Ga naar inhoud

Mogelijke misdiagnose EC


Zonnebloem

Aanbevolen berichten

Nel haar achterpoten zijn half verlamd. Mijn dierenarts denkt dat ze een neurologische aandoening heeft, dat er foto's van haar rug moeten worden gemaakt en dat ze ergens een ontsteking heeft maar hij weet niet waar. Toch heb ik fenbendrops meegekregen en geen antibiotica. Nou, schiet mij maar lek. Ze eet wel en drinkt meer dan normaal. Ze heeft prikken gehad maar omdat ik oververmoeid ben, is mijn vriend meegegaan en hij denkt dat ze duplocilline en pijnstilling heeft gehad. Ik heb voor morgen een afspraak bij een andere dierenarts staan. Wat denken jullie? Mogelijke misdiagnose of ben ik eigenwijs, zoals mijn vriend zegt. ;-) Mijn dierenarts wil haar over een maand terugzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik zag vananvond dat er een etiket op de fles fenbendrops staat met: in verband met mogelijk EC, 28 dagen geven. Maar tegen mijn vriend zei hij toch echt: dit is helemaal geen EC maar een parasiet die een ontsteking veroorzaakt. Koekoek! Dat is toch wat EC is! Maar ik ga morgen zeker naar een andere dierenarts. Blijkbaar vindt hij drops en 1 prik duplocilline behandeling genoeg, ik niet. En ik heb ook helemaal geen zin om te bakkeleien over de diagnose op deze manier. Ik moet voortaan gewoon altijd zelf meegaan want ik was al oververmoeid maar hier word ik een beetje moe van!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die foto van haar rug voorstellen, wat een onzin! En hij wilde ook twee piepkleine goedaardige gezwelletjes verwijderen. Waarvoor?? Wie gaat zoiets nou voorstellen bij een doodziek konijn? Ik heb hem hier zelf aangemeld als konijnkundig, wat mij betreft mag hij van de lijst gehaald worden.

Want de oorzaak van de uitbraak is natuurlijk dat snotoog wat al vier maanden niet wil genezen. Hij heeft nu eindelijk haar traanbuis doorgespoeld, zoals ik al had voorgesteld, maar zonder narcose! Alles bij elkaar opgeteld, is hij gewoon niet konijnkundig (meer). Heel raar want ik heb verder geen slechte ervaringen maar EC is blijkbaar een brug te ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto's lijken mij in deze totaal geen onzin.


 


Laat ik je voorstellen aan Jessie (en dat is 1 van de konijnen die ik hier heb gehad met hetzelfde verhaal).


Jessie dus..:


 


Van de ene op andere dag was zij volledig verlamd aan haar achterpoten, nog niet eens half, gewoon compleet verlamd. (We hebben ze ook gehad met half verlamd overigens en ook die daarna tijdelijk volledig verlamd waren).


Anyway het eerste wat je op zo'n moment gaat doen is een foto maken om dingen uit te sluiten, ook al weet ik dat een gebroken rug bijna nooit voorkomt of een heleboel andere dingen en het meestal EC is, toch maken we die foto.


Niks op te zien dus dan de behandeling tegen EC.


Wel met de eerste drie dagen Dexamethason injecties, bij verlamming kan dat een hele belangrijke stap zijn om te nemen.


Na die drie dagen gaan we over panacur/fenbendrops en metacam. 


 


Het heeft weken geduurd voordat er weer wat gevoel in de achterpoten kwam van Jessie en heeft ze ook tijdelijk ondersteuning gehad met een karretje, maar inmiddels werken haar poten alweer bijna goed. Dit is niet het enige konijn met dit verhaal wat we hadden zoals ik al zei, de kans dat ze EC heeft is dus gewoon goed aanwezig, maar dat blijft natuurlijk altijd een vaag iets. Een vaag iets wat je niet daadwerkelijk kan testen, maar als je dan gaat kijken naar welke dingen een konijn anders half verlamd kan worden, dan kan je dat in ieder geval weer deels uitsluiten door middel van een foto. Dus een foto zou ik dan ook zeker maken.


Betreft de goedaardige gezwelletjes, is hier punctie van genomen dat je weet dat ze goedaardig zijn? Bedoelde hij het opereren wel op dit moment? Wellicht wanneer ze gewoon beter is? 


 


Ik ben benieuwd wat de andere dierenarts zegt, maar hou er goed rekening mee dat het heel goed EC kan zijn. Dat hoeft niet direct te maken te hebben met een verstopte traanbuis, die ik overigens ook zonder narcose zou laten uitspoelen als er sprake is van EC, maar zelfs met regelmaat zonder narcose uit laat spoelen als het mogelijk is. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik zag vananvond dat er een etiket op de fles fenbendrops staat met: in verband met mogelijk EC, 28 dagen geven. Maar tegen mijn vriend zei hij toch echt: dit is helemaal geen EC maar een parasiet die een ontsteking veroorzaakt. Koekoek! Dat is toch wat EC is! Maar ik ga morgen zeker naar een andere dierenarts. Blijkbaar vindt hij drops en 1 prik duplocilline behandeling genoeg, ik niet. En ik heb ook helemaal geen zin om te bakkeleien over de diagnose op deze manier. Ik moet voortaan gewoon altijd zelf meegaan want ik was al oververmoeid maar hier word ik een beetje moe van!

 

Maar je hebt nog steeds niet zelf er achter aan gebeld om duidelijkheid te krijgen? Je kan echt niet bij een andere dierenarts aankomen met 'ze heeft twee prikken gehad', die moet wel weten wat ze gekregen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, gebeld idd en ze had een shot dexadresson en duplocilline gehad. Maar de diagnose stond op onbekend. Niet: we gaan voor EC behandelen tot het tegendeel bewezen is. Waarschijnlijk snapte hij de afkorting EC niet. Dus ze praatten lekker langs elkaar heen.

Maar ben evengoed naar de andere dierenarts geweest en zij pakken veel meer door, wat gewoon nodig is bij EC. Mijn oude dierenarts wilde haar pas weer over een maand zien, zonder ab en ontstekingremmers! Sorry maar dat vind ik niet genoeg.

Zij gaan wel uit van EC want nu blijkt ze ook tegen een middenoorontsteking aan te zitten. Nou, oogprobleem, oorprobleem en slappe poten, 3 van de 5 en gister zat ze met de kop helemaal scheef. Foto van de rug is niet nodig. Ze heeft nog een shot dexadresson gehad en morgen nog een. En dat geldt ook voor vitamine b12. En nog een kuur enrofloxoral erbij. Kijk, dat is doorpakken. En ik was maar 60 euro kwijt! Gister bijna 120. Dus ja, ik stap over. Mijn nieuwe dierenartsen zijn vrouwen en vertellen veel, ook voorlichting. Veel moderner ook imo.

En wat denk je? Ik zet Nel op de grond, hopt ze gewoon ineens keurig he, hahaha, zal je altijd zien. Thuis bewoog ze voort als een zeehond. Maar de dexadresson doet zijn werk al. Ik heb goeie hoop, Nel blijft goddank op mijn blote knietjes, altijd eten, wat er ook gebeurt. Alleen toen ze klein was, heb ik haar wel eens moeten dwangvoeren. Ze zit nu ook lekker biks te eten.

En het grappige is, ze wordt zo boos dat die poten niet meedoen dat ze de hele ren doorschuift terwijl ze nooit zo'n actief konijn is geweest. Wat een herrie vanmorgen! Ik moet haar achterkant wel vaak wassen maar eigenlijk is ze een ideaal patientje. De medicatie, de fenbendrops, vindt ze lekker. Ze stribbelt evengoed tegen hoor, ze is een felle. Maar ze drinkt het snel op, dat lukt niet als ze het vies vindt.

Sorry, lang verhaal! Ik heb er nu gewoon meer vertrouwen in. Een halfslachtige diagnose en behandeling, ik kan daar gewoon niet tegen hoor. Ze hebben ook haar oren gespoeld. Ze zit nu lekker te knorren en haar wam te wassen. Deze konijnenmama is tevree! ;-) Nu alleen nog even beter worden natuurlijk. Maar nu heeft ze iig de beste kansen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht idd dat spoelen onder narcose moest maar dat hoeft niet. Wel wil ze de bultjes verwijderen en we gaan haar toch laten castreren. Ik wil gewoon dat ze tien wordt! Maar eerst nog aansterken. Ik zit te dubben of ik haar voor myx laat enten, ze heeft er 1 gehad in maart. Wel he? Maar ook nog even mee wachten. Haar weerstand zal nu belabberd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch maar goed dat je naar een andere dierenarts bent gegaan. Fijn dat Nel nu al baat heeft bij de medicatie. Hopelijk gaat het steeds verder vooruit,

Bij mijn Pebbles is ook het oogje gespoeld zonder een narcose, dat is normaal.

Ik zou Nel nu niet laten inenten voor myx. Ten eerste heeft ze het al in maart gehad, dus is ze nog beschermd, en hoef je pas volgende jaar maart weer te laten inenten. Ten tweede, als je Nel nu zou laten inenten, terwijl haar weerstand zwakker is, loop je een groot risico dat ze juist myx krijgt (ev lichte vorm). Ik neem ook aan dat je dierenarts je dit ook zal vertellen.

En een konijn met een lichte vorm van myx is toch goed ziek. Mn Roosje heeft in april/mei lichte vorm van myx gehad (na inenting) en zij was goed ziek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kan weer hoppen! Wankel en langzaam maar ze is weer mobiel! Ze kan ook weer gewoon rechtop zitten. Gister heeft ze nog dexa en vit b12 gehad en ze voelt zich duidelijk stukken beter. Nu duimen dat ze mobiel blijft. Volgens mij moet ik anders druppels dexa erbij gaan geven. Ze heeft ook een kuur enrofloxoral voor een week. Dat ben ik nog vergeten te vragen, als het slechter gaat, moet die enro dan ook weer gegeven worden?

Ik hoef iig niet steeds haar achterkant te wassen. En ze blijft gewoon eten. Ideaal patientje dus, even afkloppen. Volgens mij vinden ze de fenbendrops allebei lekker, ze stribbelen niet zo hard tegen iig. Ik moet het vier weken geven.

Van de zomer hebben we hier binnen stalvliegen gehad. Dat schijnt te maken te hebben met maneges en paardenstallen in de omgeving en die hebben we hier ook dichtbij. Die steken dus ook mensen en dat doet zeer! Dus ik neem aan dat die de ziekte over kunnen brengen. Er zijn nu ook veel muggen, vind ik. Je gaat toch nadenken hoe ze eraan komt he. Maar voor nu gaat het gelukkig erg goed. Ik heb sinds kort een voedseldroger waar ik zelf fruit en groente mee droog en ze trekt de gedroogde appeltjes uit mijn hand dus die voelt zich wel goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan is het maar goed dat jij hier bent, Lonja. Vertel. Het is voor mij de eerste keer dat een konijn ec krijgt en ik dacht dat dat door stekende beestjes werd overgebracht. Hoe zit het dan ook alweer?

Ik snap niet wat je bedoelt met 'weer' misverstanden in de wereld brengen alleen. Ben hier al een hele tijd niet geweest namelijk. En ik ben een oud wijf, 41, dus het geheugen wordt wat roestig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine toevoeging EC is niet bij alle maar bij ongeveer 50% van de konijnen aanwezig. (Kan het onderzoek even niet terug vinden...) Het wordt in een bepaalde fase van de besmetting verspreid via de urine en daarnaast ook van moeder op kind door gegeven. Tenzij die stalvlieg stiekem een konijn was dat in het hok van jouw konijn geplast heeft waarna het konijn daar van de grond heeft zitten eten denk ik dat de stalvlieg onschuldig was :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het maatje behandeld moet worden is ook discutabel. Ik heb 2 keer EC gehad bij mijn konijnen en beide keren is het maatje niet meebehandeld. Het schijnt geen nut te hebben. Als de parasiet (of eigenlijk protozoa) in de latente fase is, zitten ze in een cel verstopt. Op dat moment kan er geen medicijn bij komen. Die kunnen er pas bij als de EC actief wordt en die cellen openbreken. Zo is het mij altijd uitgelegd. 

 

Dit is een stukje van Dierenkliniek Wilhelminapark: 

Levenscyclus van E. cuniculi ....
Na een besmetting worden de E. cuniculi parasieten in het lichaam opgenomen worden en in regressie gaan, ze komen in de latente fase en leven in synergie met het konijn, er zijn geen ziekte verschijnselen aanwezig. Als er een stress moment optreedt in het leven van een geïnfecteerd konijn dan kunnen de parasieten uit de latente fase komen en overgaan naar het acute infectiestadium. Hierbij gaan de parasieten zich sterk vermeerderen en ontstaat er een ontstekingsreactie van het lichaam hierop. Als de ontsteking al langere tijd aanwezig is en we zien een reactie van het lichaam erop door granulomateuze ontstekingshaarden dan noemen we het een chronisch infectiestadium.

 

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.htmlDe link met het hele stuk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg. Ik wist wel dat haar maatje ook behandeld moest worden met fenbendrops gelukkig.

Als ze na het weekend nu achteruit gaat in mobliteit, moet ik dan om dexa in druppelvorm vragen? Of moet ze die eigenlijk sowieso krijgen?

 

Toen Snip mijn ec-konijntje opknapte na de dexinjecties en vitamine B kon ik verder goed vooruit met panacur. Heb haar daarna de injecties niet meer gegeven en de panacur onderdrukt het nu weer genoeg denk ik :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nel haar achterpoten doen niks meer sinds maandag, gister bij de dierenarts geweest. Daar heeft ze een shot dexa en b12 gehad en nog een kuur enrofloxoral. Maar haar poten blijven verlamd. Ik denk dat het einde verhaal is. Ze eet nog steeds prima maar Nel blijft altijd eten. Help! Kan ik nog doorgaan met behandelen, is er nog hoop? Ze heeft er wel gevoel in maar de dierenarts was niet optimistisch, al had ie weinig ervaring met EC. Ik leg haar steeds op de andere zij en was en droog haar goed. Doorgaan of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar.

Ik lees hier vaak dat er na zo'n 2 weken behandelen vooruitgang in kan zitten. Jij bent nu ongeveer 2 weken bezig met de behandeling denk ik? Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, maar dat ze nu achteruit is gegaan lijkt me geen goed teken.

Sterkte en overleg met je dierenarts wat je het beste kan doen. Die ziet haar en kan het samen met jou het beste beoordelen. Misschien geven andere BBers die ervaring hebben met EC nog tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .