Ga naar inhoud

Tos heeft een verstopping en gas!


femmeke

Aanbevolen berichten

Ben ik weer... deze keer gaat t over Tos.

Ben al met m bij de dierenarts geweest en daar heeft ie een spuitje gehad, ook heeft ie net voor de tweede keer cisaral gehad en daarstraks voor het DA bezoekje carprofen en eerste keer cisaral. Tweede keer cisaral was samen met dwangvoeding.

Heb zn buikje ook al een aantal keer gemasseerd en met moeite laxeermiddel erin gekregen.

Alleen zie ik nog altijd geen verbetering (een uur of half 7 bij de dierenarts geweest)

Wat kan ik nog meer doen want ik zie dat mn arme mannetje zo ontzettend veel pijn heeft en zn buikje voelt ook nog vol met gas/verstopping. T zit vooral voor in de darmen, achter lijkt het normaal.

Ik maak me dood ongerust en heb er nog niet echt een goed gevoel bij. Ik weet dat t even duurt voordat je verschil merkt maar pfff...

Iemand nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Belangrijkste is dat zijn darmwerking gaat werken.

Carprofen is tegen de pijn en ciseral om het makkelijker te maken. Massage kan inderdaad helpen.

Het lijkt er dus op dat je alles doet wat je kunt doen. Een verstopping kan natuurlijk even duren voordat het loskomt. Volgens mij is het belangrijk dat je niet teveel eten erin propt. Als het al verstopt zit en de verstopping nog niet weg is dan prop je de darm nog voller terwijl het beestje het niet kan legen.

Hoeveel ciseral geef je hem? In deze situatie mag je volgens mij 0,5 ml per kg gewicht geven. Weet natuurlijk niet wat je met je DA af hebt gesproken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nja tis niet mn eigen DA ben op vakantie en heb op de lijst naar een KK DA gezocht in de buurt. Hij stond een beetje te kijken dat ik zelf redelijk goed doorhad wat er met m was en wat ie nodig had.

Had afgesproken dat wanneer die twee uur na t bezoekje en t spuitje nog niet gegeten had ik m moest gaan dwangvoeren en nog een keer cisaral moest gevem. Afgesproken is inderdaad 0.5 cisaral tis een dwergje van net aan 1 kilo dus krijgt ie ook 0.5.

Ik zal iig uitkijken dat ie niet teveel dwangvoer binnen krijgt. De eerste portie werd smakkend ontvangen dus volgens mij had meneer wel honger.

Voel me gewoon zo machteloos... je weet wat er is maar meer als wat je doet kun je eigenlijk niet doen:( hij is nog niet zonlang bij ons en ik wil m gewoon echt niet kwijt, niet nu al eerst moet ie maar eens een aantal mooie jaren met zn vriendin hebben. Zucht wordt er zo verdrietig van:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even opgezocht op bunnybunch;

Je kunt je konijn wel een buikmassage geven, masseer voorzichtig met je vingertoppen van de bovenkant van de buik omlaag. Als je konijn stil blijft zitten betekend dat dat je konijn het fijn vind, als hij weg wil moet je er mee stoppen.

Probeer je konijn te motiveren te eten, dit zal je konijn pas doen als de pijn weggaat. Geef je konijn elk half uur ook wat water, een paar ml is genoeg, maar een konijn moet drinken. Als je konijn na 12 uur nog niets eet moet je starten met dwangvoeren. Als dat niet lukt (als je konijn alles uit de mond laat lopen of slap word) ga dan direct naar de dierenarts voor een infuus en medicatie. In het artikel konijnen EHBO kun je zien hoe je een konijn moet dwangvoeren.

Zet je konijn nog niet direct buiten als het over lijkt te zijn, wacht eventjes af om te zien of hij goed opknapt.

Denk er wel aan dat gas geen ziekte op zich is. Het is een symptoom. .

Om het even duidelijk op een rijtje te zetten:

- Beginnende verstopping: ananassap en vezels (hooi en natte groentes)

- Verstopping (niet meer eten voorafgegaan door kleine keutels): Direct naar de dierenarts! De dierenarts kan een laxeermiddel geven, pijnstillers en vocht.

- Als je konijn te lang niet eet, begin dan met dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje, zijn allemaal de dingen die ik inderdaad al doe. De dierenarts had ook gekeken naar de kiesjes maar daar was niks aan te zien. Is echt een flinke verstopping... zn temperatuur wad overigens 36.2

Heb zo'n buik nog nooit mee gemaakt vind t doodeng eerlijk gezegd. Ik gerf de moed nooit op maar ik knijp m wel momenteel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja das ook zo.... maar tis wel even compleet t tegen overgestelde van Otje afgelopen week, die gaf ik cisaral en dwangvoeding, warm geknuffeld zet der terug in de kooi ze gaat op de wc zitten poept alles eruit en begint gelijk te eten. En dan heb ik nu zo'n zielig hoopje dat er heel veel moeite mee heeft. Misschien iets te goede hoop gehad dat het bij Tos ook zo snel zou gaan. Maar we gaan t vannacht aanzien. Ben gelukkig met mn ouders op vakantie en mn moeder blijff samen met me waken:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij ziit op een vetbedje en een fles warm water erbij, daarnaast kruipt Otje veel tegen m aan en zit ie t meest van de tijd nog bij mn meder of mij op schoot onder een warme deken.

Waar denk je aan dat ik zn ontlasting moet laten onderzoeken Dollie? Ik ben echt ten einde raad:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas komt niet uit de lucht vallen, daar moet een oorzaak voor zijn. En wormen (en/of eventueel coccidiose) zijn daarin een mogelijkheid. Aangezien ik deze zomer al vier op zichzelf staande gevallen van ernstige wormbesmettingen met gas als gevolg heb gezien zou ik het zelf uitgesloten willen hebben.

Met een temperatuur van 36 graden moest onze Pluis afgelopen maandag bij de DA blijven en ging hij in de couveuse. Thuis met een kruik of op de snuggles safe vond zij niet verantwoord.

Ik eerlijk gezegd ook niet. Met een fles warm water er bij redt je het dan niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een aantal keer meegemaakt dat een konijn gas had en een temperatuur van 36.5, ik heb ze er allemaal bovenop gekregen met een kruik, medicijnen en veel masseren.

Bij hun kwam de gasaanval overigens van een verstopping en toen die opgelost was hadden ze geen problemen meer

Ik zal duimen dat Tos snel opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook zeker zo, dierenarts ging er nu vanuit dat het gas door de verstopping komt. Otje zit nog altijd vol op in de rui, kam der twee keer op een dag maar zelfs dan krijgen ze allebei nog een vracht haren binnen.

Tegen wormen en andere parasieten geef ik om de 4 weken een antiparasiet middel van beaphare. Mijn vermoedens gaan dus ook niet direct naar wormen maar ik zal er aan denken om zijn ontlasting te laten onderzoeken bedankt.

Over het opnemen kan ik niks zeggen helaas, tis niet mn eigen dierenarts zit 300 km van mn woonplaats af en moest het doen met de KKDA die in de buurt zit,spoedspreekuur had en waar ik snel terrecht kon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij toevallig heel erg in de rui ?

Hier is een konijntje toegekomen dat zo in de rui zat dat zijn darmpjes vol haar zat . Ik zeg dus duidelijk zat.

Zelfs in zijn laatste keutels had zijn baasje haren ontdekt.

Wij zijn hem volop beginnen masseren en dan een 5 à 8 zonnebloempitten. Heb hem ook een soepje van Postelein gemaakt (gewoon in de blender en gedwangvoedert en hij is er bijna volledig door.

Man wat een vodje dat nog was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een aantal keer meegemaakt dat een konijn gas had en een temperatuur van 36.5, ik heb ze er allemaal bovenop gekregen met een kruik, medicijnen en veel masseren.

Bij hun kwam de gasaanval overigens van een verstopping en toen die opgelost was hadden ze geen problemen meer

Ik zal duimen dat Tos snel opknapt.

Dankje:) zo ziet het er hier ook naar uit hoop dat die verstopping snel op lost. Wat heb jij toen tegen de verstopping gedaan?

Tis overigens roeien met de riemen die ik heb, thuis had ik allerlei andere dingen nog kunnen doen kaar op een camping ben je toch een beetje aan handen gebonden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij toevallig heel erg in de rui ?

Hier is een konijntje toegekomen dat zo in de rui zat dat zijn darmpjes vol haar zat . Ik zeg dus duidelijk zat.

Zelfs in zijn laatste keutels had zijn baasje haren ontdekt.

Wij zijn hem volop beginnen masseren en dan een 5 à 8 zonnebloempitten. Heb hem ook een soepje van Postelein gemaakt (gewoon in de blender en gedwangvoedert en hij is er bijna volledig door.

Man wat een vodje dat nog was...

Hij zelf was er met een dag of 2 compleet doorheen, maar zn vriendinnetje sit er al ongeveer 3/4 maanden mee te zeulen. Denk dat het van haar af komt dat zn darmen vol met haar zitten. Wat is postelein en waar kun je dat krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje:) zo ziet het er hier ook naar uit hoop dat die verstopping snel op lost. Wat heb jij toen tegen de verstopping gedaan?

Tis overigens roeien met de riemen die ik heb, thuis had ik allerlei andere dingen nog kunnen doen kaar op een camping ben je toch een beetje aan handen gebonden

Voornamelijk de medicijnen geven die jij nu ook geeft en kleine beetjes dwangvoeren. Daarnaast gaf ik ze ook een klein beetje olie. Verder is bewegen en masseren heel belangrijk. En goed warm houden met een kruik en eventueel een dekentje.

Het is inderdaad roeien met de riemen die je hebt nu. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voornamelijk de medicijnen geven die jij nu ook geeft en kleine beetjes dwangvoeren. Daarnaast gaf ik ze ook een klein beetje olie. Verder is bewegen en masseren heel belangrijk. En goed warm houden met een kruik en eventueel een dekentje.

Het is inderdaad roeien met de riemen die je hebt nu. Sterkte!

Wat voor olie? Want hier staat alleen olijfolie maar dat lijkt me niet zo handig..

Bedankt voor de tips we doen ons best om m er doorheen te sleuren!

Die carprofen, mag die echt maar om de 12 uur gegeven worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Postelein is een "verloren" groente - kruid dat een helende werking heeft bij verstopping en urineklachten.

Zowel bij mens en dier is de werking bewezen.

Natuurlijk bleven wij ook de medicatie verder geven die hem was voorgeschreven door de dierenarts.

Wast hij zijn vriendinnetje die nog in de rui is dan kan hij daar ook daardoor last van hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu? Die temperatuur waar Dollie het over heeft is echt ENORM belangrijk. Bij een ondertemperatuur kunnen de organen gewoon niet goed werken en krijg je de verstopping er nooit uit. En met je eigen lichaamstemperatuur red je het niet want 37,5 is echt het minimum van een konijn. Daaronder hebben ze ondertemperatuur. Sommigen houden zelfs 38 graden aan als minimum.

Ik geef altijd een combinatie van pijnstilling, cisaral en metocloral (primperid). En blijven masseren en ik dwangvoer niet bij een verstopping of gas in de maag. Die maag is al zo vol...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .