Ga naar inhoud

erg?


supernijnbambam

Aanbevolen berichten

aluh aluh

ik heb mijn nijn nog nooit in laten enten... hij word in mei aleweer 7-jaar, is het erg als ik hem dan niet meer laat inenten? ik bedoel hij is nog nooit ziek geweest en zit nu alleen, heeft in vroegere tijden ook Nóóit een enting gehad... ja alleen toen hij een jaar was. maaar voor de rest nooit. weet er iemand of er toen ook entingen waren die een heel konijnen leventje goed bleven?? of bestaat zoiets niet... ik ben ook bang dat hij juist van een enting ziek word..

greeetzzz demy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Demy,

Ik ben van mening dat het niet heel erg is als je dat niet doet. Mijn eerste konijnen zijn ook nooit ingeënt, en hebben ongeveer een leeftijd van 10 jaar gehaald :) Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, daarom laat ik ze nu wel inenten. Van een inenting zal hij waarschijnlijk niet ziek worden hoor, zeker als hij voor de rest gewoon gezond is 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Ik laat ze persoonlijk liever inenten dan het risico te lopen dat ze een vreselijke dood sterven.

Myxomatose en VHD zijn vreselijke ongeneeslijke ziektes. En voor dat beetje geld voorkom ik dat liever.

Gezien het door muggen verspreid wordt heeft je dier altijd kans om ziek te worden dus ik zou het persoonlijk niet op m'n geweten willen hebben.

Een enting voor het hele leven bestaat niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk heeft hij nog nooit die ziektes gehad anders was hij er nu niet meer :P

De enting die er nu is werkt een jaar, niet meer en niet minder, die van 7 jaar geleden werkte maar een paar maanden. 

Dat hij alleen zit is heel sneu maar heeft niet te maken met wel of niet beschermd zijn. 

1 konijn van mij is waarschijnlijk ook overleden aan VHD 1, maar dat is zo'n 25 jaar geleden, toen was er nog geen enting voor. 

Een paar jaar geleden had mijn huisbaas konijnen achter mijn huis die niet ingeënt waren, die hadden al binnen een paar maanden myxomatose en legden snel het loodje. 

Er zijn voor zover ik weet geen verhalen bekend van konijnen die ziek werden van de huidige enting (Nobivac). Ik zou hem dus gewoon laten vaccineren, of ervoor kiezen om het risico te nemen maar dan moet je natuurlijk niet gek opkijken als hij een keer myxomatose of VHD krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn kan ouder worden als je hem of haar laat inenten, anderzijds, zo zie ik het, kan het ook aan iets anders als kanker sterven.
Als ik ergens zou wonen waar ze in contact zouden kunnen komen met wilde konijnen, zoals de rand van een bos of weiland zou ik ze wel laten enten denk ik.
Maar onze katten enten we ook nooit in en de oudste is 16 geworden...
Ik weet dat ik mijn nijntjes nooit zou laten steriliseren dus dan zou het ook raar zijn wel ze te laten enten gezien als ik de dierenarts mag geloven Kruimel vanwege zijn grootte sowieso niet ouder als 8 kan worden omdat ze dan sowieso sterft aan baarmoederkanker... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden zei Knuffeltje:

Je konijn kan ouder worden als je hem of haar laat inenten, anderzijds, zo zie ik het, kan het ook aan iets anders als kanker sterven.
Als ik ergens zou wonen waar ze in contact zouden kunnen komen met wilde konijnen, zoals de rand van een bos of weiland zou ik ze wel laten enten denk ik.
Maar onze katten enten we ook nooit in en de oudste is 16 geworden...
Ik weet dat ik mijn nijntjes nooit zou laten steriliseren dus dan zou het ook raar zijn wel ze te laten enten gezien als ik de dierenarts mag geloven Kruimel vanwege zijn grootte sowieso niet ouder als 8 kan worden omdat ze dan sowieso sterft aan baarmoederkanker... 

Niet steriliseren, wel castreren? en waarom niet? mijn nina is de laatste weken om de haverklap schijnzwanger.. dit heeft mij doen besluiten haar toch te laten castreren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei Knuffeltje:

Ik weet dat ik mijn nijntjes nooit zou laten steriliseren dus dan zou het ook raar zijn wel ze te laten enten gezien als ik de dierenarts mag geloven Kruimel vanwege zijn grootte sowieso niet ouder als 8 kan worden omdat ze dan sowieso sterft aan baarmoederkanker... 

Huh? De link van niet laten steriliseren en dat het dan raar zo zijn om ze dan wel te laten inenten ontgaat mij volledig. Volgens jouw logica doe ik het dan raar ;) 

On topic: zonder je konijnen te laten vaccineren loop je gewoon het risico dat ze myxomatose of VHS krijgen en daar dan aan dood gaan. En door ze te laten vaccineren is het bijna zeker dat ze het niet krijgen. Zo simpel is het. Je weet van te voren niet of ze deze ziektes krijgen, dus je kan geluk hebben als je het niet doet. Maar het is van te voren niet in te schatten. Zoals Charita ook al zegt zou ik mezelf voor m'n kop slaan als ze het wel krijgen en ik het vrij simpel had kunnen voorkomen door ze te laten vaccineren. Het virus wordt onder andere overgebracht door muggen, vliegen, schoenen en kleding. Dus het is verder lastig te voorkomen. Of je nu langs de rand van een bos of weiland woont of niet.

Je dierenarts zal aangeven of hij gezond genoeg is om gevaccineerd te worden. Normaalgesproken kan dit wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik het zo zeggen. Als je een hond hebt: die ent je toch ook in? (Ik ga geen vergelijking met kinderen maken). Bij de meeste verenigingen mag je niet eens met een hond het terrein op als je niet benodigde vaccinaties kunt laten zien.

Ja, het kost geld. Zeker als je er vijf of meer hebt. Maar dat hoort nu eenmaal bij het goed zorgen voor dieren. Daar moet je dan ook voor sparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap even niet waarom je over wilde konijnen begint.

Insecten brengen de ziekte over dus je konijn loopt ten alle tijden risico.

Ik snap nog meer van je bericht niet, maar laat maar.

Als jij die 25 a 30 euro er niet voor uit wilt geven prima. Wij raden het alleen maar aan, wat ieder er mee doet mogen ze zelf weten. 

@Laniboekje

Roep het niet te hard. Mijn moeder sprak vanmorgen iemand. Die had haar hond 1x als pup laten enten en verder niet.

Volgens haar was het allemaal alleen maar geldklopperij en helemaal niet nodig. Die ene keer was voldoende. Ze vond t ook onzin dat wij onze konijnen laten inenten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deed het vroeger ook niet, wist ook niet beter. Had toen ook binnenkonijnen. Maar zeker als ze buiten zitten lopen ze meer kans, maar ook binnen kan er een mug zitten die de ziekte myxomatose overbrengt of via anderen met schoenen en kleding VHD. Ik wil niet steeds in die angst zitten, bij mij dus nu altijd inenten. Of jij dat wil is aan jou natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Charita:

Ik snap even niet waarom je over wilde konijnen begint.

Insecten brengen de ziekte over dus je konijn loopt ten alle tijden risico.

Ik snap nog meer van je bericht niet, maar laat maar.

Als jij die 25 a 30 euro er niet voor uit wilt geven prima. Wij raden het alleen maar aan, wat ieder er mee doet mogen ze zelf weten. 

@Laniboekje

Roep het niet te hard. Mijn moeder sprak vanmorgen iemand. Die had haar hond 1x als pup laten enten en verder niet.

Volgens haar was het allemaal alleen maar geldklopperij en helemaal niet nodig. Die ene keer was voldoende. Ze vond t ook onzin dat wij onze konijnen laten inenten

Je hebt ook mensen die hun hond laten Titeren,en ook heel hard roepen dat het geldklopperij is, maar de resultaten van dat titeren heb ik dus nooit gezien van ze.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn allereerste (alweer 30 jaar geleden) konijnen heb ik nooit laten enten, omdat dat toen niet bekend was. Zij hebben de prachtige leeftijd van 10 jaar mogen halen :-)
Vanaf 2004 ben ik mij meer gaan verdiepen in ze, en ben ze toen ook gelijk gaan enten. 'Beter voorkomen dan genezen' is mijn denkwijze.

Wegens omstandigheden heb ik mijn huidige konijnen vorig jaar niet laten enten, waarover ik me dan ook behoorlijk schuldig gevoeld heb... Gelukkig zijn beide (nog) niet ziek geworden. Maar ga ze binnenkort -over 2 weken, tegelijk met onze hond- weer laten inenten. Ed is van 23 september 2009 & is nu 6,5 jaar. Elly is van 20 november 2010 & is nu 5,5 jaar. Beide vallen onder de grote konijnenrassen, dus al een beetje op leeftijd daardoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ziektes waar konijnen tegen ingeënt worden komen in sommige regio's een lange tijd niet voor. Daarom leeft jouw konijntje ook nog en de andere oude konijnen die hier genoemd worden. Maar één besmet insect is genoeg om de ziekte over te brengen en zoals al werd gezegd, deze ziekten zijn ongeneselijk. Zou het niet ontzettend sneu zijn dat je konijntje dood gaat na al zo oud geworden te zijn omdat hij geen inenting gekregen heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Roos1995:

Is het ook raadzaam voor binnen konijnen?

 

Ik ben het met bart lover eens. Jij hebt waarschijnlijk ook geregeld in de zomer een raampje of een deur open. Er hoeft maar 1 verkeerde mug naar binnen te vliegen. Hoe groot de kans is dat dat gebeurt verschilt, maar persoonlijk neem ik dat risico liever niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .