Ga naar inhoud

Mamski bij dierenarts


belleke

Aanbevolen berichten

Christaa het afvallen en urineverlies moet toch ergens vandaan komen.

Wil niet dat ze ineens dood ligt en ik mij dan schuldig voel. Omdat ik wel iets gezien heb.

Ik weet het ook niet ik las op Wilhelmina kliniek dat je met een echo kan zien of het kanker is. Maar ik hoop gewoon dat ze zich weer wat beterder gaat voelen nu.

Jammer dat die beestjes niet kunnen praten.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net je verhaal gelezen. Lastig dat het zo onduidelijk is wat ze eigenlijk mankeert. Dat haar temperatuur weer goed is (in een niet-verwarmde ruimte) is natuurlijk een goed teken, maar dat ze weinig interesse in haar brokken heeft is toch een teken dat ze zich niet lekker voelt.

De vorige keer dat je bij (de andere) dierenarts met haar was is haar urine toch wel bekeken? Of lukte dat toen ook niet?

Beterschap! Het is altijd lastig om te beoordelen of je nou wel of niet het maatje bij het zieke konijn moet houden. Het heeft allebei zijn voor- en nadelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urine is beide keren niet bekeken.

Als het niet beter gaat ga ik zelf proberen om urine om te vangen.

Ik vroeg me nog af of ze dat niet hadden kunnen doen toen ze dat roesje had door bv drukken op de blaas??

Ze heeft voor die tijd toch wel ruim 1 uur in een kale bak gezeten en helaas niet geplast.Gisteren vond ik haar toch wat minder. At niet meer als je haar iets voor hield.

Ik heb voor haar havermout met dwangvoer, SS brokjes, brandnetelpellets en geprakte peer hapje gemaakt.

Daar smulde ze heerlijk van zo van het lepeltje

Ze heeft er 3 borrelglaasjes verdeeld over middag avond van gegeten.

Medicatie gaat er prima in. Temperatuur was gisteren 38,6

Vanmorgen was ik natuurlijk best wel bang.

Maar ik zag dat ze toch haar groenvoer, en ook wel wat brokjes op had.

Maar ze had hele grote en plakkerige poepjes.

Bak schoongemaakt en ik zag haar toen ook brokjes eten.

Ook zag ik haar hooi eten, witlof is op en de erwtenvlokken ook.

Vind haar iets levendigere indruk maken dan gisteren.

Straks zet ik Kina er weer bij. Maar had vanmorgen de hulp.

Moet de boel ook even weer wat kouder maken.

Het is daar 9 graden.

Bedankt voor het meedenken en meeleven knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend die onzekerheid.


Mijn dame was ook niet zichzelf. Liet urine vaker lopen en ging daar dan in liggen. Ging pas na een lange tijd langzaamaan slechter eten terwijl ze dat altijd nog goed deed. Ze was in korte tijd ook veel afgevallen.


Helemaal nagekeken en van buitenaf niks te voelen. Ze heeft ec gehad, maar we geloofden niet dat dit de oorzaak was, het was zo anders. Maar voor de zekerheid haar hiervoor behandeld.  Uiteindelijk met een echo kwamen we er achter dat ze een flink ontstoken baarmoeder had. Er was echt heel goed gevoeld in haar buikje, maar van buitenaf was het gewoon niet waar te nemen. Weet niet of ze dit soort dingen ook op een foto kunnen zien.


 


Hopelijk krijgt de dierenarts ongelijk en wordt er een oorzaak gevonden.


sterkte en beterschap


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee mijn dame is niet geopereerd. We hebben het wel besproken omdat dit normaal wel gedaan wordt. Maar gezien haar algehele gezondheid wilde de da eerst nog even wat anders proberen.


Ze heeft een lange AB kuur gehad en natuurlijk een pijnstiller en het gaat (tot nu toe) weer helemaal goed met haar. Op internet vind ik alleen maar terug dat een operatie nodig is en niks over de AB, dus ik wacht maar af hoe lang het goed blijft gaan. Ik zie nu gewoon mijn oude dametje weer helemaal terug.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal even kijken hoe het zich ontwikkeld hier. Anders wil ik urine opvangen en vragen voor een echo.

Op dit moment ligt ze heerlijk een stronk brocollie te eten dit is toch haar favoriet nu lijkt het.

Heeft brokjes, hooi, Groenvoer erwtenvlokken op.

Dus beter dan gisteren is ook wat levendiger en maakt weer normale drolletjes.

Hoop toch dat de dierenarts het mis heeft.

Kina heeft gezellig de hele middag bij haar gezeten. Ze is zo lief voor haar en zo blij dat ze haar Mamski ziet.

Hoop snel op beter weer dan kunnen ze weer samen buiten.

Knuffels Belleke

Kn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen belde de dierenarts assistente op om te vragen hoe het met Mamski ging.

Verbaasd natuurlijk. Ik kon gelukkig zeggen dat ze bijgekomen was .

Juist weer gewogen en mevrouwtje is in een week 100gram bijgekomen.

Verder is het wel hetzelfde een gele achterpoot.

Eet verder goed. Krijgt extra's veel groente en erwtenvlokken. Ook wat gedroogde kruiden maar die eet ze nu minder. Maar het kan zijn dat ze gewoon teveel andere dingen eet.

Medicatie voorall de panacure stribbelde ze gisteren ineens wat tegen. Maar kan dit ook op andere manieren gaan geven.

Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten dat ze zo naar buiten gaat.

Ik heb Kina er steeds overdag bijgezet en dan liggen ze zo lief samen. Haar oren voelen gewoon warm en ze ligt heel vaak languit dus ik denk dat ze het warm heeft.

Ik heb een vervoersbak vol stro in de ren gezet. Het hok helemaal vol gestopt met stro en leg twee va die snugglesafes in de ren.

Voor de nacht zou ze in het geïsoleerde hok kunnen. Ik houd haar temperatuur natuurlijk in de gaten. En zet haar even apart voor eten .

Anders eet Kina alles op en die is niet echt mager.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even weer een update.

Vorig weekend ging het ineens heel slecht met Mamski. Ze weigerde te eten duwde alles weg en zat alleen maar te zitten.

Ik heb haar infacol gegeven en gedwangvoerd. Met lepeltje.

Ik had niet het gevoel dat ze gas had maar het kon geen kwaad dacht ik.

Ik had haar voor de kou in het opvanghok zitten. Deed haar overdag in de ren en s'avonds in opvanghok. Maar omdat ze niet at had ik haar daar laten zitten. Anders kun je niet zien of ze drolt of eet.

Zaterdag weer bijna niets gegeten s'morgens toen dacht ik als het toch niet goed gaat temperatuur was goed zet ik haar maar bij haar dochter.

Meer het gevoel ook dat ze niet alleen dood zou gaan.

Tot mijn verbazing werd Madamme ineens een stuk levendiger.

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het kan zijn om je konijnen bij elkaar te laten zeker als ze hecht zijn.

Dierenartsen geven juist altijd het andere advies.

Druk met mijn feest toch ook die avond verschillende keren even geweest en steeds at ze zij an zij het meegebrchte eten op,.

Jippy s'morgens vroeg uit de raam gekeken en was ze druk in het stro aan het graven.

Ze is wel weer wat afgevallen omdat dochter natuurlijk druk meeeet. Ik geef haar 3 keer per dag borrelglaasje met papje wat ze heerlijk oppeuzelt. Verder erwtenvlokken, extra groente en gedroogde spulletjes kruidenpellets.

Nat is ze niet meer maar wel nog geel van onderen.

Nu heb ik alleen voor vandaag nog panacure ze zou het dan 19 dagen gehad hebben.

Ik behandel zelf altijd een maand.

Zal ik maar gewoon een flesje ophalen?

Verder tips altijd welkom.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde je net een berichtje sturen om te vragen hoe het ging maar dacht al geen nieuws is goed nieuws.

Zou zeker doorgaan met de Panacur als ze nu niet meer nat is.

Groenten en kruiden dat zal waarschijnlijk niet veel helpen voor het gewicht. Zou het niet kunnen om haar ook wat meer biks te geven? Eventueel ook een junior-variant al weet ik niet of die bestaat van HFST. Iets met extra eiwit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag de laatste dag Panacure gegeven.

Mamski is niet meer nat de gele poot blijft misschien moet het eraf slijten?

Ze eet wel goed ik zet haar s'morgens in het hok met erwtenvlokken, conditimix en ss brokjes en stukje brood en fruit. Hier begint ze altijd gretig aan te eten maar eet het niet helemaal op.

Dan gaat ze terug in de ren en krijgt ze iets later groente. Verder over de dag verdeeld criticalcare papje met van alles doorheen en gedroogde groente, kruiden, kruidenpellets stukjes groente, brood dit eet ze samen met naar dochter op of in het hokje apart.

Ook eet ze hooi.

Maar toch blijft naar gewicht niet goed. Ze was weer afgevallen. Eerst kwam ze wel bij maar ondertussen is ze weer aan net afvallen.

Ik heb de dierenarts deze week gebeld en die had naar het gebit gekeken werd gezegd. Ik heb zelf ook zitten kijken of ik er iets aan zie of ze vreemd eet. Maar dat doet ze niet.En het heeft niets met plassen te maken.

Ik was namelijk bij mijn eigen dierenarts en die zei dat het het gebit kon zijn.

Ik ben wel steeds banger dat er toch iets mis is.

Ze eet goed met smaak haar gedrag is hetzelfde als altijd alleen het gewicht wordt nu niet beter.

Ik wil haar niet naar binnen halen omdat ze gelukkiger buiten is daar scharrelt ze rond en ligt ze bij haar dochter. Binnen beweegt ze nauwelijks.

Ondertemperatuur heeft ze ook niet en er ligt flink stro i het hok.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff wat een onzekerheid telkens, echt niet fijn. Kan me voorstellen dat je hier buikpijn van hebt, je wil gewoon weten wat er nou is zodat je vooruit kunt denken. Maar als je dat niet weet blijf je maar tobben en je kunt je beestje niet helpen zoals je dat zelf in gedachten hebt. Ik herken het!


Het is prima dat ze weer goed eet. Ik denk dat dat gewicht even wat tijd nodig heeft, misschien komt dat wel weer. Het geel aan haar poot zal wel slijten, als dat ammoniak van urine is blijft dat nog wel even zitten volgens mij.


Ik merk zelf dat wanneer we een van de nijnen een tijdje hebben moeten "plagen" met medicijnen en eventueel dwangvoer, dat ze dan altijd even wat achteruit gaan qua gedrag, ze willen niks meer van je weten en gaan al in een hoekje zitten als je eraan komt. Dus misschien dat ze door de stress afvalt? Ik roep maar wat.


Ik zou haar ook lekker buiten laten. Ik geloof niet dat er een reden is om haar binnen te halen als ik het zo lees, en op hun eigen plekje doen ze het altijd beter dan in een "vreemde" omgeving.


Sterkte!


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eigenlijk het enige is dat ze afvalt dan zou het misschien ook kunnen dat ze toch gewoon al een oud beestje is en het misschien wat zwaarder heeft buiten. Ik lees wel eens dat het voor heel oude konijntjes lastiger is in de winter. Ook zal ze toch wel EC hebben omdat de Panacur hielp tegen het zichzelf onderplassen. Alleen zou je dan wel verwachten dat het vermageren ook minder wordt door de Panacur? Maar misschien is het toch dat EC haar energie kost, het gaat natuurlijk niet helemaal weg door Panacur.

Blijft lastig zo raden wat er nu is. Maar omdat ze binnen wel rap aan kwam en buiten weer afvalt en verder alles in orde lijkt zou het natuurlijk toch gewoon kunnen zijn dat het een oud konijntje is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Mamski is er nog steeds eet goed en is levendig.

Gisteren weer even gewogen en ze was 2057gram. Maar toen voelde ik dat het kleine bobbeltje wat ze in december onder haar buik had nu ineens toch wel gegroeid was tot een knikkerformaat.

Het zit helemaal los je kunt ermee spelen maar voelt niet glad maar bobbelig aan.

Herkennen jullie dit?

Heb even gekeken naar melkkliertumoren maar daar lijkt het niet op.

Ik ga volgende week wel met haar naar de dierenarts maak me er toch wel ongerust over.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ik zou er inderdaad toch even mee naar de DA gaan. Dan kan hij/zij door middel van bijvoorbeeld een dunnenaaldbiopt (is met een naaldje wat cellen uit de bult halen) bekijken of laten onderzoeken om wat voor bultje het gaat.
Kan natuurlijk een verder onschuldig vetbultje zijn, maar bultjes (zeker op de buik/borst) zijn altijd wel iets om even goed in de smiezen te houden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .