Ga naar inhoud

HELP! Gehoor beschadigd?!


Snufie0301

Aanbevolen berichten

Dierenkliniek Korte Akkeren

Emmastraat 29

2802 LA Gouda

Tel: 0182-518995

Deze dierenarts zei:

Je moet een weekje elke dag even wat zalf erin doen. Dan zal de oorsmeer weg moeten zijn. Is dat nog steeds niet het geval, dan moet je langskomen.

Ik zei toen: Is Sire clean ear schadelijk.

Zij zei: Nee, het is niet schadelijk, behalve als de trommelvlies open staat. Ik vroeg: Hoe groot is de kans dat de trommelvlies open staat? Zei zegt: Niet zo groot hoor, je kan het er gewoon gerust in doen.

Ik vroeg: En als ik in de oorschelp met een watje zit, is dat schadelijk?

Zij zei: nee, dat is het niet.

Dus ik moet elke dag even wat van dat zalfje er in doen volgens haar, en als het na een weekje nog niet over is, zou er een ontsteking kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 122
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb net nog een keer gebeld om te vragen hoe een konijn zou reageren als de trommelvlies open staat, zij zei dat hij dan overmatig zou gaan krabben en aan het oortje zit, bij mij ging hij eerst schudden en daarna zat hij er wat aan, maar toen zei ik tegen haar: Hij laat wel soms zijn oortje wat meer naar achteren staan: Zij zegt: dat kan door de oorsmeer komen, of door de zalf. Dus volgens haar moet ik nog steeds gewoon elke dag wat spul er in doen. Zal ik het doen? Want ik ben toch bang dat de trommelvlies openstaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja,..

Als ik voor mezelf spreek, dan zou ik als ik jou was naar de dierenarts gaan. Want zoals de dierenarts zegt, er is een kans dat het trommelvlies is gescheurd, al is die kans klein.

Tijdens een consult kan de dierenarts even kijken hoe het trommelvlies eruit ziet, en dan weet je het zeker en hoef je je geen zorgen meer te maken.

Dat is wat ik zou doen, maar dat is persoonlijk. Ik zou het zelf graag zeker willen weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit toppic met redelijk wat ongeloof zitten lezen, ik vind dat een groot deel van jullie zich zou moeten gaan schamen. Zo te lezen is de TS nog maar jong, en jullie maken t arme ventje (?) helemaal in paniek met al dat gepush om hem naar de dierenarts te sturen! Als zijn ouders nou NEE zeggen, ga je toch niet tegen een kind roepen dat ie MOET! Kun je je voorstellen hoe een kind in de stress raakt als iedereen roept maar je ouders zeggen dat t niet mag?! Ik zou me hier als moeder enorm boos over kunnen maken, als mijn kind zo gepusht zou worden door totaal onbekenden op een forum!

Denk dat t allemaal wel mee zal vallen met t konijntje, hij heeft keurig een voor konijnen goedgekeurd middel gebruikt, heef zich aan de dosering gehouden en het met een watje schoongemaakt.. Wat kan daar nou mis mee gaan!! Kom op zeg, Jeffrey gewoon even zijn oortjes in de gaten blijven houden, er is vast niets aan de hand. Als het er echt vies uit gaat zien omdat het ontstoken is zullen je ouders ook wel in zien dat de dierenarts nodig is. Op de foto zie ik niet veel verontrustends, al kan ik niet ver in het oortje kijken zo vanaf de foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Gondolin. :)

Het geeft jezelf zoveel meer rust als je even langs gaat. Daarbij weet je dan dat het trommelvlies wel of niet gescheurd is, dus zit je straks niet met echt grote problemen. En wellicht kan je DA (ga dan wel naar eentje die je later gebeld hebt, niet die eerste) ook even laten zien hoe je alles het beste schoon kunt maken.

Een consult kost 30 euro, dat kun je desnoods zelf betalen, als je ouders het te duur vinden? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit toppic met redelijk wat ongeloof zitten lezen, ik vind dat een groot deel van jullie zich zou moeten gaan schamen. Zo te lezen is de TS nog maar jong, en jullie maken t arme ventje (?) helemaal in paniek met al dat gepush om hem naar de dierenarts te sturen! Als zijn ouders nou NEE zeggen, ga je toch niet tegen een kind roepen dat ie MOET! Kun je je voorstellen hoe een kind in de stress raakt als iedereen roept maar je ouders zeggen dat t niet mag?! Ik zou me hier als moeder enorm boos over kunnen maken, als mijn kind zo gepusht zou worden door totaal onbekenden op een forum!

't 'Arme ventje' (..... :s ... hij is 13, geen 3. Kinderen van 13 zijn best kwetsbaar, maar niet totaal hulpbehoevend of weerloos hoor...) komt hier op een forum om advies te vragen. Dat advies wordt gegeven, maar hij probeert liever redenen te vinden om niet te hoeven gaan.

En ik snap wel dat hij dat doet, want tegen je ouders ingaan is op het punt van dierenartsen echt lastig (ik heb die ervaring ook..), maar daarom mijn idee om dan zelf het consult te betalen. Dan moet je misschien nog wel even goed op je strepen gaan staan, maar dan is de kans dat je naar de DA mag al een stuk groter.

De reacties hier zijn soms wat fel, toegegeven, maar het is ook wel om moedeloos van te worden hoe vaak er alleen blij gereageerd wordt op dingen die goed in het straatje van de TS passen.... (Dus niet alleen dit topic of deze TS, maar in het algemeen.)

Denk dat t allemaal wel mee zal vallen met t konijntje, hij heeft keurig een voor konijnen goedgekeurd middel gebruikt, heef zich aan de dosering gehouden en het met een watje schoongemaakt.. Wat kan daar nou mis mee gaan!! Kom op zeg, Jeffrey gewoon even zijn oortjes in de gaten blijven houden, er is vast niets aan de hand. Als het er echt vies uit gaat zien omdat het ontstoken is zullen je ouders ook wel in zien dat de dierenarts nodig is. Op de foto zie ik niet veel verontrustends, al kan ik niet ver in het oortje kijken zo vanaf de foto.

Er kan juist vanalles mis gaan, dat is het punt....

In dit geval kán het trommelvlies gescheurd zijn, en dan mag je medicijn nog zo goedgekeurd voor konijnen zijn, en je watjes nog zo zacht; het veroorzaakt dan meer leed dan het wegneemt.

Even de oren na laten kijken kost echt geen vermogen, dus waarom niet even langs de DA? Desnoods dus voorstellen om het zelf te betalen. Dat betekent dan misschien even sparen en dan elke keer een beetje terugbetalen, maar 30 euro is ook voor iemand van 13 niet onoverkomelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind 30 euro voor een consult nogal veel. Er zijn meer dierenartsen waar het vast wel goedkoper kan. Ik heb zelf al jaren konijnen, maar nog nooit een smerig oor gezien. Dus het lijkt mij dat er iets niet klopt. Misschien kan het konijn er gewoonweg niet goed bij, dat kan ook nog. Want dat heb ik wel een keer meegemaakt bij een konijn. Die had z'n achterpoot gebroken gehad en die was flink stijf. Hij was zo op straat gevonden. In het begin heb ik zijn oor voorzichtig met een wattenstaafje schoongemaakt en na een tijdje toen zijn poot weer wat soepeler werd kon hij het zelf weer bijhouden. Maar het is daarna nooit meer vuil geweest.

Ik denk niet meteen dat de boel kapot is, maar er kan wel iets aan de hand zijn dat er meer smeer wordt geproduceerd. En om dan een middel te geven wat door een dierenwinkel is aangeraden.... volgens mij is de naam hier niet eens genoemd van dat spul??? Ik vind persoonlijk dat je met dat soort dingen niet zelf moet gaan freubelen als je er geen ervaring mee hebt.

Ik snap de discussie dat het lastig is met ouders die nee zeggen, maar als TS zich nu vreselijk veel zorgen maakt en de rust pas kan vinden als er toch even wordt gekeken door een dierenarts, dan lijkt mij dat toch de beste stap voor TS en ouders. Hopelijk willen ze dat ook doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het middel is sire clean ear. En de dierenarts zei dat het wel veilig is, behalve als de trommelvlies gescheurd was.

Dus ik ging even bellen om te vragen naar die trommelvlies, en die DA zei dat als de trommelvlies gescheurd was, hij zaterdag niet zou halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... daar schiet je ook niks op met zulke antwoorden. Kan jij niks aan doen hoor!! Je doet je best om te bellen, maar mensen geven wel rare reacties hoor.. alsof het maar een ding is, je houdt toch van je dier.... daarom bel je.. ik snap sommige dierenartsen niet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn punt was alleen: er wordt iets gevraagd en we geven antwoord.

Vervolgens is t steeds : ja maar

En dan ook ja maar de man van de dierenwinkel zei dit en op de verpakking staat dat.

Dan hoef je toch niks te vragen als je toch al hebt besloten hoe je het gaat doen?

Ik vertrouw dierenwinkels gewoon niet. Nu een dierenarts het zegt, nouja prima dan zal het zo zijn ;)

Dus sorry als het te hard was voor een 13 jarige, maar van dierenwinkel adviezen krijg ik de griebelegrabbels

aangepast door Charita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook duur hoor, zo'n consult. Echt balen. Ik heb helaas geen ouders meer die het betalen want ik woon op mezelf, dus als ik ga komt het ook allemaal uit eigen zak en dat vind ik echt niet leuk. Ik hoor inderdaad ook in de "30 euro is een week eten"-groep.

Maar ja, tegelijkertijd heb ik er zelf voor gekozen de verantwoordelijkheid aan te gaan, dus het is niet anders. En ik weet er zelf niet genoeg van om te kunnen zien of iets een normale nies of een snot-nies is bijvoorbeeld, dus ja... Dan ga ik.

Nogmaals, dat is een persoonlijke keuze, want vaak (meestal?) zal er ook niets aan de hand zijn en geef je eigenlijk geld uit voor niets, dus je kunt ook kiezen om niet te gaan. Maar ja, denk ik dan, weet ik veel, straks is 'ie opeens dood.

Wow, klinkt heftig Jeffrey :o ik hoop voor je dat het trommelvlies nog heel is. Weet je al wat je gaat doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff,

Ik heb het advies van de dierenarts opgevolgd, de DA zei dat ik het erin moest doen, ik heb het gedaan. Eerst wel goed nagedacht, kansen afgewogen enz. enz.

Zo heb ik het gedaan:

De kans dat er een scheur in de trommelvlies zit, is erg klein. Kleiner dan de kans dat mijn konijn ziek wordt doordat ik er geen zalf in doe. Ook de dierenarts zegt dat ik het erin moet doen. En een scheur in de trommelvlies, er is ook helemaal geen aanleiding voor dat, alleen een oorontsteking zou daarvoor kunnen zorgen, en die heeft hij niet.

En godzijdank is er niks gebeurt. Hij huppelt weer vrolijk rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar voor de rest ging het wel goed, want als de trommelvlies gescheurd was, zou het konijn toch een heleboel pijn hebben en als er van dat spul in komt, nog meer pijn hebben? En snufie liep wat met zijn hoofd te schudden, krabde aan zijn oor. En ging toen weer rustig zitten en zijn vacht wassen. Toen ik eten neerzette ging hij gelijk veel eten, en eenmaal in zijn hok was hij zo actief dat hij er uit probeerde te springen :P.

Wat me wel opvalt zijn 2 dingen:

1) Hij drinkt de laatste tijd niks tot weinig

2) De oorsmeer was na de eerste portie vandaag ong. weg, na de 2e portie zat er weer meer.

En nog een vraagje: Moet ik het ook in de rechteroor doen? Snufie vindt het helemaal niet fijn, en als het niet nodig is doe ik het liever niet. In zijn rechteroor zit ong. helemaal niks, misschien 1 of 2 korrels oorsmeer, niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga me voor het eerst mengen in deze discussie, maar ik lees al even mee. Ik heb nog nooit eerder oorsmeer gezien bij mijn konijntjes, dus ik weet eerlijk gezegd niet wat ik voor waarde kan toevoegen, maar ik zou goed letten op hoe je konijntje zich gedraagd. Als hij een gat in zijn trommelvlies heeft, moet je dat aan hem kunnen merken. Dus als hij niet overdreven veel krabt dan anders (en dan bedoel ik overdreven he, dus ga niet tellen, maar ga uit van wat je gewend bent, want anders zie je overal spoken) zou ik me niet al teveel zorgen maken. Daarnaast kun je zelf gaan dokteren en dierenartsen gaan bellen (wat heel goed is hoor, vooral het bellen van meerdere dierenartsen voor second opinion, goed gedaan) maar de dierenarts kan aan de telefoon niet zien hoeveel het is en hoe het eruit ziet.

Voor nu kan je het voor zover ik weet best proberen met die oordruppels, zeker als je konijn zich verder normaal gedraagd (hoe eet, drinkt en keutelt ie, is hij nog steeds vrolijk en energiek, hou dit een beetje in de gaten) maar als het niet weggaat of zelfs erger wordt, zou ik toch even bij een konijnkundige dierenarts langs gaan, om bovengenoemde argumenten.

Daarnaast houden konijnen er gewoon niet zo van als je aan hun oren zit of er iets ingooit. Mijn konijn had een keertje een wondje in zijn oor wat ik wilde schoonmaken met een vochtige tissue, nou nou, wat een gevecht zeg... Dus maak je geen zorgen als hij niet mee wil werken, het is juist niet zo goed als hij niets doet en alles wel best vind.

Ik heb het idee dat mijn bijdrage erg veel lijkt op wat al gezegd is, maar ik wou het toch maar even zeggen. Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hij eet de laatste tijd echt superveel blaadjes, dus dat verklaart het :). Maar soms stribbelt hij tegen als ik het zalf erin doe, en soms niet. Dus bijna alles is opgelost, ik maak me alleen nog zorgen omdat er vandaag weer meer oorsmeer bij is gekomen na de 2e portie. (Dus ik was dinsdag begonnen met de zalf, dus volgende week dinsdag hoort het over te zijn volgens de DA. Mijn vader heeft gezegt dat als het dan niet over is, hij hem naar de DA brengt en ook zelf alles betaalt :)). Over dat overdreven krabben, Hij krabt meestal dan een minuutje ofzo erg grondig. Nou, niet echt een minuutje, eerst even krabben, even stoppen, daarna weer enz. enz. Na een minuutje stopte hij dan. Dan schudt hij tussen door even zijn hoofd. En hij gaat weer lekker zitten om zichzelf te wassen. (Doet ie vaak :P)

Dus even een soort checklist, dat vind ik handig:

Eerst was ik bang dat zijn oor ontstoken zou worden, met de zalf zal dat niet gebeuren, en het is nu ook niet, geen van de symptonen komen overeen. dus: Check :)

Daarna was ik bang dat ik zijn gehoor had beschadigd doordat ik er zelf een beetje in gepeutert had, maar dat was alleen in de oorschelp, vandaag probeerde ik het ook even, alleen hij stribbelde zo tegen dat ik bang was dat ik met mijn vinger in zijn gehoorgang zou komen, dus niet verder ben gegaan, maar in de oorschelp is dus niet erg. Check :)

Daarna was ik weer bang dat het zalfje problemen zou veroorzaken, DA zei van niet, Check :)

Toen was ik bang dat het zalfje toch problemen zou veroorzaken doordat er een gat in de trommelvlies zit, maar dit is erg onwaarschijnlijk omdat dat meestal gepaard gaat met een ontsteking, en dat het konijn dan meestal (niet altijd, alleen deze kans is erg klein) veel pijn heeft. En gezien hij niet overmatig krabt, aan zijn oren zit enz. enz. lijkt me niet dat hij een gat in zijn trommelvlies heeft. Check :)

Nu is het dus afwachten, kijken of het oorsmeer vanzelf weggaat, maar als het niet weggaat, is het dan wel te behandelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu vraag ik me nog iets af, de eerste DA die ik belde vanwaar jullie zeiden dat 'ie niet goed was, zei dat ik het zalfje niet meer moest gebruiken, maar jullie zeggen allemaal + de dierenverkoper + de verpakking + de andere DA dat ik door moet gaan, want de gevolgen van het stoppen zijn toch erger dan de gevolgen van het doorgaan (Als die er zijn, misschien stopt het gewoon na een weekje)? Ennn: vandaag was er na de 2e portie weer meer oorsmeer, hij reageerde wel goed, maar er kwam wel wat meer oorsmeer? Zal ik gewoon een weekje wachten? of gelijk gaan bellen? Ik denk niet dat het echt erg is, want gisteren werd het wel echt minder, misschien moet ik gewoon een paar uur wachten... misschien moet het even intrekken. Ik probeerde het met een doekje om mijn vinger weg te halen, maar daar stopte ik toch maar mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien stopt het na een weekje, misschien na twee weken, misschien na een maand..... Je kan echt geen weken doormodderen met een zalfje van de dierenwinkel. (Volgens de verkoper vast wel, maar geloof me, de meeste verkopers weten niet meer over het middel dan wat er op de bijsluiter staat...)

Als je nu één keer met je konijn naar een konijnkundige dierenarts gaat, dan weet je de oorzaak van het oorsmeer, en kan de oorzaak behandeld worden. Daarnaast kan de dierenarts gelijk kijken of er een ontsteking is of niet, en kan hij bekijken of het trommelvlies nog heel is. En je kunt vragen of je konijn genoeg drinkt.

Schrijf al je vragen op een briefje en stel ze aan de dierenarts, hij zal je vast graag antwoord geven.

Dan zijn in één keer al je zorgen weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij haalt dat zalfje de oorzaak niet weg, en zal de oorsmeer juist blijven terug komen, voor mensen heb je ook van die zalfjes/sprays, maar het advies van huisartsen is gebruik het niet of alleen bij uiterste nood bij mensen is er ook altijd een oorzaak dat ze extreem oorsmeer aanmaken (ontstekingen e.d. daarvoor moet je ook naar de Huisarts toch?), want een oor moet zichzelf schoonhouden als je de bescherming weghaalt (de smeer) maakt het alleen vaker en meer smeer aan, ik zeg ga toch eind-e-lijk naar de KK-DA vind de oorzaak, en klaar ben je!

Soms kan het zooo simpel zijn:whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .