Ga naar inhoud

konijn wil gewoon niet eten


Snoef

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Ik heb vier konijnen (2 om 2), waarvan momenteel één koppeltje heel vreemd doet qua eten. Sinds ongeveer 3 weken eten ze minder en vallen ze het eten minder enthousiast aan. En met name het mannetje van dit koppeltje eet sinds de afgelopen dagen echt heel weinig, terwijl het normaal zo'n vreetbeer is.Ik dacht eerst dat het door de warmte kwam, maar dat argument gaat inmiddels niet meer op.


 


Ik ben er van het weekend al mee naar de DA geweest, die heeft niks vreemds kunnen ontdekken. De tandjes zijn ook nagekeken voor zover dat kan zonder narcose, en er leken geen haken te zitten of wondjes in de mond te zijn. Ik heb al geëxperimenteerd met brokjes, zonder resultaat. Ik heb de brokjes nat gemaakt zodat ze zachter zijn, zonder resultaat. Het lijkt me ook geen gas of verstopping, die symptomen herken ik inmiddels wel en ook de DA zei dat dit het niet was. Ik kan alleen niet ontdekken wat het dan wél kan zijn. Hij is ook wat afgevallen. Hij sprint nog wel de kooi uit en loopt ook gewoon rond, is nog nieuwsgierig. Alleen eet dus aanzienlijk minder, valt af en ligt ook meer dan voorheen. Ik ben begonnen met cisaral geven en sinds vandaag ook metacam, kijken of dat enig effect heeft. Maar ik heb er mijn twijfels over. 


 


Ik heb inmiddels al heel wat jaren konijnen, maar dit herken ik helemaal niet. Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn???


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zouden misschien toch tandproblemen kunnen zijn. Bij veel konijnen is het moeilijk te zien of er wat aan de hand is achterin het bekje, en abcessen achter een kies zijn zonder narcose sowieso niet zichtbaar. 
Eten ze nog wel groenvoer, of dat ook niet meer? Hier herkende ik de tandproblemen bij mijn voedster aan moeizaam brokjes eten en het hooi liet ze ook vaker staan. Dat kost namelijk veel maalbewegingen. Groenvoer is zacht, en dat ging er makkelijker in.
 

Het hoeft natuurlijk niet, maar misschien toch iets om even te overleggen met de DA? (Of een andere DA als je een second opinion wil).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou toch gebitsproblemen kunnen zijn. Ik heb het hier ook aan de hand gehad. Zonder narcose leek er niets aan de hand te zijn, Onder narcose bleek toch dat de achterste kies niet helemaal goed was en dit een wond in het slijmvlies veroorzaakte. Kies is uiteindelijk getrokken en konijn eet weer vrolijk. Niet gezegd dat dit bij jouw konijn ook aan de hand is, maar het is wel raadzaam om terug te gaan naar de dierenarts. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Cocciodose zou nog kunnen, daar vallen ze ook van af. Dat kun je laten testen, of je gaat meteen behandelen en kijken of dat werkt, doet men ook wel. Het zou ook iets inwendigs kunnen zijn zoals een tumor, helaas. Er zijn ook aandoeningen die nog niet bekend zijn, of niet benoemd zijn of heel lastig te diagnosticeren. Dat heb je helaas met konijnen. Maar ik zou die cocciodose zeker laten nakijken. Je zou nog een algemeen bloedbeeld kunnen laten maken misschien,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cocciodose zou nog kunnen, daar vallen ze ook van af. Dat kun je laten testen, of je gaat meteen behandelen en kijken of dat werkt, doet men ook wel. Het zou ook iets inwendigs kunnen zijn zoals een tumor, helaas. Er zijn ook aandoeningen die nog niet bekend zijn, of niet benoemd zijn of heel lastig te diagnosticeren. Dat heb je helaas met konijnen. Maar ik zou die cocciodose zeker laten nakijken. Je zou nog een algemeen bloedbeeld kunnen laten maken misschien,

cocc komt vaak in combinatie met diaree of echt hele waterige ontlasting dus daar zou ik in dit geval niet zo snel aan denken. Daarbij is de oorzaak van het afvallen volgens mij erg duidelijk: het konijn eet niet goed. Dus het waarschijnlijkste is idd toch haakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat dat niet altijd zo is bij cocciodose, dat ze diarree hebben. Ik weet wel dat het erg hardnekkig kan zijn dus dan weet je het liever zo snel mogelijk. Haakjes zou kunnen natuurlijk. Mijn konijn die slechter ging eten had een tumor in zijn bek/rondom zijn lip, was helaas niet te opereren. Is het niet zo dat je om het zeker te weten, haakjes, je het konijn onder narcose moet brengen? Behandelen zonder diagnose is toch echt iets wat dierenartsen heel vaak doen hoor, dat is niet zo gevaarlijk als je denkt. Men gaat ook wel behandelen om tot een diagnose te kunnen komen,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een afspraak gemaakt voor morgen, dan kijken ze of ze iets kunnen ontdekken in de mond enz.

Iemand nog andere theorieën? Mocht het geen tandproblemen zijn.

Coc geloof ik zelf niet zo in, herken verder geen enkel symptoom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram ging langzaamaan minder eten en opeens bijna niets meer. Bij onderzoek zonder narcose werd een klein haakje aan een kies geconstateerd die eigenlijk niet de oorzaak van het probleem kon zijn. Onder narcose werd een abces onder de tong gevonden, iets wat we zonder narcose niet hadden gezien. Een abces ergens in het bekje zou dus ook een oorzaak kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh dat is inderdaad vreemd, zeker omdat het bij twee konijnen speelt. Ze wonen bij jou binnen toch? Hier heb ik het met een aantal nijnen een tijdje geleden gehad toen het gras flink begon te groeien, ze aten er enorm veel van, ik ben toen wat rond gaan lezen en kwam erachter dat nieuw groeiend gras vol met eiwitten zit. Ze aten daardoor veel minder enthousiast van hun biks/hooi/groenten, ze trokken er nog net niet hun neus voor op. Nu het gras alweer een tijdje "gewoon gras" is eten ze van de rest ook weer goed. Zou het kunnen zijn dat ze iets te eten hebben gehad dat meer voedingsstoffen bevat omdat het nieuwe oogst is, ik roep maar wat?


 


Verharen ze misschien? Waardoor er haren in hun buikjes vast zitten? Zijn ze geschrokken de laatste tijd van iets? Is er iets veranderd in hun omgeving?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope alles is hetzelfde gebleven. Het andere koppel zit ook op dezelfde kamer (binnen idd) en die hebben nergens last van. Daarom is een virus oid ook niet voor de hand liggend.

Ik merk nu dat hij helemaal niks meer eet, heel weifelend een beetje veldsla, dus ik ben maar met dwangvoeren begonnen. Hopelijk vind de arts morgen iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij blijkt een vrij ernstige verstopping te hebben. Wees de foto uit. Ben nu sinds dinsdag hele kleine beetjes aan het dwangvoeren om er toch iets in te krijgen, verder metacam, cisaral en natuurlijk laxatract. Maar tot op heden weinig effect. Heb gelukkig verder geen ervaring met verstoppingen. Hoelang duurt zoiets meestal? En is er nog iets dat nu werkt? Hij ligt vooral veel, maar kan ook soms wel ineens lopen en springt dan op de tas met hooi ofzo. Alleen eet hij uit zichzelf niks. Moet ook eerlijk toegeven dat het me begint op te breken, lange werkdagen maken en 's nachts op te moeten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij keutelt wel een heel klein beetje ja.

Helemaal niet dwangvoeren is ook geen optie, want hij moet natuurlijk wel iets binnen krijgen. Ik geef 'm zo'n 4ml per keer, en dat 4x per dag. Op aanraden van de DA uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even volhouden dan want de keutels zijn er wel maar nog klein. Vier maal per dag ciseral geef je? Want dat heb ik hier ook gedaan met een verstopping. Duurde wel drie-vier dagen voordat de keutels weer groter werden. Vervelend dat je zo moe wordt idd, ik weet er alles van. Ik val niet makkelijk weer in slaap dus vaak sla ik de nacht dan maar over. Ik heb mijn vriend nog die kan helpen maar als je alleen bent, is dat echt zwaar. Ik leef met je mee! Maar ik denk dus dat je de cisaral nog moet blijven geven en dwangvoeren kun je wat verminderen. Want als ze erg vol zitten van de dwangvoeding, gaan ze ook niet he. Eet ie helemaal niks? Sterkte iig en beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef 3x per dag cisaral, 2x per dag laxatraxt, 2x per dag metacam en dus dwangvoer. Gisteren at hij wel wat stro, maar verder heb ik 'm nog niks zien eten. Staat wel tegenover dat ik vrij weinig thuis ben dus het niet altijd goed in de gaten kan houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro? Maf beest. Misschien is het een idee om het stro even weg te halen en lekker overal wat hooi neer te leggen? Daar zit toch wat meer voedingswaarde in, hoewel alles wat er zelfstandig ingaat natuurlijk reden is voor een feestje :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .