Ga naar inhoud

uit flesje drinken slecht?


SuzanneKnuffel

Aanbevolen berichten

Een van mij konijnen houdt er niet van om uit een flesje te drinken. Het gaat hem niet snel genoeg of hij krijgt er niet genoeg uit. Daarom 'krabt' hij aan het tuitje.


Ik heb een drink bak met een reservoir erboven. Hij staat op bakstenen en ernaast staat ook een bakstenen zodat ze hem niet om kunnen gooien. Daarnaast heb ik ook een flesje hangen zodat, mochten ze de bak toch omgooien, ze toch water hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet weten waarom konijnen uit een flesje zouden moeten drinken. Gewoon een stenen hondenvoerbak op een paar bakstenen waardoor hij wat hoger staat, op een plek in de ren waar geen stro o.i.d. ligt en het water blijft keurig schoon.

Nu, tijdens de verharing van de konijnen, drijft er wel eens wat haar in, maar ik verschoon sowieso dagelijks een keer het water. Zomers zet ik er een tweede waterbak bij. Fokkers of opvangen met veel konijnen gebruiken soms om praktische redenen drinkflesjes, maar bij een paar konijnen zou ik het nooit doen.

 

maar waarom dan niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar waarom dan niet?

Omdat het gewoon nergens voor nodig is om een konijn in een dergelijke onnatuurlijke houding zijn water uit een flesje te laten peuteren.

Iemand is ooit eens op het idee gekomen om een flesje op de kop te hangen, met een ruitje er aan en dat dat dan handig is voor het baasje. Waarschijnlijk ontstaan bij konijnen die in een klein hok/kooi met zaagsel zitten en dat de waterbak steeds vol zaagsel zit. Dat is denk ik ook de reden dan er standaard zo'n flesje bij een konijn met kooi verkocht wordt...

Maar mijn konijnen zitten niet in een kooi. Er is ruimte genoeg waar de stenen waterbakken kunnen staan en vuil wordt het niet.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het moeilijker drinken is, de mogelijk minder drinken dan eigenlijk goed voor ze is en daardoor mogelijk structureel te welig drinken en dit slecht is voor de nieren. Dit is maar een theoretisch idee hoor, Voor mensen is te weinig drinken ook niet goed. Maar of konijnen met een flesje daadwerkelijk minder drinken en of dit voor konijnen net zo slecht is, dat weet ik niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

ja mja, als we over onnatuurlijk gaan beginnen dan weet ik er nog wel een paar. Ik vind het wel interessant, ga er eens meer over opzoeken!

Ha, ha, ja, Bob. Ik verwachtte deze reactie al!

Uiteraard is het onnatuurlijk om konijnen op te sluiten, te laten castreren enz enz. Maar sommige zaken zijn niet altijd te voorkomen met onze huisdieren. Je zult je konijnen moeten beschermen tegen vijanden door een stevig verblijf en om te voorkomen dat je voedster uitgeput raakt door steeds maar nestjes (die je vervolgens aan de straatstenen niet meer kwijtraakt) zul je moeten castreren als je konijnen wilt laten samenleven. Maar sommige zaken zijn gewoon (in mijn ogen) onnatuurlijk en onnodig.

Interessant stuk @Lonja!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een flesje niet slecht willen noemen, wel minder goed en minder prettig. Dat een konijn dat altijd uit een flesje gedronken heeft niet gelijk een hele waterbak leegdrinkt wil niet zeggen dat het niet de meest comfortabele manier van drinken is natuurlijk. Konijnen zijn ook gewoontedieren. Ik heb er af en toe ook wel konijnen bij zitten die liever een fles hebben, maar de meeste konijnen verkiezen toch echt een bak. Wij hebben voor negen van de tien konijnen wel flessen, simpelweg omdat het meer werk is om waterbakken schoon te houden (zeker in een kleiner hok) en dat is met vijftig à zestig konijnen geen lolletje. De vaste bewoners hebben wel allemaal een drinkbak (en vaak ook een fles), behalve ons konijn met drie poten want die sjouwt er dwars doorheen. Daar weegt meer comfort dan weer niet tegenop. 


 


Overigens hebben wij niet de standaard classic flessen maar een ander systeem wat wel veel prettiger drinkt (hoewel het natuurlijk nog steeds een onnatuurlijke houding is). Als je toch voor een fles gaat dan zou ik zo'n fles kiezen. Maar met twee konijnen vind ik het onzin om uit praktische overwegingen een fles te kiezen, kwestie van een heel klein beetje meer moeite doen. Wij hebben dezelfde bakken als NGN en die zie ik nooit om gaan. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende soorten drinkflesjes in de handel.De een laat beter water door dan het andere.


Heb zelf ook verschillende soorten drinkflesjes geprobeerd en vind de Biba flesjes het beste,als een konijntje aan het tuitje


begint zie je ook daadwerkelijk dat deze van het flesje voldoende kan drinken.Ook heb je van die vierkante watercontainers met


een drinknippel die recht naar beneden staat deze beginnen nogal vlug te lekken zodat ze geen water meer in het reservoir vasthouden.


 


Heb al konijntjes gehad die in een drinkbakje plasten en poepten ook al stonden die niet rechtstreeks op de grond.


Wat je ook gebruikt ieder heeft zijn voor en nadeel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .