Ga naar inhoud

Tos heeft een verstopping en gas!


femmeke

Aanbevolen berichten

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

In principe ligt de ideale temperatuur voor een konijn tussen de 38,5 en 39,5, ik vind 37,5 al geen minimum meer maar ondertemperatuur. (Hetzij minimaal.)

Of de maag vol zit hangt af van waar de verstopping zit natuurlijk. Niet dwangvoeren is in dit geval ook niet verstandig omdat de massa dan kan indrogen. Maar maakt het héél dun!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of alleen water, of vocht door infuus onderhuids laten geven. Dat trekt uiteindelijk ook in de organen.

Maar als de verstopping zich in de maag bevind vind ik het niet verstandig om te dwangvoeren met dwangvoeding. Hooguit proberen wat vocht erin te krijgen om de massa wat dunner te krijgen. Maar goed, iedereen heeft hier zijn eigen opvattingen over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar een slopende nacht ziet het er eindelijk beter uit hij heeft een paar hooitjes gegeten!

Tijdens de zoveelste buikmassage om 5/half 6 hoorde ik en enorme borrel en binnen 2 minuten waren de twee pingpongballen in darmpjes weg. Het Buikje voelt nu weer soepel aan en zn temperatuur is ook weer normaal.

Maar we zijn er nog niet, hij eet nog niet voldoende zelfstandig en drinken ook niet. Water blijf ik hem met een spuitje toe dienen want ik merk toch dat zn vocht gehalte wat laag is. Ook zijn er nog geen keutels uit gekomen dus blijf ik doorgaan met buikmassages.

Zn temperatuur hebben we trouwens omhoog gekregen door twee halve liter flesjes met wat naast m te leggen, op bed te nemen, een hele goeie fleecedeken eromheen en dicht tegen me aan.

T ziet er in ieder geval beter uit als gister. Bedankt allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of alleen water, of vocht door infuus onderhuids laten geven. Dat trekt uiteindelijk ook in de organen.

Maar als de verstopping zich in de maag bevind vind ik het niet verstandig om te dwangvoeren met dwangvoeding. Hooguit proberen wat vocht erin te krijgen om de massa wat dunner te krijgen. Maar goed, iedereen heeft hier zijn eigen opvattingen over.

Ik heb heel erg uit gekeken met de hoeveelheid dwangvoer, ik twijfelde in het begin of het niet in de maag zat maar later zag t er meer naar uit dat t de darmpjes waren, toch nog altijd niet te veel dwangvoer gegeven. Wel inderdaad vocht blijven toe dienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of alleen water, of vocht door infuus onderhuids laten geven. Dat trekt uiteindelijk ook in de organen.

Maar als de verstopping zich in de maag bevind vind ik het niet verstandig om te dwangvoeren met dwangvoeding. Hooguit proberen wat vocht erin te krijgen om de massa wat dunner te krijgen. Maar goed, iedereen heeft hier zijn eigen opvattingen over.

Vocht onderhuids geven vind ik in geval van zo'n ziek konijn ook heel belangrijk, daarom zou ik het konijn ook op laten nemen. In dit geval warm vocht en je hebt het konijn waarschijnlijk zo weer op temperatuur.

Als de verstopping zich in de maag bevindt dan mag ik hopen dat de dierenarts dat vastgesteld had en nooit geadviseerd had te dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat de dierenarts de juiste diagnose gesteld heeft. Gezien dat Tos langzaam weer wat eet denk ik ook jiet dat het in de maag heeft gezeten. Ben in ieder geval blij dat meneer weer een beetje rond hupst.

Over het hele opnemen, opwarmen en vocht toe dienen, daar ga ik niet over de dierenarts heeft beslotrn het op deze manier te doen, wat zijn motivatie daarvoor is geweest weet ik natuurlijk ook niet maar als het slechter was geworden kon ik hem gewoon bellen en direct terug komen. Ik denk zelf dat de dierenarts hiervoor gekozen heeft omdat ik hier op vakantie ben en dat hij vertrouwen had in mijn kennem en liefde voor de beestjes dus dat ik ook alles eraan zou doen wat nodig was. Zijn speculaties dus ik weet het ook niet verder. Punt is dat het al de goede kant op gaat en daar ben ik zelf heel erg blij om:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor warm vocht hoeft een dier toch ook niet opgenomen te worden? Mijn konijnen kregen bij de dierenarts gewoon een infuus met een warme oplossing en konden na 10 minuten gewoon weer naar huis.

Fijn dat Tos op lijkt te knappen. Ik ga er ook gewoon vanuit dat de da wel weet wat hij doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee precies! Vocht toedienen, ook warm, is zo gepiept. Hebben ze zo'n zakkie onderhuids met al dat vocht, ziet er gek uit :-S (tenminste, bij katten...bij konijnen ook vermoed ik?)

Ziet er inderdaad gek uit. Ik blijf altijd met regelmaat vocht toedienen tot ze wat opknappen, dus vandaar dat ik het konijn zou laten opnemen.

Gaat het nog steeds de goede kant op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Baxter!! Haha. Ga het onthouden. "Doe hem maar een Baxterke", lijkt wel een beetje op een Baco =D

Leg jij zelf een vochtinfuus aan Iris? Bij onze kat Fiep gaat het echt heel snel weer goed als ze het heeft gehad, ben ik altijd erg blij mee, dan kan ze ook weer snel mee naar huis, geen stress meer van een andere omgeving en, scheelt ook weer een hoop voor het beestje zelf. Thuis kunnen ze lekker bijkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet wee zelfstandig en er is ook redelijk wat in gegaan, temperatuur is ook nog altijd goed en hij huppelt rond alleen nog niet echt keutels gevonden, ga zo direct nog eens zoeken. Buikje voelt overigens goed aan en tis bijna cisaral tijd dus sowieso nog eens alles checken:) maar gelukkig gaat het goed. Ik heb er vertrouwen in dat de dierenarts goed gehandeld heeft. Tuurlijk elke dierenarts zou het anders doen, maar uiteindelijk telt voor mij het resultaat en niet de weg er naar toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te horen dat het de goede kant op gaat.

Ik vind de manier van handelen van de da ook helemaal niet verkeerd, altijd meteen zo paniekerig is ook helemaal nergens voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal:) moet eerlijk zeggen gelijk paniek ben ik zelf ook niet zo van, een dierenarts zal vast weten wat wanneer nodig is. Maar natuurlijk zijn andere visies altijd welkom. Ben in ieder geval blij dat hij er weer behoorlijk boven op is. Heb zelfs een natte keutel en een gewone keutel gevonden, tis nog niet veel maar dat komt vast wel. Heb m gelijk maar een beetje laxeermiddel gegeven dan begint ie vast wel weer te keutelen.

Hij heeft overigens meer eten op dan Otje tot nu toe, maar dat is gelukkig wel normaal. Tos propt zich overdag vol en Otje in de avond...

Bedankt voor alle adviezen en steun als er nog iets veranderd laat ik het weten!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Baxter!! Haha. Ga het onthouden. "Doe hem maar een Baxterke", lijkt wel een beetje op een Baco =D

Leg jij zelf een vochtinfuus aan Iris? Bij onze kat Fiep gaat het echt heel snel weer goed als ze het heeft gehad, ben ik altijd erg blij mee, dan kan ze ook weer snel mee naar huis, geen stress meer van een andere omgeving en, scheelt ook weer een hoop voor het beestje zelf. Thuis kunnen ze lekker bijkomen.

Ik spuit het zelf onderhuids, ik ben nog niet zulk geweldig spul tegen gekomen eigenlijk wat zo snel zo veel kan doen voor een ziek konijn. Heb het tegenwoordig standaard in huis. Nou snap ik natuurlijk dat dat niet voor iedereen kan maar omdat het zo veel kan doen in dit soort gevallen zou ik dan toch geneigd zijn mijn konijn achter te laten i.p.v. mee te nemen. Gelukkig was dat in dit geval helemaal neit nodig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig was het inderdaad allemaal niet nodig:)de keutels komen ook weer op gang:party:

Afgezien van het feit dat ik dat spul waarschijnlijk niet zou kunnen krijgen, denk ik ook niet dat ik dat zou durven, onderhuids iets bij mn nijntjes toe dienen. Via het bekje durf ik nog wel en dat lukt ook prima maar echt spuiten, brrr dat zou ik niet durven dat laat ik wel aan de dokters over:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .