Ga naar inhoud

Konijn inenten of niet


Layanah

Aanbevolen berichten

Ik ben vandaag bij een konijnenopvang langs geweest om een konijn uit te zoeken. Over vijf weken haal ik haar op. Enkel gaf de eigenaresse aan dat de konijnen daar niet geënt worden, omdat zij persoonlijk tegen het enten is. Nu vraag ik mij af of het verstandig is om mijn konijn in te laten enten of niet. Het gaat om een voedster van zes tot acht maanden oud en ze zal binnenshuis komen te wonen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me dan af hoe serieus zij een opvang is of eerder een handelaar.
Mensen die tegen zijn, zijn dat over het algemeen om de kosten en als opvang zal je op de kosten moeten besparen, maar op inenten niet. Er heerst op het moment een epidemie van RHD-2 en dan niet inenten?? 
Als ik het zo lees verkoopt ze ook konijnen alleen, terwijl konijnen niet alleen horen. 
Kortom ik zou eerst nog is hard achter mijn oren krabben of ik zo iemand zou willen steunen om daar dieren aan te schaffen, klinkt meer als een handelaar. 

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Aniek:

Ik vraag me dan af hoe serieus zij een opvang is of eerder een handelaar.
Mensen die tegen zijn, zijn dat over het algemeen om de kosten en als opvang zal je op de kosten moeten besparen, maar op inenten niet. Er heerst op het moment een epidemie van RHD-2 en dan niet inenten?? 
Als ik het zo lees verkoopt ze ook konijnen alleen, terwijl konijnen niet alleen horen. 
Kortom ik zou eerst nog is hard achter mijn oren krabben of ik zo iemand zou willen steunen om daar dieren aan te schaffen, klinkt meer als een handelaar. 

Zij is geen handelaar, maar iemand die de konijnen opvangt zoals al eerder vermeld. Zij gaf aan zelf konijnen te hebben gehad welke nooit geënt zijn en allen oud zijn geworden. Omdat de dieren niet worden geënt hanteert zij ook een lagere prijs, maar zij is niet winstgericht. Ik denk dat zij op dit moment zelfs wel ruim honderd konijnen in de opvang heeft zitten. Ook ik heb gelezen dat konijnen die wel geënt zijn, even goed aan deze ziektes overleden. Vandaar dat ik heb besloten om mijn konijn op dit moment nog niet te enten en eerst telefonisch te overleggen met mijn dierenarts. Er zijn verschillende meningen over het houden van een enkel konijn, dus hier ga ik verder niet op in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet inenten, niet castreren, alleen weg doen? Een goede opvang castreert en laat de konijnen inenten, plaatst geen konijnen alleen vraagt als onkosten vergoeding ook alleen inenting en castratie kosten dus in principe zou ze, ze dan gratis weg moeten doen... 

Vroeger liet ik ook nooit de konijnen inenten en ze werden ook allemaal oud. Dat heeft natuurlijk hier helemaal niks mee te maken, worden ze ziek en ze zijn niet ingeënt is de overlevingskans 0,0000001%. Oftewel dan ben je de sjaak. Je zal niet de eerste zijn die hier een konijntje weg heeft ingeënt en wel en haar eigen konijn niet en er er iets uit breekt en hun konijn verliezen, maar diegene die hier ingeënt weg kwam probleemloos verder hupst. Of zoals ik afgelopen tijd tig mensen hier gehad heb die hun konijntjes zijn verloren aan RHD-2.. Heel af en toe komt het voor dat een konijntje ondanks inenting ziek wordt, echter zijn de overlevingskansen dan wel erg groot dus wat dat aan gaat is het zeker niet zinloos. Het enige excuus wat ik kan verzinnen om niet in te enten is de portemonnee. Ik heb inmiddels duizenden konijnen ingeënt en de enige bijwerking is een lokale reactie op de inenting, verder nog nooit iets geks. Het enige waar het zeer doet is in de portemonnee, maar daardoor andere risico's van vreselijke ziektes vrijwel uit te sluiten is toch wel het minste wat je kan doe als je bewust een diertje in huis neemt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Aniek:

Niet inenten, niet castreren, alleen weg doen? Een goede opvang castreert en laat de konijnen inenten, plaatst geen konijnen alleen vraagt als onkosten vergoeding ook alleen inenting en castratie kosten dus in principe zou ze, ze dan gratis weg moeten doen... 

Vroeger liet ik ook nooit de konijnen inenten en ze werden ook allemaal oud. Dat heeft natuurlijk hier helemaal niks mee te maken, worden ze ziek en ze zijn niet ingeënt is de overlevingskans 0,0000001%. Oftewel dan ben je de sjaak. Je zal niet de eerste zijn die hier een konijntje weg heeft ingeënt en wel en haar eigen konijn niet en er er iets uit breekt en hun konijn verliezen, maar diegene die hier ingeënt weg kwam probleemloos verder hupst. Of zoals ik afgelopen tijd tig mensen hier gehad heb die hun konijntjes zijn verloren aan RHD-2.. Heel af en toe komt het voor dat een konijntje ondanks inenting ziek wordt, echter zijn de overlevingskansen dan wel erg groot dus wat dat aan gaat is het zeker niet zinloos. Het enige excuus wat ik kan verzinnen om niet in te enten is de portemonnee. Ik heb inmiddels duizenden konijnen ingeënt en de enige bijwerking is een lokale reactie op de inenting, verder nog nooit iets geks. Het enige waar het zeer doet is in de portemonnee, maar daardoor andere risico's van vreselijke ziektes vrijwel uit te sluiten is toch wel het minste wat je kan doe als je bewust een diertje in huis neemt. 

Ik heb nooit gezegd dat de dieren daar niet gecastreerd worden. Maar ik open dit topic niet om een discussie uit te lokken, maar om informatie te verkrijgen. Een fijne avond verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja als een konijn alleen weg mag, wat bij een goede opvang niet mag, omdat het een basisbehoefte is van konijnen om een maatje te hebben, ging ik er vanuit dat ze ook ongecastreerd weg gingen. Maar dan zit ik er naast sorry. 

Nou ja enerzijds lok je wel een discussie uit, wel of niet inenten. En daar zal je altijd veel voorstanders van vinden, maar ook enkele tegenstanders. Waarvan de meeste tegenstanders het om de kosten gaat overigens. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je erbij vermeld dat ze konijnen alleen plaatsen dan lok je wel een klein beetje een discussie uit. 

Als je een goede opvang bent plaats je konijnen niet alleen. Een goede opvang zou namelijk nooit een konijn een basisbehoefte ontnemen. 

Ik ben van mening dat inenten ook een basisbehoefte is, maar sommigen denken daar anders over. Is prima maar dan moeten die mensen ook niet zeuren als hun konijn dood neervalt na te hebben geleden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sprak laatst een dierenarts die de virusziekten bij konijnen vergeleek met ebola. Als je het hebt, ben je de klos. Zonder enting gaat jouw konijn zeker dood. En in Nederland komen de ziektes voor. Het is dus niet de vraag of ze het gaan krijgen, maar wanneer ze het gaan krijgen. Altijd enten dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-7-2016 at 12:58 zei Charita:

Als je erbij vermeld dat ze konijnen alleen plaatsen dan lok je wel een klein beetje een discussie uit. 

Als je een goede opvang bent plaats je konijnen niet alleen. Een goede opvang zou namelijk nooit een konijn een basisbehoefte ontnemen. 

Ik ben van mening dat inenten ook een basisbehoefte is, maar sommigen denken daar anders over. Is prima maar dan moeten die mensen ook niet zeuren als hun konijn dood neervalt na te hebben geleden. 

Als je mijn berichten terug leest, kan je zelf ook zien dat ik nergens vermeld dat het konijn alleen zal worden geplaatst. Dus wie is hier degene die een discussie uitlokt? Helaas heb ik ook aan jouw post niets.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-7-2016 at 13:20 zei Evee:

Ik sprak laatst een dierenarts die de virusziekten bij konijnen vergeleek met ebola. Als je het hebt, ben je de klos. Zonder enting gaat jouw konijn zeker dood. En in Nederland komen de ziektes voor. Het is dus niet de vraag of ze het gaan krijgen, maar wanneer ze het gaan krijgen. Altijd enten dus!

Ik had twee folders van de opvang mee gekregen, waarvan een over de ziektes bij konijnen ging. In de folder staat dat de ziektes waar de konijnen voor worden ingeënt, enkel worden over gedragen door andere dieren die deze ziekte bij zich dragen. Zij zal enkel in aanraking komen met een ander konijn welke gezond is. Vandaar dat ik mij afvroeg in hoeverre het noodzakelijk is om een 'binnen'-konijn in te enten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei snuffie en ik:

Helaas klopt dat niet. Het virus kan ook binnen worden gebracht door schoenen en zo van die dingen.

Daar was ik inderdaad niet van op de hoogte. Kun jij mij misschien iets meer vertellen over het risico?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas worden deze ziektes ook overgedragen door insecten (ik meen voornamelijk muggen) en ook door kleding en schoeisel. Myxomatose en RHD1 en RHD2 komen vrijwel overal in Nederland voor (en waar ze momenteel niet voorkomen kunnen ze zo opduiken en ben je alsnog te laat) dus bestaat er zeker de kans dat je konijnen 1 van deze ziektes krijgen door een insect of door besmette schoenen. Als ze niet zijn ingeënt en 1 van je konijnen krijgt 1 van deze ziektes dan heb je een zeer grote kans dat al je konijnen dood gaan. Bij RHD zijn er vaak geen symptomen en ligt het konijn opeens dood. Bij myxomatose duurt het langer voor ze er aan dood gaan en hebben ze eerst nog een lijdensweg.

Uiteraard weet je van te voren niet of je konijnen in aanraking komen met deze ziektes. Achteraf kan je bij een niet-ingeënt konijn dus mogelijk zeggen "hij is nooit ingeënt en is 10 jaar geworden". Maar dat is nu eenmaal altijd bij vaccineren (bij zowel dier als mens): je weet van te voren niet of je in aanraking komt met de ziekte waartegen wordt ingeënt. Maar je weet wel dat als je je konijnen niet inent en ze komen er wel mee in aanraking dat ze vrijwel zeker allemaal doodgaan. Ik persoonlijk wil dat risico niet lopen en laat mijn konijnen dus inenten. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Layanah:

Ik had twee folders van de opvang mee gekregen, waarvan een over de ziektes bij konijnen ging. In de folder staat dat de ziektes waar de konijnen voor worden ingeënt, enkel worden over gedragen door andere dieren die deze ziekte bij zich dragen. Zij zal enkel in aanraking komen met een ander konijn welke gezond is. Vandaar dat ik mij afvroeg in hoeverre het noodzakelijk is om een 'binnen'-konijn in te enten. 

Heeft ze die folders zelf gemaakt? Ik zou me doodschamen als ik dat soort informatie zou verspreiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .