Ga naar inhoud

Enten ja of nee


EvaF

Aanbevolen berichten

Ik ben erg benieuwd of jullie je konijnen laten enten, en waarom jullie dit wel of niet doen.

Timmie is niet geent. Ik was te laat voor de entdagen dit jaar, en vorig voorjaar woonde ze nog niet bij mij.

Nu ben ik er wel mee bezig via een bevriende dierenartsassistente, omdat ze bij het nieuwe vaccin niet meer op de entdagen hoeven te komen. Maar ik heb nog geen keuze gemaakt of ik het wel of niet wil doen.

Kijk, de ziektes waarvoor je ent zijn verschrikkelijk, en moet er niet aan denken om mijn nijntje zo te moeten zien lijden.

Maar ik heb werkelijk nog nooit van iemand gehoord dat hij of zij een tam konijn met bijvoorbeeld myxomatose had. En dan ga ik twijfelen. Hoe groot is die kans dan? Is het zeldzaam omdat ik het niet hoor? Of gaan konijnen gewoon ineens dood zonder dat de eigenaar weet waaraan (of zich er voor interesseert)? Want enten zelf is ook een belasting voor het lijf en immuunsysteem. Hoe weeg je dit tegen elkaar af?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen enten. Maar ben wel pro kritisch denken. Bij mijn kinderen heb ik me ook ingelezen over consequenties en effecten van enten (en die zijn gewoon ingeënt), dus waarom zou ik dat bij mijn konijn niet doen.

Ben erg benieuwd naar jullie mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Groot gelijk hoor, zulke dingen moet je niet zo maar doen. Helaas gebeurt het toch vaak dat konijnen overlijden aan myxomatose of VHD. Op het forum (bij Algemeen geloof ik) staat een lijst met uitbraken van beide ziektes en het zijn er flink wat.. Vorig jaar was een ontzettend heftig jaar wat myxomatose aangaat, zelfs in december heerste het nog. Meerdere BB leden zijn hun konijn(en) verloren aan myxomatose. Slechts één van al die konijntjes hier op BB heeft het overleefd. Bij VHD is die overlevingskans er überhaupt niet.

Ik laat mijn konijnen wel vaccineren. Ik heb een pension en help bij een opvang, ben pleeggezin. Ik (en indirect dus ook mijn konijnen) kom met veel konijnen in aanraking en ja, het kan best zijn dat de dierenambulance een konijn met myxomatose komt brengen in de opvang. Dat is een enkele keer voorgekomen. Beleid is dan overigens om het dier ver uit de buurt van de andere konijnen te houden en z.s.m. laten inslapen, maar dat garandeert niet dat ik er niet mee in aanraking kom. Daarnaast verlang ik van de mensen die hun konijnen in mijn pension laten logeren, dat de konijnen gevaccineerd zijn. Niet meer dan logisch dat die van mij dat ook zijn dan.

Tot slot speelt het voor mij ook een rol dat ik niet wil dat mijn konijnen ziek worden en dat ik dat voor een paar tientjes had kunnen voorkomen. Overigens laat ik nooit een konijn vaccineren dat niet in orde is. Vorig jaar is mijn oudere rammetje bijvoorbeeld ook niet gevaccineerd, omdat het toevallig zowel in het voorjaar als in het najaar niet zo goed ging. (Dit jaar is ie met het nieuwe vaccin gevaccineerd, geen problemen gehad.)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Enten: ja. Maar persoonlijk doe ik dat niet elk jaar. Er zijn nooit onderzoeken gedaan naar hoe lang zo'n enting werkzaam blijft. Het baat het niet dan schaadt het niet verhaal gaat ook niet helemaal op, want van enten kunnen dieren (en mensen) dood en doodziek worden.

En voordat ik iedereen over mij heen krijg, hier is een artikel :) (gaat in dit geval voornamelijk over honden maar het idee is duidelijk): http://www.worldofdani.com/against%20annual%20shots.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, ik heb het een beetje krom verwoord denk ik. Ik denk zeker niet dat myx niet voorkomt.

Heb het alleen nog nooit gehoord. Maar dat zou kunnen komen doordat veel mensen met een konijn ineens constateren dat het konijn dood is, en zich er verder weinig druk om maken. Veel konijnen leven helaas bij onwetende of ongeinteresseerde baasjes.

Zal je link even op mijn gemak doorlezen. Veel pagina''s en veel links:wink2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het artikel niet gelezen maar er is pas sinds januari een vaccinatie op de markt die een jaar werkzaam zou moeten zijn bij konijnen. Hoe dat in de praktijk zit is uiteraard nog niet bekend. Over de oude entstof (myxomatose) is echter wél bekend dat die in de praktijk maar een maand of twee beschermde. De bijsluiter garandeerde zelfs maar één maand bescherming. Onder de konijntjes die vorig jaar aan myxomatose zijn overleden hier op het forum zaten meerdere die recent (drie maanden tot een half jaar geleden) nog gevaccineerd waren. En dat is helaas geen uitzondering. Wel is het zo dat een konijn dat gevaccineerd is nog enige kans maakt op herstel. Maar het blijft een lijdensweg. Dus wat voor de vaccinaties voor honden opgaat, ging tot voor kort helaas niet voor konijnen op. Hoe het met het nieuwe vaccin zit is dus nog onduidelijk.

(Het oude vaccin wordt niet meer geproduceerd bij mijn weten, dus is straks ook niet relevant meer.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook goed dat je er zo over nadenkt. Ben zelf ook kritisch hier mee!

Mijn konijnen hebben alle 3 myxomatose gekregen vorig jaar... Vre-se-lijke ziekte gewoon, echt je ergste nachtmerrie als huisdierbaasje als je het mij vraagt!

Overlevingskansen waren bitter klein, mede aangezien ze geen van 3 ingeënt waren. (Ik wist trouwens niet dat die ziekte bestond, laat staan dat er een enting voor was? Achteraf gezien had ik meerdere wilde konijnen er al mee zien lopen, zonder te weten dat het toen myx was) Dan ben ik beginnen opzoeken over de ziekte en ik kan je zeggen, ik voelde me een ware debiel dat ik mij niet had ingelezen ivm entingen!

Toch heb ik met hart en ziel geprobeerd om ze er door te halen... Het leek alsof ik emmertjes water naar de zee aan het dragen was nadat ik al 2 van de 3 konijnen verloren was, maar de 3de had geluk.. Hij had de ziekte volgens mij op een andere manier gekregen en hij heeft na een maandenlange bikkelharde strijd de ziekte overleefd, zonder ooit geënt te zijn. Een ware uitzondering welliswaar!!

Toen ik hier las dat de kans op overleven aanzienlijk groter was indien ze geënt zouden geweest zijn was mijn keuze voor de toekomst snel gemaakt. Ik wilde nooit meer dat gevoel dat ik mijn dieren die lijdensweg had kunnen besparen met 1 simpel spuitje!

Intussen zijn mijn overlever en mijn ander nieuw konijn netjes optijd ingeënt tegen myxomatose en VHS, en ik zou het ook iedereen aanraden. Ookal bied het geen 100% garantie, ik sla geen keer meer over :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze een keer geent, eigenlijk ook omdat er hier een topic over was.

Mijn ervaring is dat het veel stress oplevert. Eerst allemaal vangen, in mandje doen, autorijden enz. (mijn groep is daarna ook uit elkaar gevallen, door ruzie)

Ik ent ze niet (meer) omdat;

- Stress

- Heb hier vaak topics voorbij zien komen, dat het konijn wel geent was en toch dood ging. Dusgeen 100% garantie.

- Bovendien kan zo'n enting bijwerkingen geven.

- Ik heb het in die 20 jaar dat ik konijnen heb nooit meegemaakt dat ze die ziektes hebben gehad. (geen goede reden, dat weet ik, maar ben eigenwijs)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ent wel met de nieuwe enting, niet meer met de oude. Al was deze nog voordeliger dan de nieuwe enting, er zijn inderdaad konijntjes ondanks de oude enting dood gegaan en wil risico's zo klein mogelijk maken. De nieuwe enting geeft bescherming voor 1 jaar, de oude enting stond 4 weken op de lijst en dat klopt inderdaad aardig met wat we mee gemaakt hebben, ik heb vertrouwen in deze nieuwe enting hierdoor.

De bijwerkingen die ik hier heb gehad bij de nieuwe enting waren alleen een klein entbultje verder niet, andere bijwerkingen gehoord waren lichte myxo reacties.

Ik heb hier ook al 25 jaar konijnen en nooit myx gehad, maar zou het mezelf niet vergeven om achteraf te zeggen had ik maar. En dat zou ik zeker doen als wel myx de kop op steekt (of natuurlijk vhd). Want genezing is haast niet mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds een paar weken een konijn en heb geen seconde getwijfeld: mijn konijntje werd ingeent. Het lijkt mij ten eerste een hele lijdensweg voor zo'n diertje die ziektes te hebben, en ten tweede zou ik het mezelf nooit vergeven als mijn konijn dood zou gaan aan een ziekte die ik op deze relatief eenvoudige manier had kunnen voorkomen.

De dierenarts zit hier in de buurt (kwartiertje rijden), ik heb geen groep die uit elkaar kan vallen en ik woon in vrij landelijk gebied tussen een heleboel boeren en wilde konijnen. Keuze snel gemaakt zou ik zo zeggen.

En voor die 30 euro dat het nieuwe vaccin, onderzoek dat eraan vooraf ging, nagels knippen en de goede raad die ik kreeg ga ik het ook niet laten. Je konijntje er proberen bovenop heen met dwangvoeder en medicijnen en weet ik veel wat, kost ook veel geld allemaal. Dan ben je veel meer kwijt dan aan de inenting, zeker als het een lange slopende strijd wordt.

De dierenarts sprak hier ook van een heel milde vorm van myx die kàn voorkomen bij geente konijnen, dat heeft hij vorig jaar 2 maal gezien. Beide konijntjes hebben het er een paar dagen moeilijlk mee gehad en waren toen weer "de oude".

Ik begrijp volledig dat je het eerst even wilt "onderzoeken" hoor, of het de moeite is. Heb ik ook gedaan, je moet toch zeker zijn dat al die stress opweegt he :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen in laten enten omdat ik het mijzelf nooit zou vergeven als ze ziek worden en ik er niet alles aan gedaan heb om dat te voorkomen. Ik besef dat de vaccinatie niet 100 procent bescherming bied, dat ze het in principe alsnog zouden kunnen krijgen.

Het vergroot alleen wel hun overlevingskansen. Toen ik hier op het forum zag hoe vaak myxomatose en VHS voorkomt, was er al helemaal geen twijfel meer over mogelijk, mijn konijnen zouden gewoon ingeënt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enten: ja. Maar persoonlijk doe ik dat niet elk jaar. Er zijn nooit onderzoeken gedaan naar hoe lang zo'n enting werkzaam blijft. Het baat het niet dan schaadt het niet verhaal gaat ook niet helemaal op, want van enten kunnen dieren (en mensen) dood en doodziek worden.

En voordat ik iedereen over mij heen krijg, hier is een artikel :) (gaat in dit geval voornamelijk over honden maar het idee is duidelijk): http://www.worldofdani.com/against%20annual%20shots.htm

Ik heb geen idee of er onderzoeken zijn naar de duur, maar dierenartsen doen wel een aanbeveling en dat doen ze niet voor niks. Als je slechts af en toe ent i.p.v. 1 of 2 keer per jaar (afh van oud of nieuw vaccin), kun je het volgens mij net zo goed niet doen.

Je konijn niet enten kan met een klein risico, bij de gratie van mensen die wel enten. Als iedereen er zo over zou denken, zou het veel vaker voorkomen.

Ik ent wel, omdat ik er niet aan moet denken in 1 klap mijn hele groep kwijt te raken aan een ziekte die ik wellicht had kunnen voorkomen. Mijn dierenarts, die ik prima vertrouw, adviseert het ook, dus ik twijfel er niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Oké, ik moest even 3x lezen voordat ik de grap zag :mdr:

Als de fokkers de konijnen zouden eten ben je ook snel fokker-af ;)

Nee maar serieus Spongebob, denk even goed na alsjeblieft. Het is toch geen enkel argument om je konijn wel of niet te enten dat een ander het wel of niet doet. Dat jij het niet doet moet je zelf weten, misschien gaat het altijd goed, misschien gaat het een keer fout. Maar als het fout gaat gebeurt het maar 1 keer. Mag hoor, moet je zelf weten.

Ik kan wel met grote zekerheid zeggen naar aanleiding van jouw 'argument' dat jij nooit een konijn met myxomatose onder je hoede hebt gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook overtuigd van het enten, zelfs al heeft mijn konijn nu een reactie erop, maar ze is stilaan aan de beterhand nu.

Ik heb het vroeger gedaan, en dan een paar keer niet, tot ik me afvroeg of het toch niet beter zou zijn, zeker met een grote groep. Wilde konijnen heb ik hier in de buurt nog niet gezien, wel af en toe een haas, maar uiteindelijk zijn het vooral insecten die de ziektes ook overbrengen.

Op aanraden van de DA heb ik dus de mijne dit jaar tegen Myx en VHS ingeënt. Vroeger liet ik de DA komen, omdat ik toen 5 konijnen had, en het was niet evident om die allemaal naar de DA te brengen.

Nu geef ik de vaccinaties zelf, omdat ik vroeger vaak zieke konijnen had, heeft hij geleerd hoe ik dat moest doen (ipv elke dag over en weer te rijden). Heb trouwens ook de konijnen van mijn vriendin geënt, omdat ik toch nog 2 porties overhad in mijn flacon.

Nu, ik ben idd geen dierenarts, maar sta in nauw contact, en van zodra ik iets vermoed, ga ik niet zelf doktertje spelen maar ga ik langs. Heb wel alle medicatie in huis, voor het geval de DA (vb in het weekend) niet bereikbaar is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook kritisch wat enten betreft, met dier en kinderen. Ik heb heel lang getwijfeld of mijn dochter die baarmoederhalskankerprik zou krijgen of niet. Heel veel uitzoekwerk maar uiteindelijk toch gedaan. Kind heeft nu wel last van migraine, heel vervelend en dan vraag je je af of je er goed aan hebt gedaan.

Maar goed, de dieren. Al mijn katten zijn geënt maar de herhaling doe ik in keer per twee jaar en dan de cocktail. Niet ieder jaar opnieuw niesziekte dus. Ergens heb ik het idee dat het niet hoeft en enten met levend vaccin kan ook heel vervelende bijwerkingen opleveren. Ik ken toch een hoop mensen met katten die een behoorlijke entreactie vertoonden en eentje is er zelfs aan gestorven.

Konijnen? Tja ons ventje krijgt wel zijn enting maar ik denk dat ik ook met hem de herhaling niet ieder jaar doe. Het is en blijft een afweging van voors en tegens maar tot nu toe heb ik wel atijd voor enten gekozen. Ik blijf het ook moeilijk vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen? Tja ons ventje krijgt wel zijn enting maar ik denk dat ik ook met hem de herhaling niet ieder jaar doe. Het is en blijft een afweging van voors en tegens maar tot nu toe heb ik wel atijd voor enten gekozen. Ik blijf het ook moeilijk vinden.

Van de oude vaccins is aangetoond (zowel door de fabrikant als helaas ook in de fabrikant) dat deze maar zeer kort werkzaam zijn. Het nieuwe vaccin zou een jaar werkzaam moeten zijn. Dit vaccin is sinds januari van dit jaar op de markt, de meeste baasjes hebben hun konijnen pas in het voorjaar laten vaccineren.. Dus wat het vaccin in de praktijk zal doen moet nog blijken. Maar ga er niet automatisch van uit dat het bij konijnen hetzelfde werkt als bij katten en honden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om geen nieuw topic aan te maken stel ik de vraag maar even in deze.. wat betalen jullie zoal voor inentingen? Voor het nieuwe vaccin vraagt mijn huidige dierenarts waar ik met de katten heen ga dit:

De kosten van de nieuwe vaccinatie inclusief het consult zijn €51,88 per konijn. Komt u met twee konijnen tegelijkertijd dan krijgt u voor het 2e dier €7,00 euro korting.

Vrijdag gaan we met de katten, daarvoor zijn de kosten voor beide samen €111,84. Misschien handig om te vermelden dat ik in Amsterdam woon, daar zijn de prijzen toch vast wat hoger dan in't boer'nland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .