Ga naar inhoud

Haren in de maag


elle64

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik weet t echt ff niet meer.

Mijn konijn, snoes, is pas 4 jaar, altijd gezond, maar sinds n paar weken ging ze niet meer languit liggen.

Ook viel me op dat haar oren zo gespannen naar achteren stonden.

Ze at nog heel goed , en kwam meteen op me af, als ze me zag.

Tot ze minder begon te keutelen, ......alarm.....

Meteen begonnen, ( wel da gebeld) met ciseral, (darmstimulatie ) metoclopramide, (maagstimulatie) en equate (antigas middel) . En n druppel , metacam voor de pijn.

Het ging op en neer, dan weer wel keutelen, dan weer niet, dan wel, of hele kleine keutels.

Toch de da weer gebeld, omdat ik het niet vertrouwde.

Ik ben met snoes bij de da geweest, en na een onderzoek vd buik die heel dik was, is er n foto gemaakt.

De da zei dat er iets in de maag zat, maar kon niet zien wat, maar de maag zat erg vol, terwijl ze daarvoor niet zo veel gegeten had.

Het meest waarschijnlijke is HAAR.

Ze is ontzettend in de rui, en likt haar vriendje af, dus dat lijkt me wel logisch.

Maar dat was maandag.

Vandaag ging het niet goed, sloom, poept niet, drinkt niet, maar eet nog wel.

Nu wil de da een maag operatie doen, om te kijken wat erin zit en verwijderen.

Dit heeft ze maar een keer eerder gedaan.

wAT MOET IK DOEN

Kan ik zelf nog iets doen?

Ik geef haar zo veel mogelijk nat groenvoer, wat ze nog steeds aanpakt.

Ik weet t echt ff niet meer.

Wie kan me raad geven!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar zo veel mogelijk helpen met verharen, dus plukken en/of borstelen zodat er in ieder geval niet veel haren meer bijkomen.


Verder wordt ananassap vaak aangeraden bij verstoppingen, dus dat zou je ook kunnen proberen.


 


Als het echt al zo lang duurt en de medicijnen lijken niet te werken lijkt een buikoperatie me niet verkeerd. Als deze dierenarts voor je gevoel te weinig ervaring heeft zou ik een andere dierenarts zoeken voor de operatie. Dat ze weinig ervaring heeft betekent natuurlijk niet dat het verkeerd gaat, maar ik vind het altijd belangrijk dat je zelf een goed gevoel hebt bij een dierenarts.


 


Ik hoop dat Snoes er snel weer van af is


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde je net hetzelfde advies geven als Sanne. De ananassap moet wel vers zijn, niet uit blik. Het helpt niet bij elk konijn, maar altijd een poging waard.


Als je op zoek wilt naar een andere da kijk dan ook eens in de lijst met konijnkundige dierenartsen hier op het forum. Misschien dat er een dierenarts in de buurt bij staat die misschien meer ervaring hiermee heeft.


 


sterkte met Snoes


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens kattenlaxeermiddel mee gekregen, misschien even overleggen met je DA of laxeermiddel geen optie is.

Sterkte iig helemaal niet leuk als ze zich zo slecht voelen. Overigens, ik wil je niet bang maken, en uiteindelijk moet je doen wat het beste is maar houd er wel rekening mee dat een maagoperatie bij konijnen enorm veel risico's met zich mee brengt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maagoperatie Is een hele zware operatie voor een konijn, en veel konijnen overleven dit niet.

Zaak is om het eten wat nu om de haren In de maag geklonterd zit weer los te krijgen. Je zou verse ananassap kunnen proberen. Belangrijk is ook dat je konijn genoeg vocht krijgt, dit om de massa in de maag los te krijgen. Misschien toch overleggen met je dierenarts, of een andere konijnkundige dierenarts, of het vocht onderhuids gegeven kan worden, of dat je konijn op de kliniek een infuus kan krijgen. Omdat de maag zo vol zit is het misschien niet handig om er ook nog een hoop vocht bij te proppen. Maar daar weet een dierenarts meer over. Eventueel ook nog een laxeermiddel gebruiken, maar uiteraard ook in overleg met de dierenarts. Belangrijk is ook dat de darmen op gang komen, anders komt die massa in de maag er nooit uit.

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn dierenarts een konijn in dit geval op zou nemen in de kliniek.

Sterke met Snoes en hopelijk komt het allemaal goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

, wat fijn dat jullie reageren, Dat betekent heel veel voor me.

Ik heb weer de da gebeld, Inmiddels laxatract erbij 1 Ml. Per dag.

Ook heb ik ananassap gegeven, van een verse ananas, wat ik al had gelezen op internet.

Heel fijn dat ik dit van jullie ook terug hoor.

Ze heeft gisteren en vandaag gelukkig gepoept, en er zat een poep bij die heel groot en lang was.

En ik maakte deze open,en t was een en al haar.

Ik dacht dus dat t probleem nu opgelost was, maar ze voelt zich nog steeds niet goed.

Ik wacht tot morgen,en dan bel ik de da.

Maar mijn vraag aan jullie, hoe het nu gaat met haar, ze eet goed, ik geef haar veel nat groen, en ze krijgt de medicatie, zal ik nog een week wachten tot t beter gaat, of opereren.

En kan je een ontsteking zien op n foto?

Want misschien zit t haar zo te vervelen dat de maag is gaan ontsteken.

Is baytrill erbij misschien nog n idee?

Ik ga in ieder geval vanmiddag n andere da bellen en info vragen.

Ik hou jullie op de hoogte, en heel, heel erg bedankt voor jullie reacties.

Gr. Elle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou echt even met een DA met veel verstand van konijnen overleggen. Zoals al gezegd is een maag operatie voor konijnen enorm zwaar met heel veel risico's en veel overleven het niet. Operatie zou evht een laatste red middel zijn maar als de medicatie nu werkt zou ik daar zeker nog even mee doorgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het nog even afwachten, er is nu al een deel uitgekomen, dus blijkbaar hebben de medicijnen wel effect. Als je die nog even blijft geven komt de rest waarschijnlijk ook wel.

Baytrill zou ik niet doen. Het lijkt me niet handig om antibiotica te geven zonder dat je weet dat er iets geïnfecteerd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met bovenstaande reacties. Hoewel het nog wat moeizaam gaat, komt er ontlasting en is het maagdarmknaal niet (volledig) verstopt. Dus laxeermiddelen/darmstimulatiemiddelen kunnen dan zeker nut hebben!

Een maagoperatie is wat mij betreft echt het allerlaatste redmiddel. Bedenk ook; zolang er ontlasting is, is er een doorgang. En dan is de vraag wat een maagoperatie precies voor nut heeft.
Nadeel van een allerlaatste redmiddel is echter wel dat je het vaak pas inzet op - jawel - het allerlaatste moment, en dan de conditie van het konijn vaak al zo slecht is dat er eigenlijk nauwelijks kans op overleving is. (Been there..) Dus wat ik je wel mee wil geven; hou de komende dagen je konijn heel erg goed in de gaten - at doe je al, maar blijf echt de komende dagen scherp -  en trek bij de kleinste achteruitgang gelijk aan de bel bij je DA. (Of een andere, met meer ervaring met konijnen als je dat liever doet.)

En gebruik AB alleen in overleg met de DA, als er duidelijk aanwijzingen zijn dat er een onsteking gaande is. Anders kweek je slechts resistente bacterieen.

Dikke knuffel voor Snoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze al een beetje gepoept heeft is dit toch een teken dat de darmen niet stil liggen. De medicatie is dus z'n werk aan het doen. Als ze zelf nog eet is dat ook geen slecht teken. Zoals je al doet, geef haar dan nat groenvoer, dan krijgt ze in ieder geval genoeg vocht binnen. Ik zou ook door blijven gaan met het ananassap, hierdoor breekt het voedsel, wat rond de haren in de maag zit, af.

Zelf zou ik het zeker nog een week aankijken. De aanhouder wint zou ik zo zeggen. In sommige gevallen duurt het langer voordat de boel weer op gang is. Ik weet van een konijn die twee weken lang geen keutels heeft gehad, maar, door aanhouden van de verzorgster, is de boel uiteindelijk er toch uitgekomen.

Een maagoperatie moet je echt uitstellen tot het allerlaatste. Zoals je Snoes nu beschrijf zou voor mij absoluut geen reden zijn om een maagoperatie te laten doen. Dit is echt het allerlaatste redmiddel, en zoals ik, en ook andere forumleden, al aangegeven hebben, de meeste konijnen overleven zo'n operatie niet,

Ik weet niet wat je nu allemaal nog aan medicatie geef, en hoe zwaar Snoes is, maar ik vind 1 ml laxatract per dag wellicht weinig. Mijn Rakker, die onder narcose is geweest, en waarbij de kans dat de darmen stil komen te liggen groot is, moet ik 2x per dag 2,5 ml geven. Zijn gewicht is 2,7 kg.

Baytrill zou ik ook niet zomaar geven, dit alleen in overleg met de dierenarts. Er staat me zoiets bij dat antibiotica ook de darmflora in de war kan brengen.

Misschien kan je wat buikmassage geven, dit heeft ook een positieve werking op de darmen.

Verder is het wellicht toch verstandig even met een andere dierenarts (konijnkundig) te overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi stamperpluis,

Snoes weegt 2 kilo.

En ik geef haar, in overleg met da, na t zien vd foto,

3 maal daags, metoclopramide 1/2 pipet

Ciseral. 1/2 pipet

Laxatract 1 Ml. Per dag

Metacam Pijnstiller 1/2 pipet per dag

Het volgende ben ik op eigen initiatief gaan geven,

Equate, 3 maal 1 pipet per dag

Ananassap. 2 maal daags 2 theelepels

Buikmasage laat ze niet toe.

Wel borstel ik haar nu dagelijks en ze heeft veel haaruitval.

Gr. Elle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is niet helemaal duidelijk hoeveel er in een pipet gaat, dus ik kan de hoeveelheid niet echt in ml bepalen.


Pebbles hier heeft vorige week haar Rakker te veel gepoetst, waardoor er ook een verstopping (door opgelikte haren) gaande is. Ik geef haar 2x per dag 0,2 ml metacam, 3x per dag 0,5 cisaral en 2x per dag 2 ml laxatract. Deze doseringen zijn in overleg met de dierenarts. Haar gewicht is 1,9 kg, dus bijna net zoveel als Snoes. 


Gezien de hoeveelheid (metacam tov cisaral) neem ik aan dat je metacam hond geef, maar ik moet dit altijd twee keer per dag geven, omdat metacam maar 12 uur werkt. 


 


Jammer dat ze buikmassage niet toestaat. Mijn Pebbles vind dat ook een straf, dus dan is het beter om het niet te doen, brengt alleen maar stress met zich mee. Goed dat je haar borstelt, en veel haaruitval kan ook komen omdat ze niet goed in haar vel zit. Ik merk het hier ook aan de konijnen, Als ze last van hun kiezen of darmen hebben, hebben ze gelijk meer haaruitval. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi stamperpluis,

Een half pipet is ongeveer gelijk aan 0,5 Ml

Ciseral krijgt ze ook 3 maal daags

Metacam geef ik vanaf vandaag ook 2 maal daags, ik had ook gelezen dat n konijn 2 maal per dag pijnstiller moet.

Had iets met de darmsnelheid te maken of zo, begreep t niet goed, maar doe t toch, want ik zie dan dat ze pijn heeft.

Tot nu veranderd er niet veel, ze keutelde vanmorgen hele kleine poePjes, en net ook wat.

Alleen gisteren wat meer met die ene grote haarkeutel erbij.

Waarom lijkt t erger te worden, ik snap er niets van.

Kan je mij op,de hoogte houden hoe t met Rakker gaat.

poept Rakker nog wel?

Gr. Elle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Elle,

Belangrijk is dat je er waakzaam voor bent dat Snoes geen gasaanval krijgt. Als ze gas in de maag of darmen hebben worden konijnen heel stil, koude oogpunten, ze stoppen met eten, ze voelen zich dan echt niet lekker,

Zolang Snoes nog keutelt is dat een teken dat de darmen nog wel werken. Zorg ervoor dat ze genoeg vocht binnen blijf krijgen. Ik zou toch nog even met je/een dierenarts overleggen om eventueel de laxatract te verhogen. Als ik zie wat ik per dag moet geven, dan vind ik hetgeen jij moet geven weinig. Laxatract ontrekt nl vocht aan de darmen waardoor de ontlasting niet zo hard wordt en makkelijker uit te poepen wordt.

Met Rakker gaan het steeds beter. Hij eet weer een eentje van z'n biks, groenvoer gaat er goed in. Z'n favoriete snoepje komt hij ook weer om bedelen. De ontlasting van Rakker heb ik al weer aardig op de rit, ik ben nu de medicijnen hiervoor aan het afbouwen.

Dus hopelijk zet hij deze trend voort. Ik dwangvoeder hem in ieder geval niet meer, ik hou z'n gewicht in de gaten en daaraan merk ik of hij genoeg eten binnen krijgt. Rakker heeft nl een hokgenote, dus voor mij is niet echt goed te zien wat hij in de nacht allemaal gegeten heeft.

Ik lees wel hoe het nu met Snoes gaat. Hopelijk iedere dag een stukje beter.

Gr. Pauline (StamperPluis)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Pauline

Wat fijn dat t met rakker beter gaat.

Met snoes lijkt t vandaag wat beter te gaan.

Ze heeft weer gekeuteld, en eet goed.

Ze krijgt ook n anti gas middel, infacol.

Eerst had ik equate, maar dat verkopen ze niet meer bij bunnybunch.

Alleen ze drinkt uitzichzelf niets, heel raar, terwijl ze wel eet.

Ik geef haar wel de medicijnen op nat groen vd wortel of andijvie, of peterselie.

Ik heb de da gebeld, en we vinden dat we t zeker nog n week moeten doorzetten.

Het is weer n lange weg.

Maar we houden vol.

Ik heb trouwens ook n mannetje bij snoes, die heet snoopy

Alletwee uit t asiel , en hier zijn ze man en vrouw geworden.

Haha t is n mooi stelletje.

Snoes hadden we eerst, en ze heeft zelf haar man mogen uitzoeken.

Bij de eerste koppeling sprong ze tot 2 keer toe in m'n man z'n armen.

Dat konijn vond ze niks, de tweede ook niet, maar de derde, snoopy, was liefde op t eerste gezicht.

Ze wonen alletwee binnen bij ons, en zijn zindelijk.

We zijn hartstikke gek op ze.

Ik zal ns kijken of ik n foto v hun op m'n profiel kan zetten

Het zwart witte konijntje op jou profiel is dat pebbles?

Tot kijk, en weer bedankt voor je reactie,

Gr. Elle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk verhaal van die koppeling.

Fijn om te lezen dat het toch langzaam iets beter gaat.

Je zou ook nog wat lijnzaad kunnen geven een beetje door het voer.

Misschien krijgen ze genoeg vocht binnen door het natte groenvoer.

Als zewater tot hun beschikking hebben zou ik mij niet heel erg ongerust maken als ze de groente wel eten en blijven plasen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Elle,

Sorry dat ik vandaag nog niet gereageerd heb, mijn moeder is nl vanmiddag toch wel plotseling overleden.

Fijn dat je het nog een week aankijkt met Snoes. Het is in sommige gevallen echt een kwestie van lange adem hebben. Ze eet nog zelf, dus dat vind ik op zich toch wel positief. Het kan soms gewoon wat langer duren voordat er keutels komen. Hopelijk gaat ze komende week goed aan het keutelen,

M'n profielfoto is inderdaad Pebbles. Ik heb haar vorig jaar uit een opvang gehaald, nadat het maatje van Rakker was overleden. Pebbles vind mensen heel eng, en ik krijg haar maar niet zover dat ze me volledig vertrouw. Ik weet niet wat er met haar is gebeurd, ondanks dat ze pas 5 maanden oud was toen ze bij ons kwam. Belangrijkste is dat Rakker en Pebbles elkaar lief en leuk vinden.

Verder heb ik ook nog een groep van 6 konijnen. Moeder met haar 5 kids. De moeder, Roos, heb ik vorig jaar van straat geplukt, en 2,5 week later lagen er 5 babykonijntjes in een nestje te krioelen. Omdat ik de jonkies niet geplaatst kreeg hebben we uiteindelijk besloten ze dan maar zelf te houden,

Alle konijnen staan bij mij binnen. Samen met nog 2 cavia's, en sinds vandaag een parkiet (was van m'n moeder) is het toch wel een beestenbende hier. Maar dat is ook wel gezellig.

Ik ben benieuwd hoe het de komende week met Snoes gaat.

Gr. Pauline

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Pauline,

Wat erg dat je moeder zo plotseling is overleden, gecondoleerd en heel heel veel sterkte.

Ik weet er alles van , omdat mijn moeder 4 jaar geleden ook plotseling was overleden, hartstilstand .

Waar is jou moeder aan overleden?

Wat lief v je dat je je hebt ontfermt over de parket v je moeder.

Je hebt je handen vol met alle beestjes.

Nou met snoes gaat t redelijk, maar nog steeds niet helemaal goed.

Ze keutelt wel, maar weinig en hele kleine keutels.

Ze gaat ook nog steeds niet lekker languit liggen, wat ze eerst altijd deed.

Doordat de keutels zo klein blijven, geef ik 3 maal daags 1pipet infacol.

Je zou denken na een week alles gegeven te hebben dat t wat meer verbeterd zou zijn.

Maar we moeten positief blijven, en ik ben iedere dag zooo blij dat ze zo goed eet, want ze rent

Meteen naar me toe, als ze me ziet. T is zo'n schatje, en ze komt knuffels halen.

Dan zit ze me aan te kijken voor de bank waar ik zit, en dan wil ze dat ik bij haar kom knuffelen.

Maar genoeg over de konijnen,

en t is niet te vergelijken met n mens, maar we houden ook veel v onze beestjes.

Als je over je moeder wil praten, aarzel niet.

Ik weet hoe ontzettend moeilijk t is, als je je moeder verliest.

Jij hebt ook naar mij geluisterd.

Gr. Elle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen weer naar de DA met snoes.

Ik heb gelezen dat t wel 4 weken kan duren, voordat de haren uit de maag zijn.

Dus ik denk dat we nog even doormoeten.

Ze gaat nu wel heel af en toe liggen, maar wel heel kort.

En ze heeft nog steeds pijn, dat zie ik .

Ze poept ook wat regelmatiger, dus t gaat vooruit, maar heeeeel langzaam.

Maar ff afwachten wat de DA zal zeggen, maar zal de medicijnen wel kunnen afbouwen, denk ik.

Gr. Elle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je toevallig ook prozyme in huis? Dat zou namelijk helpen om de haren en het voer wat los van elkaar te krijgen zodat ze makkelijker uit te poepen zijn.

Het is niet wetenschappelijk bewezen dat het werkt. Maar toen ik het aan mijn konijn gaf toen hij in de rui was vond ik toch wel meer kettingkeutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Elle,

Sorry dat ik niet gelijk gereageerd heb, maar bedankt voor je steunbetuiging. Mijn moeder had een aneurysma en deze is gesprongen. Het afscheid is niet makkelijk geweest, maar we moeten verder. Er is een hoop te regelen. M'n vader is nl 5 jaar geleden overleden, ook plotseling, dus moet nu alles opgeruimd ed worden.

Ook moet ik nu opvang voor mijn 8 konijnen en 2 cavia's gaan regelen voor de wintersport. Normaal verzorgde mijn moeder altijd voor m'n dieren, maar ook daar is plotseling een einde aan gekomen. Ik heb opvang Vrolijk al een mailtje gestuurd, hopelijk kunnen ze iets voor me betekenen. Het zijn wel 10 dieren en al over 4 weken.

En nu Snoes, dat ze regelmatiger gaat poepen is alleen maar een vooruitgang, hoe klein het ook is. Wat ik al aangaf, in sommige gevallen kan het gewoon langer duren, en de aanhouder wint. Wellicht is hetgeen wat Domino en Belleke aangeven ook te proberen. Als de boel in die maag maar weer los komt.

Of je al medicijnen moet af gaan bouwen, weet ik niet zo. Van mijn dierenarts moet ik altijd medicijnen blijven geven tot het konijn weer goed eet en keutelt.

Ben benieuwd wat de dierenarts morgen gaat zeggen.

Succes morgen.

Gr. Pauline

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .