Ga naar inhoud

verlamd?


isislovechoco

Aanbevolen berichten

 

ik heb ec al meermalen heel succesvol behandeld en behandeld zien worden met dit behandelplan. Zo gek is het dus niet. En na een week verbetering? Ec duurt vaak minimaal 3 weken voor je verbetering ziet. Beschadigde zenuwen herstellen zeeeer langzaam omdat ze slecht doorbloed zijn.

 

 

Een behandelplan met alleen Panacur zal best vaak voldoende zijn, dit is natuurlijk mede afhankelijk van de symptomen die het konijn heeft.

1 van m'n konijnen had recent ook EC, en inderdaad alleen Panacur. Maar de syptomen waren dan ook niet zo heftig als wanneer je konijn bijv. achterhandsverlamming en/of scheefstand van het hoofdje heeft. Er is dan sprake van beschadigde zenuwcellen. Het herstel van deze zenuwcellen heeft zijn tijd nodig, maar dit herstel kan goed ondersteund worden door vitamine B-injecties. En het lijkt me niet dat vitamine B tot resistentie zal leiden. 

Ik heb zelf een konijn gehad met scheefstand van het koppetje, maar ook beginnende achterhandsverlamming. Na drie dagen op de kliniek was zij, mede dankzij de injecties, een heel stuk opgeknapt. Alleen haar koppetje stond een beetje scheef. 

 

Wellicht dat je bij behandeling met alleen Panacur langer moet wachten voordat je verbetering ziet. Ik gaf aan dat je na een week wel verbetering moet zien, en daarmee bedoelde ik niet grote verbeteringen, maar ieder kleine vooruitgang is een vooruitgang. Het konijn moet in ieder geval niet achteruitgaan.

 

Ik wil niemand een behandelplan in de schoenen schuiven, want dat bepaald de dierenarts, maar ik zie wel om me heen dat er toch aardig wat dierenartsen zijn die EC niet goed onderkennen. Verwijzing naar WP was om anderen meer info over EC te geven. Bij mijn eerste konijn met EC was het voor mij ook een ziekte waar ik nog nooit van gehoord had en wilde ik er toch wel meer over weten. Het behandelplan zoals bij WP beschreven is natuurlijk een totaal plaatje van wat er allemaal gedaan kan worden bij EC, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de symptomen. Vandaar altijd overleg met de dierenarts en nooit zelf aanmodderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

Ik merk nog niet veel verschil bij Gekkie. Maar ze eet, drinkt, poept en plast nog goed. Maar omdat ze dus achter verlamd is komt al haar poep en plas in haar vacht. Ik maak het schoon met een keukenpapiertje, maar dan blijft het toch nog erg vies. En zelf kan ze er ook niet bij. Dus ik vroeg me af of ik haar achterkant misschien in een bakje kan zetten met wat biotex ofzoiets, zodat het nog een beetje schoon blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zou kunnen, maar of het zinvol is... zodra je haar weer neerzet en ze weer plast is het weer vies. Ik zou wel preventief iets doen tegen maden. de vliegen zijn weer in opkomst en een vieze vacht is erg uitnodigend.


 


ook haar huid goed in de gaten houden of het niet gaat irriteren en stuk gaat. Dan zou je evt wat sudocreme of calendan zalf kunnen smeren om het te verzachten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu een week geleden dat we bij de DA zijn geweest en helaas is er nog geen verbetering te zien. Ik had ergens gelezen dat het wel 3 weken kan duren voordat de Panacur resultaat geeft, maar de dierenarts wil na 1 week zonder zichtbare verbetering eigenlijk al stoppen met de behandeling (en Gekkie zal dan dus ingeslapen moeten worden). Hoe lang zullen we nog doorgaan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker nog niet stoppen. Zoals anderen ook al aangegeven hebben kan het toch wel langer duren dan 1 week. De behandelperiode voor panacur is, voor zover mij bekend, 28 dagen.

Maar wellicht kan je ook eens met je dierenarts bespreken of wellicht andere medicatie ook noodzakelijk is. Mocht hij niet helemaal bekend zijn met EC, wat vaker voorkomt bij dierenartsen, kan hij wellicht ook eventjes overleggen met een konijnkundig dierenarts die genoeg bekendheid heeft met EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er nog gevoel in zit is er ook kans op herstel. Je moet wel geduld hebben, dit soort gevallen hebben een langere herstelperiode. Vaak wordt er te snel opgegeven terwijl er nog kansen zijn op herstel. Zelfs veel dierenartsen geven te snel op terwijl er toch andere behandelmethodes zijn dan alleen panacur. Je zou met je dierenarts kunnen overleggen voor vitamine B injecties, deze bevorderen het herstel van de zenuwcellen. Laat ze anders met dierenkliniek wilhelminapark contact opnemen, zij hebben veel ervaring met EC bij konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben inderdaad allebei een andere mening. Ikweet niet of het nog kan herstellen, maar als dat weken tot maanden gaat duren, zou ik me afvragen of ik dat mijn konijn aan wil doen. Een konijn kan niet nadenken over zijn ziekte. kan niet bedenken dat het maar tijdelijk is, maar dat het met doorzetten misschien beter wordt. In MIJN ogen kan het konijn alleen de last ervaren die het er nu van heeft.


Als ik een ziek dier heb, ga ik altijd naar de dierenarts en het mag ook heus wat geld en moeite kosten. Maar als een dier daar weken voor moet lijden, dan gaat het mij te ver.


 


Natuurlijk denkt iedereen daar anders over. Het is duidelijk dat StamperPluis er veel verder in zou gaan dan ik. En als je meer meningen vraagt, zul je meer verschillende antwoorden krijgen. Ik denk dat je nooit met 100% zekerheid gaat weten hoe dit afloopt.


 


Of je door zou moeten gaan, is een lastige afweging. Ik denk dat je die moet maken in overleg met je dierenarts en je ouders. En probeer objectief te kijken hoeveel last je konijn van het ziek zijn heeft. Het blijft altijd moeilijk, want we willen onze beestjes het liefst zo lang mogelijk bij ons houden en daarom denk ik dat we geneigd zijn eerder te lang door te gaan dan te vroeg te stoppen met de behandeling.


 


Veel sterkte en wijsheid!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel een tweetal keer doorgegaan bij achterhand verlamming met mijn pleeggezin tot over de 3 weken en ze lopen inmiddels weer, graven weer en zijn weer happy konijn. Ik vind het daarom moeilijk te zeggen wat te doen, wat je gevoel zegt denk ik. Ik ga meestal wel langer door dan een week bij EC symptomen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

He gadverdamme, ik wil net Gekkie's temp. meten en dan zie ik allemaal witte wormpjes uit haar kont komen. Kan ik hier nog wat tegen doen? Als mijn moeder zo thuis is gaan we weer een afspraak bij de DA maken. Maar wat is nu het beste wat ik kan doen voor haar..? De wormpjes eruit proberen te halen of haar gewon met rust laten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .