Ga naar inhoud

Abces bij ex-ram


Kolino

Aanbevolen berichten

Geheel onverwacht heeft een van mn ex-rammen en abces gekregen in zijn lege balzak. Hij is al tijden geleden gecastreerd, dus de dierenarts vond het ook erg raar. Naja goed, abces is opgesneden en schoon gewassen. Verder heeft hij een injectie met duplo gehad. In het weekend krijgt hij orale antibiotica. Maar die schijnen minder goed te werken dan de duplo.
De wond moet ik zelf ook steeds schoonwassen, dat gaat voor zover prima.

 

Zijn er mensen met ervaring met abcessen die iets meer ervaring hebben in welke antibiotica het wel/niet aanslaan?

 

Ik sta nu dus voor de keuze, of om de dag een trip naar de dierenarts maken (die niet naast de deur is) of toch voor de orale gaan (Enrofloxacin). Hoofdzaak is natuurlijk dat de huid weer rustig wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je dierenarts niet uitleggen hoe je zelf de injectie zet? Hem het een keer voor laten doen en zelf proberen met de dierenarts erbij en dan kun je het voortaan zelf wel als dat mag van je dierenarts? Het is sowieso handig om te kunnen vind ik en het is niet moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zelf gespoten toen Wim een abces had. Maar ik moest ook wel regelmatig langs gaan omdat duplociline nogal dikke vloeistof is en ik geen flesje mee mocht.

Ik spoelde het abces met zilverwater en dan moest er ab zalf in.

Verder behandelde ik homeopatisch ik dacht met traumeel, silecea en belladonna.

Misschien staat het topic hier nog wel.

Succes ermee ik weet wel dat het best lang kan duren.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het abces is gelukkig niet heel groot, formaat tuinboon hooguit. Het is nu nog vooral verdikt en rood. Sinds de dierenarts de pus er uit heeft gehaald heb ik geen nieuwe pusvorming meer gezien.


 


Voor het schoonwassen heb ik een jodiumscrub meegekregen en moet met een gaasje de wond voorzichtig schoon wrijven. Gelukkig laat hij dat tot nog toe gewoon doen.


 


@belleke, ik kan het topic in de gauwigheid niet vinden. Maar ben wel geïnteresseerd in homeopathisch behandelen. Heb jij een speciale winkel waar je dergelijke planten/kruiden koopt of heb je dergelijke dingen in de tuin staan?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Traumeel is een bepaald product wat bij de drogist/natuurwinkel te krijgen. Wordt volgens mij, zo even uit mijn hoofd dus kan me vergissen, toegepast bij kneuzingen etc vanwege het bestanddeel (valkruid of smeerwortel). Silicea is kiezelzuur. Daar zijn bij de drogist en/of natuurwinkel ook kant-en-klare producten in te krijgen. Belladonna weet ik zo even niet. Wolfskers? Hoe dan ook: In plantenvorm kun je ze geven, maar dan is de concentratie werkzame stof vaak te laag. De kant-en-klare varianten zijn makkelijker. MAAR het kan zijn dat de concentratie te hoog ligt voor je konijntje, de producten zijn immers gemaakt voor mensen. Pas daar dus wel mee op en geef niet zomaar iets!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even vluchtig gekeken wat er in traumeel zit. O.a. smeerwortel inderdaad. Van wat ik zo herken, zie ik dat er ook st janskruid en blauwe monnikskap in zit, is dat niet giftig voor konijnen? Belladonna zit overigens ook al in traumeel en is inderdaad wolfskers.


 


Ik zit nog te denken, zou propolis (bijenkithars) nog iets zijn? Dat werkt volgens mij antibacterieel.


 


Zal inderdaad niet maar zo iets geven. Zie hem toch met regelmaat aan het wondje zitten, dus ik kan er ook niks op smeren waar konijntjes niet tegen kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook zo. Als jullie het of traumeel hebben, hebben jullie het dan over traumeel s voor dieren? Dat is een gel. De samenstelling van het totaal product is anders dan de mensenvarianten namelijk.


 


Kopieer even de samenstelling van Heel traumeel voor dieren:


 


Arnica montana D3 1,5 g; Symphytum officinale D4 0,1 g; Hypericum perforatum D6 0,09 g; Mercurius solubilis D6 0,04 g; Hepar sulphur D6 0,025 g; Aconitum napellus D1, Belladonnaa D1 aa 0,05 g; Calendula officinalis oertinctuur, Hamamelis virginiana oertinctuur aa 0,45 g; Echinacea angustifolia oertinctuur, Echinacea purpurea oertinctuur, Chamomilla oertinctuur aa 0,15 g; Bellis perennis oertinctuur 0,1 g; Millefolium oertinctuur 0,09 g. Carbomerum 980 NF, Natriumhydroxide, Aqua purificata, Ethanolum. Exc. q.s. ad 100 g.


 


Las in het voorbijgaan nog een verhaal over een gebruikt theezakje van kamillethee op de aangedane plek houden. Kamillethee heb ik wel in huis. Kan het altijd proberen, kamille kan sowieso geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het homeopathisch is hoef je niet bang te zijn dat je konijn iets binnen krijgt. Dat is alleen bij natuurgeneesmiddelen. Bij homeopathie is de werkzame stof zodanig verdund dat die eigenlijk zelf niet meer aanwezig is.

Klopt, maar de grens tussen homeopathie en fytotherapie is bij de drogist erg klein, daar moet je dus toch mee oppassen voor je zomaar wat geeft van de kant-en-klare producten. En een paar gram gedroogde kamille, echt de plant zelf dus, doet te weinig. Daar moet je zoveel voor geven wil het werkelijk iets gaan doen.

Ontopic weer: Ik heb zelf ook gewoon duplo thuis gespoten. Mijn dierenarts kwam er zelf mee. Kreeg een fles mee, kreeg 'spuitles' en dat was het. Overigens een goede da hoor ;) Ze zag het waarschijnlijk ook niet zo zitten om het beestje steeds gestresst met het ov mee te sleuren voor 1 spuitje. Ik heb 14 dagen om de dag moeten spuiten en daarna had Rakkertje nergens meer last van. Het was ook maar een klein plekje, meer in-wording nog dan een echt abces. Was er op tijd bij. Ik hoefde dus ook niets open te houden of te spoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou sowieso niks gaan smeren en prutten. Ik durf te wedden dat het met al die smeersels zo weer over is, maar ook zonder ;)

Een abces moet open. Dan moet je het dus niet meer dichtsmeren met allerlei wondermiddeltjes. Pus eruit en antibiotica geven, dat is de behandeling. En als het zo klein is, is het waarschijnlijk inmiddels al klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik smeer er niks in hoor op het moment. Hij krijgt antibiotica (op het moment enrofloxacin 2x daags) en ik was het dan ook gelijk met de jodiumscrub die ik van de dierenarts heb meegekregen.


Er is sinds het open is gesneden nog steeds geen nieuwe pusvorming geweest. Morgen ga ik weer even bellen met de dierenarts over hoe nu verder en welke antibiotica nu precies gegeven gaat worden en hoe lang. De wond is op het moment nog netjes open, maar nog wel dik en rood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: van de week krijgt hij nog een injectie duplo en tot die tijd krijgt hij de orale antibiotica die ik al in huis heb. Omdat de wond nog niet veel verbetering laat zien moet hij dan ook nog even op controle komen. Hopelijk is het daarna gedaan en kan het verder gewoon rustig herstellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: Gaat weer een stuk beter, in overleg met de dierenarts (heeft hem gezien) krijgt hij nog een week de orale antibiotica. Ter ondersteuning krijgt hij nu uiercreme op de plek gesmeerd. Als het goed is komt het dan verder vanzelf goed :) Eind goed al goed dus (hoop ik).


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .