Ga naar inhoud

Nierpatient


juudjuhlove

Aanbevolen berichten

Wat ik me afvroeg.

Ik heb waarschijnlijk een voedster die nierproblemen heeft.

Ze drinkt erg veel en plast erg veel (zo kwam ze al uit de opvang en dat was ook bij hun bekend)

Maar wat kun je eraan doen als een konijn nierproblemen heeft?

Is er iets aan te doen?

Ze lijkt er totaal geen last van te hebben.

Ze rent vrolijk rond, is gek op eten en op haar maatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze een nierprobleem? Of drinkt ze gewoon veel?

Is er wel eens een nierfunctie o.i.d. bepaald in het bloed?

Als het echt een nierprobleem is, kun je volgens mij niet zoveel. Hooguit de voeding aanpassen denk ik. (minder eiwit)

Heeft er ook een dierenarts naar gekeken?

Als ze het al heel lang heeft, zal het vast wel een beetje meevallen zou ik denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft het echt al zolang ik haar heb, en dat is nu ruim een half jaar.

Ik weet niet precies wat de opvang toen heeft gedaan.

Maar ze drinkt echt giga veel.

Bijna een grote hondenbak per dag!

Daarnaast is ze ook niet echt dik.

Je voelt haar ruggengraat goed.

Ze krijgen genoeg te eten, want meneer zit goed in z'n vet (niet te hoor ;) )

aangepast door juudjuhlove
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook zijn dat ze gewoon veel drinkt. Ik heb ook een voedster die haar hele leven al heel erg veel drinkt en zij is gewoon gezond gelukkig.

Het kan zeker een medisch probleem zijn, masr het hoeft gelukkig niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze hier, daarmee binnen komen gaan ze standaard 28 dagen op panacur, typisch symptoom van EC ook magerder zijn ondanks goed eten.

Ook urineonderzoek laat ik dan standaard altijd eventjes doen.

Wijst dat allemaal niks uit is bloedonderzoek te overwegen om te zien hoe goed de nierfunctie nog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat kun je daar dan uiteindelijk mee?

Ik kan me voorstellen dat je een proefbehandeling panacur zou willen proberen. Als het EC is, dan kun je daar wat mee. Maar als het iets anders is met de nieren, kun je daar weinig mee volgens mij, dus persoonlijk zou ik me er niet te druk om maken, als het konijn zelf geen last lijkt te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je voorkomt erger als het EC is en als opvang heb je dat in ieder geval voor zover uitgesloten. En gelukkig gaat het 9 van de 10 keer hier met panacur ook over.

Ik zelf had anders wel bloedonderzoek laten doen als dat niks oplost, heb nu ook weer een vrij jong konijn dat heel veel drinkt en plast, die zit nu gewoon op panacur, helpt het niet laat ik wel bloedonderzoek doen. Ik vind het zelf geen fijn gevoel om een konijn te plaatsen wat niet helemaal gezond is... Ik weet niet of ze er geen last van hebben als ze zoveel drinken en plassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je voorkomt erger als het EC is en als opvang heb je dat in ieder geval voor zover uitgesloten. En gelukkig gaat het 9 van de 10 keer hier met panacur ook over.

Ik zelf had anders wel bloedonderzoek laten doen als dat niks oplost, heb nu ook weer een vrij jong konijn dat heel veel drinkt en plast, die zit nu gewoon op panacur, helpt het niet laat ik wel bloedonderzoek doen. Ik vind het zelf geen fijn gevoel om een konijn te plaatsen wat niet helemaal gezond is... Ik weet niet of ze er geen last van hebben als ze zoveel drinken en plassen.

Ja, de panacur zou ik ook overwegen. En als opvang kan ik me voorstellen dat je zekerheid zou willen geven aan een nieuw baasje. Maar als je een eigen konijntje hebt wat veel drinkt... tja... ik zou mijn beestje niet laten prikken om iets waar je niks aan kunt doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC blijft vaak lang hangen in een bepaald stadium, maar als het erger word kan het wel nog lastiger te behandelen zijn. Hoe langer het tot uiting is hoe meer het aantast.

Dat Casper geen symptomen heeft hoeft niks te zeggen, konijnen zijn drager, bij veel komt het niet tot uiting. In mijn groep heeft ook een keer een konijn EC gehad, zij is er nu niet meer, maar alle anderen die bij haar zaten hebben nooit symptomen gehad en zijn nooit behandeld.

@ Christaaa

Met het niets aan kunnen doen ben ik het dan niet helemaal volledig mee eens urineonderzoek kan je doen en panacur just to be sure, bloed prikken tjah... Dat is als je het echt wil weten en dit niet aanslaat, maar zou zelf wel altijd een kuur panacur doen en urineonderzoek ook bij mijn eigen, zijn ze ook weer meteen ontwormd haha :)

De konijnen die ik tot nog toe in de opvang had met veel drinken, drinken nu weer normaal na een kuur panacur :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn kan een bacteriele infectie van de nieren hebben, dan volstaat antibiotica. Als je hier te lang mee wacht, kan er een schrompelnier ontstaan. Dit is echter niet te herstellen. Inderdaad kan het ook veroorzaakt worden door EC, dan wordt pancur gegeven, antibiotica en vitamine B injecties. Om eea uit te sluiten of te bevetigen, is een bloedtest noodzakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens onze da is er niks te doen aan nierproblemen.... ons konijn is al behandeld met panacur ivm EC. Heeft nu geen urinebrand meer, maar is giga veel gaan drinken. Verder niet ziek. Maar dat komt misschien nog, ik weet het niet.... Omdat ze heel goed eet, heb ik de panacur gewoon op haar voer gedaan. Alles keurig op, elke dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf zou niet proberen met medicijnen als ik nierproblemen vermoed. Ik zou dan gelijk bloed laten onderzoeken naar nierproblemen. De nieren voeren namelijk de afvalstoffen af en medicijnen geven meer afvalstoffen, oftewel meer werk voor de nieren.

Bij nierproblemen zijn er medicijnen en ga je opzoek naar een voeding met zo min mogelijk eiwitten en zo min mogelijk fosfor. Al weet ik niet welk medicijn er bij konijnen gegeven kan worden.

Veel drinken en afvallen kan idd bij nier problemen. Ik ken een hond die zichzelf wonder boven wonder staande heeft weten te houden met (bijna) geen nierfunctie door heeeeel veel water te drinken. Deze hond verloor 400 gram aan gewicht per dag.

En ja, ik weet dat honden heel anders in elkaar zitten als konijnen, maar het blijft een zelfde orgaan met dezelfde functie en werkwijze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga de kuur nu gewoon afmaken en kijken wat eruit komt...

Zag zondag ook een beetje (bijna pusachtige) vloeistof uit haar neus komen.

's avonds was dit weer weg en heb het ook niet meer gezien.

Vind het nu dus wel verstandig om het te doen en om zo eventuele EC uit te sluiten of juist te behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .