Ga naar inhoud

Konijn laten inslapen of niet?


bino&dido

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb echt een moeilijke keuze te maken. Wellicht kunnen jullie mij nog advies geven, wat zouden jullie doen?

Mijn Konijn Bino is 4 jaar oud en heeft chronisch snot. Nu is hij ongeveer een maand ziek, hij viel opeens om.

Ben met hem naar de dierenarts geweest en er zaten korstjes in zijn oren. Dus zalf gekregen om de korstjes los te weken en na een week ben ik weer terug naar de dierenarts gegaan omdat er niets veranderde. Op dit moment at hij nog steeds goed, maar was wel afgevallen sinds zijn laatste bezoek aan de dierenarts.

Toen heeft de dierenarts zijn oren schoongemaakt en gezien dat het trommelvlies stuk was. Dus medicijnen mee gekregen en deze 10 dagen gegeven. Echter veranderde er niet heel veel.

Een dag nadat de medicijnen op waren begon hij nog erger om te vallen en ook te tollen. Ik ben verder gaan zoeken op internet en dacht dat hij wellicht E-cuniculli heeft. Ben met Fenbendrops begonnen sinds afgelopen donderdag. Maar het tollen word nog niet minder, vanochtend heeft hij toch denk wel 10 aanvallen gehad. Ook gaat hij nu minder eten, als ik appel of wortel geef gaat hij soms nog wel eten, maar niet meer zo als eerst.

Ik vraag mijzelf op dit moment af wat ik aan het doen ben. Het konijn heeft al chronisch snot en op dit moment voelt hij zich niet echt best als hij niet meer weet wat onder of boven is. Ik weet niet of hij pijn heeft. Ook weet ik niet of de ziekte nog te overwinnen is.

Zelf wil ik hem natuurlijk niet kwijt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ten eerste wat voor medicatie geef je allemaal aan het konijn?

Bij EC moet je 28 dagen Fenbendrops geven en je ziet soms pas na twee weken verandering. Echter die korsten in de oren klinkt als mijt of iets dergelijks. Heb je daar iets voor gekregen? Want ik lees dat je alleen zalf kreeg om de korsten los te weken.

Middenoorontsteking kan het heel goed zijn. Ik heb een konijntje dat oor onsteking had en die heb ik drie maanden lang antibiotica moeten geven omdat het maar niet over ging.

Misschien moet je ook eens kijken naar de plek waar je konijn staat. Staat hij in de toch? Mijn konijntje kreeg daar oorontsteking van. Een raam dat open stond. Snot kan ook ontstaan door toch. Als je de plek veranderd waar het konijntje staat zal het mogelijk ook meehelpen. Sowieso is het handig om antibiotica te geven als je behandeld tegen EC.

Misschien is hij misselijk van dat tollen en heeft even geen eetlust. Geef je ook pijnstilling? Metacam of Novacam kan je als beste geven, maar dan wel de dosering voor konijnen, want over het algemeen is het voor honden of katten.

Ik denk dat je ook het beste naar een konijnkundige dierenarts kunt gaan, want uit jou verhaal haal ik geen wijze woorden van je dierenarts behalve dat hij een zalfje geeft voor korten in een oor.. alsof dat wat helpt tegen het omvallen. Hier op bunnybunch kun je zoeken naar konijnkundige dierenartsen bij jou in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts waar ik heen ga word als konijnkundig aangeschreven, hoewel ik daar dus aan twijfel.

Ik snap dat de fenbendrops 28 dagen gegeven moeten worden, maar als mijn konijn 28 dagen lang nog 20 aanvallen per dag krijgt zal dit niet echt fijn voor hem zijn.

De dierenarts had inderdaad ook middenoorontsteking gezegd maar de symptomen van het tollen en ook met zijn ogen heen en weer bewegen horen daar niet bij.

Mijn konijnen leven eigenlijk buiten, ik heb alleen hem naar binnen gehaald omdat hij zichzelf zou bezeren buiten. Nu zit hij in een klein binnenhok met handdoeken.

Ik geef verder geen pijnstilling, ik zou ook niet weten of hij pijn heeft. Hij heeft heel lang echt super goed gegeten en was gewoon alert alleen hij viel af en toe om. Ik zou wellicht weer antibioticum kunnen geven maar vraag me gewoon zoiezo af of het allemaal nog wel zin heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet te geloven spellen kan ik ook al niet meer door de warmte..ik bedoel tocht! ..zucht en dan maak ik verderop nog een keer die fout.

Eetlust verminderen kan ook komen door de warmte.. of door pijn inderdaad. Tollen is normaal.. het is heel naar om te zien. Dat deed mijn nijn ook. Gelukkig hoefde ik haar niet beet te pakken voor medicatie en gaf ik alles via het voer. Want ze stribbelt heel erg en dan verliest ze haar balans ook. Misschien moet je je konijntje even in een wat kleinere ruimte doen met wat kussentjes enz zodat je konijn steun kan krijgen of zich minder snel bezeerd. Niet zo snel opgeven hoor.. gewoon een goede dierenarts vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou tollen is juist wel een symptoom van middenoorontsteking. Noellie mijn konijntje draaide weg met haar oogje.. dit vanwege de duizeligheid. Ze rolde soms door de hele ren door. Ik vond het zo eng dat er ook een flits door mijn hoofd ging van ik wil dit niet!! Maar ze is nu weer een vrolijk blij konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb jij gedaan aan het middenoorontsteking dan? Ik had novadox, dit heb ik 10 dagen gegeven.

Op dit moment heeft hij heel de tijd zijn hoofd scheef en krijgt dus aanvallen waarbij zijn pupillen hard en heen en weer bewegen. Ik had ook gedacht het hok meer op te vullen maar het is hier al 28 graden binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je moet doen, kan niemand je zeggen natuurlijk. Ik denk dat je vooral op je gevoel af moet gaan (sorry voor de cliché) en eventueel met de dierenarts moet overleggen. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je de vraag stelt en ik denk dat ik na een maand ziekte bij een konijn met chronisch snot ook niet te lang meer door zou gaan. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik voor de 2de keer bij de dierenarts kwam wou hij hem al laten inslapen. Echter kon ik dit toen niet, Bino was nog aan het rond huppelen en at nog prima.

Echter ben ik nu meer aan het twijfelen, idd na een maand. Zelfs als hij dit nog gaat overleven, blijft het een konijn met snot die volgende week weer middenoorontsteking kan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Christaaa zei niemand kan je zeggen wat je moet doen je moet op je eigen gevoel af gaan... maar je zegt net t blijft een konijntjeet chronische snot dat volgende week weer een middenoorontsteking kan hebben. Mijn mening alsje zo denkt kun je beter geen beestje nemen en al helemaal geen konijn... elk konijn kan ineens een gasbuik krijgen, haakjes of de kiezen of iets anders. Dat geld ook voor andere dieren maar ook voor mensen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet voor jezelf uitgaan of je het leven nog konijnwaardig genoeg vindt. De een hakt al heel gauw de knoop door met een spuitje, terwijl anderen tot het uiterste gaan (en het konijn er soms wel, maar soms ook niet bovenop helpen). Maar jij bent het baasje en moet het zelf gaan beslissen, hoe moeilijk het ook is. Wij kunnen wel van alles gaan roepen maar zien het diertje niet en ondanks dat we hier allemaal gek op konijnen zijn, hebben we er natuurlijk niet de band mee die jij met Bino hebt.

Niet uitgaan van het gevoel dat je m zo gaat missen, want dat is hartstikke logisch. Uitgaan van het gevoel dat je het allerbeste voor Bino wilt. Als je denkt dat hij weer beter wordt: vooral doorgaan. Denk je: nee, dit kan niet meer. Dan weet je ook wat je gevoel zegt wat je moet doen. Hoe moeilijk het ook is.

Denk er rustig over na en laat je hart spreken (met een klein beetje verstand natuurlijk). Heel erg veel sterkte met het maken van je beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Femmeke: Ik hou zeker wel van mijn dieren. Daarom vind ik de beslissing ook zo moeilijk.

Bino moet heel veel ziektes overwinnen omdat hij chronisch snot heeft. Hij is erg vatbaar voor alles wat langskomt en ook de snot zelf is niet prettig aangezien hij het vaak benauwd heeft.

Ik zeg ook gewoon eerlijk, bij een gezond konijn zou ik verder gaan dan bij een konijn dat eigenlijk al ziek is. Maar ik denk niet dat ik daarom geen dieren mag hebben.

Ondertussen ben ik al meer dan een maand bezig en ligt mijn lieve konijn er zo bij (als hij geen aanval heeft):

attachment.php?attachmentid=69852&d=1374586500

aangepast door bino&dido
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zo moeilijk om te beslissen wat ik nog konijnwaardig vind. Gewoon omdat je niet weet of dit tijdelijk gaat zijn of nog zoveel dagen of zelfs weken gaat duren. Die aanvallen zijn echt verschrikkelijk om te zien, dan doet hij zichzelf ook pijn. Ook weet ik niet of hij ooit nog terug kan naar zijn vriendjes of dat hij te vatbaar is om buiten te leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bino kreeg net weer een lichte aanval, alleen het filmpje kijken als je er tegen kan. De meeste aanvallen zijn erger dan deze. Hij had zichzelf vrij snel weer rechtop.

>http://www.youtube.com/watch?v=rUIwYX_p7gI&feature=youtu.be

aangepast door bino&dido
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg ook gewoon eerlijk, bij een gezond konijn zou ik verder gaan dan bij een konijn dat eigenlijk al ziek is.

Dat lijkt mij heel reëel!

Als ik de foto zie en van jou hoor dat het al een maand zo slecht is, is mijn eerste gedachte dat ik niet verder zou gaan. Dit is echter nu stoer gezegd en inmiddels weet ik uit ervaring hoe lastig het is. Vorig jaar is 1 van mijn konijnen overleden aan een luchtweginfectie. Het arme ding was zo benauwd! Ik heb nog altijd spijt dat ik hem niet zelf heb laten gaan. Ik vond de stap op dat moment te moeilijk. Ik denk dat 'wij konijnenbaasjes' de neiging hebben om te laat naar de dierenarts te stappen om een dier in te laten slapen. Je houdt toch altijd hoop. Maar als je besluit dat het genoeg is, dan denk ik dat je echt geen rare beslissing maakt. Bovendien doe je het toch uit liefde voor je dier? Dus als jij denkt dat het genoeg is geweest, dan is dat de juiste beslissing. Als jij denkt dat je het nog een paar dagen aan wilt kijken en je denkt dat hij niet te veel lijdt, dan is dat de weg om te bewandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn kreeg Enrofloxoral. Pijnstilling en ik behandelde haar ook met Fenbendrops. Eerlijk gezegd klinkt dat met de pupil heen en weer gaan wel heel erg op EC. Je konijntje ligt er wel heel sneu bij.. ik kan ook niet voor je zeggen wat je moet doen. Ik kan wel zeggen dat ze met EC of middenoorontsteking er al heel snel zielig bij liggen en het voor het baasje ook heel erg zwaar is om dat aan te zien. Ik heb in elk geval de informatie gegeven hoe ik destijds mijn konijntje met middenoorontsteking behandeld heb.. Ik wens je veel sterkte met je zorgenkindje en met welke keus je ook maakt. Dit soort dingen zijn altijd naar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het filmpje kijk, vind ik het leven van Bino niet echt meer konijnwaardig. Maar ik zou toch eens proberen te behandelen. Die aanvallen zullen misschien wel minderen. Maar (nu ga ik echt voor me eigen spreken en wat ik zou doen in dit geval) moest dit blijven en er is echt helemaal geen verbetering te zien dan zou ik het nijntje laten inslapen. Jij moet zelf uitmaken hoever je nog wil gaan, jij kent Bino het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Noellie 3 maanden enrofloxoral gegeven. Wanneer ik verbetering zag.. ik weet het niet meer zo goed. Het leek wel een eindeloos gebed, maar ze was vrolijk en blij en at als een gek en ze had een knuffeltje die ze verzorgde..die legde ze nog in een holletje.. hihi.. dus Noellie is niet te vergelijken met hoe jou konijntje erbij ligt. Ze hobbelde wat rond, was nog vrolijk en blij alleen viel af en toe omver en had haar koppie scheef. Daarom zeg ik ook dat dit mij ook meer op EC doet klinken. Bij EC duurt het wel even voor je verbetering ziet. Ik zou wel enrofloxoral erbij geven als je toch besluit verder te behandelen. En uiteraard opletten dat de darmen gewoon blijven werken. Ik kreeg bij Bailey met zijn EC dus Fenbendrops, enrofloxoral, metacam, cisaral en later methocloral omdat hij niet zo goed tegen cisaral kon. Dit was voor de darmpjes. Dwangvoeren als hij niet goed eet uit zichzelf. Het is een heel apotheek wat je bij je konijntje naar binnen moet werken.. ik had zelfs nog gevraagd om dexamethason injecties. Maar hier zijn veel dierenartsen meningen over verdeeld. Op de site wilhelminapark dierenkliniek werd het wel aangegeven. Die injecties gaan overigens niet samen met een bepaald medicijn..of dat nu pijnstilling of antibiotica was weet ik niet meer uit mijn hoofd.

Noellie had later een terugval waardoor het weer wat langer duurde hoor.. haar koppie was haast weer recht en ze deed weer alles zonder om te vallen.. maar toen had ik weer t raam open gehad..ik wist toen nog niet dat het daardoor kwam. Toen ze die terugval kreeg wist ik het dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och jeetje, wat moeilijk! :erf:

Ligt je konijntje echt de hele dag zo, of onderneemt hij nog wel eens iets? (Regelmatig lekker rondhuppen, de boel verkennen, even wat eten, etc.)

En hoe gaat het met de medicijnen geven; is dat een strijd, of neemt hij het gemakkelijk in? Soms kan dat ook een indicatie zijn; ik heb ooit een ratje gehad met epilepsie, en hij vond de medicijnen heerlijk. Knaagde heel het spuitje af. Op een avond wilde hij opeens niet meer, toen wist ik eigenlijk al dat hij niet meer wilde en het einde nabij was. (Dat einde was de volgende ochtend het geval.) Nu zijn de meeste medicijnen niet lekker, dus als het altijd al een strijd is geweest is het wat moeilijker te bepalen of je konijn echt niet meer wil. Maar ja, dan kun je je ook afvragen of dit leven zo al die strijd met (vaak vieze) medicijnen nog wel waard is...

Mocht je konijntje zich hier toch doorheen weten te knokken, dan zou ik hem in elk geval wel binnen houden. (Met zijn maatje erbij, als dat kan.)

maar met zulke aanvallen...en als dit nog een lichte is......pfoe. Ik kan niet zeggen wat je moet doen, die beslissing ligt echt bij jou, hoe zwaar dat ook is. Diep van binnen zal je al een besluit genomen hebben denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste dagen loopt hij nog wel af en toe een rondje. Het is natuurlijk ook erg warm op het moment, maar merk wel dat hij minder actief word. Ook probeer ik hem iedere dag even in de ren buiten te laten.

De medicijnen geven is niet echt een strijd, hij vind het wel prima. De novadox vond hij echt lekker.

Zijn maatjes binnen houden is geen optie, ze hebben buiten een ren van 16 vierkante meter. Zijn maatjes zijn een hollander en een franse hangoor van 5 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .