Ga naar inhoud

25 kg VERKEERD voer gekocht!!!


Snuffie snuf

Aanbevolen berichten

Ga ik vandaag met mijn lijstje van percentage eiwitten/vetten/vezelgehalte/calcium/fosfor naar de dierenwinkel met de intentie GOED voer te kopen voor onze konijntjes... Maak ik toch geen grote blunder met het lezen van het etiket!!!

Niet alleen dat ik het etiket maar half gelezen heb... Kopen we ook nog een zak van 25 KG... Leuk eh... thuis komen... Eerst de zak openmaken... En daarna beseffen dat je een gedeelte van het etiket bent vergeten te lezen!!! Pfffff

Helemaal vergeten de anti- oxidanten te controleren!!! :grrrrrr:

De volgende stoffen staan dus op het onderste gedeelte van het etiket:

ETOXYQUINE 0,25 mg/kg

ROBINEDINE HYDROCHLORIDE 66mg/kg

Wat raden jullie ons aan?! Zak weggooien en andere voeding halen?! (wel echt zonde van het geld, maar jah, als het niet anders kan)

Of deze zak eerst opmaken en bij het aanschaffen van de volgende zak VEEEEL BETER OPLETTEN!

Ik weet niet in hoevere dat deze 2 anti-oxidanten schadelijk kunnen zijn voor onze nijnen... Mss weten jullie meer? Graag advies aub!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Die ken ik ook niet... Nou moet ik eerlijk zeggen dat Beaphar Care Plus ook 'iets' heeft toegevoegd aan het voer waar velen niet om staan te springen. Weet natuurlijk niet of dat hetzelfde is qua stoffen. Maar op Beaphar worden konijntjes ook gewoon oud hoor. Zou als ik jou was die namen eens googlen. Dan zie je waar het voor bedoeld is.. Is het bedoeld om preventief te behandelen tegen iets, zou ik er wel mee kappen. Dat kan nooit goed zijn namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roosens is niet zo slecht maar ik denk een vrij hoog eiwitgehalte of is dit bij de zakken voor hobbykonijnen iets beter ?

Eiwitgehalte staat op 16,2% (acceptabel volgens onze DA)

ruw vet 3,3% (wordt aangeraden onder de 3 te houden)

Vezelgehalte 14,7% (beste tussen de 14 en 20)

Calcium 0,75% (beste onder de 1%)

Fosfor 0,7% (beste verhouding is dat fosfor de helft is van calcium)

Dit voer zit op sommige vlakken beter dan de SS biks... Op sommige +- gelijk... En op andere iets minder... Maar is wel een degelijk goed voer, op die anti-oxidanten na dan.

Weet echt niet in hoevere dat deze schade kunnen aanrichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eiwitgehalte is heel fout. Dit is echt ideaal om je konijntjes vet te mesten.

Ik zou dit zeker heel miniem geven.

Ik wil met iedereen gerust het bewijs aantonen van konijnen die slachtoffer zijn van te hoge eiwitten in hun voeding.

Wie maakten ze hier vroeger allemaal wijs dat grote rassen niet oud konden worden ?

Dit was puur omdat iedereen dacht dat grote konijnen veel eiwitten moeten krijgen gevolg: Jonge sterven aan dikke buiken ziekte.

Ouderen worden gewoon te vet rond hart en baarmoeder .Ik geef dergelijke voeding nooit meer.

Ideaal voor slachtkonijnen zeggen ze dan. Haja die hangen op 16 weken aan de haak. Ideaal ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat je zegt Reusje... Dat is ook de reden dat ik zowiezo maar weinig biks geef.

Ze krijgen hier 50 gr per dag voor 2 konijnen van samen 4kg. Normaal gesproken zouden ze tussen de 80 en de 100 gr mogen maar geef bewust maar 50 gr biks 's ochtends, onbeperkt hooi en gevarieerd groenvoer 's avonds... Zo blijven ze mooi op gewicht en geen blindedarmkeutels te zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil geen spelbreker zijn maar heb even op mijn zak SS gekeken, enige dat in SS hoger is is het ruw vet (4%) de rest is in SS toch echt lager hoor.

Ik moet heel eerlijk zijn maar dat is mijn mening maar mij klinkt het niet als het gezondste voer.

Vezelgehalte ligt ook hoger nl 23% en er wordt een maximum aangeraden van 20%

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee... Dan heb ik de richtlijnen van http://www.konijnen.nl/voer/voer_analyse.htm misshien VERKEERD geìnterpreteerd en moet ik me misschien helemaal geen zorgen maken om die voedingsanalyse...

Aangezien dat "hoe meer vezels, hoe beter" wordt aangeraden, zonder maximum...

En vetgehalte maximum 3% terwijl SS biks 4% heeft...

Dan moet ik me waarscheinlijk ook niks aantrekken van die 2 anti-oxidanten... Toch?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wel serieus gaan mengen voor je eiwitgehalte omlaag te krijgen.

Dat vind ik veel gevaarlijker dan je twee stoffen die erin zitten.

Snap niet waarom dat de dierenarts dit normaal vind. Inge Thas geeft de raad om niet boven de 12 % te gaan. Meer hebben ze zegt zij echt niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .