Ga naar inhoud

Mamski bij dierenarts


belleke

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden was ik al met Mamski bij de dierenarts omdat ze een pootje geel had en plas liet lopen.

Hij voelde toen aan haar buik zei dat de blaas vergroot was en ik kreeg AB Enrofloxoral mee.

Maar het zinde mij toch niet helemaal.

Ik had steeds het gevoel dat er meer aan de hand was.

Maar ik vertrouwde de diagnose van mijn dierenarts niet helemaal.

Ik wist niet zo goed welke dierenarts ik dan naar toe moest.

Vanmorgen een afspraak gemaakt bij een konijnkundige dierenarts en we zijn er twee uur binnen geweest.

Hij vond haar conditie toch wel slecht. Ze had ondertemperatuur. Verder kon hij niets vreemds voelen. Lichamelijk onderzoek leverde niet veel op.

Hij wilde een foto maken dit lukte gelukkig zonder narcose. Maar op de foto kon hij niet veel zien alleen was de lever erg klein. Nieren kon hij niet zien en er zaten geen stenen.

Toen heeft hij ook nog bloedonderzoek gedaan. Helaas moest ze toen toch een beetje gas krijgen.

Ook de bloedwaardes waren wel goed. Hij kon alleen een iets vergrootte ontstekingswaardes vinden.

Dus echt een diagnose kon hij niet stellen.

Maar vond het er wel somber uitzien zei hij.

Geen tumoren te zien maar hij verdenkt haar er wel op?

Bultje onder de buik is niets dacht al vast nog een restje van het abces?

We gaan behandelen als EC ik kreeg Panacure mee en Novacam.

Dit laatste heb ik nog nooit gegeven. Ik moest de dosering van een hond van 10kg aan houden?

Hij vond dit beter danZe zit carprofen.

AB vond hij echt overbodig niet nodig.

Verder moest ik haar binnenhouden.

Ik heb haar nu op de wc daar is geen verwarming met een heatpad erbij.

Ze is nog niet echt bij nu.

Moet dit allemaal even verwerken.

Hoe ik het ga doen.

Ze zit normaal samen met haar dochter. Maar ik kan niet twee konijnen de hele winter binnen houden.

Is het een idee om die een paar keer per dag op een koude gang bij haar te zetten?

Moet ik toch niet ook die AB geven gaan?

Ook hoor ik graag ervaringen met Novocam?

Voor de rest ben ik best verdrietig de dierenarts was heel nieuwsgierig hoe het ging verlopen en denkt dus dat Mamski het niet meer gaat redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend belleke :(

Ik hoop dat ze er door al je goede zorgen toch nog bovenop komt.

Ik geef mijn konijnen ook liever novacam (of metacam) dan carprofen, omdat ze het vaak veel lekkerder vinden en het daarom makkelijker toe te dienen is. Het klinkt misschien een beetje gek om ze evenveel als een hond van 10 kilo te geven, maar ze hebben echt zoveel nodig.

Heel veel beterschap voor Mamski! Xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de DA je verteld waarom hij denkt dat ze het niet gaat redden? Heeft hij aangegeven waar hij denkt dat de klachten vandaan komen?

Want alleen ondertemperatuur is zover ik weet geen reden om gelijk maar alle hoop op te geven. Als er echt fikse ontstekingen of tumoren in de buik zitten is het wellicht een ander verhaal,  maar die zijn zo te lezen niet gevonden?

Is je konijntje wel levendig? Eet en drinkt ze wel goed? Keutelt ze goed?

 

Op zich is preventief tegen EC behandelen niet schadelijk (zolang je het geen maanden achter elkaar doet, en dan nog moet je het per geval beoordelen), dus kijken of met Panacur de klachten verdwijnen is naar mijn idee prima. Novacam wordt ook wel vaker gebruikt  bij vermoeden van pijn en het is ook een ontstekingsremmer.

En het gebruik van AB is alleen zinvol als er sprake is van een (secundaire) bacteriële infectie. Dus bijvoorbeeld in het geval van een blaasontsteking kan dit nodig zijn. (Is er urine gestest? En is er ook goed naar de baarmoeder gekeken en gevoeld? Deze kan ook een bron vormen van infecties/tumoren e.d. )





 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan dus niet vinden waar de klachten vandaan komen.

Maar vermoed wel dat er misschien kanker in het spel is.

Foto's en bloed bevestigen dit niet.

Maar ik dacht doordat de lever klein is hij dat vermoeden had?

Leverwaardes waren 65% dacht ik.

Dat was wel goed zei hij.

Baarmoeder en buik voelde allemaal goed.

Geen urine getest heeft ruim 1 uur in een kale schoongemaakte bak gezeten geen plasje gedaan.

Inderdaad Panacure kan geen kwaad was er zelf ook al aan het denken om als er niets uit kwam gewoon te geven.

Eerst was Mamski nog een beetje verdoofd maar daarna begon ze meteen te eten. Eet echt goed verder maakt ze ook geen zieke indruk.

Maar ze had steeds een gele poot en was nattig.

Is wel ook afgevallen. Was 2200 en nu 1980 bij dierenarts maar weegschalen kunnen ook wel verschillen.

Maar dik was ze niet meer.

Zette haar al apart met erwtenvlokken.

Ik hoop dat het toch goed komt en de dierenarts het mis heeft.

Ik moet wel nog even iets verzinnen hoe ik haar en haar dochter toch bij elkaar kan houden.

Hij zei bij iemand anders onderbrengen?

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,


 


ik zit momenteel met hetzelfde probleem en heb ze tijdelijk gescheiden. In het voorjaar zal ik ze weer terug koppelen. Niet ideaal, maar de toestand van mijn voedster was zo slecht dat het beter is om haar alleen en binnen te laten herstellen. Als ze ondertemperatuur heeft en afvalt zou ik haar zeker binnen houden. Zichzelf warm houden kost anders teveel energie.


Mijn franse hangoor viel onverklaarbaar af. Ze at nog wel, maar was niet meer wild van haar SS brokjes. Hooi en wat groente at ze nog wel. Toen begon de ram haar ook nog eens kaal te plukken met wassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste dierenarts heeft haar zonder degelijk onderzoek iets meegegeven tegen coccidiose. Ik had daar mijn bedenken bij toen ze daar niet op reageerde. Ik ben toen ook naar een konijnkundige DA geweest en deze heeft bloedonderzoek gedaan. Haar ontstekingswaardes bleken heel hoog, maar haar temp. was wel weer goed. Ze is toen geopereerd en het bleek buikvliesontsteking te zijn. Ze was behoorlijk ziek dus.


De DA had wel goede hoop, maar gaf wel aan dat ze echt heel ziek was. Inmiddels zijn we een week of 3 verder en is ze al ver opgeknapt. Ze eet weer heel goed haar hooi, groente en SS brokjes. Ze is al bijna 1 kg aangekomen.


 


Dus het kan echt wel goed komen. Natuurlijk moet je realistisch blijven, maar ik dacht dat een succesverhaal je wel goed zou doen!


 


 


Sorry, dat het in 2 berichten staat maar de pc had kuren. Hij maakte van bepaalde letters een 0 en plaatste dan automatisch het bericht al??


Link naar reactie
Delen op andere sites

Geeft niet mijn tablet deed ook al raar. Kreeg de zinnen tussen de tekst in.

Ik heb ook nog wel hoop hoor omdat ze geen zieke indruk maakt.

Maar ja dat doen konijnen toch al niet.

Ze eet goed zit in de bak van een draadkooi op de wc.

Maar jouw dierenarts ging die zomaar opereren of had hij wat gevoeld?

Hier waren de ontstekingswaardes wel iets verhoogd.

Maar alles voelde goed aan. Ook op de foto was niets te zien alleen dat de lever klein was

En dat vond hij verdacht.

Doordat ze gedumpt is op straat heb ik ook geen idee hoe oud ze is.

Ik denk dat ze nu 3 jaar bij ons is.

Zal nog wel even opzoeken misschien is het wel al 4 jaar.

Anders zou het ook kunnen dat ze gewoon magerder wordt doordat ze oud is.

Maar helemaal oke is ze niet vind ik.

Pijnstilling heeft ze vanmiddag gehad en ik begin vanavond met de panacure.

Zodat ik evenveel uren er tussen heb steeds.

Hoop zo dat ze straks weer samen zit met haar dochter.

Bedankt voor je positieve bericht knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belleke, ik heb mijn verhaal net korter gehouden omdat de tekst raar deed.


 


Nee de DA is niet zomaar overgegaan op opereren. Eerst zijn de keutels onderzocht en hier kon hij niets geks in zien. Toen is er bloed afgenomen en een echo gemaakt. In het bloed was de ontstekingswaarde erg verhoogd. Op de echo zag hij een rare baarmoeder, helemaal voor een voedster van nog maar 5 maanden. De baarmoeder was erg klein, gek van vorm en er zat een cyste in. Dit was al een reden om te opereren, al gaf hij wel aan dat hij niet kon zien dat de baarmoeder daadwerkelijk ontstoken was. Sowieso raadde hij aan de baarmoeder weg te nemen, maar om te zien waar die heftige ontsteking vandaan kwam wilde hij toch ook opereren. Wel zag hij ook vocht in de buik. In alleen antibiotica had hij geen vertrouwen.


 


Op dat moment woog ze nog maar 2,6 kg, wat erg weinig is voor een franse hangoor. Op haar rug was ze erg mager, maar haar buik was bol (achteraf van het vocht). Ik heb besloten haar gelijk te laten opereren. Ik had me voorbereid op het ergste, maar was erg blij toen hij belde dat het goed gegaan was en ze zelfs al zelfstandig had gedronken en gegeten.


 


Eenmaal thuis heb ik haar 4x per dag medicatie moeten geven (AB, pijnstiller en ontstekingsremmer en iets tegen gas). Ik sta er zelf van te kijken hoe goed ze hersteld is!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even afwachten wat de behandeling tegen EC gaat doen. Misschien wordt het beter. Als dat niet het geval is, dan kun je altijd nog aan inslapen denken als de dierenarts denkt dat Mamski niet meer beter wordt. En daar moet je ook even rustig de tijd voor nemen als Mamski nog redelijk te pas is. Mocht ze in de 28 dagen van de behandeling erg achteruit gaan, dan kun je altijd nog bedenken wat je wilt.

Heel veel sterkte en ik hoop dat het toch ec is en geen tumor en dat de behandeling aanslaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken en leven.

Ik heb haar temperatuur opgenomen en die is 38.2.

Ik had gisteren HFST brokken met SS brokken gegeven maar ons vreetzakje heeft het bakje niet helemaal leeg gegeten.

Ze eet wel hoor gisteren heeft ze gedroogde kruiden waaronder ook Echinacea gegeten verder bietenruitjes, kruidenpellets, erwtenvlokken en groentes gegeten.

Vanmorgen brocolli en ik heb er een bakje met gedroogd kruidenmengsel en kruidenpellets en brandnetelpellets erbij gezet.

Zo vervelend dat het nu juist zo koud is buiten grgrgr.

Ik zit zo te dubben wat te doen.

In de ren was het vanmorgen 2 graden, op de wc 9 graden. Wil Kina gewoon even binnen halen kijken of Mamski dan op bloeit.

Ga kijken of ik in het schuurtje achter iets kan maken maar dan zitten ze wel klein.

Kan een baal hooi gewoon buiten staan onder een afdak natuurlijk of word het dan te vochtig.

Het zit in een zak.

In het schuurtje staan de balen hooi , hennepvezel, stro en de bakken kruiden , tuingereedschap en een diepvries voor het vlees van de hond.

Die spullen op de diepvries na zou ik in de konijnenren kunnen zetten.

Moet de grond dan wel beschermen anders gaat het beton naar pies ruiken.

Maar warm zal het er niet zijn.

Heb een warmtelamp die kan ik ophangen en ik kan zorgen voor een warmtemat.

Wat is wijsheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4c564754b5b0c9a2ed9f182c70b78a3c1_zps20b


 


Een slechte foto gemaakt met mijn mobiel. Maar Kina ging haar meteen wassen. Mamski vind het ook wel weer fijn heb ik het gevoel. Werd iets levendiger.


Dierenarts zei heel cru toen ik het dilemma dat Kina en Mamski gescheiden zouden zijn aankaarte. Dat ze straks toch alleen kwam te zitten.


Daarom misschien toch zoveel mogelijk samen laten.


Het verschil is nu 7 graden maar ik zat vorige week maandag ook nog gewoon zonder jas op het terras 15 graden en nu is het koud. Temperatuur buiten is ook soms wel 7 graden verschil.


Dit voelt gewoon beter voor Mamski en Kina naar mijn gevoel.


Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh wat een fijne opmerking van die dierenarts weer.

Ik denk dat het hooi best onder een afdak kan als het daar droog staat. Bij de boeren waar ik hooi haal ligt het ook gewoon onder een afdak dus dat zal wel goed zijn. Het zit daar natuurlijk niet in een zak dus misschien dat dat nog wel eens verschil kan maken maar dat weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit dit topic nog eens door te lezen, maar begrijp het niet helemaal.

Wat zijn nu de symptomen? Alleen dat ze haar plas laat lopen toch? Verder is ze levendig en eet ze. Temp is goed. Dierenarts kon niks vinden. Ze is wat lichter, maar dat zie je wel vaker als ze wat ouder worden.

Ik geloof dat ik het niet kan volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook wel een beetje negatief en vaag klinken?
Het is me nu niet helemaal duidelijk waarom je dierenarts eigenlijk de handdoek al in de ring heeft gegooid?

Misschien toch nog een keer op de lijst kijken van dierenartsen waar leden hier goede ervaringen mee hebben, en om een '3rd opinion' vragen, mocht haar plasgedrag vreemd blijven ondanks de Panacur?








 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad de ondertemperatuur was toen één van de slechte symptomen. Haar temp. is nu netjes en haar energie kan nu gaan naar het aankomen in gewicht.


Ik zou die kuur proberen en kijken hoe het daarna gaat. Als ik zie hoe mijn voedster met buikvliesontsteking er aan toe was. De DA gaf aan dat het een zware operatie is geweest, maar ze zeker een goede kans had.


Ik zou in jouw geval de handdoek echt niet in de ring gooien hoor. Volgens mij heeft ze een goede kans op herstel. Het blijft alleen vaag wat nu eigenlijk de oorzaak is dat ze niet lekker is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah ik wil de dierenarts niet zwart maken ofzo, maar hij weet niet wat ze heeft maar wel dat ze dood gaat. Dat kan toch niet?

Je moet toch aanwijzingen hebben om te kunnen zeggen dat een diertje dood gaat?

Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar het klinkt een beetje gek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Symptomen waren inderdaad dat ze steeds een geel pootje heeft en nattig van onderen was.

De eerste dierenarts heeft niets gezegd over dat ze zo mager was dus denk ik dat ze dat toen niet was.

Het afvallen is dus van de laatste tijd.

Hij vond haar conditie niet goed. Hij vond de temperatuur ook niet goed. Maar Mamski zat al een uur in die kale bak. Ook die kleine lever duide op iets maar ik snapte niet wat hij bedoelde.

Foto werd gemaakt omdat hij aan kanker dacht en nog steeds denkt.

Op de foto was niets te zien maar de nieren kon hij niet op de foto zien.

Baarmoeder en buik voelde ook goed aan volgens hem. Geen stenen te zien.

Bloed liet ook niet echt wat zien kleine verhoging van onstekingswaardes leverwaardes 65% was nog wel goed zei hij.

Dus hij kon geen diagnose stellen maar hij vond haar er niet goed uit zien.

Hij wilde dan wel behandelen voor EC om dat uit te sluiten.

De dierenarts staat wel op de lijst en op zijn site staat ook wel dat hij congressen volgt voor bijzondere huisdieren.

Zelf weet ik het ook niet het enigste wat ik kan doen is toch urine opvangen en laten nakijken. Ontlasting onderzoek. Maar ik las bij Coccidiose dat de lever dan juist vegroot is.

Mamski eet nu minder merk ik. Misschien toch door de medicatie stress.

Groenvoer gaat prima maar brokjes kruidenpellets eet ze nu niet.

Heb Kina dus even weer buiten gezet zojuist want die eet alles op.

Het blijft moeilijk.

Zeker omdat de dierenarts het ook niet weet.

Ook heb ik geen idee hou oud ze is.

We hopen en duimen maar dat ze het toch haalt.

Niet weer die ellende dat ze me een voor een dood gaan.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .