Ga naar inhoud

Weekend weg, waar aan denken bij brief?


Jolien_1999

Aanbevolen berichten

Hey zoals ik vandaag heb gemeld in t cafe ga ik maandag en dinsdag weg. Ik ben al eens een dag weggeweest(naar Disneyland parijs). Maar nu ga ik dus weg voor 2 dagen. Wat ik vooral ik ga melden is als er iets is om naar de dierenarts te gaan + haar nummer. Hun karakter ga ik er ook bij vermelden, want aan mijn konijnen merk je direct als er iets is. Het rotte is dat ik haar er niet aan kan herinneren omdat ik mn gsm maar een half uurtje mag. Dus ze kan mij niet bellen als er iets is. En omdat Lilly graag gaat lopen maakt dit des te meer zorgen. Chanel is ook voor de eerste keer schijnzwanger. Wat zou er nog allemaal er op staan?

Alvast bedankt

Jolien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet er meestal gewoon op wat ze eten op een dag en dat het heel belangrijk is dat ze altijd hooi en water hebben. Verder niet eten = dierenarts en wat telefoonnummers van konijnenmensen in de buurt die ze kunnen bellen als ze iets geks zien waar ze over twijfelen. Je moet de oppas ook niet bang maken natuurlijk :)

Edit: schijnzwangerschap zou ik wel vermelden, die plukken haar in het hok staan misschien wat raar en dan weten ze dat ze zich geen zorgen hoeven te maken.

Geniet vooral van je paar dagen weg! Die hupsels redden zich wel. Waar ga je heen?

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik wegga doe ik afhangkelijk wie er oppast ook geld bij voor de dieren arts...

Is het me schoonzus zonder werk dan leg ik dus geld neer voor als ze wel naa de da moet.

Maar zijn het me ouders dan weer niet (die hebben dat wel in een noodgeval)

En verder hoeveel en wanneer ze eten.

Kan altijd beter teveel dan te weinig opschrijven naar mijn mening.

(1 keer had ik wel teveel opgeschreven toen kwam het een beetje raar over..

Me degoe was toen al oud en een tijd niet lekker (al paar keer naar de da geweest) maar het zou binnekort toen gewoon afgelopen zijn..

"Degoe voelt dr eingen niet goed kan binnenkort afgelopen zijn, dan graag in vrieezer plaatsen. Wil ik graag z3lf begraven. "

Dit was ik vergeten te vertellen van te voren...dus stond wel een beetje raar...)

Degoe was toen 2 dagen na we terug waren overleden :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, hooi komt er zeker bij te staan en water ook. Ik ga naar de Panne ligt aan de grens van Frankrijk. Ik woon nog thuis(eigenlijk wel logisch als ik nog maar 14 ben.)

Aah wat rot van je degoe, met Knabbel gaat het de laatste tijd ook niet geweldig, hij is 2 jaar en ik voel zijn einde naderen. Hij slaapt veel rent niet meer in zijn radje, is afgevallen. Morgen ga ik het documentje beginnen schrijven.

Aja een vraagje Chanel heeft haar nest in de wc gedaan maar die wc moet worden schoongemaakt mag ik het nestje al weg gooien??

Bedankt om te antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je het nest uit de wc halen en in de schone wc terug leggen?

Ik schrijf juist zo min mogelijk op het briefje voor de buren. Ik leg het groenvoer klaar en schrijf nog even op een briefje dat er altijd hooi en water moet zijn en dat ze 2x per dag een bakje brokjes mogen. Bij vragen of twijfel staat mijn nummer erbij (in jouw geval beter SMSen ipv bellen) en evt. voor de zekerheid het nummer van de dierenarts. That's it. Ik heb dan al wel van te voren een keer samen met de buurman de konijnen eten gegeven zodat hij het ook wel ziet hoe ze horen te eten, en gezegd dat als er 1 niet eet het dierenarts is.

Meer informatie is niet nodig en dan wordt het zo'n uitgebreid verhaal dat mensen juist niks meer kunnen onthouden. Hoe ingewikkelder je het maakt hoe sneller iemand denkt: Het zal wel, en er niks van opsteekt. Bovendien vind ik het ook nogal veel gevraagd van de verzorgers als ze eerst een telefoonboek aan informatie over het karakter van de konijnen moeten doorspitten.

Als mijn buurman weet dat ik 4 konijnen heb en hij telt iedere dag 4 etende konijnen dan is het wat mij betreft best. Karakter komt zo'n verzorger zelf wel achter. Het grappige is dat mijn buurman nu zelf regelmatig met zijn kleindochter van 4 (die helemaal fan is van mijn konijnen) zo maar naar ze komt kijken en ze mij hele verhalen vertellen over mijn eigen konijnen :D

Laat ze het zelf maar uitzoeken, is veel leuker voor de oppas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrijf kort en krachtig op: altijd water en hooi, 's morgens groente (MAG NIET IN DE KOELKAST!), 's avonds brokjes. Stamper en Yeti andersom. Niet eten = direct de dierenarts bellen. Geld ligt daar en daar.

En alleen een lijstje wat voor groente er gegeten mag worden en welke brokjes voor welke konijnen zijn. En dat de knippen goed op de kooi moeten, ivm ontsnappen.

Hoe meer je erop zet, hoe verwarrender het wordt. Dat zou ik gewoon doen (ben nog niet weg geweest trouwens).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrijf kort en krachtig op: altijd water en hooi, 's morgens groente (MAG NIET IN DE KOELKAST!), 's avonds brokjes. Stamper en Yeti andersom. Niet eten = direct de dierenarts bellen. Geld ligt daar en daar.

En alleen een lijstje wat voor groente er gegeten mag worden en welke brokjes voor welke konijnen zijn. En dat de knippen goed op de kooi moeten, ivm ontsnappen.

Hoe meer je erop zet, hoe verwarrender het wordt. Dat zou ik gewoon doen (ben nog niet weg geweest trouwens).

Is het heel raar als ik wel groente geef die in de koelkast zijn bewaard? Ik wist niet dat daar wat op tegen was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nalapuk het gaat er meer om dat de groenten niet direct uit de koelkast naar de konijnen mogen (te koud). En aangezien de oppas waarschijnlijk maar kort bij de konijnen is, is het niet handig om het dan in de koelkast te hebben liggen, want dan heeft het geen tijd gehad om op temperatuur te komen.

Komt vast wel goed Jolien, maar ik vind het ook altijd spannend als ik weg ga, je hebt er zelf de controle niet meer over. Degene die ze gaat verzorgen gewoon even laten zien waar alles staat en vertellen hoeveel, wanneer en wat je ze aan eten geeft. 2 dagen is goed te overzien. Veel plezier met je uitje!

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft iemand dit 1 keer geroepen en is het voor waarheid aangenomen. Net als het 'witlof is goed voor de melkproduktie' verhaal. We maken elkaar gek hier met dit soort opmerkingen.

Nog even en konijnen mogen alleen spa drinken, groenten van 18,5 graden eten en de allerduurste brok in 20 bikjes per kg. (Nee, niet 21!!) Oh nee, biks mag ook niet meer, want dat is niet natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Christa zegt precies wat ik al heel lang denk. Alles moet puntje precies, want anders is het niet goed voor het konijn met alle gevolgen van dien.

Maar als ik een weekendje weg ga, zorgen mijn ouders voor de konijnen. Ik heb 1 doorzichtig bakje met kleurenlijntjes erop getekend. Hok 1-5 mag tot het rode lijntje en de andere hokken mogen tot het blauwe lijntje. Verder zorgen dat ze hooi en water hebben.

Als er 1 niet eet, dan schakel je de buurvrouw in (mijn ouders gaan niet naar de DA en buurvrouw met alle liefde). Meestal ben ik ook maar 2 nachten weg, dus 3 dagen verzorgen en dat gaat bijna altijd goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaan ze ook na mn ouders toe als ik langer dan 16 uur weg ben. Ben wel eens een nachtje bij mn toenmalige vriend gaan slapen, dan ging ik na hun avondvoertijd weg en kwam ik 's ochtends weer thuis. Maar als ik lang weg ben gaan ze naar mn ouders die weten zelf genoeg van konijnen dus laat ik ze ook met een gerust hart achter. Belangrijkste om te vermelden is hierboven allemaal al genoemd, ik vertel mn ouders alleen niet voor 2 nachtjes oppassen hoeveel voer en groente ze precies afgewogen moeten hebben nouja dan worden ze maar een dag of 2 verwend met meer eten zo'n ramp is dat niet.

Over groentes direct uit de koelkast, ik geef het ook direct uit de koelkast en zanderige groentes worden afgespoeld maar als het te koud is laten ze het toch liggen heb ik gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook gewoon uit de koelkast hoor, wel geef ik de buurman de sleutel zodat hij bij de koelkast kan en niet dat zijn eigen koelkast vol met andijvie ligt :P

Naar mijn idee hoeft een verzorger niet te weten wat een konijn allemaal wel en niet mag, je zet gewoon het eten klaar en ik zeg erbij dat ze verder niks anders mogen. Nogmaals, hou het simpel.

Zelf doe ik het anders en pluk iedere avond een doos vol groenvoer rondom het huis, maar inderdaad, het hoeft allemaal niet zo pietje precies en ik ga het mijn buurman echt niet aandoen om hem uit te leggen wat ze wel en niet mogen en dat ie het nog moet gaan plukken ook.

Zelf moet je zelf weten of je alle brokjes gaat tellen maar verwacht gewoon niet van een ander dat hij zo veel interesse heeft in je konijnen, hun karakter en gewoonten en wees er blij mee dat een ander ze eten geeft. Zeker voor 2 dagen zou ik me echt niet druk maken over allerlei details.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mn mama is heel begaan met mn meisjes. Toen ik naar disneyland ben gegaan heeft ze mn nijntjes brokjes moeten geven onder mijn toezicht. En dat ging prima dus dat zal dan ook geen probleem zijn. Ik geef mn nijnen groenten uit den frigo en ik heb er geen problemen me gehad. Maar nu is de temperatuur aannemelijk dus de groentjes mogen buiten verblijven. Mn caafjes mag ze ook verzorgen het enigste verschil is dat ze een tabletje extra moeten bijkrijgen(vitamine c) dit heeft ze ook een keer onder toezicht gedaan.

Wedden dat ik dinsdagmorgen in paniek ga geraken omdzt ik ga denken dat ik mn hupsels ben vergeten.

@ lienappelsien, dank je wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn gewoon een stelletje control freaken hier :P Ik probeer het ook altijd van me af te zetten als we weggaan (je kan er toch niks aan doen als je weg bent). En waarom zou de oppas het eigenlijk slechter doen? Als ze voer, eten en drinken krijgen is het al gauw goed. En als je wat langer weggaat is het natuurlijk heel fijn als de verblijven ook nog schoon worden gemaakt, al zal dat toch iets minder vaak gebeuren dan wanneer je zelf thuis bent. Mja, dat is dan voor die 1 of 2 keer per jaar maar even niet anders...

@Christaaa die discussie over Spa Blauw geven was er pas! Toen had ik ook zoiets van nu wordt er wel doorgeslagen. Er zal best eens een uitzonderlijk geval zijn waarbij je dat beter kan doen, maar laten we het wel allemaal een beetje relativeren! Op den duur kan je niet meer van je nijnen genieten omdat je alleen maar bang bent voor dit of dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige konijn, dommel, van tien maanden bleef tijdens de wintersprt thuis en werd verzorgd door de buurman. Ik dacjt er toen wat makkelijk over en heb gezegd wat hij dagelijks krijgt, zoveel biks, water hooi en groente en paardebloembladeren was die ook gek op. Twee weken later was die dood. Ze wisten niet waaraan maar mogelijk vergiftiging. Ik neem het de buurman niet kwalijk, is voor hem ook rot. We weten niet of het door iers kwam wat hij hem heeft gegeven maar ik let nu wel iets beter op

Nu zijn we in et buitenland en heb ik hem naar mijm ouders gebracht met een aviertje aan dos en donts. De hoeveelheden van voet en groen maar ook vooral welke groente wel en welke niet. Liever geen gras of dingen uit de tuin(wie weet wat er tussen zit). Dat heb ik ze meegegeven. Gelukkig gaat het tot nu toe goed en ben ik er dinsdag weer.

Mn ouders hebben bv een groetetuin aan huis dus ik heb wel even bedacht wat ze allemaal heben en welke digen eruit giftig zijn zoals rabarberblad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben toch blij dat ik niet mijn konijnen mishandel omdat ik ze groente uit de koelkast geef haha.

Hoop dat dat een grap is? ik geef de mijne altijd uit de koelkast en gaat prima maar ik zag de reactie al dat deze discussie al is geweest...

Moet wel zeggen dat ik blij ben dat er nu meer mensen reageren over het feit dat er veel te veel spanning om het weggaan ligt, of überhaupt om de verzorging , dit is precies de reden waarom ik twee maanden weg van het forum was, kan nu veel relaxten genieten van mijn nijnen. Toen ik op vakantie ging was ik weken ervoor helemaal zenuwachtig, maar na een fikse ruzie met manlief een knop om gedraait ...wat Lonja zegt, zolang de oppas eten geeft, aantal konijnen wat er moet zijn ziet, en het nummer van da heeft die weet wat wel en niet bedoeling is en op rekening werkt....lekker op vakantie gaan.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu mn papier aan het maken. Ik ben niet zenuwachtig ik wil de konijnen gewoon niet in de steek laten, mn ouders weten dat mn dieren heel veel voor mij betekenen. Sommige ouders van vriendinnen verschieten er zelfs van dat ik het konijnenhok spontaan schoonmaak.

Aan iedereen bedankt om te antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat jij je konijnen niet mishandelt omdat ze niet uit de koelkast eten krijgen, dus ik mishandel ze wel omdat die van mij dat wel krijgen.... ? daarom vroeg ik dat maar zie al je latere reactie...bedoelde het ook niet lullig hoor, schrok even ... ;-)

aangepast door Reza
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .