Ga naar inhoud

25 kg VERKEERD voer gekocht!!!


Snuffie snuf

Aanbevolen berichten

Ik zou als ik van jou was een zak kopen van wat je normaal van plan was te geven en dan serieus gaan mengen .

Ik neem altijd het vergelijk neem nu dat je geen chocolade mag eten , wat brengt het dan op om maar een halve reep per dag te gaan eten ? Wordt je dan wel of niet slecht daarvan ? En 25 kg daar ga je echt lang een echt hoog gehalte mee geven vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zou als ik van jou was een zak kopen van wat je normaal van plan was te geven en dan serieus gaan mengen .

Ik neem altijd het vergelijk neem nu dat je geen chocolade mag eten , wat brengt het dan op om maar een halve reep per dag te gaan eten ? Wordt je dan wel of niet slecht daarvan ? En 25 kg daar ga je echt lang een echt hoog gehalte mee geven vind ik.

Duidelijk :wink2: eiwitgehalte onder de 14% houden!! Het liefst onder de 12%

Als iemand nog meer advies heeft wat betreft de "verboden" anti-oxidanten, dan hoor ik het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Robinedine is niet verstandig om dat lang te voeren. Het is iets tegen coccidiose en ik weet niet hoeveel konijnen je hebt, maar te zien aan je foto's en onderschrift denk ik twee konijnen.

Er vanuit gaande dat ze 100 gram per dag krijgen is dat 250 dagen met een zak voer. Dat is niet gezond, ik zou het bij kleinere zakjes gaan houden. Zo krijgen ze inderdaad lang verkeerde stoffen binnen. Buitenom dat een zak zolang open al veel voedingsstoffen laat vervliegen die wel belangrijk zijn.

Hier in de opvang krijgen ze wel tijdelijk biks met Robinedine, maar mijn eigen konijnen voer ik dat absoluut niet en als de konijnen langer dan een maand of 3 a 4 in de opvang zitten krijgen ze ook ander biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee... Dan heb ik de richtlijnen van http://www.konijnen.nl/voer/voer_analyse.htm misshien VERKEERD geìnterpreteerd en moet ik me misschien helemaal geen zorgen maken om die voedingsanalyse...

Aangezien dat "hoe meer vezels, hoe beter" wordt aangeraden, zonder maximum...

En vetgehalte maximum 3% terwijl SS biks 4% heeft...

Dan moet ik me waarscheinlijk ook niks aantrekken van die 2 anti-oxidanten... Toch?!

Die moet je zeker niet helemaal overboord gaan gooien, bijvoorbeeld 4% vet in SS is onverzadigd vet grotendeels maar wat zit er in jouw biks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wat ik ga doen... Ik ga gewoon deze "tuuuuuuuut"zak van 25 "tuuuuuuut" kg aan een GROOT konijnenopvang in de buurt geven en ga gewoon idd terug kleine zakjes kopen van het voer wat ik in de 1ste instantie van plan was om te halen!!! Volgens de richtlijnen van http://www.konijnen.nl/voer/voer_analyse.htm + de info die ik hier gekregen heb op BB!

Dit was echt een domme aankoop... En gelooooof mij... Mijn lesje heb ik vast en zeker geleerd!!!

aangepast door Snuffie snuf
Link naar reactie
Delen op andere sites

O wees gerust je leert nog alle dagen. Ik ben 42 en leer nog heel veel. Iedereen doet zo wel eens een "pracht aankoop "

Vandaag een reuze zacht kussen gekocht voor mijn labrador en wat ligt er nu in de veranda ?

Een mooi sneeuwlandschap....kijk baasje er komen pluisjes uit mijn kussen....LEUK.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O wees gerust je leert nog alle dagen. Ik ben 42 en leer nog heel veel. Iedereen doet zo wel eens een "pracht aankoop "

Vandaag een reuze zacht kussen gekocht voor mijn labrador en wat ligt er nu in de veranda ?

Een mooi sneeuwlandschap....kijk baasje er komen pluisjes uit mijn kussen....LEUK.

Sorry :lol::lol::lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evee heb je soms ook waarden voor een overactieve hond die nu zielig ligt te kijken naar een heel dun hondenkussen :whistle2:

Zo een lijst is echt heel handig trouwens.

Alleen het eiwitgehalte daar draait mijn maag om.

Ik ben nu reeds maanden met mensen van Aveve en laboranten bezig om een nieuwe hobbymengeling uit te testen.

Echt waar uit die testen is gebleken dat eiwitten die te hoog zitten dodelijk zijn en de grootste oorzaak van darmproblemen, dikkebuiken, ....is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evee heb je soms ook waarden voor een overactieve hond die nu zielig ligt te kijken naar een heel dun hondenkussen :whistle2:

Zo een lijst is echt heel handig trouwens.

Haha, weer een nieuw kussen geven zodat je hond en jij wat te doen hebben! ;)

Eventueel zelf op het kussen gaan slapen zodat je weet dat het niet kapot gaat (ik neem tenminste aan dat jij dat niet doet?!). En je hond kan dan in je bed liggen, het kussen blijft dan tenminste heel! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen het eiwitgehalte daar draait mijn maag om.

Ik ben nu reeds maanden met mensen van Aveve en laboranten bezig om een nieuwe hobbymengeling uit te testen.

Echt waar uit die testen is gebleken dat eiwitten die te hoog zitten dodelijk zijn en de grootste oorzaak van darmproblemen, dikkebuiken, ....is.

Ik vind het ook vreselijk dat ze zo veel eiwitten in Juniorvoeders stoppen. Als er iets is wat 'junioren' hier niet krijgen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom staat er dan zo'n hoog eiwitgehalte op de site van BB vermeld? Daar staat dat het echt minimaal 14% moet zijn.

Ik weet dat het heel dubbel is met eiwitten, zeker jonge konijnen hebben deze echt nodig om goed te groeien en zo werkt het ook in de natuur, als de jonge konijnen geboren worden is het gras op z'n eiwitrijkst.

Toch vertelde mijn (zeer konijnkundige) DA me dat ik op moest passen met het op het gras zetten van mijn destijds jonge konijn, ivm de eiwitten. Nu is een tam konijn een ander verhaal dan een wild konijn, een wild konijn krijgt via de moedermelk al alle stoffen binnen die het later ook zelf gaat eten. Maar als je op zoekt wat het gehalte eiwitten in jong gras is dan staat er dit:

Jong, vers gras bevat minstens 12% eiwitten. Ouder gras (dus ook het hooi hiervan) bevat gemiddeld 5-6% eiwitten.

Als je met 12% eiwit al op moet passen bij een jong konijn dan lijkt me minimaal 14% eiwit best tricky eigenlijk, helemaal als je dat zoals in de link van BB op gaat rekken naar 17%...En dat is dan gezond?

Overigens, niemand reageert meer op die anti-oxidanten, maarreh...Waren anti-oxidanten niet juist gezond!?

De rest van het voer kan misschien idd niet supergeweldig zijn, zeker met dat anti-coccidiosemiddel erin, maar de vraag ging over de anti-oxidanten, en nu weet ik daar niet heel veel vanaf, maar voor mensen zijn anti-oxidanten belangrijk juist, aangezien ze het verouderingsproces en daarmee ook kanker tegengaan.

Anti-oxidant betekent gewoon 'anti-roest'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die anti-oxidanten hebben idd een beschermende werking. Maar als je konijn ziek wordt en zoiets moet krijgen, heeft het geen nut meer omdat het lichaam er al aan gewend is.. Zoiets heb ik gelezen. (Klopt dit? Corrigeer me als het fout is!)

Maar als er in gras veel eiwitten zitten, mogen konijnen dan wel veel gras eten? Want mijn konijnen bijvoorbeeld, mogen soms op het gras als ik de ren groter maak met panelenrennen. En dan gaan ze gras vreten alsof ze al weken geen eten hebben gehad! Kunnen (tamme) konijnen dan teveel gras eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als er in gras veel eiwitten zitten, mogen konijnen dan wel veel gras eten? Want mijn konijnen bijvoorbeeld, mogen soms op het gras als ik de ren groter maak met panelenrennen. En dan gaan ze gras vreten alsof ze al weken geen eten hebben gehad! Kunnen (tamme) konijnen dan teveel gras eten?

In gras zit dus helemaal niet veel eiwitten, nu rond deze tijd van het jaar ligt het eiwitgehalte rond 5-6%. In het voorjaar is het wel hoger, maar als je konijn voer krijgt met 14% eiwitten dan lijkt het me stug dat hij niet tegen gras met 12% kan.

Het is dus zo dat er in brok vaak wel meer eiwit zit dan gezond is.

Wel moet je natuurlijk oppassen dat je konijn gras gewend is, zoals met alle groenvoer maar dat weet jij wel.

Verder is gras hartstikke gezond voor konijnen, in de natuur is het hun belangrijkste voedsel, dus lekker gras laten eten hoor! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger deden ze bewust Zink in de konijnenvoeding om Dikkebuikenziektes tegen te gaan. De vleesindustrie reageerde erop en nu mag dat officieel niet meer. Ik denk dat ze daarom die toevoegingen erbij doen om die problemen met darmpjes op te lossen. MMaar dan geef je dit natuurlijk constant aan die beestjes.

Laat je nooit wijsmaken dat ze eiwitten nodig hebben om te groeien, om vlug te groeien (lees vetten) wel ja.

Ik geef nu reeds dik 2 jaar maar 11 % eiwitten in mijn voeding en ze groeien nog enorm en worden veel minder ziek aan hun darmpjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook nog eens nagevraagd bij 5 konijnkundige dierenartsen ;)

4 daarvan heb ik willekeurig uit de lijst van BB gepikt... En dan ook nog onze eigen KK dierenarts.

De meningen over die anti-oxidanten waren nl verdeeld.

2 DA raden het me af omwille van de gewenning (het imuun worden) aan de antibiotica.

2 DA zeggen dat het niet zoveel kwaad kan... Als het nl GIFTIG zou zijn, zou het wettelijk gezien absoluut niet toegevoegd mogen worden aan het voer. Moest het zijn dat je konijn om 1 of andere reden ziek zou worden en een antibioticakuur nodig heeft, zijn er heus nog andere soorten op de markt waar je konijn nog niet imuun voor is.

1 DA reageerde vrij onverschillig

Helaas over de eiwitten of andere analytische bestandelen totaal geen reactie gekregen... De onverschillige KK DA vermelde zelfs GEEN voedingsanalyst te zijn... Hahaha... En dat ik maar moest doen wat "naar mijn gevoel" het beste was :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .