Ga naar inhoud

HELP! Gehoor beschadigd?!


Snufie0301

Aanbevolen berichten

Onzin, t beestje is al oud en heeft volgens mij geen vriendje die zn oren schoon kan houden? Lijkt me logisch dat ie dan wat smeer ontwikkeld.

Bij mensen hoeft t ook geen oorzaak te hebben trouwens, ik ken iemand die elke 3 maanden zn oren uit moet laten spuiten omdat ze vol zitten, en die mankeert veder niets aan zn oren, maakt gewoon veel oorsmeer aan wat er niet vanzelf uit komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 122
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Tja sorry heb maar stage gelopen bij een huisarts, die ook tegen het regelmatig uitspuiten van de oren is, gewoon omdat een oor met smeer zichzelf in stand moet houden idd. er zijn uitzonderingen dat heb je altijd maar ik durf te zeggen dat bij minimaal 90% een medische oorzaak erachter ligt, maar goed ieder zijn mening en ik heb helaas mijn opleiding niet kunnen afmaken want dan had ik per definitie alles kunnen uitleggen, nu weet ik alleen wat ik op mijn stage geleerd heb Qua uitspuiten van de oren dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan ook 'Mobiele dierenartsen', die hebben geen vaste praktijk maar een bus, en komen langs huis. (En zijn vaak wat goedkoper, want ze hoeven geen pand te betalen.)

Ik heb zelf geen ervaring hiermee, dus kan je niks vertellen over de kwaliteit (hoewel het wel gewoon mensen met een universitair diergeneeskunde diploma zijn hoor!) maar misschien bestaat er in jouw omgeving ook zoiets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA zei dat we het spul een weekje moeten gebruiken, en mijn ouders hebben zich vastgeklampt aan die uitspraak, ze gaan niet eerder naar de DA.

Luister nu maar naar je ouders, als je nog veel blijf zeuren dan zeggen ze traks dat ze helemaal niet meer gaan. Laat je net opjutten door de mensen hier, zo kom je alleen maar in de problemen!

Edit: zie net dat je vanavond toch gaat, succes.

aangepast door Cupcake82
Link naar reactie
Delen op andere sites

Luister nu maar naar je ouders, als je nog veel blijf zeuren dan zeggen ze traks dat ze helemaal niet meer gaan. Laat je net opjutten door de mensen hier, zo kom je alleen maar in de problemen!

Edit: zie net dat je vanavond toch gaat, succes.

Sorry...Opjutten!? Snufie301, komt hier voor advies en die kun je krijgen hier, noem ik niet opjutten, ja het kan idd soms heftig overkomen maar omdat nu opjutten te noemen?

daarbij ik zou als ik een ouder was juist het super vinden en respect hebben dat mijn zoon/dochter zo de verantwoordelijkheid neemt voor het beestje, lijkt me een logischer reactie, maar wie ben ik?:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee en wat dan nog? Ik voor mezelf weet wat ik zou vinden als mijn kind zo zou opkomen voor hun beestje, misschien omdat ik ook zo in elkaar steek, dat kan, ik zeg ook alleen mijn mening, dat jij er anders overdenkt prima hoor, je bent verantwoordelijk voor een beest, die kan niet net als ons zelf naar de dokter...(Ik sprak toch in de IK vorm en niet voor andere mensen?)

aangepast door Gridje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even dit topic niet bij gelezen en tig pagina's lang.

Ik heb een konijnenopvang en elk konijn waar het oorsmeer zo zichtbaar is heeft een ontsteking of last van oormijt. Nu heb ik daar zat middeltjes voor op voorraad, maar ik laat deze konijnen ten alle tijden eerst controleren bij de dierenarts of het trommelvlies nog heel is. Waarom, omdat als je er iets in spuit het rechtstreeks naar het hoofd gaat met alle gevolgen. Je doorboort het niet zomaar met het spul zelf, maar het kan wel gebeurd zijn door een ontsteking of mijt, echter is het dan meestal wel vaak erger met het oor gesteld. Persoonlijk ben ik liever 10 keer te voorzichtig dan te onvoorzichtig, we hebben het wel over een opening in het lichaam die dichtbij de hersenen staat.

Echter tot op heden gaat het dus prima dus de kans dat het trommelvlies is aangetast is klein. Dus in deze zou de TS eventueel door kunnen gaan met de behandeling, echter heb ik het idee dat hij het niet toe past zoals moet.

Je moet het oor helemaal vullen en daarna het oor goed masseren zodat het vuil los komt. Ook de gelegenheid geven de kop te schudden zodat het vuil/mijt/oorsmeer los komt. Dat kan je eventueel opvegen met een watje. Geen wattenstaafjes gebruiken die kunnen te diep de gehoorgang in gaan en zijn niet nodig als je het toe past op de juiste manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin, t beestje is al oud en heeft volgens mij geen vriendje die zn oren schoon kan houden? Lijkt me logisch dat ie dan wat smeer ontwikkeld.

Bij mensen hoeft t ook geen oorzaak te hebben trouwens, ik ken iemand die elke 3 maanden zn oren uit moet laten spuiten omdat ze vol zitten, en die mankeert veder niets aan zn oren, maakt gewoon veel oorsmeer aan wat er niet vanzelf uit komt.

Sorry, maar hier ben ik het zo niet mee eens. Een konijn is alleen prima in staat om z'n eigen oren schoon te houden. Toen ik vroeger (wist ik toen veel....) een konijn alleen had zitten, had die nooit vuile oren, ook al was ze oud. En een maatje kan volgens mij niet zo diep komen als dat ze zelf doen met de achterpoten.

Snuffie0301

Ik hoop dat je alsnog met je konijn naar de dierenarts gaat, wel heel fijn dat je vader 50/50 wil doen. En misschien is het achteraf om niks, (dat weet je maar nooit) dan is het tenminste wel GOED bekeken en dan ben je van je onzekerheden af. Want je maakt je soms helemaal gek met al je angsten (en dat is wel begrijpelijk, alleen voor jou totaal niet fijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

de DA zei dat als er indd een scheur in de trommelvlies zit, het konijn allang dood zou zijn of dat hij allang verlamd zou zijn, ik vroeg: ik heb gelezen dat als er een scheur in de trommelvlies zit, en ik die zalf er in deed, hij dood zou kunnen gaan, of verlamd zou kunnen raken, alleen dat was al 2 dagen geleden, zou dat nog steeds kunnen gebeuren? Zij zei: Nee, dan was het wel eerder gebeurt.

Ik hoef dus niet meer bang te zijn dat er een scheur in de trommelvlies zit en hij dood gaat of verlamd raakt, alleen nog voor een oorontsteking, maar dat is te genezen zei ze.

Maar ik ga even een andere DA bellen, voor zekerheid, dus niet dat mijn konijn vanavond verlamd raakt en/of dood gaat en dat ik gerust kan slapen.

BTW, ik ga morgenavond 19:00 langs voor een controle, da's niet te laat toch? Want een trommelvlies scheur is nu bijna helemaal uitgesloten. Want als hij een trommelvlies scheur had was hij: doodgegaan of verlamd geraakt of hij had een ontsteking gekregen.

De DA zegt dat als hij een trommelvlies scheur had, hij allang was doodgegaan, of verlamd was geraakt, of een ontsteking had gekregen vanaf het moment dat ik het zalf er in deed. En dat het niet meer zou gebeuren. Nu is het zo dat ik niet weet of hij een ontsteking heeft, dus dat een trommelvlies scheur niet helemaal is uitgesloten. Als hij geen ontsteking had, dan was de trommelvliesscheur ....

weetje, laat ik stoppen met zorgen maken, morgenavond ga ik langs, en dan zijn al mijn zorgen poef weg. Mijn enige zorg is alleen dat hij tussen de tijd van nu tot morgen avond 19:00 verlamd raakt of dood gaat. Alleen de DA sluit dat uit.

aangepast door Snufie0301
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus eigenlijk:

Dit is kort gezegd wat de dierenarts antwoordde: Als er een scheur zat in de trommelvlies, en ik deed de zalf er in, zou hij al eerder doodgegaan zijn, of verlamd zijn geraakt.

Een midden en binnen oorontsteking is gewoon hetzelfde als een normale oorontsteking. Dus niet dat als er oorsmeer is, het een normale ooronsteking is, en als er een scheur in de trommelvlies zit, er een midden of binnen oorontsteking is, maar dat je gewoon dezelfde ooronsteking krijgt.

Dus dit betekent: Ik hoef niet bang te zijn dat hij vanavond nog dood gaat of verlamd raakt, en een oorontsteking is te behandelen :D.

Maar ik ga nog een andere DA bellen om te vragen of het indd waar is dat hij anders al eerder dood was gegaan of verlamd was geraakt.

Btw, de behandeling kost 29 euro. er waren goedkopere, maar ik had per ongeluk de afspraak al gemaakt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, mijn beltegoed is bijna op, dus ik denk dat ik even niet meer ga bellen. Volgens de eerste DA hoef ik me geen zorgen te maken dat 'ie nu nog dood gaat, de 2e DA weet het niet zeker, hij moet daarvoor in het oor kijken. Dus kunnen jullie er wat over zeggen? De zalf was voor het eerst 2 dagen geleden toegediend, en het konijn eet goed, drinkt goed, keutelt goed, is energiek, dus het lijkt me niet dat hij nu opeens doodgaat of verlamd raakt? Of is dit een opleving? die je krijgt vlakvoor je dood gaat? :O

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar geen zorgen meer maken dus? Want morgen wordt eventueel zijn oorontsteking behandeld (dus als die er is.) En hij zal niet doodgaan of verlamd raken zei de DA als dat tot vandaag nog niet gebeurt is. Dus morgen gewoon naar de DA, een eventuele oorontsteking word behandeld, en een eventueel gat in de trommelvlies, maar tot morgen haalt ie het zeker toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oja, 1 vraagje: Als ik dus dat zalfje in een gescheurde trommelvlies goot, dat heeft geen effecten op het gehoor? Alleen als ik met een wattenstaafje/lucifer te ver in het prik? Maar ik heb alleen de oorschelp schoongemaakt.

Kan iemand eerst deze vraag beantwoorden? Want dit vind ik wel een belangrijke, dan weet ik zeker dat er niks met zijn gehoor mis is, omdat ik al weet dat een ontsteking te genezen is en dat hij volgens de DA niet meer dood zal gaan of verlamd zal raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben even kwijt waarom je sowieso denkt dat er een scheur in zit, zou je dat nog een keertje kunnen vertellen? Want uit je openingspost begreep ik dat je de buitenste rand van de oorschelp voorzichtig hebt schoongemaakt en nu bang bent dat je het trommelvlies hebt gescheurd. Het trommelvlies scheurt echt niet zomaar, lijkt mij, het konijn krabt zijn oren met meer geweld dan dat jij (denk ik) de oren hebt schoongemaakt, dus het lijkt me erg sterk dat je schade hebt aangericht. Dus als je twee dagen geleden dat zalfje bent gaan gebruiken, en je merkt niets aan je konijn, is er niets gescheurd en haalt hij echt de nacht wel. En verder zou ik zeggen: ga gewoon naar de DA (ga je al, dus dit advies is een beetje zinloos) want wij kunnen vanaf het internet echt maar beperkt helpen. Wij zijn geen dokters en kunnen je konijn niet zien. Dierenwinkels hebben een belang van producten verkopen en winst maken, daar moet je altijd rekening mee houden als je daar advies krijgt. Echt waar, de DA kan je het beste advies krijgen, en ja, dat kost even wat, maar het is echt het beste voor je konijn.

En voor wat betreft je vraag: ja, als je een vloeibaar iets in een oor met een gescheurd trommelvlies laat lopen, kan dit schade aanrichten, meer dan enkel effect op het gehoor, lijkt mij. Maar rustig aan, konijnen zijn ook weer niet zó breekbaar, dus niet zoveel stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .