Ga naar inhoud

Opnieuw urinebrand


nalapuk

Aanbevolen berichten

Grrrr :grrrrrr:. Puk heeft een tijdje terug urinebrand gehad en dat is toen behandeld met antibiotica en panacur. De panacur is hij nu net een dag of 4 vanaf denk ik. Het ging hartstikke goed, huid is helemaal hersteld en hij was niet meer nat van onderen. Ik controleer hem echter nog dagelijks en net draaide ik hem om en ja hoor... pootjes weer vol urine.

Wat nu? Natuurlijk ga ik naar de dierenarts deze week maar ik ben heel benieuwd of dit vaker voorkomt dat urinebrand na behandeling gewoon weer terug komt? En wat kan dan nog de oorzaak zijn? Hij heeft een röntgenfoto gehad en hij had geen blaasgruis of blaastenen. Ik ben een beetje wanhopig dat het mischien iets is waar niets aan te doen valt, anders hadden de antibiotica en panacur wel moeten helpen... :erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat hij al langer dan vier dagen van de antibiotica is? Dus dan is een blaasontsteking wel een mogelijkheid. Pax heeft ook al twee keer urinebrand gehad t.g.v. EC maar er zat wel minstens een maand tussen voor hij weer een terugval had, geen vier dagen. Ik zou urineonderzoek even afwachten of daar wat uit komt. Vervelend zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks allemaal. Kontje is weer gewassen en ingesmeerd dus hij heeft hopelijk geen last. Ik baal zo enorm dat er hier in Apeldoorn geen konijnkundige dierenartsen zitten. Dat maakt het toch een stuk moeilijker om even naar de dierenarts te gaan. Nu moet ik weer naar Utrecht en dat is toch een hele onderneming waar ik vrij voor moet vragen etc. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shiiiiiiiiiiiit Nala heeft het ook zie ik vandaag :mad:

Dan vrees ik toch voor EC bij beiden, allebei tegelijk een blaasontsteking lijkt me te toevallig.

Maar Puk zijn kuur is net klaar, mag ik na een paar dagen weer opnieuw panacur geven? Ik geloof namelijk dat ik ooit gelezen had dat panacur bij langdurig gebruik schadelijk is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik had begrepen dat allebei een blaasonsteking best zou kunnen. Ze zitten toch wel in dezelfde ruimte en plassen op dezelfde plek. Daar zitten de bacterieën natuurlijk ook. Maar EC zou ook kunnen natuurlijk. Alhoewel het wel heel vaag is, zo vlak na de kuur. Ik heb geen verstand van vlak daarna door blijven gaan met de medicatie. Ik zou dat wel even overleggen met dierenarts. Sterkte en beterschapjes met je nijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks allemaal. Kontje is weer gewassen en ingesmeerd dus hij heeft hopelijk geen last. Ik baal zo enorm dat er hier in Apeldoorn geen konijnkundige dierenartsen zitten. Dat maakt het toch een stuk moeilijker om even naar de dierenarts te gaan. Nu moet ik weer naar Utrecht en dat is toch een hele onderneming waar ik vrij voor moet vragen etc. :(

Misschien kun je bellen of mailen voor advies? Als je zegt urinebrand zullen ze wel weten wat je bedoelt, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat heb ik inderdaad vandaag gedaan, even gemaild voor advies naar de kliniek. Heb er ook bij gezet dat ik ivm stress voor de nijnen en gedoe voor mezelf liever niet naar Utrecht kom tenzij het echt nodig is. Misschien kunnen ze in overleg met m'n dierenarts hier in Apeldoorn wel iets betekenen, dat zij haar daarin adviseren ofzo. Ik hoop het!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je me op de hoogte willen houden? Ik heb namelijk precies dezelfde vraag ;)

Ik wil je natuurlijk met alle liefde op de hoogte houden hoor daar gaat het niet om! Maar ik vind het wel handig te weten welke vraag je concreet bedoelt?

Als je bedoelt wat de oorzaak is van de urinebrand, dat kan bij jouw konijn natuurlijk een andere oorzaak hebben dan die van mij. Bij die van mij is bijvoorbeeld een röntgenfoto gemaakt waaruit bleek dat er geen sprake is van zand of stenen, maar dit kan bij jouw konijn weer wel zijn.

Of bedoel je de vraag of dierenkliniek Wilhelminapark een soort supervisie wil en kan geven over een dierenarts dichter bij je in de buurt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en nogmaals mijn vraag over panacur. Ik heb toen van de da een potje meegekregen en heb dat gewoon opgemaakt. Ik heb even terug geteld en Puk heeft nu 20 dagen panacur gehad. Ik geloof dat ik ooit gelezen heb dat ze niet meer dan 8 dagen panacur mogen? Waarom is dat? En wat is dan nu verstandig? Er zitten nu weer 5 dagen tussen waarin ik hem niets heb gegeven. Kan ik dan maar beter vanaf nu nog 8 dagen geven, of kan ik nu weer opnieuw beginnen en de 28 dagen vol maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 dagen is de max, en volgens mij heeft dat te maken met dat die duur in ieder geval nog veilig is. In een hele spuit panacur zit voor het gemiddelde konijn net niet voor 28 dagen, dus wat dat betreft kan t kloppen bij jou. Omdat ik ook niet weet of je nu zo snel weer mag geven en ik begreep dat je die vraag aan utrecht wilde stellen, vroeg ik dus of je me van t antwoord op de hoogte wilde stellen ;)

Mijn nijn heeft nu voor de 2e keer n natte kont binnen n jaar. De eerste keer na allerlei onderzoeken gestart met panacur en dat hielp. Waarschijnlijk ec dus. Een tijdje terug weer natte kont, dus weer gestart maar net als bij jou na het stoppen kwam t terug. Urineonderzoek wijst niks uit.

Aangezien je de 28 dagen niet vol hebt gemaakt zou t natuurlijk kunnen dat het net niet voldoende was, maar of je dus opnieuw kunt beginnen....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag met een korte pauze (week of zo dacht ik) wel weer beginnen met de Panacur. Uit onderzoek is gebleken dat na 30 dagen plots een veel hogere kans op bepaalde bijwerkingen (zoals beenmergdepressie) ontstaat. Je zou zelfs kunnen stellen dat wanneer mensen het langer geven en er een terugval ontstaat (wat niet geheel ongewoon is; zowel de terugval als het langer geven) dat dat niet ondanks de Panacur is maar dankzij. Bij een beenmergdepressie wordt de weerstand heel slecht en wat krijg je van de combinatie EC/slechte weerstand.... Dus het is toch iets om voorzichtig mee te zijn.

Ik zou het natuurlijk eerst nog met een dierenarts bespreken maar ik denk dat het inmiddels wel weer safe is voor jou om met een tweede kuur te beginnen. Deze zou ik dan wel volmaken, 20 dagen kan ook wat te kort zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het antwoord Iris!

Ik wacht idd sowieso het antwoord van de kliniek nog even af. Mochten ze morgen nog niet op mijn mail hebben gereageerd ga ik even bellen. Tegen de tijd dat ik antwoord heb of het in orde is opnieuw panacur te geven en tegen de tijd dat ik die panacur dan in huis heb zit er sowieso een week tussen de oude en eventuele nieuwe kuur dus dat scheelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

carbachol is tegen urinebrand, werkt perfect!

Tegen bepaalde vormen van urinebrand misschien, maar niet tegen alle lijkt me. Urinebrand is een symptoom en kan vele oorzaken hebben. Het is dus geen ziekte op ziek, maar een uiting van verschillende aandoeningen. De behandeling moet je afstemmen op de oorzaak. Als er een blaasontsteking is, zal carbachol minder effectief zijn dan een antibioticum bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .