Ga naar inhoud

konijn wil gewoon niet eten


Snoef

Aanbevolen berichten

Misschien kun je wat verschillende dingen aanbieden, versch groentes, kruiden en paardebloemblad. Ik snap die metacam alleen niet helemaal want dat is een pijnstiller, dacht ik, en ik dacht een nsdaip (als ik die afkorting goed heb onthouden). Bij mensen kan dat voor verstopping zorgen. Maar het zal ook wel pijn doen natuurlijk. Ik kreeg er geen pijnstilling bij maar ik weet niet of ze toen een pijnstillende prik heeft gehad bij de da. Misschien kun je vragen of je alle medicatie moet blijven geven, telefonisch, aan je da.

Ik ben geen dierenarts, nee, maar dit is een forum en daar worden adviezen gegeven dus dat mag ik volgens mij gewoon doen. Als ik iets zeg wat niet klopt, kan iemand me altijd verbeteren. Ook als je naar de da gaat, zijn er nog dingen waar je over kunt discussieren, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna! NSAID (non-steroidal anti-inflammatory drug). Ze hebben als vervelende bijwerking dat ze bij (langdurig gebruikt) het maagslijmvlies kunnen verdunnen waardoor het zuur je maag aantast. Maar ik neem ook aan dat dit konijn niet onbeperkt-voor-altijd Metacam krijgt. Verstopping lees ik eigenlijk nergens, specifiek voor NSAID's, wel diarree (omdat het ook irriterend kan werken op het darmslijmvlies geloof ik). Ik denk dat het met dit soort dingen vooral een 'het alternatief is erger' iets is. Als een dier geen pijnstilling krijgt, waardoor het pijn heeft en minder beweegt en niet wil eten... dan is dat ergens dan wel deze pijnstilling krijgen. Daarbij krijgt dit konijn ook al een laxerend middel geloof ik toch? Dus als zou Metacam obstiperend werken dan zou dat moeten worden opgeheven door dat laxeermiddel lijkt me.


 


Ik vind het prima om 'waarom' te vragen bij behandelingen, ook omdat niet alle dierenartsen even kundig zijn. Wel blijft het belangrijk om te praten in termen van 'ik denk' en 'ik lees hier (bron)' enzo... zeker wat jongere of nieuwere mensen kunnen anders nog wel eens denken dat het échte medische adviezen zijn. Zeker aangezien je nogal wat medicijnen gewoon online kan kopen voor konijnen kan dat link zijn.


 


Denk ik ;)



 
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dolly: ik vind gewoon dat je heel specifieke adviezen geeft die vaak niet kloppen. Als het mijn konijn was, werd ik bloednerveus van al je opmerkingen.

Natuurlijk mag je advies geven. Maar wel of niet dwangvoeren, medicatie doseringen, etc heb je duidelijk geen verstand van. Daarbij zijn buikproblemen gewoon heel gevaarlijk en niet iets om over te roepen op een forum.

En nee, NSAIDs geven bij mensen geen verstopping. Morfine achtige middelen remmen de darmwerking wel.

Pijn zorgt er voor dat konijnen stoppen met eten. Het lijkt mij dus zeker nuttig om pijnstilling tebgeven, vooral als een dierenarts (!) dat adviseert.

Beterschap TS!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop inmiddels al lang genoeg op dit forum rond om te weten dat mensen vooral gewoon hints en adviezen geven. Dat waardeer ik ook, daar vraag ik immers ook om. Maar ik ga niet eigen dokter spelen. Ik volg zijn instructies gewoon op en vraag hier of mensen misschien ook nog iets anders weten, bijv idd veel variëren met groentes. Of wellicht dat iemand wel eens buikmassages heeft uitgeprobeerd of.....??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb dat nu een paar keer gedaan maar ik zie nog 0,0 resultaat. Hij wordt ook steeds magerder. Ben bang dattie het niet gaat redden. Doe echt mijn best met alle medicatie, massages, dwangvoer en prozyme, maar hij wilt gewoon niet. En denk niet dat een weekendarts nu nog echt veel kan doen. Maandag eigen arts maar meteen bellen, maar heb er een hard hoofd in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aw bah ik klikte dit topic net aan in hoop op beter nieuws, het spijt me om dit te horen. Meer dan je best kan je niet doen, nog twee daagjes maar volhouden inderdaad en dan weer verder kijken. Heel frustrerend en pijnlijk zoiets, veel sterkte ...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij zeker nuttig dat het diertje pijnstilling krijgt en ik vind het echt onzin om dat in vraag te stellen Dolly, volgens mij heeft de TS daar ook helemaal niets aan. Ze is naar de dierenarts geweest, lijkt mij dat ze correcte medicatie heeft meegekregen. Volgens mij is ze goed bezig en ik kan dan ook alleen maar hopen dat je door vol te houden het nijntje erdoor helpt!


 


Tip: http://www.konijnen.nl/ziekten/gasbuikmassage.htm   hier wordt heel gedetailleerd uitgelegd hoe een buikmassage precies moet, ik weet niet of het nog helpt, maar je kan altijd proberen!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij zeker nuttig dat het diertje pijnstilling krijgt en ik vind het echt onzin om dat in vraag te stellen Dolly,

 

Even ter verduidelijking, de vraag van Dolly ging over het type pijnstiller (NSAID), niet pijnstilling an sich :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag toch maar even de weekendarts gebeld, gevraagd om advies, want het gaat echt slechter met Bart in de zin van dat hij steeds meer ligt en minder reageert, ondanks alles dat ik doe. Zij raadde me aan vandaag iig Olvarit worteltjes te kopen en een ananas voor het sap. Dus dat ga ik dan ook nog maar doen vandaag. Maar ze zei ook dat het wellicht zo kan zijn dat er iets van een tumor van binnen zit en dat het sowieso dan allemaal niet meer helpt. Dus morgen ook maar weer terug naar mijn eigen DA. Alleen geloof ik er niet meer zo in. Ik doe écht mijn best, maar hij gaat met de dag achteruit, ondanks alles dat ik uit de kast haal. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar Snoef, dat is geen goed nieuws... ik hoop dat er nog wat verbetering komt.


Ik ben helaas, zoals velen hier op BB, ook 'ervaringsdeskundige' met dwangvoederen en medicijnen geven aan een konijn die je op een gegeven moment niet meer ziet verbeteren (andere oorzaak, maar toch). Je wilt zó graag dat hij opknapt van al je inspanningen die je enorm veel energie kosten, naast alle voer/medicatiemomenten ook de emotionele belasting.


Veel sterkte met de behandeling van Bart en nog steeds een klein beetje hoop op beterschap... wie weet morgen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt niet goed idd. Als je ananassap gebruikt, geef het dan heel vers, dus net geperst. Dan zit er namelijk de hoogste concentratie in van de stof die de verstopping kan doen oplossen. Ik vraag me ook af of het nog gaat helpen, als je zegt dat ie weinig beweegt. Het is weekend, dus ik neem aan dat het lastig is om een dierenarts bij je konijn te brengen of andersom. Ik heb zelf eens de mobiele dierenarts gebeld toen een konijn doodziek was, om het in te laten slapen, die zijn er tegenwoordig, te vinden met google. Ik heb konijnen zonder euthanasie zien sterven en dat is vreselijk. Dus als je denkt dat ie zal sterven en jij kunt dat het beste, nou ja samen met je da dan, inschatten, wacht dan niet te lang af. Sterkte iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over mijn posts, ik zie dat er mensen over vallen. En dan zie ik iets gebeuren wat op meer forums gebeurt. Mensen gaan kibbelen over details en meningen. En iedereen vergeet ondertussen dat er een dier hulp nodig heeft. Ik zou zeggen, dat vind ik pas gevaarlijk. Kan best zijn dat ik iets zeg wat niet klopt maar om nou een halve pagina erover door te gaan, vind ik niet gepast omdat dit konijn misschien wel zal sterven. Ik wil best toegeven dat ik geen gelijk had en iets doms heb gezegd, als iedereen dan weer zijn/haar aandacht op het zieke konijn wil richten. Ik schaam me nu nogal voor het gedoe over mijn posts dus mijn excuses, vooral aan ts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet elk sterven van een konijn zonder euthanasie is vreselijk hoor!


Mijn ram Bram is afgelopen voorjaar heel rustig 'weggegleden' terwijl ik hem aaide en rustig tegen hem praatte.


Natuurlijk, het feit dát hij overleed was vreselijk, maar het was een rustig gebeuren.


Natuurlijk, het kan ook anders, maar dat het sterven van konijnen zonder euthanasie (altijd) vreselijk is klopt niet. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijn een paar maanden terug een verstopping had kreeg ze 4 keer per dag de maximale dosis Cisaral (dat mag ook, kijk maar op de bijsluiter). Ze kreeg Primperan (dat is het hetzelfde als Metocloral), pijnstiller en Prozyme. Verder legde ik (en in de eerste dagen in de nachten mijn zusje), iedere keer de lekkerste groenten voor haar neer, er lagen ook wel wat brokjes en hooi, maar zoals bijvoorbeeld wortelloof of andijvie gaat er vaak als eerste goed in. Wat gedroogde kruiden zijn ook vaak een succes hier.


 


Maar ook een ENORM belangrijk ding is de temperatuur, hoe is de temperatuur van je konijn? Als die te laag is, komt die spijsvertering ook voor geen meter op gang, het is echt belangrijk om de temperatuur op peil te houden als ze ziek zijn. Mijn konijn zat iedere keer in een handdoek of een dekentje met een snugglesafe erbij. Op die manier konden we haar een beetje op temperatuur houden, als ze onder dat dekentje uit was, koelde ze dusdanig af dat het weer link werd.


 


Ik lees eerlijk gezegd weinig over warm houden bij je, ik hoop dat je dat wel doet.


En wat de ananas betreft, je geeft al prozyme, in feite is dat hetzelfde en het sap van ananas bevat een boel suiker en is best zurig. Ik weet niet hoe dat bevalt, maar dat is aan jezelf of je het wel of niet wil geven.


 


Hopelijk knapt je konijn toch nog op, het is enorm zwaar om ze er weer bovenop te krijgen met een verstopping. Bij mijn konijn heeft het wel ongeveer 2 maanden geduurd voordat ze echt weer normale goede grote keutels had. De verstopping was op den duur wel weg, maar de keutels bleven maar klein, ik ben toen op aanraden van de da nog wel primperan blijven geven en na een aantal weken werden ze eindelijk weer normaal van formaat.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij bammyflurry. Niet elk konijn dat dood gaat is vreselijk om aan te zien. Ook mijn Brammetje is gewoon rustig ingeslapen. Ik heb er nog niet zoveel ervaring mee, maar om nu te stellen dat elk sterven, los van het verlies natuurlijk, vreselijk is. Laat je hierover dus niet bang maken TS.


Wel denk ik dat het goed is na te denken over de kansen en hoe lang je door wilt gaan. Maar dat lijkt me juist iets om rustig met je eigen dierenarts te bespreken.


Veel sterkte en hopelijk toch beterschap!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb heel wat konijnen zonder euthanasie zien sterven en meestal raken ze gewoon steeds meer van de wereld en glijden ze uiteindelijk rustig weg. Sterven is een natuurlijk proces, en uiteraard zijn niet alle natuurlijke processen aangenaam maar persoonlijk vind ik het meestal onzin om een stervend konijn in te laten slapen. Ook weer iets waar je misschien wat genuanceerdere uitspraken over kan doen, Dolly. 


 


Ik sluit me verder bij Domino aan, wat is zijn temperatuur? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

De temperatuur is vorig weekend het laatst opgenomen en toen was het in orde. Ik heb zelf geen thermometer helaas dus ik weet het nu niet. Wel voelt hij achter de oren warm aan en daarnaast zitten ze ook binnen dus koud zal hij het niet snel krijgen. Begrijp dat dit alles geen garantie is voor lichaamstemperatuur maar dat kan ik nu niet opmeten. Morgen het eerste dat er zal gebeuren.

Verder heb ik qua voedsel al van alles geprobeerd. Net ook worteltjeshapje, maar daar wordt hij ook niet vrolijk van. Favo groente kijkt hij niet aan. Zelfs favo snoepjes niet. Hij reageert er gewoon niet eens op. Alleen bij dwangvoeren stribbelt hij nog wat tegen, om vervolgens vaak half om te vallen of onderuit te glijden omdat hij veel minder kracht heeft.

Het was een verstopping in de maag, niet de darmen. Dus ik denk dat daarom de arts cisaral heeft voorgeschreven en niet zozeer primperan.

Probleem is vooral nu de vraag hoelang je door moet gaan. Zelfs al blijkt hij een tumor te hebben of iets anders, zijn conditie is dusdanig slecht dat ik een heftige behandeling oid niet eens meer aan zou durven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Primperan is JUIST voor de maaglediging. En het kan en mag in combinatie gegeven worden met Cisaral.

Dit staat op internet:

Werking

Metoclopramide opent de doorgang van de maag naar de darmen en stimuleert de bewegingen van de maag en darmen. Hierdoor raakt de maag eerder leeg en komt het voedsel sneller in de darmen terecht. Omdat de maag leeg is, zullen misselijkheid en braakneigingen afnemen. Bovendien blokkeert metoclopramide de prikkeling van het braakcentrum. Ook hierdoor neemt misselijkheid en braakneiging af.

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Primperan.aspx?mId=10704&rId=566

Misschien iets om met je da te overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf nu alleen even geen metocloral zomaar zelf te gaan geven. Heb het altijd in huis ivm gas dat wel eens optreedt, maar zelf dokteren vind ik nu een slecht idee. Mijn Da staat bekend als konijnkundig dus hij zal zijn redenen hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over mijn posts, ik zie dat er mensen over vallen. En dan zie ik iets gebeuren wat op meer forums gebeurt. Mensen gaan kibbelen over details en meningen. En iedereen vergeet ondertussen dat er een dier hulp nodig heeft. Ik zou zeggen, dat vind ik pas gevaarlijk. Kan best zijn dat ik iets zeg wat niet klopt maar om nou een halve pagina erover door te gaan, vind ik niet gepast omdat dit konijn misschien wel zal sterven. Ik wil best toegeven dat ik geen gelijk had en iets doms heb gezegd, als iedereen dan weer zijn/haar aandacht op het zieke konijn wil richten. Ik schaam me nu nogal voor het gedoe over mijn posts dus mijn excuses, vooral aan ts.

Het is ook vast heel goed bedoeld Dolly, je kunt met sommige opmerkingen wel hele verkeerde informatie geven en dat vind ik, vooral in een topic als dit waarin het konijn een verstopping heeft en jij dan aangeeft dat NSAID's voor verstopping zorgen terwijl dat niet waar is (zoals al eerder werd gezegd), heel gevaarlijk. Het is wel heel netjes van je dat je toegeeft dat je er wel eens naast zit. Daar kan ik nog van leren.

Snoef ik kan alleen maar zeggen dat niemand behalve jij, jouw keuze kan maken over in laten slapen of niet. Ik wens je veel sterkte, je hebt gedaan wat je kon. Het is een hele nare situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .