Ga naar inhoud

Guus zijn snijtanden laten trekken


Eefje91

Aanbevolen berichten

Morgen wordt Guus geopereerd aan zijn voortanden. Deze zullen worden verwijderd aangezien ze niet afslijten.


Ongeveer een maand geleden kwam ik erachter dat Guus zijn voortanden niet mooi recht meer stonden en wat lang begonnen te worden. Binnen een week waren ze zo gegroeid dat hij er last van begon te krijgen en moesten ze door de dierenarts worden geslepen. Volgens de DA is het slijpen van de tanden normaal gezien een kleine ingreep, maar Guus was zo bang en verzette zich zo hevig (ze moesten hem met drie man vasthouden), dat hij een roesje nodig had om de behandeling te kunnen ondergaan.


Na deze behandeling was Guus erg schrikkerig. Bij ieder geluidje wat (waarschijnlijk) lijkt op de slijper, vliegt hij paniekerig door de kamer.


 


Inmiddels zijn we drie weken verder en zijn zijn tanden weer aardig aan het groeien.


Na overleg met de DA hebben we besloten zijn tanden te laten verwijderen. Ik vond het een lastige keuze omdat hij nog zo jong is (bijna 1 jaar) en ik het nogal wat vind dat hij dan nooit meer zal kunnen knagen (met zijn voortanden).


Toch weegt het niet op tegen het feit dat anders iedere maand zijn tanden geslepen moeten worden. Dit kan ik hem gewoon niet aandoen.


 


Ik hoop dat we er goed aandoen door zijn tanden te laten trekken.


Als iemand nog tips heeft voor de nazorg hoor ik het graag.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend. Ik hoor altijd goede berichten over konijnen die geen snijtanden meer hebben. Ik begreep dat je alleen groenten in stukjes moet snijden en dat ze verder goed zonder kunnen.

Qua nazorg moet je denk ik, zoals na elke ingreep onder narcose, even zijn temperatuur in de gaten houden en of hij weer gaat eten. Als het nodig is dwangvoeren en als het nodig is in overleg met de dierenarts een darmstimulerend middel geven.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een aantal tandeloze konijnen gehad en het verwijderen was altijd een fluitje van een cent. Ik deed eerst nog heel moeilijk met klein knippen van hooi e.d., maar dat is nergens voor nodig. Bij mij aten ze direct weer goed. Wel heb ik bij beide heren gehad dat er ene tand terug groeide, waarna het nog eens moest.


Voor de zekerheid zou ik om pijnstilling vragen, maar ik heb het nooit nodig gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pijnstilling heb ik hier wel nodig gehad bij mijn tandeloze voedstertje. Nou is zij ook wel heel erg van het 'oei, ik ben nu zielig'-idee. Verder houdt ze weer niet van betuttelen... ook ik maakte hooi kleiner, brak de paastak in kleine stukjes, sneed groenten in kleine stukjes... Madam at het niet. Tijd later vond ik dat werk ook niet meer nodig, ze pakte het toch niet aan. Toen begon ze er ineens wel aan. Ze zijn zo vindingrijk! Zij heeft zich ook zo snel aangepast. Er is zo niets meer aan te merken. Bij haar kwam er geen gewoon tandje terug, maar wel een stifttandje. Dit zit er nu nog steeds, kan ook totaal geen kwaad. Madam is nu ruim 2, toen ze haar tandjes verwijderd kreeg was ze een paar maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn opgevangen waarvan we ook de tanden hebben laten trekken. Heeft wel pijnstilling achteraf gehad maar was er gelukkig vrij snel weer bovenop. Van die tanden die niet slijten hebben ze alleen maar last en dan is het echt prettiger voor ze zonder tanden dus ik weet zeker dat je er goed aan doet!


 


Hier moest ik de groenten ook kleiner snijden maar dat is weinig extra moeite. Ze kunnen goed leven zonder voortanden. Succes morgen!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig zijn jullie positief over deze behandeling. Dat geeft me hoop.


Toch ben ik nu wel wat zenuwachtig. Vanmorgen om half negen Guus naar de DA gebracht. Om 13u kan ik bellen om te vragen of alles goed is gegaan.


Guus is een nijn van ruim 7kg en ik kan hem in mijn eentje moeilijk dwangvoeren en pijnstilling toedienen (wanneer hij zich ertegen verzet). Maar daar moet ik me nu geen zorgen over maken, want misschien gaat hij gauw wel weer zelf eten.


 


Ik hou jullie op de hoogte vandaag!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo juist de assistente aan de telefoon gehad. De tandjes zijn mooi verwijderd en we mogen hem na half drie ophalen.


Verder wist ze niets te vertellen. Ik vroeg hoe het verder met hem was, maar daar zei ze niet veel over (was kennelijk te druk om even bij hem te gaan kijken). Ook wist ze niet of we medicijnen meekrijgen.


Hoop dat ik bij het ophalen de DA nog even zie.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dan eindelijk de update.


We kregen Guus gister mee als een slaperig konijntje wat er een beetje zielig bijzat.


De DA vertelde dat Guus nog niets had gegeten en de komende uren nog wat suf kon blijven.


Gelukkig is het allemaal erg meegevallen want na een halfuurtje thuis bij zijn Gijsje te hebben gelegen, werd meneer ineens actief.


Hij was aan zijn biks begonnen en kwam de ren uit om vervolgens door de huiskamer te lopen. Even later zat hij zelfs op de mat voor de deur om zo aan te geven dat hij ook wel even naar buiten wilde… Dit heb ik dan ook toegelaten en hij heeft een uur of twee samen met Gijsje in de tuin lopen rennen en lekker in het gras gelegen. Hij kwam helemaal bij.


's Avonds ging alles ook prima. Hij was af en toe aan het eten van de biks en wilde ook graag groente hebben (in stukjes natuurlijk). Het was in het begin erg wennen voor Guus om zonder tanden te moeten eten. Dat was best een grappig gezicht :mdr:


Om een uur of 11 werd hij ineens minder actief en wilde hij alleen nog maar liggen. Hij wilde ook geen biks of groente meer aannemen. Ik heb het een halfuurtje aangekeken, maar hij bleef zo suffig doen. Ik vreesde dat de pijnstilling misschien was uitgewerkt. Hij gedroeg zich ineens zo vreemd en leek ook pijn te hebben.


 


Ik heb dus een vraagje aan de kenners onder jullie over de pijnstilling Metacam.


 


Guus heeft bij de dierenarts 's ochtends (rond 10u) een injectie met pijnstilling (ook Metacam geloof ik) gekregen. Deze zou 24 uur werken en we zouden hem dus pas woensdagochtend (vandaag) weer Metacam hoeven te geven.


Nu heb ik gisteravond geprobeerd zoveel mogelijk info over het medicijn op te zoeken en vond ik berichten dat Metacam maar 12 uur zou werken bij een konijn. Dit zou verklaren waarom Guus ineens pijn kreeg gisteravond. Ik vond het erg laat voor een berichtje op het forum (verwachtte niet zo laat snel antwoord te krijgen) en heb dus Guus alvast een dosis Metacam gegeven gisternacht rond twaalf uur. Ik had namelijk ook gelezen dat Metacam zeer weinig bijwerkingen kent en een veilige pijnstiller is.


Ik heb er ook goed aan gedaan door het alvast te geven aan Guus, want na een halfuurtje ging het alweer wat beter. En toen ik rond 3u wakker werd en nog even bij hem ging kijken, was alles weer in orde.


 


Vanmorgen dus de assistente gebeld met dit verhaal en om te vragen of ik het Guus om de 12u mag geven, maar dit was niet het geval zei ze. Het werkt echt 24uur en de dosis die Guus krijgt is ook per 24u, dus ik mag het niet om de 12u gaan geven. Nu klinkt dat logisch, maar wat als Guus nou om 13u vanmiddag weer tandenknarsend (kiezenknarsend eigenlijk hihi) in zijn ren zit. Dan moet ik hem tot twaalf uur vannacht laten pijn lijden?


Ik vind het een beetje vreemd.


 


Daarom mijn vraag: Hoe lang werkt Metacam nu eigenlijk en kan het veel kwaad als ik het Guus (indien nodig) 2x per 24u toedien?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dankjewel voor je hulp. Ik wacht nog even af of iemand die ervaring met dit middel heeft antwoordt.


Ik had wel dezelfde gedachte als jij hebt, dat pijnstilling via de maag geen 24u kan werken, dus als ik zie dat hij pijn heeft ga ik het hem gewoon geven.


 


Zou graag nog wat horen van mensen die het middel Metacam kennen (:


Alvast bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk nu aan Guus dat hij pijn heeft, namelijk door: weglopen voor me, mag niet in de buurt van zijn bek komen, niet willen eten.


Lijkt me dus verstandig om hem toch maar vast de Metacam te geven. Het lukt alleen niet. Stomme druppels ook. De DA zei gister heel makkelijk dat ie ze gewoon van je vinger kan likken of dat je het op een stukje groente doet. Gisteravond werkte dat nog wel, maar nu niet. Hij wil echt niets in zijn bekje. Had ik nu maar pijnstilling in spuitjes vorm… Kon ik het gewoon in ene in zijn bek spuiten.


Lastig dit. Ik laat hem dan maar even. Moet vanmiddag eigenlijk even weg, maar durf hem amper alleen te laten.


Komt wel goed toch?? Wil gewoon dat hij geen pijn heeft :(


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd carpofen, en vind dat heel erg goed helpen, meestal merk ik zelf wel aan een van de konijnen wanneer ze pijn hebben en geef ik het toch ondanks het advies van de da. Ik heb het 1 keer gehad met een castratie, en ze klaarde na een uurtje helemaal op, denk dat je gewoon op je gevoel af moet gaan met dit soort dingen hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Metacam gekregen en zou niet weten hoe ik nu aan Carprofen zou moeten komen.


Ik zou wel heel erg graag willen weten of mijn gevoel klopt dat Metacam maar 12u werkt, of dat ik er volledig naast zit en het wel 24u werkt en ik pas vanavond om elf/twaalf uur weer medicatie hoef te geven.


Is nogal een verschil namelijk. Kan niet tegen onduidelijkheid. Dacht dat ik een konijnkundige DA had. Het lijkt er toch niet op zo...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij (maar ik heb er ook niet voor geleerd) is het inderdaad per 12 uur en alleen een injectie 24 uur.

Ik heb zelf eerder Novocam gegeven en dat komt volgens mij op hetzelfde neer.

Ik vind het heel lastig om er wat over te zeggen aangezien je dierenarts 1x per dag adviseert.

Als je nog eens belt en zegt dat hij echt pijn krijgt na 12 uur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .