Ga naar inhoud

Billy sleept met achterlijf


Sientje81

Aanbevolen berichten

Dus Cindy, jij denkt nu toch ook aan EC?

Of zou een breuk/verschuiving in de rug ook dit beeld kunnen geven?

Het weekend van Pasen is ze idd erg achteruit gegaan, maar nu is ze toch echt sinds afgelopen dinsdag stabiel. Het wordt niet beter of slechter.

Het gevoel in de achterpoten is nog steeds goed. Ze spreidt haar tenen als ik onder de voetzolen kriebel en trekt de achterpoten terug als ik daar aan kom. Ik weet toch wel zeker dat het geen probleem in de poten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 209
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi Sientje,

Toch ook van mij een klein hart onder de riem, weet dat ik letterlijk met je meeleef.

Mijn eigen voedster heeft op dit moment ook last van EC. Heel plots opgekomen, totale verlamming van de achterhand.

Overigens geef ik naar aanleiding van je filmpjes mijn mening dat het idd EC lijkt, althans de verschijnselen ervan. (Helaas al vaker EC konijnen gezien.)

Met dank aan de zorgen van wilhelminapark nu een kuur ingezet met Panacur en metacam. Bij mij is het net een week bezig, dus voor mij is het hele gedoe net begonnen.

Het is heel sneu, want ik heb haar net vier weken. Ze komt uit een konijnenopvang en we weten neits van haar voorgeschiedenis, maar geloof me, Ik ga samen met haar knokken om te kijken of ze erover heen komt.

Het zwaarste is haar elke keer zo te zien liggen.

Maar laat je door je omgeving niets wijsmaken over lijden en euthanasie. Ten eerste kunnen konijnen zelf erg goed omgaan met verlammingen, het zijn vaak wij de baasjes die het er het zwaarst mee hebben. Ten tweede, als ze nog eet en drinkt en poept en plast, dan is verder alles nog top in orde, dus gewoon de kuur doorzetten. Wat gezegd is klopt het kan soms zes weken duren voor er verbetering optreedt. Maar goed, wat zijn nu zes weken, als we daarmee ons konijn op de been kunnen krijgen voor een aantal jaren.

Blijf wel alsjeblieft goed de oefeneningen doen die de fysio je heeft geleerd, als er gevoel terug komt, moeten de spieren nog wel sterk zijn en niet geatrofiëerd zijn.

Ander duurt het herstel nog langer. En hou haar goed schoon, denk eraan het madenseizoen komt er namelijk ook weer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rowls: dank voor je leuke reactie!

Wat vervelend dat jij in dezelfde situatie zit. Dus bij jouw voedster is het ook zo plotseling gekomen? Billy is (29 mrt) 's morgens om 7 uur nog op de bovenverdieping haar voer komen eten, om 18 uur die dag kwam ze al slepend de kooi uit.

Heb jij ook een filmpje van jouw konijntje? Dan kan ik ook eens vergelijken. Op youtube en Wilhelmina vind ik alleen EC konijntjes met een scheef hoofdje.

Ik geef haar alleen panacur (welke dosis geef jij? ik heb maar 1,45 ml voor 2,85 kg wegende Billy voorgeschreven gekregen. Ik geef echter 1,8 ml omdat er altijd wel iets naast gaat en je dit middel niet echt kunt overdoseren).

Ik ben zeker weer van plan nog een tijd vol te houden met panacur en de krachtoefeningen. Maar het is zwaar als je haar na de oefeningen terugzet en ze weer omvalt... Vandaag heeft Billy lekker op het gras gezeten en met die andere 2 gespeeld. Die andere 2 verwennen haar echt, net alsof ze weten dat er iets aan de hand is. 's Nachts en als wij weg zijn, staat Billy in de garage.

Schoonmaken probeer ik goed te doen. Ik geef haar wel zo min mogelijk een badje omdat ze dat echt vervelend vindt. Ik knip aangeplakte poep weg en veeg met een washandje alles zoveel mogelijk schoon. De bd keutels moet ik haar heel vaak voeren. Anders is het risico weer dat ze erin gaat liggen als ze ze niet eet.

Het kost ons allebei erg veel tijd allemaal, maar we hebben het er zeker voor over!

Ik wens jou en je konijntje alle goeds. Hopelijk slaat de behandeling aan. Houd je me op de hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over de dosering van de panacur:

Als je echt die 2,5% suspensie (dus vloeibare) geeft dan krijgt ze volgens mij toch echt te weinig. Als je toch met Whilhelminapark mailt dan zou ik dat toch ook nog even een keer extra navragen. Het zou toch zonde zijn als het niet werkt omdat ze te weinig krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sientje,

Tja ik kan wel een filmpje maken maar het enige wat je ziet is een konijnetje was met slappe achterhand in het hok ligt. Er zit compleet geen beweging meer in. Weinig bijzonders helaas. Ik trof haar bij een nachtelijk toiletbezoek zo aan, ze lag stil en slap en ik voelde meer dan dat ik zag dat er iets mis was. Je kent het waarschijnlijk wel.

Vandaag heeft ze fijn gebadderd, Viel allemaal honder procent mee. Ik heb zo'n halve reismand gebruikt met zijspleten en haar in de douchecabine afgespoeld, ging heel makkelijk, ze vondt het niet heel erg.

Ik geef Panacur 2,5 % de eerste twee weken een dubbele dosis 1,6 ml voor een 2 kilo konijn. Over twee weken moet ik over op de normale dosis van 0,8, dus ik vind de hoeveelheid die jij moet geven niet schokkend weinig. Wel geef ik er Metacam bij, pijnstiller/ontstekingsremmer.

(ze weegt circa 2 kg)

En het hopeloze gevoel van een konijn slap terugleggen, het is echt heel naar, maar bedenk dat het waarschijnlijk voor ons vervelender is dan voor de nijnen. Overigens las ik dat jij ook iets tegen verstopping gaf. Ik zou dit afraden preventief te doen. Niet meer medicijn geven dan nodig, een konijn is klein.

Mijn mannetje doet ook zijn best hier, hij kruipt af en toe helemaal tegen haar aan en wast haar koppie. Kijk aub wel uit dat je konijnen niet de urine natte poten van Billy likken, Urine is de overdrachtsbron.

Is je garage wel goed tochtdicht? EC kost veel energie van het konijn, EC uit zich alleen als het afweergestel al zwakker is, dus Biilly zal heel vatbaar zijn voor andere zaken. Zorg ook voor voldoende voer, hij is ziek dus geef haar gerust iets meer te eten dan de normale dosis, geen dubbele porties maar gewoon ietsje meer. Wel goed te lezen dat je de BD keutels goed voert, ook dit is heel belangrijk. Een klein beetje vies, maar het hoort erbij.

Zodra hier wat veranderd hoor je het.

Maar het komt vast goed, we slepen onze nijnen en onszelf hier gewoon doorheen! Positief blijven :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef Billy niets tegen verstoping. Wel heb ik 1 keer carprofen gegeven (pijnstiller, ontstekingsremmer). Dit omdat ik vermoedde dat Billy wat pijn had. Op aanraden van BRC ben ik hiermee weer gestopt. Nu geef ik dus alleen de panacur. Die andere 2 geef ik het ook preventief.

Als Billy EC heeft, heeft besmetting al lang plaatsgevonden (volgens mijn DA).

Ik geef Billy niet meer te eten. Dit omdat ze al wat overgewicht heeft. En dat is in deze situatie natuurlijk alleen maar vervelend.

De garage is wel tochtdicht. Ze heeft een mooi plekje daar.

Veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sientje,

tja overgewicht is ook niet goed voor een konijn.

Maar je moet wel opletten dat Billy op dit moment NIET afvalt.

Het klinkt heel tegenstrijdig, maar het bevechten van een ziekte kost heel veel energie. Als hij plotseling afvalt kan zijn weerstand een extra knauw krijgen.

Zera is ook wat aan de zware kant, zo heb ik haar uit de opvang gehaald, maar dat is nu even de minste zorg. Sowieso natuurlijk als het niet snel verbeterd maakt het toch weinig meer uit.

Maar ik heb nog goeie hoop.

Niet om overlijk enthousiast te zijn, maar van het weekend bewoog ze plotseling haar tenen (spreiden van de tenen) dus ik hoop dat dit een eerste teken van herstel is.

En hoe ze nog worstelt tegen de medicatie... ze is nog erg levendig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie:

Beetje late reactie op je reactie, maar mij da dacht dat het geen ec kon zijn vanwege de leeftijd van sjors. Achteraf was het dit dus wel. Ik zit nu nog bij dezelfde da en heb nu weer strijd over een van mijn andere konijnen. Ben dus al naarstig op zoek naar een andere da die wel konijnkundig is, want ik word hier erg moe van. Ik ken mijn konijnen het beste...

@Sientje: ik sluit me aan bij de rest. Zolang Billy nog goed eet, plast, poept en overduidelijk geniet gewoon volhouden. Heel veel sterkte in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha op die manier. :yes: Ik heb hetzelfde gehad, tot twee keer toe zelfs, maar gelukkig eindelijk een hele fijne praktijk met konijnkundige dierenartsen gevonden. Ik hoop dat jij er ook gauw een vind! Niks is zo frustrerend als een ziek konijn en een DA die er de ballen verstand van heeft maar wel alles wat jij aandraagt afwijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren meende ik toch een verbetering te zien bij Billy. Ze probeerde wat hupjes te maken op het gras en kon goed blijven zitten. Vandaag vind ik het helaas weer wat minder.

Wilhelmina zou voor Billy een dosering gedurende eerste 2 weken van 2 dd 2,3 ml voorschrijven en daarna 2 dd 1,1 ml (ik heb van mijn DA 1dd 1,45 ml voorgeschreven gekregen).

Wat zal ik nu doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sientje,

Ik zou de dosering aanhouden zoals je die nu doet.

Dit betekend dat je over de gehele periode een vaste waarde geeft.

Wilhelmina geeft de eerste twee weken een dubbele dosis, daarna de helft.

Ik heb het even gegoogled en volgens mij kunnen beide tot succes leiden.

Had je er nu wel of geen metacam bij overigens?

Overigens hier gaat het ietsje beter. Er is al weer regelmatig staartactiviteit geconstateerd, mede door wat oefeningen.

Ik blijf hoop houden.

En Dollie, als je ooit een niet KKDA tegenkomt. Gewoon naar dit forum doorverwijzen. Wij zijn dan wel geen DA's maar met al onze kennis en letterlijke ervaringen zijn wij aardig wijs dacht ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Rowls,

Prima, houd ik de oude dosis aan (ik gaf 1,8 omdat er altijd wel iets naast gaat).

Billy krijgt geen metacam (overigens, Wilhelmina noemde dat ook niet in hun advies).

Fijn dat het met jouw beestje wat beter gaat! Als ik dat zo hoor, is die van jou er slechter aan toe. Teentjes heeft Billy altijd kunnen spreiden, al vind ik wel dat ze het nu beter kan dan een week geleden.

Laten we hopen dat onze beide dieren er bovenop komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En Dollie, als je ooit een niet KKDA tegenkomt. Gewoon naar dit forum doorverwijzen. Wij zijn dan wel geen DA's maar met al onze kennis en letterlijke ervaringen zijn wij aardig wijs dacht ik zo.

Ghehe, als jij een dierenarts tegen komt die zich naar een forum laat verwijzen, laat het me weten.. Ik ben een snotaap van zeventien, die kan het toch onmogelijk beter weten dan iemand die er voor gestudeerd heeft!

(Dat ik er nog nooit naast heb gezeten wat betreft mijn eigen konijn en hem daardoor ook het leven heb gered, ja, dát vergeten ze dan gauw weer. Behalve mijn huidige DA dan.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BRC: Wilhelmina had het in de mail niet over die dex injecties.

De toestand met Billy is nog altijd hetzelfde: niet beter en niet slechter. Aan het oppakken raakt ze steeds meer gewend:: als ze op haar rug bij mijn vriend in de armen ligt begint ze zich uitgebreid te wassen! En wat ook regelmaat is geworden: elke morgen tijdens de poot massage plast ze! Het loopt er met een enorme straal uit! We zetten de al een emmer klaar en als die straal komt probeert mijn vriend te mikken (en ik doe een stap achteruit) :he:. We maken wat mee met Bilke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef echt nog niet op, kijk eens wat een kracht ik nog in me heb! Ik bijt m'n tanden erin vast!

Maar het mag allemaal nog niet baten....Het lopen gaat me ook niet zo gemakkelijk af.

Binnen niet,

En buiten ook nog niet....

Maar ik geniet nog volop van het leven!

DSC02804.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wil blijf dit wekelijks filmen dan kun je ook een verbetering beter zien voor je zelf.

Ik bekijk dit zelf heel neutraal en zie dat ze toch haar achter pootjes nog onder haar lichaam krijgt.

Wat ik positief vindt! Ik zou zelf toch nog even na gaan voor de dex injecties.

Het zou enkel kunnen helpen in haar ziek zijn nu.

Het is vrij wel normaal met panacur dat het wel 6 weken kan duren voor dat er verbetering kan optreden.

Zolang ze nog vrolijk is en zin heeft lekker door gaan. Ik neem aan dat ze verder goed eet ect.

Ik heb zelf geen EC aan de achter kant lichaam echt mee gemaakt de gevallen die ik in real life had gezien waren enkel de kop scheef en rond tollen.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .