Ga naar inhoud

ziekte overgeven


dorien13

Aanbevolen berichten

Ik denk dat jouw vriendin VHS/RHD bedoelt. Dat is inderdaad een ziekte die door insecten, maar ook door 'contact'  overgebracht kan worden.
(Er bestaat ook de ziekte myxomatose, maar dat heeft vaak iets langer nodig dan 24 uur om symptomen te geven.)

Zijn jouw konijnen elk jaar ingeënt? (Tegen VHS en myxomatose) Dan hoef je je geen zorgen te maken. Zijn ze niet geënt of langer dan een jaar geleden, dan kunnen je konijnen inderdaad besmet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,


 


Wat vervelend voor je vriendin..


Hoe ver woont zij bij jou in de buurt?


En wat voor ziekte was het precies?


 


Bij buitenkonijnen moet je altijd extra alert zijn, vliegen kunnen inderdaad de naarste dingen meebrengen.


Zelf heb ik ook buitenkonijnen, ze zijn ingeënt en ik heb een vliegenhor voor de tralies gehangen.


 


Ik zou je willen adviseren om je nijnen te laten enten als dit nog niet gebeurd is, en verder gewoon alert blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Myxomatose en VHS komen in heel Nederland voor, dus ik zou konijnen altijd enten. Ook binnenkonijnen, want hoewel zij zelf misschien niet buiten komen, kunnen eigenaren (of andere dieren) wel ziektes meebrengen. En insecten komen overal - hoewel binnen misschien iets minder dan buiten, maar een enkel steekje kan genoeg zijn.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het dan toch iets om het nog een keer over te hebben met je ouders. VHS en myxomatose zijn beide heel dodelijke ziektes, dus als je konijnen het krijgen, dan is het ook (vrijwel altijd) einde verhaal.

Het gaat om 1 enting per jaar (per konijn), die werkt tegen beide ziektes.
Je kunt natuurlijk even rondbellen om de prijzen te vergelijken, die willen namelijk per dierenarts nog wel sterk verschillen. (Sommigen dierenartsen rekenen korting bij het tweede konijn, een dierenarts buiten de randstad is meestal goedkoper (door de locatie), en bijvoorbeeld een 'mobiele' dierenarts is ook vaak wat goedkoper omdat deze geen eigen praktijk heeft - wat voor het geven van een enting geen probleem is. Er zijn ook dierenwinkels waar een (mobiele) dierenarts wel eens langskomt. )

 

En ik weet niet hoe oud je bent, maar anders kun je misschien afspreken dat je het zelf betaalt? Of een deel van het geld voor je verjaardag krijgt? :)



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijnen deze ziektes eenmaal hebben ben je te laat. En bij VHS gaat het heel snel en liggen ze vaak opeens dood.

Deze entingen zijn heel veilig. Een enkeling krijgt een bultje op de plek waar ze zijn geprikt, maar dat is niet eens erg. Myxomatose en VHS zijn hele nare ziektes en zijn daarnaast dodelijk. Als je konijnen deze ziektes krijgen kan je jezelf wel voor je kop slaan dat je ze niet simpelweg even hebt laten inenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm... tja, nadelen..... ik ken ze niet. Maar misschien dat we over 20 jaar ontdekken dat die of die enting voor een wat verhoogde kans op bepaalde (kleine?) gezondheidsproblemen gaven. Maar ja, dat geldt eigenlijk voor alles natuurlijk; voor medicatie maar ook bijvoorbeeld voedingsproducten. (Bij mens en dier.)

En laat ik het zo zeggen; de nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen van een enting.

VHS en myx zijn namelijk enorm dodelijke ziektes. Raakt je konijn besmet en krijgt een van de ziektes kans zich te ontwikkelen, dan is eigenlijk het enige wat je kunt doen je konijn heel veel liefde geven en keihard duimen. De kans dat je konijn het echter overleefd is er eigenlijk niet of nauwelijks Bij myx is er geloof ik wel een heel klein kansje (met de nadruk op echt heel klein), maar bij VHS is het einde oefening.

Een enting voorkomt al dat leed. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra je iets merkt ben je al te laat met deze ziektes. Met de nieuwe enting heb ik nog niet gehoord/gemerkt dat er nadelen aan zaten. Terwijl met de oude enting mijn konijn zich toch niet helemaal lekker voelde daarna. Ook is er toen als nog een van onze konijnen overleden aan myx, met de nieuwe enting is er hier op t forum wel iemand geweest waarbij het konijn myx had maar dat konijn had erg lichte symptomen en is er weer helemaal bovenop gekomen omdat het konijn geënt was. Dus ik zou ze toch in laten enten.

edit: andere mensen hadden ook al geantwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ben van mening dat je beter wel kunt enten. Wat ik dan alleen niet snap is dat je vader als gepensioneerd dierenarts dus niet echt in ziet hoe belangrijk het is. Ik weet nog dat mij DA vorig jaar een beetje boos werd op de kinderboerderij, waar 1 van zijn assistentes als vrijwilligster werkt, omdat ze de dieren daar niet inenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .