Ga naar inhoud

Jong konijn te dik?


Amphitrite

Aanbevolen berichten

Pip is een hangoordwerg van 8 à 9 weken oud, alleen vraag ik me af of hij te dik is? Ik heb foto's gezien van twee konijnen naast elkaar, waarvan de één een goed gewicht heeft en de anders een te hoog gewicht. Als Pip languit ligt lijkt hij meer op het dikke konijn. Ik geef Pip zeker niet onbeperkt biks, ik vul ongeveer iets meer dan de bodem van het bakje, ongeveer drie handpalmpjes. Het precieze gewicht weet ik niet, want ik heb geen keukenweegschaal. Verder eet hij graag hooi en zie ik geen blindedarmkeutels liggen. Hij is ook dol op rennen en verkennen, dus beweging lijkt me ook niet echt het issue. Ook geef ik hem geen groenvoer, daar is hij te jong voor, of andere snoepjes, want die zijn sowieso niet goed voor konijnen.
Of komt het misschien omdat hij nog moet groeien? Ik heb hem trouwens wel een paar dagen wat meer biks gegeven toen hij thuis kwam van opname bij de dierenarts, want toen hij daar kwam was hij juist erg mager (hij at een paar dagen weinig, bleek een verstopping en coccidiose te zijn).
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat je een klein konijntje hebt :-) 

Ik heb zelf ook nog niet zo lang mijn eerste konijn dus ik zit soms ook weleens te dubben met voer. Jonge konijnen mogen volgens mij onbeperkt biks, tenzij ze hun blinde darm keutels niet meer eten, dan is het teveel. Ook moeten ze hooi blijven eten, en dat doet Pip ook zo te lezen. Wat je (volgens mij) ook wat kan helpen: je moet de botten bij een konijn niet heel erg kunnen zien, dan zijn ze te mager, maar nog wel goed kunnen voelen. Konijnen die écht te zwaar zijn, schijnen ook niet meer bij hun eigen uitgang te kunnen om de darm keutels op te eten, dus dan zou je die ook moeten vinden. Als je nog van plan bent om hem in te laten enten wordt hij sowieso helemaal nagekeken en gewogen, dus de dierenarts kan je dan vast meer vertellen over zijn gewicht.

Even een andere vraag. Ik ben eigenlijk erg benieuwd waar je Pip vandaan hebt. Als je me dat wilt vertellen, het hoeft natuurlijk niet. De reden dat ik het vraag is omdat ik zelf ook een hangoordwerg heb die met coccidiose uit het nest is gekomen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en ben eigenlijk benieuwd of onze konijnen van dezelfde plek komen. Overigens blijkt mijn dwerg ook geen echte dwerg te zijn. Vooral in het begin hebben we getwijfeld over zijn gewicht, maar hij blijkt gewoon erg groot te worden! Als ze van dezelfde plek komen, kan dat ook een verklaring zijn voor je vraag ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat anders, waarom zou hij te jong zijn voor groente? Babynijntjes eten in het wild ook gewoon groente met mamma mee hoor. 

Mijn meisjes kregen ook al heel jong groente. Alleen moet je met een heel klein stukje beginnen om te zien hoe hij er op reageert. 

Als je het nu even niet vertrouwd omdat hij zo ziek is geweest is dat natuurlijk logisch, maar qua leeftijd maakt het volgens mij niet uit. 

Al heb ik ook wel eens van iemand in een dierenwinkel te horen gekregeb dat ze de eerste 3 maanden geen groente mogen en ik er dus mee moest stoppen, ze proberen je van alles wijs te maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Charita:

Even wat anders, waarom zou hij te jong zijn voor groente? Babynijntjes eten in het wild ook gewoon groente met mamma mee hoor. 

Mijn meisjes kregen ook al heel jong groente. Alleen moet je met een heel klein stukje beginnen om te zien hoe hij er op reageert. 

Als je het nu even niet vertrouwd omdat hij zo ziek is geweest is dat natuurlijk logisch, maar qua leeftijd maakt het volgens mij niet uit. 

Al heb ik ook wel eens van iemand in een dierenwinkel te horen gekregeb dat ze de eerste 3 maanden geen groente mogen en ik er dus mee moest stoppen, ze proberen je van alles wijs te maken. 

Dat vertelde de fokker waar we Mississippi hebben gehaald ook (was achteraf een minder goede plek dan ik dacht...). Maar tegen ons zei hij dat hij dat vooral altijd adviseerde omdat kinderen dan vaak uit enthousiasme meteen een hele wortel in het hok steken, en dan een paar keer per dag door verschillende gezinsleden. Maar eens dus, als Pip straks weer beter is, zou ik gewoon eens beginnen met hele kleine stukjes groente. 1 soort per keer, ter grootte van een postzegel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle input! Ik heb hem nog geen groentes gegeven omdat me dat inderdaad werd afgeraden, maar ik merk dat Pip sinds hij hier is gelukkig wel al flink is gegroeid dus ik denk dat hij het binnenkort wel aan kan om wat groentjes te proberen. Hij krijgt nu nog ESB3 door zijn drinkwater en dat moet ik nog een kleine week doen, dus ik denk dat ik daarna begin met een klein stukje andijvie o.i.d. Zal eens kijken naar de variatie op de 'veilige groenten lijst' :)
Ik zie Pip zijn botten zeker niet, maar voel wel zijn ruggengraat nog als ik hem aai.
Over een tijdje wil ik hem ook laten enten inderdaad, dus dan zal ik er door de DA nog even naar laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn foto's van Pip als hij languit ligt, de ene foto waar hij wat dikker lijkt is van zondag en waar hij wat slanker is is van vandaag. Dus denk dat het inderdaad misschien een beetje bij moest trekken qua groeien?
Ik heb in ieder geval in de webwinkel een voederbal besteld zodat ik dat met hem kan oefenen zodat hij lekker kan eten en ook wat extra beweging krijgt. Ik merk ook dat hij het het leukst vindt als ik hooi bovenin de kooi stop boven zijn nachthokje, dan springt hij daarop en gaat hij hooi eten haha. Ik heb ook een hooiruif, maar dat vindt hij minder interessant. 

FullSizeRender.jpg

FullSizeRender 2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen die lekker veel hooi eten en daarbij ook nog een korte lichaamsbouw hebben, kunnen vrij gauw dik lijken door hun goed gevulde buik. Dat lijkt bij Pip het geval, maar is ook zo bij mijn voedster. Ook dat is een konijn met een heel compact lichaam, die op een dag enorm veel hooi eet. Als zij gaat liggen, kijk je er vaak ook wat dik tegenaan. Maar veel hooi eten is natuurlijk heel goed! Misschien dat het dat is? 

Ook ik voer jonge (pleeg)konijntjes direct groenvoer, bij voorkeur uit de natuur, zoals gras, paardebloem, weegbree, berkentakjes enz. Heel rustig opbouwen en geen hele grote hoeveelheden. Hooi blijft het hoofdvoer. 

Het is inderdaad een schatje om te zien; die achterpootjes...smelt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de complimentjes! Het is inderdaad een prachtig beestje om te zien :)
Misschien dat het inderdaad door zijn korte lichaamsbouw komt.

Ik wilde ook het groenvoer rustig op gaan bouwen en had toevallig een zakje rucola in huis, dus heb één klein blaadje gegeven, maar niet veel later zag ik een zachte en natte keutel liggen.. Hij stonk wel, de keutel, dus stiekem ben ik ook weer ontzettend bang dat de coccidiose terugkomt. Of stinkt normale diarree ook? Hij is al ruim een week zo opgeknapt. Maar goed, ik stop nog eventjes met groenvoer omdat hij daar duidelijk nog niet goed op reageert. Hopelijk is het verder niks ergs...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm zag vandaag een trosje blindedarmkeutels in zijn hok liggen... Ik vind het zo gek, want zo super veel biks voer ik Pip echt niet. Vooral veel hooi en verder eigenlijk niks, naast water dan natuurlijk. Maar heb ook gelezen dat je een jong konijn niet op dieet mag zetten, of misschien toch minderen met biks dan? Ik geef nog niet eens een half bakje vol. Morgen koop ik een keukenweegschaal en dan ga ik het afwegen, kan ik in ieder geval echt goed bijhouden hoeveel ik nou geef.

Ik wil het zo graag goed doen voor hem, maar ben zo bang dat ik het allemaal verkeerd doe... Ugh :(
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in de gaten houden of hij het blijvend doet, dus iedere dag laat liggen. 

Soms pakken ze er eens eentje niet, 1 is niet meteen een ramp. 

Ik had voorheen zelfs een stel, die lieten ze eens in de zoveel tijd allebei een dag liggen. En de dag erna aten ze gewoon alles weer op. Ik heb nooit uit kunnen vinden waarom ze dat nou deden. Maarja het zijn soms malle beesten. 

Laat hij ze nu elke keer liggen dan krijgt hij misschien toch wat teveel ja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet vreemd dat er eens een keer een trosje blijft liggen. Bij jonge konijntjes zie je het wel vaker. ( meer info in het artikel over keutels ). Normale diarree kan ook wel stinken, eigenlijk alle nattere keutels hebben een luchtje. Het kan dus goed zijn dat het natte keuteltje kwam van de rucola. Ik zou als ik jou was met een veilige groentesoort beginnen als je groenvoer wil opbouwen (artikel over groenvoer voeren )

Een weegschaal aanschaffen is niet verkeerd, dan kun je zowel jouw konijntje wegen (zijn groei in de gaten houden) en de brokjes die je voert. Als ik het zo zie is jouw konijn een "rond" model. Verschillende rassen hebben een verschillende bouw. Veel hangoren (Nederlandse hangoordwerg, franse hangoor) zijn wat ronder van bouw, terwijl bijvoorbeeld een rex of een vlaamse reus weer een langer lijf heeft en daardoor ook slanker is. Net als mensen heb je bij konijnen dus ook verschillende figuren. 

Op die leeftijd die hij heeft zou hij nog niet te dik moeten zijn, tenzij je hem echt volledig vol zou stoppen met ongezonde dingen, maar zo te lezen doe je dat niet. Ik denk niet dat je je al te veel zorgen hoeft te maken, maar het is altijd goed om zijn groei en keutels in de gaten te houden. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .