijten van de tandjes en kiesjes. Dus ja, ook bij groenten en kruiden slijten ze, zij het in mindere mate. Hooi bestaat uit lange, ruwe vezels, dus ze moeten er veel meer kauwbewegingen op maken om het goed te kunnen verwerken. Dat is bij groenten en kruiden niet het geval. Vandaar dus dat hooi het beste slijtmiddel is, maar in dit geval is alles wat ze zelf naar binnen werkt goed. Beterschap met haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je het ging al wat beter. Ze at weer wat biks verspreid over de dag. Besloot het dwangvoer te laten zolang ze zelf wat at. Voor het slapen gaan at ze een mooie bult groente (voor haar doen) en een paar biksjes dus ik dacht dat zit wel goed.

Vannacht rond 4 uur eruit geweest en de andijvie die ik weer neerlegde na enige aarzeling toch gaan eten in rap tempo. Ik blij.

Zat in mijn bedje al te bedenken dat ik misschien de cisaral en lactulose wel een paar uurtjes kon verschuiven om af te bouwen. Misschien zelfs stoppen met de pijnstilling.

Maar vanochtend hoopte ik als vanouds de biks te geven zoals gewend..hetzij in mindere mate om de routine er weer in te krijgen. Helaas ze wou niks. Zelfs groenvoer niet. Weinig nieuwe keutels op een aantal plakkeuteltjes na.

Zucht.. 2 stapjes vooruit en weer 1 terug lijkt het wel. Net maar medicijntjes gegeven en wat vochtig dwangvoer. Misschien toch teveel biks gehad verspreid over de dag...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eeeeeen we zijn weer terug bij af. Waar ze gisteren gevoelsmatig bijna genezen verklaard was is zij nu weer dat gammel hoopje ellende dat niks wil eten, zielig ligt en duidelijk pijn heeft. 

Ik vind het maar lastig om haar zo te zien zonder gelijk haar te willen oppakken om haar buikje te masseren of een beetje dwangvoer te geven. Maar ze wast zich wel.. dus ik probeer haar zoveel mogelijk met rust te laten en af en toe een spuitje nat dwangvoer en n massage. 

Kwart voor 6 kan ik terecht bij dierenarts. Denk zal je net zien. Ist weekend en dan zit ik weer met de drama. Afgelopen weekend was ik al 90 euro kwijt voor consult en nog eens 70 euro medicijnen erbij.. dus dikke toeter ik ga nu voor het weekend aan.

Als het niet anders is..dan ist niet anders maar ze is nu al niet lekker en maandag moest ze voor controle heen. AB is ook al bijna op. Denk dat ik ook nog maar methocloral ga vragen. 

Hopelijk gaat het snel weer beter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vreselijk, he, je dier zo zien. En dan gaat het wat beter en denk je dat je er bent, dat het gevecht is gewonnen en dan gaan ze terug achteruit. En je wil helpen, en je doet al wat je kan, maar je wil nog meer doen, maar je kan niet meer doen dan je al doet. Beterschap voor Noellie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je! Klopt... had haar net toch ff in mijn fleece kamerjas gewikkeld en ff met dr geknuffeld bij me gehouden. Normaal piest ze me eronder..had de dame al 4 keer gedaan en sindsdien deed ik haar verzorgen in onderbak draagmand op tafel. Maar nu had ik even schijt. Arm mopje.. Af en toe haar buikje zachtjes gemasseerd. Voelde wel wat plopjes. Gelukkig hield ik (ze) het ditmaal droog haha. 

Daarna ben ik ff wezen wandelen met mijn vriend. Moest er even tussenuit.

Kwam terug en ik zag dr lekker kauwen op wat groenvoer. Was maar een beetje maar het is al heel wat. Paar keuteltjes lagen in de ren. Vooruitgang.. stom he dat je dan blij bent met poepjes en plasjes. Welkom in konijnenland hihi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mevrouwtje heeft haar nieuwe AB en is ff grondig onderzocht weer. Ditmaal zag de dierenarts idd dat haar oor ontstoken is. Haar kiesjes zijn beetje bijgevijld. Waren kleine haakjes. 

Mijn Noellieboellie eet af en toe weer uit haar zelf en ze is spuugzat van al dat gesjor en gedwangvoer. Maar het is niet anders. Ze ligt nu weer zielig op dr kussentje. 

Vrees dat dit nog wel even gaat duren.. zucht. :( 

Dwangvoer sessies worden weer geactiveerd om de 3 a 4 uur. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren is een ramp geworden...voor het eerst dat ik het niet alleen kon. Maar ik kan niet altijd een beroep op mijn vriend doen...Ze worstelt springt in mijn nek..drukt haar kopje weg. Soms weet ik niet eens of het er naast is gegaan of in haar bekje. Ik zit gewoon onder de zoete medicijn rommel en bruine dwangvoerprut. 

Ze is zooooo gestrest na afloop. Dan ligt ze als een vaatdoek uit te puffen. Nou als ik dit 8x op een dag moet doen... die stomme AB moet maar een keer aanslaan. 

Ik ben nu al een week bezig..het ging wat beter en ineens weer mis. Ik leef alleen nog maar van dwangvoer sessie naar dwangvoersessie. Probeer het zo in te delen dat ik nog het meeste kan slapen. Pfff.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Hier en daar n sprietje loof of stukje andijvie of een of twee sprietjes hooi. Over een hele dag. Vergeleken met gisteren is het dag en nacht verschil. Dus vrijwel niks. 

Weet niet precies de reden. Denk toch wel pijn of koortsig van de ontsteking waardoor ze weer terugvalt. Denk dat ze gewoon heel zwakjes is.

Ze was gisteren zo levendig. Hobbelde alle kanten op en at zo lekker. Nu niks..ze wil vooral veel slapen en als ik haar wil pakken rent ze snel weg. En als ze poos slaapt begint ze uit het niets even een rondje te hupsen en een sprietje hooi te eten om vervolgens weer dr 'bedje' in te duiken. Ze is echt lamlendig en al dat stressen helpt ook niet mee. 

Ik heb al een week geen nacht doorgeslapen en heb geen sociaal leven meer... durf ook niet langer dan 3 uur weg te blijven. :(  heb mazzel dat ik nu ff between two jobs zit. Nouja.. komt nu wel goed uit in elk geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit weer een beetje stijgende lijn in Noellies gezondheid. Groenvoer is ze beetje klaar mee en het is niet veel maar ze richt zich nu vooral op kruiden en hooi.

Ik heb voor mijzelf ook even een duidelijk schema gemaakt van vaste tijdstippen om te dwangvoeren. Dan ga ik haar eerst even een buikmassage geven wat ze fijn vindt.

De medicijnen geef ik nu tijdens de dwangvoer sessies dus dat betekent minder stressmomenten. Voor beiden. Vier uur lang heb ik dan gewoon tijd voor mijzelf voor ik weer even met haar bezig ga. 

Gelukkig dat t weer wat beter gaat. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mjaa we zijn er nog lang niet vrees ik. Laatste keer dat ze oorontsteking had was iets van 4 jaar geleden en toen heeft het 3 maanden geduurd voor het over was. Gelukkig at ze toen gewoon ondanks haar scheve kop en getol. Waar ze nu overigens geen last van heeft thank God. Maar nu dus wel dwangvoeren. 

Ze is nu echt een grapjurk. Ze ligt lekker en het moment dat ik met spuitjes in de weer ga zie ik haar ineens hooi eten en me aankijken  zo van: kijk ik eet hoor!! Dit is nu al zo vaak gebeurd dat ik dat gewoon ga geloven haha. Drollie. 

Ik bereid me voor om toch haar oortje eens te spoelen met lauw water.. wish me luck. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noellie lijkt aardig opgeknapt maar dat kan ook maar zo van 1 op andere dag omslaan zoals ik heb ervaren. Ik probeer de hoeveelheden van het dwangvoer wat te minderen nu en laat wat biksjes rondslingeren in de hoop dat ze er zo nu en dan 1 gapt. Tot nu toe vind ze het nog niet erg boeiend.

Plakjes wortel gaat er weer in als pap al ben ik daar nog wat voorzichtig in. Ik laat nu ook wat meer ruimte tussen de cisaral maar merk gelijk dat de keuteltjes dan ook wat minder zijn. Eventjes aanzien hoe ze het vandaag doet. Het is en blijft altijd maar gokken en uitproberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht en na het oortje spoelen was ze kliedernat en sindsdien niest ze er ook nog bij. Gisteren leek het beter te gaan. Amper dwangvoer gegeven. Mooie grote luchtige hooi keutels wat vervolgens vandaag in no time weer klein werd. Haar eetlust is ook minder. Maar wat een stouterd! Vandaag vol streken. Onder mijn dressoir geplast en ze wist zich een weg onder de verwarming door te wurmen. Ben maar weer met wat dwangvoer begonnen voor het weer misgaat. Ditmaal wel iets minder. Ze knapt zo op van de dwangvoer. Het geeft haar energie en houdt dr darmpjes mooi in beweging. Ik denk dat ze zelf nog niet in staat is om die hoeveelheden tot zich te nemen. Ook zonder dwangvoer wil ze amper biks.. op 1 of 2 na verspreid over de dag. Nu zelfs minder hooi. Ik vrees dat het nog wel even duurt voor ze weer de oude is. Stink er niet meer in na een goede dag te geloven dat het ergste voorbij is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha dank je!  Ja ik type gewoon raak als een soort dagboek idee. Misschien dat mensen er wat aan hebben. En voor mijzelf prettig. Ik heb maar besloten haar in dr rennetje op te sluiten. Ik had de grote ren opgesplits 1/3e ruimte zit Noellie en die andere kant Lemon. Daar aan vast een stuk woonkamer waar ze kan huppelen. Lemon mag de andere kant woonkamer door krossen. Maar het tocht denk ik veel en bovendien raakt ze zoveel energie kwijt. Ik denk dat ze die rust en geborgenheid wel even nodig heeft. Is ook wat warmer zo bij de verwarming. Ik stook ook al elke nacht en leg een warm water flesje bij haar in een oude sok. Als ze het te warm heeft gaat ze daar weg maar soms ligt ze er lekker tegen aan. 

Ze heeft wel wat biks gehad (4 ofzo) en verder eet ze hooi en kruiden. Beetje wortel en andijvie soms. Maar ook alleen als ze zin heeft. Voor het slapen gaan geef ik gewoon nog wat dwangvoer omdat ik snachts niet zie of ze genoeg eet. Ik heb ook echt mijn nachtrust nodig en had afgelopen nacht ook eindelijk 6 uur kunnen slapen. 

We gaan gewoon door met zorgen.

Daarna nog weer de herkoppeling. Benieuwd hoe dat gaat. Lemon was uit nood destijds gekoppeld aan Noellie en haar toenmalig vriendje. Dat ging niet van harte..ze werd getolereerd. Toen haar vriendje overleed heeft het echt n tijd geduurd voor de dames naar elkaar toe groeiden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .