Ga naar inhoud

uit flesje drinken slecht?


SuzanneKnuffel

Aanbevolen berichten

Omdat het moeilijker drinken is, de mogelijk minder drinken dan eigenlijk goed voor ze is en daardoor mogelijk structureel te welig drinken en dit slecht is voor de nieren. Dit is maar een theoretisch idee hoor, Voor mensen is te weinig drinken ook niet goed. Maar of konijnen met een flesje daadwerkelijk minder drinken en of dit voor konijnen net zo slecht is, dat weet ik niet.

 

Ja, dit is inderdaad waar. Ik heb in de ren zowel flessen als bakken en ze geven de voorkeur aan drinkbakken. Maar mochten ze op een warme dag om wat voor reden dan ook de drinkbak vies maken / omgooien / wat dan ook, hangen er ook flessen met water.

 

Nadeel is alleen dat niet al onze huisdierkonijnen genoeg drinken. Konijnen in gevangenschap drinken namelijk vaak uit een fles. Nadeel is dat ze hiervoor minder drinken. Uit onderzoek is gebleken dat konijnen uit een waterbak meer drinken dan uit een fles.

Bron: Onderzoek van V Jekl en S Redrobe (2013)  Rabbit dental disease and calcium metabolism - the science behind divided opinions.

 

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/calcium-konijnenvoer/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De andere punten zijn dat de wateropname veel beperkter is dan wanneer ze uit een bakje drinken.


Daar heb ik laatst een onderzoek over gelezen, maar kan helaas de bron zo snel even niet vinden. Hoge wateropname is erg belangrijk om bijv. blaasstenen te voorkomen en net als bij mensen is het gezond. 


Ik vergelijk het altijd met als ik zelf uit zo'n flesje moet dringen met zo'n tuitje er aan dat ik dan ook minder vlot drink dan uit een glas. 


 


En inderdaad er zijn konijnen die er wel problemen mee krijgen met de tanden, niet alle, maar konijnen die lopen te rammen aan de tuit en te trekken kunnen daar zeker problemen mee krijgen. 


 


In de opvang hebben alle rennen van zowel pension als opvang een stevige waterbak. Soms merk ik dat een konijn gewend is een een flesje en geef ik beide, waarop ik op den duur zie dat ze overgaan naar drinken uit de waterbak en niet meer uit een fles drinken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Evee, @Aniek: het onderzoek wordt in mijn eerdere link ook al beschreven en daarin staat dat dat alleen geldt voor konijnen die tijdelijk geen water krijgen.

Het lijkt dus iets genuanceerder te liggen. Ik heb het onderzoek zelf niet gelezen maar zal het zelf ook nog eens lezen om te zien wat er in het onderzoek zelf nu precies staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de mensen wiens konijn alle(?) bakken omgooit is er nog een mooi systeem van voerbakken die je vastzet aan gaas/houten wanden.


Aan de binnenkant van het hok heb je dan een houder waar je de bak in schuift, waarna je deze vergrendeld met een schuifje.


Aan de buitenkant van het hok draai je een moer op een schroef waardoor de bak door het gaas of een houten plaat heen vastgezet wordt.


Je kunt deze zo hoog of laag ophangen als je wilt. Omdat ik deze voerbakken eerder gebruikte bij jonge konijntjes die op hennepvezel zitten (sneller rommel in het water) hing ik hem wat hoger en legde er een baksteen voor waar de konijntjes met hun voorpootjes op stonden tijdens het drinken.


De voer/waterbakken kun je vinden op de hondenafdeling van de dierenwinkel als bench-voerbak. Ik gebruikte hardplastic bakken. In verschillende maten verkrijgbaar.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hij moet misschien nog even doorkrijgen dat hij ook 'gewoon' kan drinken? Even wachten tot hij dat inzicht heeft en dan kijken wat hij het prettigste vindt.

Ja Juliët is een fotogeniek konijntje :) ze likken na het drinken uit een bakje altijd hun bekje schoon en dan krijg je dit soort foto's. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook altijd drinkflesjes bij mijn konijnen, totdat ik Bounty kreeg. Deze madame leek de drinkfles niet te snappen en maakte ontzettend veel


kabaal als ze probeerde water uit de fles te krijgen. Nu heb ik een fles waar geen tuitje aan zit, maar waar een klein drinkbakje onderaan zit.


Op deze manier blijft het water schoon en drinken ze toch 'natuurlijker' uit een bakje. Het was wat gehannes met het ophangen / neerzetten


van de fles, aangezien er een enorm reservoir bij zit waardoor de fles gaat hangen, maar nu drinkt Bounty veel makkelijker en ook Snickers laat


de fles nu links hangen. Ik heb nog wel een fles met tuitje voor de zekerheid erbij, maar die gebruiken ze dus niet meer.


 


Ik heb het dan over zo'n fles:


22493_PLA_Kerbl_Kaninchentraenke_1_5L_2.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Evee, @Aniek: het onderzoek wordt in mijn eerdere link ook al beschreven en daarin staat dat dat alleen geldt voor konijnen die tijdelijk geen water krijgen.

Het lijkt dus iets genuanceerder te liggen. Ik heb het onderzoek zelf niet gelezen maar zal het zelf ook nog eens lezen om te zien wat er in het onderzoek zelf nu precies staat.

Hee opeens stonden er meer reacties dan ik had gelezen haha.

 

Maar ik had het vanuit een Engels onderzoek, daar was niet het water tijdelijk onthouden oid. 

Maar waar ik het kan vinden, hmmm misschien moet ik interessante dingen maar is opslaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig ben ik gister met de verhuizing naar mijn studentenkamer het drinkflesje van de konijntjes vergeten. Ik had er eigenlijk nooit bij na gedacht omdat het zo 'normaal' lijkt om een konijn een flesje te geven. Maargoed, ik heb een stenen drinkbakje neergezet bij gebrek aan een flesje en ik merk dat ze veel sneller en veel gemakkelijker kunnen drinken. Ik hou het in het vervolg zeker bij een drinkbakje in ieder geval!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het water altijd in een soort voerbakje, die hij dus heel makkelijk om gooide. Daarom heb ik hem een fles opgehaald. Een ovenschaal op verhoging lijkt mij wel wat. Maar dan zit ik nog met het probleem dat meneer niet bang is voor natte pootjes. Dus dan blijft het water ook niet fris.. @Liekeklaassen, die fles lijkt me ook heel goed. Maar ik denk dat ik toch maar voor een flesje blijf gaan met tuitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de zomer zet ik er ook een zwaar bakje water extra bij, verder gewoon een drinkfles. Mijn franse hangoren zijn behoorlijk sterk en gooien veel kleinere bakjes om, dus ik zou een extra zware moeten hebben. Maar ze maken er ook een puinhoop van.


 


Maar wat voor mij ook een reden is om in de winter juist geen drinkbak te gebruiken is, omdat ze er hier vaak met hun lange hangoren in hangen. Natte oorpunten en vriezend weer lijkt mij geen goede combi.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom gebruikte ik bij mijn Fransen de eerder genoemde hardplastic hangbakken. Die zijn vrij smal en als je ze op de juiste hoogte hangt en ze gaan er met hun dikke toet in, dan vallen de oren tijdens het drinken mooi aan de buitenkant langs de bak. Beetje hetzelfde als de speciale 'cockerbakken', voor Cocker spanielhondjes met van die lange oren. Daar heb je ook van die hoge, smalle voerbakken voor.


En omdat de bakken vast zitten aan de wand kunnen ze ze niet omgooien en vrijwel niet vervuilen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een automatisch watersysteem :P Hoewel super, helaas te groot voor twee konijntjes (8 liter), maar duidelijk liever gebruikt dan een normaal bakje dat twee keer per dag gevuld werd. En die werd weer liever gebruikt dan een flesje. En nu ze een Catmate hebben is het water weer niet aan te slepen vergeleken met het vorige systeem... Troep (vooral haar hier) verdwijnt in het filter en hoewel ze het geprobeerd hebben, krijgen ze hem niet om (ding zelf weegt bijna een kilo en met water erbij is hij zwaarder dan de konijntjes zelf, al verschuiven ze elkaar in een doos als het moet). Wel hangt Makoto met z'n kin graag in het water van de eerste verdieping als hij drinkt (met vaak een nattige borst tot gevolg waar hij zelf geen last van lijkt te hebben, want hij doet het graag, om vervolgens zijn kin af te komen vegen aan je kleding) en staat Meiyo dan weer graag met haar voorpootjes in het reservoir... Waarom? Mij een raadsel. Maar ze krijgen er niks van, dus ik laat ze lekker. Dan dweil ik wel een keertje extra om de pootjes van het laminaat te krijgen. Sinds de Catmate gaat er ook weer veel meer hooi doorheen per dag. Weet niet of er een verband tussen zit, maar ik vind het prima zo.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n drinkfles met drinkbakje lijkt me ideaal! Waar heb je die gekocht Liekeklaassen? Ik zie het wel bij Zooplus, maar aangezien ik net een grote zak voer en hooi, stro enz besteld heb vind ik het zonde van de verzendkosten!

Ik heb nu een drinkfles hangen en een waterbakken staan, omdat een van de konijntjes niet uit de fles drinkt. Maar handig vind ik het niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .