Ga naar inhoud

Kiezen verwijderen


Laura1984

Aanbevolen berichten

Morgen gaat onze DA bij Nijn 2 kiezen verwijderen. Van de ene is de wortel naar boven doorgegroeid waardoor deze in de traanbuis prikt. De andere staat krom. 


 


Ik heb een tijdje zitten zoeken naar ervaringen, maar kan er eigenlijk alleen maar over vinden dat het een lastige operatie is. Niet echt daadwerkelijke ervaringen van hoe het na de operatie gegaan is zeg maar. Iemand hier die daar meer ervaring mee heeft?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Rakker zijn twee kiezen weggehaald. Door scheefstand sleten de kiezen niet goed af waardoor er iedere keer haken ontstonden. De kiezen zijn trouwens niet tegelijk weggehaald, daar zat drie maanden tussen. Ook hier niet echt heel veel problemen ondervonden. Rakker is niet gelijk zelf gaan eten, ik heb hem wel een paar dagen moeten dwangvoeren. Maar dat komt wellicht ook doordat de haken wondjes in zijn wang hadden veroorzaakt, wat toch wel pijnlijk voor hem was.

Hopelijk valt het voor jouw Nijn ook allemaal mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat gaat over bij slijpen van kiezen toch Femke? Ik denk dat Laura het over verwijderen van de hele kies heeft?

 

Ik heb er geen ervaring mee. Wel een hele ingreep... Komt het dan goed met het afslijten van de rest?

Die vraag heb ik aan mijn dierenarts gesteld, want ik was bang dat de tegenoverliggende kiezen dan niet goed zouden afslijten. Het blijkt zo te zijn dat de tegenoverliggende kies niet meer doorgroeit. Dit heeft met het feit te maken dat er geen druk meer op de kies is. Normaal komt er bij het kauwen druk op de kiezen, maar doordat er eentje weg is, is die druk er niet meer, en groeit de kies niet meer.

Bij Rakker is de eerste kies in april getrokken, en de tegenoverliggende kies zag er afgelopen maand nog goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@christa: er zijn toen 4 kiezen verwijderd, omdat we om de 6 weken daar zaten en t beestje ook al ouder was. Hier hebben ze toen wel tegenovergestelde kiezen ook getrokken (dus 2 kiezen met haakjes getrokken en de 2 kiezen die daarop stonden). En dat is echt allemaal prima gegaan, heeft nog ruim 2 jaar geleefd voordat ie getroffen werd door een enorm zware longontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Diva zijn twee bovenste kiezen (eentje rechts en eentje links) verwijderd omdat er enorme abcessen boven zaten. De kiezen waren echt niet meer te redden.
Ik vreesde daarna wel voor problemen met de onderste kiezen, vooral omdat ze ook last van haakjes had. Daarbij was de DA toch ook een beetje huiverig voor het verdere verloop omdat Diva's hele gebit al niet zo denderend was. Maar na de operatie in november (2013) heeft ze tot haar overlijden in augustus (2014) helemaal geen last meer gehad!

Na het verwijderen van de kiezen at ze vrijwel gelijk na wakker worden weer, dus ik heb niet hoeven dwangvoeren. Wel ben ik voor de zekerheid overgestapt op Trovet, omdat ik hier wat goede ervaringen met dit voer ter verkoming/vertraging van de groei van haakjes had gelezen. Geen idee of het de Trovet is geweest of gewoon geluk, maar ze heeft toch nog een hele tijd zonder pijn geleefd! (Doodsoorzaak had niks met het gebit te maken.)





 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zit er wat sipjes bij maar is toch ook levendig en alert. Er zijn uiteindelijk 3 kiezen verwijderd omdat er ook nog eentje heel erg los stond.


We hebben een flinke berg medicatie mee gekregen voor nazorg... Mede omdat hij ook snottert, dit kan komen omdat de kies tegen de traanbuis drukte, maar ook omdat hij in het verleden al vaker snot gehad heeft. Voor de zekerheid wordt dit toch mee behandeld.


sml_gallery_1513_120_136740.jpg


 


sml_gallery_1513_120_478718.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zijn we een week verder en begint gaat het redelijk goed. (zachte) Groentes at hij de dag na de ingreep alweer, alleen biks en hooi gaat moeizaam. Daarom dwangvoeren we op advies van de DA nog steeds. Hooi zie ik 'm sinds vandaag wel regelmatig aan knabbelen, dus dat lijkt de goede kant op te gaan. Biks wil hij ook, maar het lukt niet, na een paar keer knagen laat hij het vallen. Wellicht is het tandvlees nog te gevoelig. Verder is hij vrolijk en zichzelf, het snotteren is ook al aanzienlijk minder. Er zijn alleen onderling wat spanningen geweest, Nala joeg Nijn weg bij het eten de eerste dagen, maar inmiddels gaat dat gelukkig ook weer goed. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

En anders de biks even weken? Zijn het kiezen voor of achteraan die verwijderd zijn? Mijn mannetje toen waren het kiesjes vooraan meen ik. Jammer dat het herstl en weer goed eten niet zo snel gaat maar hij wil iig wel :)

Dat weg jagen herken ik trouwens wel, als mijn huidige dame voor de haakjes bij de DA is geweest probeert mn ventje daar ook gebruik van te maken en probeert ie de baas te worden, inclusief weg jagen en rij gedrag maar ook genoeg momenten dat ie onwijs zorgzaam voor der is en niet van der zijde wijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt echt heel herkenbaar! Op andere momenten is ze inderdaad ook super lief voor hem! Komt het na een tijdje altijd weer goed bij jouw koppel?


 


Biks weken wil hij niet. Ik heb ze gisteren wel geprobeerd kleiner te maken, breken lukt niet maar met een schaar kan het wel, en dan eet hij ze gelukkig! Het gaat wat langzamer, maar er is een begin zullen we maar zeggen :)


Bij Nijn zijn aan de ene kant de 2 voorste kiezen weg gehaald (boven), en aan de andere kant boven eentje die daar tegenover zit. (weet zo even niet of het de eerste of tweede kies was)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ligt eraan hoe lang Otje zich sipjes voordoet of hoe ziek ze is van de narcose of andere problemen maar meestal is t een dag na het ziek zijn alweer goed. Lijkt aan de ene kant of Tos de baas probeert te worden dan maar aan de andere kant lijkt t of ie gewoon niet weet wat ie er mee moet en t een soort frustratie is. Mja er zijn ook genoeg momenten dat ie zn vriendin helemaal aflebbert, constant bij der ligt en steeds even gaat kijken of t nog wel goed met der gaat. En gek genoeg, als ik niet doorheb dat t wat slechter gaat zit Tos gelijk bij mn voeten of bij me op de bank alsof ie t probeert te vertellen. Tos is echt een angsthaas en houdt totaal niet van knuffels en mensen dus dat is heel wat als ie komt. Maar trekt altijd heel snel bij, hij gaat nu ook mee met ophalen dat scheelt ook al een hoop gedoe thuis.

Ohh Nijn houd dus nog behoorlijk wat kauw oppervlakte over, dat scheelt wel. Maar ik dacht misschien dat het iets zou kunnen uit maken of t voor of achter kiezen zijn. Misschien dat het herstel daarom langer duurt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zijn we sinds zondag gestopt met dwangvoeren en eet hij ook normale biks weer. Wel nog wat langzaam maar dat zal vanzelf goed komen. Maandagochtend de laatste metacam gegeven en we merken gelukkig niet dat hij nu daardoor wel pijn zou hebben. Hij is ook gewoon weer vrolijk. Al met al gaat het dus prima! :)

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Nijn is vorige week vrijdag opgenomen in Wilhelmina park. Het kwijlen is zo'n anderhalve week na de ingreep terug gekomen. Daarnaast bleef hij ook nog steeds afvallen, hij is zo'n 600gr (van normaal rond de 2kg) afgevallen. Hij was opeens onzindelijk (wat we écht niet gewend zijn van hem) en het snot was weer erger. 

 

We zijn terug gegaan naar onze DA, ze heeft e.e.a. bekeken waaronder de mond, maar dat was allemaal prima. Ze heeft toen via mail overlegd met een arts uit Engeland waar ze regelmatig contact mee heeft. Er zijn toen door de feestdagen wat dagen overheen gegaan. In die tijd hebben we hem permanent naar binnen verhuisd, omdat je zag dat het buiten niet goed ging met hem.

 

De Engelse arts kon er ook maar weinig over zeggen zonder hem gezien te hebben. Omdat ze het zelf niet meer zo goed wist en ze voor bepaalde onderzoeken niet de juiste apparatuur had, zijn we door onze arts doorverwezen naar Wilhelminapark.

 

Daar is hij eigenlijk meteen opgenomen voor uitgebreid onderzoek. Bij een volgende inspectie in de mond bleek dat 2 van de tegenoverliggende kiezen toch door aan het groeien waren, en de tong was daardoor open. Deze kiezen zijn nu tot een minimum kort geslepen en ze zouden nu niet meer mogen doorgroeien. Ook zat er een ontsteking bij de bek, waarschijnlijk door het kwijlen. Dit is behandeld met terra cortril zalf en sudocrem. De vieze plekken in z'n vacht van het kwijlen zijn geschoren. Snot wordt vermoedelijk niet veroorzaakt door het tandprobleem maar doordat de bacterie waar hij heel z'n leven al mee kampt door de stress weer de kop op steekt, het wordt nu behandeld met Draxxin, neusspoelingen en tabletjes die slijmoplossend werken. Verder onderzoek (meer röntgenfoto's en met een scoop de neus bekijken) durfde hij nu niet aan omdat Nijn zo licht is, hij was bang dat hij volledige narcose niet overleefd.

 

Nijn is woensdagavond weer thuis gekomen, het kwijlen was over en de ontsteking zo goed als weg. Hij moet nu aansterken, en mocht het nodig zijn, dan volgen verdere onderzoeken zodra het verantwoord is. Op hun advies krijgt hij nu science cavia biks  (in principe onbeperkt), die een keer in het water gedompeld zijn, omdat hij daar sneller van aankomt. Met alle medicatie moeten we nog doorgaan, en er staan een aantal telefonische consulten gepland om verdere afspraken te maken.

 

Op deze foto kun je zien hoe hij eruit zag door het kwijlen. Ik zal 'm onder een linkje zetten, niet dat het heel eng is, maar het ziet ook niet heel fris uit:


 

Dit is van afgelopen woensdag, toen hij weer thuis was (na het scheren):


 

Op de meeste plaatsen zie je inmiddels dat er trouwens alweer wat dons op z'n kale plekken begint te komen.

Toen hij thuis kwam woensdag woog hij nog zo'n 1380gr, gisteravond was dat alweer 1450gr dus dat lijkt ook de goede kant op te gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .