Ga naar inhoud

3 Konijnen overleden


EvieJ89

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Eind februari hebben mijn vriend en ik een schitterende konijnenkooi gekocht (Ferplast lodge) met 2 konijntjes. 2 Jonge dwergkonijntjes van ongeveer 3 maand.


Echter één konijntje kreeg na 3 dagen stuiptrekkingen en was ineens dood.


Met het andere konijntje ging het goed. Heel vrolijk en speels.


Echter na een weekje vonden we diarree, dus ben direct ermee naar DA gegaan.


Medicatie gekregen en dwangvoer.


Na 2 weken leek er niets meer aan de hand en volgens DA was ook alles goed.


Ze kreeg een nieuw vriendinnetje (dwergteddy (konijn 3)).


Anderhalve week daarna ineens hele hok onder diarree met als gevolg konijn 2 dood.


Met konijn 3 naar DA geweest verder niets aan de hand.


Hok helemaal ontsmet met Halamid en kokend water, nieuwe voerbakjes en drinkflesjes erin.


Met konijn 3 ging het altijd heel goed.. Super speels en nieuwsgierig.


 


Vriendin had paar weken geleden onverwachts nestje bij dr konijn.


Dus konijn 4 kwam in beeld.


Eerst gingen konijn 3 en konijn 4 niet zo goed met elkaar om, maar na een rustige wenningsperiode ging het heel goed.


Ze lagen als echte vriendinnetjes bij elkaar en lkkr tegen elkaar aan.


Echter tot onze schrik vanochtend konijn 3 dood.


Geen diarree te vinden helemaal niets.


 


Wat kan er nu aan de hand zijn??


En vooral mijn vraag waarmee kunnen we het hok ontsmetten??


 


Groet, EvieJ


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen geen gemengd voer, maar gewoon 'zwarte korrel'.


Ze krijgen momenteel het voer wat de eerste 2 konijnen ook kregen waar ik ze vandaan heb.


En dan klein beetje en daarnaast veel hooi.


 


Heb overigens de eerste 2 konijnen (konijn 1 en 2) van dezelfde locatie.


Konijn 3 en 4 komen van allebei een andere locatie vandaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon op boerderij. Ze staan op de 'deel' dus dat is eigenlijk in huis. Niet op de tocht en ook niet in fel licht. Overdag staat de schuifdeur naar het afgesloten gedeelte van deel open. Snachts gaat deze dicht ivm hond die op de deel slaapt.


Het is er ook niet te koud, aangezien het in huis is en er geen tocht is


Link naar reactie
Delen op andere sites

Met ''geen diarree helemaal niets'' bedoel je normale ontlasting of kan het zijn dat ze bijv. de bodembedekker aten en verstopt waren..? Gaf je ze groenvoer en zo ja; wat? Zaten er vliegen bij de kooi of andere parasieten? Heeft jullie hond misschien vlooien overgebracht op ze en hadden ze misschien bloedarmoede? 


Ik hoop echt dat je in je geheugen gaat graven en misschien wat aanwijzingen vind.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De hond komt niet in de buurt van de konijnen, aangezien die overdag buitenloopt en 's nachts op de deel zit, maar dan zitten de konijnen afgesloten in aparte gedeelte. Daarnaast heeft de hond ook geen vlooien, recent nog geborsteld.


 


Behalve konijn 2 hadden/hebben de konijnen normale ontlasting gehad. Konijn 3 had wel ivm lange vacht wat keuteltjes in dr vacht bij haar achterste, echter zat dit niet direct op de anus. Echt groenvoer kregen ze niet behalve hooi, aangezien de DA ook zei dat je beter geen wortels, witlof en dergelijke kunt geven omdat ze nog zo jong zijn (allemaal rond 3 maanden).


 


Als bodembedekker hebben zaagsel en stro. Lijkt me stug dat ze dit opaten, omdat ze eigenlijk altijd hooi aten. Er zaten geen vliegen of parasieten bij het hok. Het hok wordt elke dag (om de 2 dagen ligt even aan mijn werkschema) bijgehouden en 1x in de week grondig schoongemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is wel geschikt voor konijnen.. ;)


Hadden we namelijk speciaal na gevraagd toen we dat kochten bij de groothandel.


 


Konijn 2 werd indd mager (ene kant van buik was dun andere kant was bolvormig)


Konijn 3 kon je door al het haar niet zien of ze heel mager werd, ze was niet makkelijk op te pakken, maar als ik dr vast had was het niet heel raar wat ik voelde. Voelde iig geen uitstekende botten oid.


 


Enig idee hoe ik het hok evt kan ontsmetten, zodat het beter is voor konijn 4..?


Zal jammer vinden als deze ook ineens symptomen gaat krijgen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijntjes zijn in ons land begraven. Eerlijk gezegd weet ik eigenlijk niet meer waar ze precies liggen :$


 


Konijn 1 weet ik zeker dat die niet is gevaccineerd.


Konijn 2 is uiteindelijk bij de DA nog gevaccineerd.


Konijn 3 is ook gevaccineerd.


Konijn 4 weet ik niet of die gevaccineerd is, maar daar gaan we volgende week mee naar DA om te vaccineren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh schiet me nog iets te binnen. Konijn 1 (Lola) en 2 (Babs) waren toen ik ze dood vond helemaal overstrekt en lagen op hun zij.. Konijn 3 (Jona) zat net of alsof ze heel vredig sliep.. rechtop niet op haar zij en met oogjes dicht.. dat hadden Lola en Babs niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, lees ik. Maar, de eerste ging dood. Tweede is geënt, beide konijntjes zaten samen. Derde konijn is gevaccineerd maar wie weet zat die al even in het hok en is ie toch besmet geraakt..?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelukkig een hok van kunststof.. dus die kun je heel goed schoonmaken.. zomaar ff zelfde hok ga ik zeker niet doen.. hebben dit hok nu amper 2 maand en heeft ruim 200euro gekost

Ja indd een bleek konijn kon ik mij ook niet voor de geest halen..;)

En vhs lijkt mij onwaarschijnlijk voor ingeënte konijnen indd..

Maar blijf het ook apart vinden hoe we Jona vonden.. dacht altijd dat konijnen helemaal overstrekt lagen als ze overlijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

En volgens mij krijgen ze bij vhs toch ook bloed uit de snuit? Want de h staat voor hemorrhagisch en dat betekent bloed.. dus ik zat juist niet aan vhs te denken.. daarnaast worden dan lusteloos.. geven ze tekenen van pijn.. maar dat deden ze allemaal niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet, gokte het zomaar. En enten betekent niet direct dat een dier iets niet kan krijgen.


 


Als het coccidiose is kun je schoonmaken wat je wil maar daar krijg je het echt niet weg.. Maar het is aan jou wat je wilt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .