Ga naar inhoud

Ziek konijntje


Panda_Dido

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Ik heb 2 konijntjes (Panda en Dido) en Dido is ziek. Ik zal even beschrijven wat er allemaal aan de hand is:

- Haar oogranden zijn opgezwollen waardoor haar oogleden bijna helemaal dicht vallen en er komt soms ook wit slijm uit en dan is het ook alsof er traantjes zijn

- Ook haar anus is opgezwollen

- Ze niest vaak (soms wel tot meer dan 5 keer achter elkaar) 

- Ze slaapt veel (meer dan anders)

- Er komt snot uit haar neusje (en dat weet ik doordat ik het heb gezien op haar eten)

- Ik zie haar niet meer drinken

- Ze eet minder dan voor ze ziek was: haar korrels laat ze gewoon liggen, ze eet meestal enkel hooi en blaadjes die van de boom zijn gevallen en soms een klein beetje wortel (daar had ze vroeger altijd wel zin in, nu dus niet meer)

- Ze wast haar vaker (door haar snot misschien?)

- Ik zie amper keutels in haar hok en ook in de tuin zie ik haar amper haar behoefte nog doen

- Ze loopt wel nog rond in de tuin, maar is minder actief dan vroeger

Dat is het wel zo'n beetje. Ze is al zo sinds dinsdag en toen was ik ook onmiddellijk naar de dierenarts gegaan en dan had ze 2 prikjes gekregen, werd ze gewogen (haar gewicht was in orde), werd haar temperatuur gemeten (ze had koorts) en werden oren en mondje gecontroleerd. Ook kreeg ze medicijnen mee die ze nu al 4 dagen krijgt, maar ik zie geen vooruitgang. Ze krijgt elke dag tweemaal 0,8 ml antibioticum (en dit moet zo tot dinsdag) en eenmaal 1 ml meloxoral (was tot vandaag, is tegen chronische aandoeningen van het bewegingsapparaat).

Panda blijft intussen in een apart hok en ik laat ze afwisselend rondlopen in de tuin om het contact zoveel mogelijk te vermijden. Dit blijkt te werken want ze is gezond en gelukkig als altijd, dus geen enkel probleem te zien bij haar.

Wat moet/kan ik doen? Ik maak me echt zorgen om Dido dus alle hulp is welkom.

Alvast heel erg bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts wist het zelf ook niet goed. Ze zei dat konijntjes erg kwetsbaar zijn en er op elk moment wel iets kan gebeuren. Nee, ze zijn nog niet gevaccineerd maar hierover heb ik het ook gehad met de dierenarts en dit gaat binnenkort gebeuren. En ok, bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de dierenarts is het ofwel myxomatose ofwel syfilis. Intussen heeft Dido ook al een aantal antibioticumprikjes gekregen en krijgt ze een ander medicijn (en deze smaakt blijkbaar naar banaan waardoor ze er dol op is, wat niet zo was bij haar vorige medicijnen). Ook heeft ze geen koorts meer. Ik geef haar wortelpap omdat ze haar korrels niet eet en dit gaat ook heel vlot. Ik zie ook weer overal keutels liggen, wat dus goed is. Dus nu is er duidelijk wel vooruitgang. Nu maar hopen dat ze zo snel mogelijk beter wordt. Oh ja, Panda is nog altijd even gezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .