Ga naar inhoud

Billy sleept met achterlijf


Sientje81

Aanbevolen berichten

  • Reacties 209
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Met mijn lieve Billy is het nog altijd slecht.

Ik ben afgelopen vrijdag met haar bij een fysiotherapeute geweest. Ze heeft me een aantal oefeningen aangeleerd die ik met Billy kan doen om weer wat kracht in de achterpoten te krijgen. Ik doe dit nu 2 tot 3 keer per dag samen met mijn vriend (hij is echt geweldig!).

Afgelopen zaterdag ben ik voor de inentingen naar de DA geweest. Ze zei me nog door te gaan met panacur en de oefeningen. Ook moest ik die andere 2 preventief behandelen. Toch meende zij dat de schade a.g.v. een trauma was, niet van EC. Maar je kon dit nooit met 100% zekerheid vaststellen dus daarom toch doorgaan met panacur.

Een rontgen van de rug zou niets nieuws opleveren: als er al schade was, zou dit niet te zien zijn op de foto. Bloedonderzoek op EC had ook geen zin volgens haar. Ze wilde het graag doen, maar zei me dat we hiermee niet verder kwamen.

Ik probeer alles vol te houden, maar het is zwaar om geen enkele verbetering te zien. Ze valt iedere keer om, zet de poten vreemd neer als ze ligt. Kan de achtepoten helemaal niet meer gebruiken als ze zich voortbeweegt.

We hebben voor haar een mooi plekje gemaakt in de garage. We hebben een oude kooi weer in elkaar gezet en de poten hiervan afgezaagd (ze kan niet met een trapje omhoog). Daarvoor in het rennetje hebben we alles met vloerbedekking bekleed zodat ze zich geen zeer kan doen. Elke dag laat ik haar een paar uur bij die andere 2. Ik zie dat ze dat alle 3 heel fijn vinden.

Zou zo fijn zijn als ik zou zien dat ze weer een mooi sprongetje maakte....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die filmpjes zijn echt heel zielig om te zien en ik snap dat je je zorgen maakt om Billy.

Ik heb vorig jaar een konijntje gehad die hetzelfde beeld liet zien. Eerst minder gebruik van een achterpoot tot totale verlamming van de achterhand. Helaas was dit konijntje slechts 4 weken oud (gevonden op de manege waar ik toen reed) en kon dus niet behandeld worden woor ec (wat het was, gezien de symptomen die op internet te vinden zijn en hij had ze allemaal op het eind). Mijn da stond me aan te staren alsof hij water zag branden toen ik hem vroeg of het ec kon zijn. Verklaarde me dus eigenlijk gewoon voor gek.

Gezien de leeftijd van jouw konijn zou ik gewoon staan op op een test. Ook al zegt de da anders. Misschien komt er idd niets uit, maar stel dat er wel iets uitkomt. Beter een test te veel dan een te weinig. En de behandeling voor ec gewoon aangaan zou ik zeggen. Baadt het niet, schaden zal het zeker niet. Geloof me, als je niets doet en er overkomt je nijn wat kun je jezelf voor je hoofd slaan dat je je gevoel niet hebt gevolgd (zoals ik ook al een keer heb meegemaakt met een ander konijn van me).

Anyway, hoop niet dat dit bericht je heeft ontmoedigd, maar juist standvastiger maakt. Heel veel sterkte en beterschap met Billy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drez, waarom kon het geen EC zijn? (EC komt volgens mij ook niet vaak voor bij zulke jonge dieren, daar niet van, maar als jouw DA zo reageerde heb ik eerder het idee dat hij niet konijnkundig is.. Zo reageerde mijn DA nl. ook en toen was het wel degelijk EC.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bloedtest zou geen zin hebben omdat de uitslag nietszeggend is: is het een ja, is het alleen een bevestiging (ik geef al panacur) is het een nee, wil dit niet zeggen dat er geen EC is.

Mijn gevoel zegt dat het een breuk/verschuiving in de rug is en dat het geen EC is.

Maar goed, het is hartverscheurend om Billy te zien knokken. Sinds gisteren is de toestand echt verslechterd: de poten zijn stijf (ik krijg haar niet eens meer in zit gezet) en voelen koud aan. Dit ondanks 2/3 keer per dag oefenen met haar (voetzolen masseren, stabiliseren op de achterpoten).

Maar dat willetje van haar: knapt op als ik haar bij Floor en Bo zet, eet met smaak, drinkt goed en poept perfect ronde keutels. Ik heb haar straks op het gras gezet: ze sleept zich voort maar geniet!!!

Wat moet ik nu toch? De DA adviseerde minimaal 2 weken hiermee aan de slag te gaan. Die zijn dus nog lang niet om. Maar ondertussen kan ze dus niet meer zitten, valt ze iedere keer om, kan ze zich niet altijd meer schoon maken enz. Pfff, wat een vreselijke beslissing.

Wat kan ik nog van de panacur verwachten? Ik geef deze nu 7 dagen en zie alleen maar achteruitgang. Mag ik dan nog wel hoop hebben?

Boh, het beinvloedt mijn hele dag, denk aan niets anders. Ik hoop zo op een wondertje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, wel rot om te lezen dat je achteruitgang ziet! Van panacur moet je na 7 dagen nog geen werking verwachten.. mocht het EC zijn dan verschilt het per konijn wanneer de panacur begint te werken. Ook kunnen hier wat tegenslagen voorkomen: Vooruitgang, dan weer achteruitgang, of aan het begin eerst achteruitgang en later pas verbetering, dit verschilt totaal.

Je zegt dat ze nog eet, geniet, goed keutelt etc... dan zou ik, ondanks dat ze dus erg veel moeite heeft met zitten en schoonmaken vol blijven houden!

Ik weet dat het allemaal tegen zit op het moment, en ik hoop ook voor een groot wonder! Jij bent uiteindelijk de enige die weet wat het beste voor Billy is.

Heel veel succes en sterkte! Doe billy maar een knuffel van me

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kan wel. Maar mijn DA zeg dat in het geval de uitslag Ec-negatief is, dat dat niet wil zeggen dat er geen EC is.....dus, wat heb je er dan aan. Lees hieronder nog eens haar reactie.

Hallo,

Het is veel erger geworden dan bij het laatste bezoek in de praktijk. Ik denk dat het verstandig is, om de prednisolone te stoppen. Testen kan altijd op EC ( urine en/of serum) echter geeft je geen uitsluitsel of de parese tgv EC is of door een andere oorzaak, ook al is er na een termijn een duidelijke seroconversie. Ik zou hem wel op panacur zetten, en niet pas gaan behandelen nadat ec is aangetoond.

Groeten,

krista caers

----- Original Message

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja, het lastige is gewoon dat op het moment niet helemaal duidelijk is wat Billy nou precies heeft en of het te genezen/behandelen is... Als het WEL EC is, dan zou ik het zeker weten tot 6 weken doorbehandelen met panacur, pas dan mag je met zekerheid zeggen dat het niet meer gaat werken mocht je dan geen verbetering zien.. je bent pas 7 dagen bezig! Dat is in feite niets hoor.. echt niet.

Mocht het iets totaal anders zijn, zoals jij dus zei met die knieschijven etc.. dan weet ik niet of dat verder te behandelen is of niet.

Het is voor mij heel lastig natuurlijk om in te schatten hoe Billy eraan toen is.. Ik denk dat jij beter weet dan ik of hij 'lijdt' of dat hij nog gelukkig is. Heb je het gevoel dat hij veel pijn heeft? Of vind je dat hij nog erg geniet van het konijn zijn ondanks zijn beperkte lopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, je structureert mijn gedachten weer. En orde in deze chaos is heel erg welkom!

Aan de knieschijven kan het niet liggen. Dit volgens 2 DA'en en de dierfysiotherapeute. Dus ze heeft wel die luxatie van de knieschijven, maar daardoor zijn deze klachten niet te verklaren!

Ik snap dat het lastig in te schatten is voor andere hoe Billy eraan toe is. Het genieten/lijden wisselt zich af heb ik het idee. Die oefeningen, medicijnen en de hele mikmak vindt ze natuurlijk helemaal niets. Het eten, aaien, en gelikt worden door Floor en Bo vindt ze geweldig. En bij dat uitstapje op het gras vanmiddag zag ik zowaar een konijnenlachje op haar kopje!

Ik maak snel weer een filmpje.

Bedankt he ;)

aangepast door Sientje81
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, heb ik inderdaad gelezen en gezien.

Billy heeft echter sinds de problemen geen sprongetjes meer gemaakt, wat dit konijn wel dudelijk doet. Ik vind het er dus toch niet helemaal op lijken.

In dat artikel staat ook dat een gebroken rug zeer zelden de oorzaak is....dus moet het toch wel bijna EC zijn?

Ik blijf gewoon volhouden. Ga haar nog effe verzorgen en dan naar bed.

Misschien wil je morgen nog eens kijken om het fimpje (dat ik dus nog maak) te bekijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .