Ga naar inhoud

Vaccinatie en chronisch snot


Lienappelsien

Aanbevolen berichten

Ik krijg helemaal de kriebels nu ik lees dat er hier in de buurt myxomatose/VHS is geconstateerd :arf:

4 van de 5 nijnen zijn niet ingeënt, dus dat is wel een groot risico... Dus nu denk ik er over om ze toch maar snel in te laten enten, alleen heeft er 1 chronisch snot. Is vaccineren in dat geval niet erg belastend? Ik heb namelijk geen idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten ze binnen of buiten? Als ze buiten zitten, moet je ze zeker weten laten enten! Als ze binnen zitten is het misschien ook wel goed, maar minder noodzakelijk. En volgens mij heeft chronische snot geen effect op preventieve entingen. Gewoon laten enten, dan weet je zeker dat je goed zit :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten buiten.

Net even met de dierenkliniek gebeld en ik ga er morgen met ze naar toe (vaccinatiespreekuur). Ze zeiden dat ze inderdaad op het moment veel myxomatose voorbij zien komen...

Als het chronische snot de kop op steekt enten ze meestal niet, maar ik kan hem gewoon meenemen en dan beoordeelt de dierenarts het ter plaatse. Het is dus nog even de vraag of Bram geënt wordt.

Ik krijg helaas geen korting met 4 konijnen, omdat ze tijdens het vaccinatiespreekuur al korting geven. Dat wordt dus 120 euro aan vaccinatiekosten...

Pff wordt morgenochtend nog een hele uitdaging om 5 schuwe konijnen te vangen (Jerry die bij de opvang al is ingeënt gaat natuurlijk 'gezellig' mee met Pluk). Ik heb ook maar 1 reisbox dus het drietal moet in een kartonnen doos.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit in de vaccinatie niets dat het snotteren zou vermeerderen.

Degene die bij mij al eens een entreactie vertoonden was een bultje op de plaats van vaccinatie. Maar nu met Nobivac heb ik nog geen reactie's gezien. Ik zou het zeker doen. Heb hier nu een konijn in de garage staan dat de beginverschijselen heeft van Myx. Echt ze heeft het lastig wordt nu om de drie dagen ingespoten met antibiotica , daarbij krijgt ze nog vocht en ontstekingsremmers. Ze eet nu alleen groen. Haar baasje belde mij omdat haar dierenarts ze wou laten inslapen, onze dierenarts heeft hoop omdat ze vorig jaar nog is ingeënt en ze precies toch nog weerstand heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och wat sneu Reusje. Als ik ook foto's van konijnen met myxomatose zie... :beurk: Sterkte met haar. Ben je niet bang dat je andere nijnen het daardoor krijgen? Of zijn die geënt en lopen ze daardoor een minimaal risico?

Tja ik hoop op een goede beslissing op Bram wel of niet enten. De pasteurella is wel echt actief bij hem, dus hij zal wel een verminderde weerstand hebben. Hij gaat sowieso mee, dus de stress van het reizen heeft hij sowieso al, of hij nou geënt wordt of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai wat een verschil in prijs echt onbegrijpelijk .

Ze heeft hele dikke oren nu die ze ook heel plat tegen haar hoofd houdt en haar ogen zitten dik, daar doe ik oogzalf in.

Zij zit in de garage aan het huis mijn andere lopen gelukkig in de tuin en zijn inderdaad allemaal ingeënt. Maar over twee jaar had ik tussen mijn konijnen 5 met Myx( waarschijnlijk entstof niet goed gewerkt was toen nog Lyomyxovac

)en er is geen enkele ziek geworden na de behandeling van die vijf.

Op de bijsluiter staat natuurlijk ook doodleuk dat het niet 100 % veilig is :s maar welk vaccin of medicijn is wel 100 % veilig ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai ze willen dus geld verdienen aan hun vaccin . Bij ons is het een goeie vriend die dierenarts kippen is bij de voedingsfabrikanten. Zij leveren gratis dierenarts aan de bedrijven die van hen kippeneten afnemen en hij koopt dit vaccin bij de leverancier aan als hij bij mij moet zijn dus dat is echt fabrieksprijs. Ik wist niet dat ze er dan zoveel bijrekenen voor particulieren.

Ik heb zelf geen kippenbedrijf hoor maar als ik hem bel om te komen inenten besteld hij vaccins voor mij, of wormpasta voor de paarden of....wat ik op die moment nodig heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je woont ongeveer maar mijn da hier in haarlem is dacht ik wel iets goedkoper met entingsdagen.

Was voor 2 konijnen afgelopen keer 51 euro kwijt.

Eerste was 30 en de 2e rond de 20 euro.

As je dan nog 2x 20 rekent, zit je rond de 90 euro met 4 nijnen...

Weet het niet precies zeker maar het scheelt wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai ze willen dus geld verdienen aan hun vaccin . Bij ons is het een goeie vriend die dierenarts kippen is bij de voedingsfabrikanten. Zij leveren gratis dierenarts aan de bedrijven die van hen kippeneten afnemen en hij koopt dit vaccin bij de leverancier aan als hij bij mij moet zijn dus dat is echt fabrieksprijs. Ik wist niet dat ze er dan zoveel bijrekenen voor particulieren.

Ik heb zelf geen kippenbedrijf hoor maar als ik hem bel om te komen inenten besteld hij vaccins voor mij, of wormpasta voor de paarden of....wat ik op die moment nodig heb.

Vergeet niet dat de dierenarts ook geld moeten verdienen om hun beroep voort te zetten.

Daarbij woon je wellicht in een omgeving die wat goedkoper is, maar een praktijk in randstad omgeving Haarlem is bijvoorbeeld veel duurder dan een praktijk bovenin Friesland. Simpelweg, omdat alles in de randstad duurder is dus ook huur/aanschaf etc. Heb je een dierenarts die vanuit huis kan werken zonder medewerkers is die al goedkoper. Zo ken ik een dierenarts die alleen op klus is dus niet echt een praktijk heeft met operaties, maar voornamelijk inent, bedrijfsbezoeken etc. dus die kan ook weer voordelig dit er even bij doen.

Ik heb wel hogere prijzen dan 30 per konijn voorbij horen komen, ik denk dat het alleszins heel redelijk is, als je zag dat de oude inenting ongeveer rond de 15 euro was, maar dat moest dan wel 2 keer per jaar.

Wat het punt is dat het snot kan verergeren is dat vaak de weerstand wat omlaag gaat met de inenting. Toch zou ik kiezen voor wel inenten en mocht het toch erger worden overleggen of je bijv. de antibiotica Draxxin direct kan toepassen.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai ze willen dus geld verdienen aan hun vaccin . Bij ons is het een goeie vriend die dierenarts kippen is bij de voedingsfabrikanten. Zij leveren gratis dierenarts aan de bedrijven die van hen kippeneten afnemen en hij koopt dit vaccin bij de leverancier aan als hij bij mij moet zijn dus dat is echt fabrieksprijs. Ik wist niet dat ze er dan zoveel bijrekenen voor particulieren.

Ik heb zelf geen kippenbedrijf hoor maar als ik hem bel om te komen inenten besteld hij vaccins voor mij, of wormpasta voor de paarden of....wat ik op die moment nodig heb.

Dierenartsen bepalen zelf hun tarieven en die baseren ze inderdaad ook op extra kosten zoals hun gebouw, personeel etc. Overigens betaal ik een andere inkoopsprijs dan jij.. Dus ook daar zit verschil in. Zal niet om 18 euro verschil gaan uiteraard maar toch.

Dat ze geen korting geven bij zo veel konijnen vind ik wel een beetje flauw, maar ja je doet er niks aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Zeeland. Tja ik had ook wel korting gedacht te krijgen voor vier, maar de 30 euro is blijkbaar al korting tijdens het vaccinatiespreekuur. Maar goed, de andere dierenartsen in de omgeving hanteren dus vergelijkbare tarieven voor 4 (sommige geven vanaf het 2e konijn wel korting, maar dan is het 1e een stuk duurder).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenartsen bepalen zelf hun tarieven en die baseren ze inderdaad ook op extra kosten zoals hun gebouw, personeel etc. Overigens betaal ik een andere inkoopsprijs dan jij.. Dus ook daar zit verschil in. Zal niet om 18 euro verschil gaan uiteraard maar toch.

Dat ze geen korting geven bij zo veel konijnen vind ik wel een beetje flauw, maar ja je doet er niks aan.

Maar ze vragen toch ook nog eens extra visite moeten ze dan driedubbel vragen voor de medicatie ?

Ik vind het ook jammer dat Nobivac reeds 4 jaar beloofd om ook grote dosissen te verkopen wat de prijs ook direct gaat drukken maar tot hier is dit in België nog niet verkrijgbaar. Enkel de verpakking per 1 konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen met het hele spul naar de dierenarts geweest. Het was dus vaccinatieinloopspreekuur. Ik was de eerste en omdat er daarna niemand kwam nam ze er uitgebreid de tijd voor (in plaats van normaal prikken en weer weg zoals ze zei), dat was erg fijn :) Ze heeft ze gewogen, beluisterd, naar de kiezen gekeken, bij sommige de nagels geknipt, en bij de langharigen wat haar getrimd (klitten). Pluis heeft wat scherpe kiezen maar geen haken. Ze is goed op gewicht en eet goed, dus dat is nu geen probleem maar wel iets om te onthouden als ze iets lijkt te mankeren. Ook adviseerde ze om de langharigen 's zomers kort te knippen ivm het risico op maden van de groene vliegen. Ik dacht dat dat alleen door plakpoep kon, maar ze zei dat het ook door gewone viezigheid en urine kan komen (heel snel dus). Dus dat was een goede tip.

De 3 dames zijn ingeënt, maar bij Bram durfde ze het niet aan. Hij heeft nog altijd snot (al ruim 1,5 jaar) en dat vond ze een te groot risico. Ze raadde aan om hem nogmaals te behandelen, omdat het met snot op den duur alleen maar slechter gaat en er abcessen kunnen ontstaan en dan is er niks meer aan te doen. Z'n longen zijn gelukkig nog steeds schoon, het zit echt bovenin. Hij heeft al een paar keer enrofloxoral gehad, maar daar ging het niet mee weg (de eerste keer wel). Ik noemde Draxxin en dat leek ze wel te kennen, want ze zei tot welke medicijngroep dat hoorde (ik ben vergeten welke). Maar ze noemde nog een aantal mogelijke behandelmethodes en koos voor bactrimel (dat heeft Sonny van de winter ook gekregen). 1 keer per dag 4 ml (hij weegt 1,9 kg). En als het niet helpt proberen we iets anders.

Ze keek zelfs Jerry nog na die niet geënt hoefde te worden omdat hij dat in juli al bij Binkies had gehad. Hij heeft lange kiezen, maar dat is op zich geen probleem, hij eet goed. Ze vond hem wel dun, hij is net als Sonny was vrij bottig. Ze zei ook dat het best al een wat ouder konijn kan zijn. Hij drinkt veel, net als Sonny deed, dus ze zei dat hij best wat aan z'n nieren of zo kan hebben. Ze kon eventueel bloedonderzoek doen maar ze zei ook dat je daar niks mee opschiet, omdat er dan toch niks aan te doen is. Lekker konijn laten zijn was het advies! Hij ziet er verder goed uit. Ik mag hem non-stop eten geven (ad.....) en dan wel in de gaten houden of er geen plakpoep komt. Non-stop vind ik wel erg veel, want ze eten in 1 keer hun eten op, en Pluk krijgt dan automatisch ook meer, maar ik zal die 2 wel extra/vaker gaan geven.

Bij thuiskomst heb ik Flodder nog wat meer geknipt. Het is nu een heel ander konijn zonder die lange lokken rond haar nek, maar goed dat ze geen spiegel hebben ;)

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nobivac,enten ze daar ook geen honden en katten mee in ?

Klopt, Nobivac is een merk dat verschillende entstoffen heeft :)

@Lienappelsien wat fijn dat de dierenarts zo de tijd voor jullie had zeg, ben je toch weer wat wijzer over al je konijnen. Hopelijk gaat de snot toch een keer weg.. Succes!

Enne, Wilma ziet er altijd raar uit, mooi knippen is ook niet mijn sterkste kant.. Gelukkig zijn ze niet zo ijdel als wij ;)

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben er ook erg blij mee dat ze ze allemaal uitgebreid bekeek :yes:

En ook wel positief dat ze het nog zeker ziet zitten om Bram (langdurig) te behandelen. Je leest hier op BB toch regelmatig dat dierenartsen dat al snel opgeven bij snot. Het is misschien ook maar goed dat hij nu nog niet geënt is, want toen we thuiskwamen hoorde ik hem bij elke ademhaling pruttelen. Eenmaal in zijn eigen omgeving hield dat pruttelen wel weer op, maar een verminderde weerstand kan hij nu niet hebben. Je hoort hem wel elke dag flink pruttelen, dus ik hoop dat het gaat verbeteren.

"Wilma ziet er altijd raar uit" hahaha Tja met knippen wordt het er niet altijd mooier op ;) Flodder was bij thuiskomst nog even versuft, dus ik dacht snel die nekharen nog verder wegknippen voordat ze straks weer helemaal in de klitten zit, en zich niet laat vangen. Pluk was al wat meer bijgekomen van de hele happening dus mijn poging om haar nog wat te knippen kwam niet verder dan haar nekharen. Haar kont moet ook nog, maar dat moeten we even samen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .